آزمایش های ضروری غربالگری که هر زنی نیاز دارد!

معاینه زودهنگام به شما کمک می کند بیماری هایی مانند سرطان ، دیابت و پوکی استخوان را از همان ابتدا که درمان آنها آسان تر است ، متوقف کنید. آزمایش های غربالگری حتی قبل از بروز علائم می توانند بیماری ها را تشخیص دهند. اینکه شما به کدام آزمایش غربالگری نیاز دارید به سن ، سابقه خانوادگی ، سابقه سلامتی خود و سایر عوامل خطر بستگی دارد.

سرطان پستان :

هرچه زودتر سرطان پستان را پیدا کنید ، شانس درمان آن بیشتر است. سرطان های کوچک پستان کمتر به غدد لنفاوی و اندام های حیاتی مانند ریه ها و مغز گسترش می یابد. اگر 20 تا 30 ساله هستید ، برخی از متخصصان توصیه می کنند که مراقبت های بهداشتی شما هر یک تا سه سال یک معاینه پستان را به عنوان بخشی از چک آپ منظم انجام دهد. در صورت داشتن عوامل خطر اضافی ممکن است به غربالگری های مکرر نیاز داشته باشید.

برخی از متخصصان توصیه می کنند در حالی که 40 سال دارید ، هر ساله باید ماموگرافی انجام دهید. سپس در طی 50 تا 70 سالگی می توانید هر سال یکبار تغییر وضعیت دهید. البته اگر در معرض خطر بیشتری هستید ، ممکن است پزشک معالجات مکررتر را به شما توصیه کند.

سرطان دهانه رحم :

دهانه رحم یک مسیر باریک بین رحم (محل رشد کودک) و واژن (کانال زایمان) است. پزشک شما ممکن است از آزمایش پاپ اسمیر و یا آزمایش HPV برای غربالگری استفاده کند. پاپ اسمیر سلول های غیر عادی در دهانه رحم پیدا می کند که می توان قبل از تبدیل شدن آنها به سرطان ، آنها را از بین برد. علت اصلی سرطان دهانه رحم ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است.

برای انجام آزمایش hpv و تست پاپ اسمیر کافیست برروی لینک کلیک کنید.

در طی آزمایش پاپ اسمیر ، پزشک برخی از سلول ها را از دهانه رحم شما تراشیده و برای آزمایش به آزمایشگاه می فرستد. پزشک درمورد اینکه آیا شما به تنهایی به آزمایش پاپ نیاز دارید یا همراه با آزمایش HPV با شما صحبت خواهد کرد. آنها همچنین با شما درمورد اینکه چند بار نیاز به غربالگری دارید با شما صحبت خواهند کرد. اگر از نظر جنسی فعال هستید و در معرض خطر هستید ، هر سال نیاز به آزمایش واژن برای کلامیدیا و سوزاک دارید.

واکسن های HPV می توانند زنان زیر 26 سال را از چندین گونه HPV محافظت کنند. واکسن ها در برابر همه گونه های سرطانی HPV محافظت نمی کنند و همه سرطان های دهانه رحم با HPV شروع نمی شوند. بنابراین غربالگری معمول سرطان دهانه رحم هنوز مهم است.

پوکی استخوان :

پوکی استخوان حالتی است که استخوان های فرد ضعیف و شکننده باشد. پس از یائسگی ، زنان توده استخوانی بیشتری از دست می دهند ، اما مردان نیز دچار پوکی استخوان می شوند. اولین علامت اغلب یک استراحت دردناک پس از حتی سقوط جزئی ، ضربه یا پیچش ناگهانی است. در آمریکایی های 50 سال به بالا ، این بیماری تقریباً در نیمی از وقفه ها در زنان و 1 در 4 از مردان است. خوشبختانه می توانید از پوکی استخوان پیشگیری و حتی آن را درمان کنید.

نوع خاصی از اشعه ایکس به نام جاذب سنجی اشعه ایکس با دو انرژی (DXA) می تواند قدرت استخوان را اندازه گیری کرده و پوکی استخوان را قبل از وقوع وقفه پیدا کند. همچنین می تواند به پیش بینی خطر وقفه در آینده کمک کند. این غربالگری برای همه زنان 65 سال به بالا توصیه می شود. اگر عوامل خطر پوکی استخوان دارید ، ممکن است لازم باشد زودتر شروع کنید.

سرطان پوست :

انواع مختلفی از سرطان پوست وجود دارد و درمان زودرس می تواند برای همه آنها موثر باشد. خطرناک ترین آن ملانوم است که بر سلول هایی که رنگ پوست فرد را ایجاد می کنند تأثیر می گذارد. گاهی اوقات افراد در معرض خطر ارثی این نوع سرطان هستند که ممکن است با قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب افزایش یابد. سلول بازال و سلول سنگفرشی از جمله سرطان های پوستی غیر ملانومایی هستند.

مراقب هر گونه تغییر در علائم پوستی خود باشید ، از جمله خال و کک و مک. به تغییر در شکل ، رنگ و اندازه آنها توجه کنید. برخی از متخصصان توصیه می کنند که در حین انجام کارهای منظم بدن ، باید پوست خود را توسط متخصص پوست یا سایر متخصصان بهداشت بررسی کنید.

فشار خون :

هرچه پیرتر می شوید ، خطر فشار خون بالا افزایش می یابد ، به خصوص اگر اضافه وزن دارید و یا برخی از عادت های بد سلامتی را دارید. فشار خون بالا می تواند حملات قلبی یا سکته های مغزی را تهدید کند بدون هیچ گونه هشدار. بنابراین کار با پزشک برای کنترل آن می تواند جان شما را نجات دهد. کاهش فشار خون همچنین می تواند از خطرات طولانی مدت مانند بیماری های قلبی و نارسایی کلیه جلوگیری کند. 

خواندن فشار خون شامل دو عدد است. اولین (سیستولیک) فشار خون هنگام ضربان قلب است. دوم (دیاستولیک) فشار بین ضربان ها است. فشار خون طبیعی بزرگسالان کمتر از 120/80 است. فشار خون بالا ، که فشار خون نیز نامیده می شود ، 130/80 یا بالاتر است. در این بین مرتبه ای بالا ، نوعی مرحله هشدار زودرس در نظر گرفته می شود. از پزشک خود بپرسید که چند بار فشار خون شما بررسی می شود.

آزمایش های ضروری غربالگری

 

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}