آزمایش HPV (اچ پی وی) ویروس پاپیلومای انسانی

Human papillomavirus (HPV)

عفونت HPV یک عفونت ویروسی است که معمولاً باعث رشد زگیل هایی روی پوست یا غشای مخاطی می شود. بیش از 100 نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارد. برخی از انواع عفونت HPV باعث ایجاد زگیل می شوند و برخی نیز می توانند باعث ایجاد انواع مختلفی از سرطان شوند. بیشتر عفونتهای HPV منجر به سرطان نمی شوند. اما برخی از انواع HPV های دستگاه تناسلی می توانند باعث سرطان بخش پایینی رحم که به واژن وصل می شود (گردن رحم) شوند. آزمایشگاه مندل با روش های استاندارد مطابق با دستورالعمل های WHO (سازمان جهانی بهداشت) نسبت به بررسی حضور یا عدم حضور ویروس HPV در نمونه های مختلف افراد و به دنبال آن تعیین نوع ژنوتیپ ویروس در سریعترین زمان ممکن اقدام می نماید.

HPV Genotyping (MDX20505)

ژنوتایپینگ 36 سوش ویروس پاپیلومای انسانی

CO-test (HPV/Pap smear) (MDX20506)

بررسی همزمان ویروس HPV و آزمایش پاپ اسمیر

آزمایش HPV (اچ پی وی) ویروس پاپیلومای انسانی

مشخصات آزمایش HPV (اچ پی وی) ویروس پاپیلومای انسانی

آزمایش HPV (اچ پی وی) ویروس پاپیلومای انسانی

ویروس پاپیلومای انسانی HPVعفونت HPV یک عفونت ویروسی است که معمولاً باعث رشد زگیل هایی روی پوست یا غشای مخاطی می شود. بیش از 100 نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارد. برخی از انواع عفونت HPV باعث ایجاد زگیل می شوند و برخی نیز می توانند باعث ایجاد انواع مختلفی از سرطان شوند. بیشتر عفونتهای HPV منجر به سرطان نمی شوند. اما برخی از انواع HPV های دستگاه تناسلی می توانند باعث سرطان بخش پایینی رحم که به واژن وصل می شود (گردن رحم) شوند. انواع دیگر سرطان ها از جمله سرطان های مقعد ، آلت تناسلی ، واژن ، فرج و پشت گلو (دهان و حلق) با عفونت HPV مرتبط هستند. این عفونت ها اغلب از طریق رابطه جنسی یا از طریق تماس پوست به پوست دیگر منتقل می شوند. واکسن ها می توانند به محافظت در برابر گونه های HPV که به احتمال زیاد باعث ایجاد زگیل تناسلی یا سرطان گردن رحم می شوند ، کمک کنند.

 

علائم HPV

در بیشتر موارد ، سیستم ایمنی بدن شما قبل از ایجاد زگیل ، عفونت HPV را شکست می دهد. وقتی زگیل ها ظاهر می شوند ، بسته به نوع HPV ، از نظر ظاهری متفاوت هستند :

زگیل های تناسلی. این زگیل ها به شکل زخم های صاف ، برجستگی های کوچک گل کلمی یا برآمدگی های کوچک ساقه مانند ظاهر می شوند. در خانم ها ، زگیل های تناسلی عمدتاً روی فرج مشاهده می شوند اما می توانند در نزدیکی مقعد ، گردن رحم یا واژن نیز ایجاد شوند.

در مردان ، زگیل های تناسلی روی آلت تناسلی مردانه و کیسه بیضه یا اطراف مقعد ظاهر می شوند. زگیل های تناسلی به ندرت باعث ناراحتی یا درد می شوند ، هرچند ممکن است حس خارش یا حساسیت داشته باشند.

زگیل تناسلی

زگیل های رایج: زگیلهای رایج به صورت برجستگی های زمخت و برآمده ظاهر می شوند و معمولاً روی دست ها و انگشتان دست ایجاد می شوند. در بیشتر موارد ، زگیلهای رایج کاملاً ناخوشایند هستند ، اما می توانند دردناک یا مستعد جراحت یا خونریزی نیز باشند.

 

زگیل های کف پا: زگیل های کف پا رشد سخت و دانه دانه دارند و معمولاً روی پاشنه یا سینه پای شما ظاهر می شوند. این زگیل ها ممکن است باعث ناراحتی شوند.

