چرا مردان بیشتر از زنان به سرطان مبتلا می شوند؟

میزان بروز بیشتر انواع سرطان در مردان بیشتر از زنان است، اما این تفاوت معمولاً به عوامل سبک زندگی نسبت داده می شود. اکنون، یک مطالعه مشاهده‌ای طولانی‌مدت نشان می‌دهد که حتی پس از در نظر گرفتن عواملی مانند سیگار کشیدن و مصرف الکل، این میزان در مردان بیشتر از زنان است.

این مطالعه نشان می‌دهد که تفاوت‌های جنسی اساسی نقش بیشتری دارند

سارا جکسون، سرپرست تیم تحقیق و پژوهشگر بخش اپیدمیولوژی و ژنتیک سرطان در موسسه ملی سرطان، به Verywell گفت: «ما کمی شگفت زده شدیم که این عوامل سبک زندگی برای بسیاری از سرطان‌ها بخش کوچکی از تفاوت را توضیح می‌دهند. 

اما هیچ کس از وجود این تفاوت های جنسی تعجب نمی کند.

اوتیس براولی، MD، MACP، استاد سرطان شناسی در دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز، به Verywell گفت: «از زمانی که شروع به ثبت نام کردیم، همیشه می دانستیم که به حدود 120 سال قبل برمی گردد.

مردان چقدر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند؟

محققان موسسه ملی سرطان داده‌های مربوط به بروز سرطان را برای 21 نوع سرطان در اندام‌هایی که هم مردان و هم زنان دارند، بررسی کردند. شرکت کنندگان بخشی از انستیتوی ملی سلامت-AARP رژیم غذایی و مطالعه سلامت بودند که از سال 1995 تا 2011 اجرا شد.

از میان 171274 مرد و 122826 زن بین 50 تا 71 سال که در این مطالعه ثبت نام کردند، 17951 سرطان جدید در مردان و 8742 سرطان در زنان ایجاد شد. نویسندگان مطالعه توانستند کمیت کنند که میزان بروز چند سرطان خاص در مردان چقدر بیشتر است:

آدنوکارسینوم مری: در مردان 10.8 برابر بیشتر است
سرطان حنجره: در مردان 3.5 برابر بیشتر است
سرطان کاردیای معده: در مردان 3.5 برابر بیشتر است
سرطان مثانه: در مردان 3.3 برابر بیشتر است

میزان سرطان های کبد، مجاری صفراوی، پوست، کولون، رکتوم و ریه نیز در مردان بیشتر بود. از میان اندام‌های مورد مطالعه، تنها تیروئید و کیسه صفرا میزان سرطان بالاتری را در بین زنان نشان دادند.

چه چیزی باعث تفاوت می شود؟

محققان خاطرنشان کردند که دلایلی که مردان بیشتر در معرض ابتلا به سرطان در اکثر اعضای بدن هستند تا حد زیادی غیر قابل توضیح است. عواملی مانند مکانیسم‌های بیولوژیکی مرتبط با جنسیت، مانند تفاوت‌های ایمونولوژیک و ژنتیکی ممکن است نقش داشته باشند.

سطوح پایین استروژن و پروژسترون در مردان، که ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهد، می تواند نقش داشته باشد. سطوح بالاتر تستوسترون که باعث رشد سلولی می شود نیز ممکن است تفاوت ایجاد کند.

جکسون و براولی هر کدام تأثیر کروموزوم های X و Y را برجسته کردند. جکسون گفت: کروموزوم X حاوی چندین ژن سرکوبگر تومور است. از آنجایی که زنان دارای دو کروموزوم X هستند، ممکن است سطح بیان این ژن‌ها بیشتر از مردان باشد که فقط یک کروموزوم دارند.»

او اضافه کرد که حتی اندازه بدن نیز مهم است. جکسون گفت: "قد با افزایش خطر ابتلا به چند سرطان مرتبط است." این ممکن است به این دلیل باشد که افراد قد بلندتر نسبت به افراد کوتاه قد سلول های بیشتری دارند، یا اینکه قد نشانگر سطح هورمون رشد است.

هر انسانی به طور روزانه جهش هایی ایجاد می کند که می تواند منجر به سرطان شود. براولی گفت که بدن راه هایی برای کشتن این سلول های سرطانی یا توقف رشد آنها دارد. اما افراد بزرگتر سلول های بیشتری دارند که به طور بالقوه می توانند سرطانی شوند.

او گفت: «هرچه تعداد سلول‌های شما بیشتر باشد، سلول‌های بیشتری در حال جهش خواهند بود و احتمال انحراف روزانه وجود دارد.»

براولی افزود: افراد بزرگ‌تر، به‌ویژه آن‌هایی که دارای اضافه وزن یا پیش دیابت هستند، انسولین بیشتری در گردش دارند. انسولین می تواند باعث رشد رگ های خونی شود که تومور برای رشد به آن نیاز دارد.

جکسون گفت که درک بهتر از این که چرا تفاوت های جنسی در میزان سرطان وجود دارد می تواند به درمان های جدید کمک کند.

او گفت: «اگر ما بتوانیم مکانیسم‌هایی را کشف کنیم که توسط آن زنان مزیت ایمنی دارند، ممکن است بتوانیم درمان‌هایی را برای تقویت سیستم ایمنی برای پیشگیری و درمان سرطان ایجاد کنیم.» برای محققان مهم است که یافته‌های مربوط به بروز سرطان، غربالگری و بقا بر اساس جنسیت را گزارش کنند تا اطمینان حاصل شود که ارتباط‌های مهم جنسی را از دست نمی‌دهیم.»

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}