خوردن بیشتر PUFA ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد!

سرطان سینه یکی از شایع ترین سرطان ها در ایالات متحده است. برخی از عوامل خطر، مانند ژنتیک، تحت کنترل شما نیستند. با این حال، رژیم غذایی و سبک زندگی شما از عوامل خطر سرطان سینه هستند که می توانید آنها را تغییر دهید.

به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده است که خوردن میوه ها و سبزیجات بیشتر ممکن است با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط باشد در حالی که مصرف بیشتر الکل ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهد.

یک مطالعه جدید منتشر شده در یائسگی نشان داد که خوردن یک ماده مغذی - اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه (PUFAs) - ممکن است با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط باشد.

PUFA ها چیست؟

چهار نوع چربی اصلی در رژیم غذایی وجود دارد: چربی های اشباع، چربی های ترانس، چربی های تک غیراشباع و چربی های چند غیر اشباع.

چربی های تک و چند غیر اشباع (که دومی به عنوان PUFA شناخته می شود) از جمله چربی های سالم تری هستند که در غذاهایی که می خوریم یافت می شوند. خوردن بیشتر این چربی ها – که در روغن زیتون و آجیل یافت می شود – با فواید مثبت سلامت قلب، چشم و مغز مرتبط است.

از سوی دیگر، تحقیقات نشان داده است که مصرف بیشتر چربی های ترانس و اشباع شده (مانند کره، شیرینی ها و بیکن) ممکن است اثرات منفی بر سلامت ما (به ویژه سلامت قلب) داشته باشد.

کدام غذاها PUFA دارند؟

اسیدهای چرب امگا 6 و اسیدهای چرب امگا 3 PUFA هستند. غذاهایی مانند گردو، آووکادو، ماهی های روغنی آب سرد (مانند ماهی قزل آلا) و دانه های سویا به طور طبیعی منابع غنی از این چربی ها هستند.

Melissa Azzaro، RDN، "[PUFAs] به سادگی چربی هایی هستند که حاوی بیش از یک پیوند مضاعف در ستون فقرات شیمیایی خود هستند، که آنها را نسبت به چربی های اشباع جامد در دمای اتاق و چربی های تک غیراشباع که تنها یک پیوند دوگانه دارند، انعطاف پذیرتر می کند.

چگونه PUFA ها با خطر سرطان پستان مرتبط هستند؟

در حالی که برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف بیشتر امگا 3 PUFAS ممکن است با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط باشد، نتایج متفاوت بوده است.

بیشتر مطالعاتی که در مورد این ارتباط انجام شده است، از داده های زنان یائسه استفاده کرده است - آنهایی که یائسگی را پشت سر گذاشته اند.

برای مطالعه اخیر، محققان می‌خواستند ببینند که آیا ارتباطی بین مصرف PUFA و خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان یائسه - کسانی که هنوز یائسه نشده‌اند، وجود دارد یا خیر.

برای کشف این موضوع، آنها یک مطالعه مورد-شاهدی را با استفاده از تقریباً 1600 زن در چین که به سرطان سینه مبتلا بودند و همین تعداد از افراد شاهد که مبتلا به سرطان سینه نبودند، انجام دادند.

محققان میزان دریافت رژیم غذایی شرکت کنندگان را با بررسی نحوه پاسخ آنها به پرسشنامه بسامد غذا و همچنین توجه به اینکه آیا آنها قبل یا بعد از یائسگی بودند، ارزیابی کردند.

محققان دریافتند که:

دریافت بیشتر امگا 3 PUFAS از منابع دریایی مانند ماهی و دریافت کل امگا 3 PUFA با خطر کمتر سرطان سینه مرتبط بود.
به طور خاص، 49 درصد خطر کمتری در ارتباط با مصرف اسید آلفا لینولنیک رژیم غذایی و 32 درصد کاهش خطر مرتبط با مصرف EPA و DHA وجود داشت.
این ارتباط برای زنان پیش از یائسگی و همچنین زنانی که تومورهای گیرنده استروژن (ER) مثبت، گیرنده پروژسترون (PR) مثبت و تومورهای PR مثبت ER مثبت داشتند، قوی‌تر بود.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}