زگیل کف پا hpv(زگیل های کف پا و دست)

 

زگیل های صاف: زگیل های مسطح زخم های صاف و اندکی برآمده هستند. آنها می توانند در هر جایی ظاهر شوند ، اما کودکان معمولاً آنها را روی صورت خود داشته و مردان بیشتر آنها را در قسمت ریش خود دارند. زنان بیشتر آنها را روی پاهای خود دارند.

 

 

سرطان گردن رحم

سرطان دهانه رحم

تقریباً تمام سرطانهای گردن رحم در اثر عفونت HPV ایجاد می شوند ، اما سرطان گردن رحم ممکن است 20 سال یا بیشتر بعد از عفونت با HPV  ایجاد شود. عفونت HPV و سرطان اولیه گردن رحم معمولاً علائم قابل توجهی را ایجاد نمی کنند. واکسناسیون در برابر عفونت HPV بهترین محافظت در برابر سرطان گردن رحم میباشد. از آنجا که سرطان اولیه گردن رحم علائمی ایجاد نمی کند ، لازم است که زنان آزمایش های غربالگری را بطور منظم انجام دهند تا هرگونه تغییر پیش سرطانی در گردن رحم که منجر به سرطان می شود را تشخیص دهند. دستورالعملهای فعلی توصیه می کنند که زنان 21 تا 29 ساله هر سه سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند. به خانمهای 30 تا 65 ساله توصیه می شود اگر همزمان تست HPV DNA را انجام میدهند ، هر سه سال یا هر 5 سال یکبار تست پاپ اسمیر را نیز انجام دهند. زنان بالای 65 سال در صورتی که سه تست پاپ اسمیر طبیعی پشت سر هم یا دو آزمایش HPV DNA و پاپ اسمیر را بدون هیچ گونه نتیجه غیر طبیعی داشتند میتوانند دیگر آزمایش انجام ندهند.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

اگر شما یا فرزندتان به هر نوع زگیلی مبتلا هستید که باعث خجالت ، ناراحتی یا درد می شود ، از پزشک خود مشورت بگیرید.

 

علل بروز HPV

عفونت HPV زمانی ایجاد میشود که ویروس معمولاً از طریق بریدگی ، سایش یا پارگی کوچک در پوست شما وارد بدن شما میشود. ویروس در درجه اول از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شود. عفونت HPV تناسلی از طریق مقاربت جنسی ، رابطه جنسی مقعدی و سایر تماس های پوست به پوست در ناحیه دستگاه تناسلی ایجاد می شود. برخی از عفونتهای HPV که منجر به زخم های دهان یا قسمت فوقانی دستگاه تنفسی می شوند از طریق رابطه جنسی دهانی ایجاد می شوند. اگر باردار هستید و مبتلا به عفونت HPV همراه با زگیل های تناسلی میباشید ، ممکن است کودک شما به این عفونت مبتلا شود. ندرتا ، عفونت ممکن است باعث رشد توده غیر سرطانی در حنجره کودک شود. زگیل ها واگیر هستند. آنها می توانند از طریق تماس مستقیم با یک زگیل گسترش یابند. زگیل ها میتوانند زمانی که شخصی چیزی را که قبلاً زگیل را لمس کرده است لمس کند نیز گسترش یابند .

 

عوامل خطر HPV

عفونت های HPV شایع هستند. عوامل خطر عفونت HPV شامل موارد زیر هستند :

  • تعداد شرکای جنسی: هرچه تعداد شریک جنسی شما بیشتر باشد احتمال ابتلا به عفونت HPV دستگاه تناسلی بیشتر میشود. داشتن رابطه جنسی با یک شریک که دارای چندین شریک جنسی میباشد نیز خطر را افزایش می دهد.
  • سن: زگیل های رایج بیشتر در کودکان رخ می دهند. زگیل های تناسلی بیشتر در نوجوانان و جوانان رخ می دهند.
  • سیستم ایمنی ضعیف شده: افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف شده است بیشتر در معرض خطر عفونت HPV هستند. سیستم ایمنی می تواند از طریق ایدز /HIV  یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن که پس از پیوند عضو استفاده می شوند ، تضعیف شود.
  • پوست آسیب دیده: نواحی از پوست که سوراخ یا باز شده اند بیشتر مستعد ابتلا به زگیل های رایج هستند.
  • تماس فردی: لمس زگیل های یک شخص یا محافظت نکردن از خود قبل از تماس با سطوحی که در معرض HPV قرار گرفته اند - مانند حمام عمومی یا استخر - ممکن است خطر ابتلا به HPV را افزایش دهند.

