یک آزمایش غربالگری جدید، 20 نوع سرطان را تشخیص می دهد

غربالگری سرطان

محققان موسسه سرطان Dana-Farber یک آزمایش خون جدید ایجاد کرده اند که با دقت وجود چندین نوع سرطان را تعیین خواهد کرد. نتایج چند آزمایش بالینی مختلف برای تایید کارایی آزمایش آنها اخیرا توسط محققان در کنگره 2019 انجمن انکولوژی پزشکی اروپا (ESMO) در بارسلونا ، اسپانیا ، ارائه داده شد.

این آزمایش که توسط GRAIL, Inc. ایجاد شد ، آزمایش خون توالی یابی نسل بعدی نام دارد و یک آزمایش منحصر به فرد میباشد که از توالی یابی ژنتیکی به عنوان ابزاری برای کشف DNA غیرطبیعی و برچسب های شیمیایی آن یا برچسب های متیل ، استفاده میکند. محققان مینویسند ، این برچسب ها میتوانند نشان دهند که ژن ها فعال یا غیرفعال میباشند. برای این مطالعه با عنوان " تشخیص همزمان چند سرطان و موقعیت یابی بافت مبدا با استفاده از توالی یابی هدفمند بی سولفیت DNA آزاد سلول پلاسما " ،  3600 نمونه خون مورد آزمایش قرار گرفتند. برخی از این نمونه های خون از بیمارانی گرفته شده بودند که پیش از این با سرطان تشخیص داده شده بودند ، درحالیکه ، نمونه های دیگر از افرادی که به سرطان مبتلا نبودند گرفته شده بودند. این آزمایش توانست بطور موفقیت آمیز و دقیق افرادی که دچار سرطان بودند و همچنین بافت منشا (TOO) بیماران را تشخیص دهد. TOO به معنی اندامی است که درگیر سرطان شده است.

دو مشخصه برای یک آزمایش وجود دارند ، حساسیت و اختصاصیت آن. اختصاصیت تست به این معنی است که میتواند یک نتیجه مثبت را تنها زمانی که یک سرطان واقعا وجود دارد نشان دهد و حساسیت به این معنی است که یک نتیجه منفی را تنها زمانی که واقعا سرطان در نمونه وجود ندارد نشان دهد. محققان ذکر کردند که این آزمایش جدید که توسط GRAIL ایجاد شده است بسیار اختصاصی بوده و میتواند اندامی که سرطان از آن نشات گرفته است را نیز تشخیص دهد.

اساس این آزمایش ، تشخیص DNA سلول های سرطانی میباشد که پس از مرگ سلول ها در جریان خون بیمار پخش میشوند. بنابراین این نمونه های خون حامل سلول های سرطانی مرده بودند که آزمایش از طریق آنها میتوانست اختلالات DNA را تشخیص دهد. محققان این روش را " بیوپسی مایع " نامیدند که میتوانست به تشخیص نه تنها جهش های ژنتیکی سلول های سرطانی بلکه همچنین تغییرات مشاهده شده در DNA سلول به علت سرطان کمک کند.

این محققان بیان کردند که گروه های متیل خاصی وجود دارند که از طریق فرآیندی به نام متیلاسیون به DNA متصل میشوند. این گروه های متیل واحدهای شیمیایی هستند که میتوانند روشن یا خاموش بودن ژن ها را کنترل کنند. محققان توضیح میدهند که اختلال در آنها منجر به ایجاد مشخصه های سرطان میشود. همچنین این محققان ذکر کردند ، این آزمایش جدید در جستجوی نواحی از DNA میباشد که  الگویی غیرطبیعی از متیلاسیون نشان میدهند.

نویسنده راهنما ، Geoffrey Oxnard ، پزشک مرکز Dana-Farber گفت : " تلاش پیشین ما نشان داد که ارزیابی های مبتنی بر متیلاسیون ، روش های توالی یابی قدیمی DNA برای تشخیص انواع مختلف سرطان در نمونه های خون را از رده خارج کرده اند. نتایج این مطالعه جدید نشان دادند که چنین ارزیابی هایی یک راه امکان پذیر برای غربالگری سرطان در افراد میباشد. " این محققان از این آزمایش برای بررسی DNA آزاد خون که از سلول های سرطانی مرده نشات گرفته است ، استفاده کرده اند. این DNA به اصطلاح " DNA رها از سلول " نامیده میشود. این نتایج از 3.583 نمونه خون که 1.530 نمونه از بیماران مبتلا به سرطان و 2.053 نمونه از افرادی که سرطان نداشتند گرفته شده بود ، نشات میگیرند. این محققان بیان کرده اند ، در میان نمونه های سرطانی ، بیش از 20 نوع مختلف سرطان از جمله سرطان پستان ( نوع بدون گیرنده هورمون ) ، سرطان مری ، سرطان کیسه صفرا ، سر و گردن ، معده ، کولورکتال ، لوسمی های لنفوئیدی ، ریه ، میلوم متعدد ، پانکراس و تخمدان وجود داشت.

دکتر Anne-Renee Hartman ، معاون توسعه بالینی در GRAIL ، در یک بیانیه اعلام کرد : " بیشتر سرطان ها تا زمانیکه خیلی دیر میشود ، تشخیص داده نمیشوند و سرطان دومین علت منجر شونده به مرگ در سراسر جهان میباشد. برای مدیریت این چالش ، ما بر روی یکی از بلندپروازانه ترین برنامه های مطالعه بالینی در پزشکی ژنومیک برای پشتیبانی از یک رویکرد تازه در تشخیص زودهنگام چندین سرطان سوار شده ایم." وی افزود : " ما خوشحالیم که ارائه دهنده اطلاعات جدید از یک برنامه بالینی گسترده و قدرتمند میباشیم که نشاندهنده توانایی آزمایش ما برای تشخیص بیش از 20 نوع سرطان در تمام مراحل از یک نمونه خونی و شناسایی محل سرطان در بدن میباشد ضمن اینکه در حال به حداقل رساندن میزان جواب های مثبت کاذب میباشد."

منبع: News Medical
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}