 

عوارض HPV

زخم های دهان و قسمت فوقانی دستگاه تنفسی. برخی از عفونت های HPV باعث ایجاد زخم هایی در زبان ، لوزه ها ، کام نرم یا درون حنجره و بینی شما می شوند.

 

سرطان دهانه رحم

برخی از گونه های HPV می توانند باعث سرطان گردن رحم شوند. این گونه ها ممکن است در ایجاد سرطان دستگاه تناسلی ، مقعد ، دهان و قسمت فوقانی دستگاه تنفسی نیز نقش داشته باشند.

 

پیشگیری

زگیل های رایج

پیشگیری از عفونت HPV که باعث ایجاد زگیل های رایج می شود ، دشوار است. اگر زگیل رایج دارید ، می توانید با دست نزدن به زگیل و نجویدن ناخن ها ، از پخش شدن عفونت و تشکیل زگیل های جدید جلوگیری کنید.

 

زگیل های کف پا

برای کاهش خطر عفونت های HPV که باعث ایجاد زگیل های کف پا می شوند ، در استخرهای عمومی و رختکن ها کفش یا صندل بپوشید.

 

زگیل های تناسلی

شما می توانید خطر ابتلا به زگیل تناسلی و سایر ضایعات دستگاه تناسلی مرتبط با HPV را از طریق موارد زیر کاهش دهید :

  • در یک رابطه جنسی متقابلاً تک شریکه باشید.
  • تعداد شرکای جنسی خود را کاهش دهید.
  • از یک کاندوم لاتکس که میتواند خطر انتقال HPV را کاهش دهد ، استفاده کنید.
     

واکسن های HPV

واکسن hpv

سه واکسن HPV توسط سازمان غذا و دارو تأیید شده اند. جدیدترین مورد گارداسیل 9  بود که برای محافظت در برابر سرطان گردن رحم و زگیل های تناسلی در افراد سنین 9 تا 45 ساله تأیید شده است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ،  واکسیناسیون معمول HPV را برای دختران و پسران 11 و 12 ساله توصیه می کنند ، اگرچه ممکن است زودتر در سن 9 سالگی انجام شود. برای دختران و پسران ، ایده آل است که قبل از تماس جنسی و قرار گرفتن در معرض HPV ، واکسن را دریافت کنند. تحقیقات نشان داده اند که دریافت واکسن در سنین جوانی به شروع زود هنگام فعالیت جنسی ارتباطی ندارد. زمانی که شخصی به HPV آلوده شود ، واکسن ممکن است به اندازه پیش از عفونت مؤثر نباشد یا ممکن است کلا کار نکند. بعلاوه ، پاسخ به واکسن در سنین جوانتر نسبت به سنین مسن تر بهتر است.

اما اگر قبل از آلوده شدن به فرد واکسن زده شود ، می تواند از بیشتر موارد سرطان گردن رحم جلوگیری کند. اکنون مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کنند ، همه افراد 11 و 12 ساله به جای برنامه سه دوزه که قبلاً توصیه شده بود ، دو دوز واکسن HPV را حداقل به فاصله شش ماه از هم دریافت کنند. نوجوانان 9 و 10 ساله و نوجوانان 13 و 14 ساله نیز می توانند برنامه به روز شده دو دوزه واکسیناسیون را دریافت کنند. تحقیقات نشان داده اند که برنامه دو دوزه برای افراد زیر 15 سال موثر است. نوجوانان و جوانان که مجموعه واکسن ها را بعداً شروع می کنند ، در سنین 15 تا 26 سالگی ، باید سه دوز واکسن را دریافت کنند. در حال حاضر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ، واکسیناسیون HPV را برای تمام افراد در سن 26 سالگی که به صورت کامل واکسینه نشده اند توصیه می کنند.

تا کنون کسی برای این خدمات نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{labServices.labService.commentReviewsForm.errorMessage}}
{{labServices.labService.commentReviewsForm.successMessage}}