آزمایش hpv را با آزمایشگاه مندل بیشتر بشناسید!

HPV گروهی متشکل از بیش از ۶۰ نوع ویروس است که بعضی از آن ‌ها باعث زگیل تناسلی می ‌شوند. طی بررسی‌ها برای زگیل  تناسلی، ممکن است پزشکتان برای بررسی HPV آزمایش آن را پیشنهاد می دهد. آزمایش HPV برای تشخیص ویروس بکار می رود نه تغییرات سلولی. این آزمایش می تواند همزمان با تست پاپ اسمیر انجام شود و شما متوجه فرق بین این دو آزمایش در حین انجام تست و نمونه برداری نخواهید شد. انجام همزمان تست پاپ اسمیر و تست HPV (که اصطلاحا به آن  co-testing می گویند) روش برتری برای یافتن زود هنگام سرطان دهانه ی رحم و ضایعات پیش بدخیمی در زنان بالای ۳۰ سال می باشد. برای انجام آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش hpv برروی لینک کلیک کنید.

ویروس اچ پی وی چیست؟

 ویروس اچ پی وی (HPV) یک عفونت ویروسی است که بین افراد از طریق تماس پوست به پوست منتقل می‌شود. برخی از انواع HPV می‌توانند باعث ایجاد زگیل‌ تناسلی شوند. دیگر انواع این ویروس با سرطان دهانه رحم و سایر اعضای بدن ارتباط دارند و برخی از انواع HPV باعث زگیل‌ های معمولی می‌شوند که شما می‌توانید در سایر قسمت‌های بدن مانند دست یا پا خود پیدا کنید. گونه هایی از ویروس اچ پی وی یا پاپیلومای انسانی وجود دارند که منجر به ایجاد زگیل تناسلی می شوند.

آزمایش hpv

آزمایش hpv چیست؟

آزمایش HPV، سلول‌ های پیش سرطانی را بیشتر و دقیق ‌تر از پاپ اسمیر تشخیص می ‌دهد. این آزمایش جهت تشخیص وجود یا عدم وجود ویروس اچ پی وی انجام می شود. تقریبا تمام سرطان‌های دهانه رحم با عفونت ‌های مکرر گردنی از سرطان ‌های مرتبط با ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV است. آزمایش‌های HPV به تنهایی و یا در کنار پاپ اسمیر (سیتولوژی) برای غربالگری دهانه رحم، با افزایش تشخیص ضایعات پیش سرطانی همراه است.

آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

ویروس اچ پی در سطوح مرطوب و مخاطی بدن مثل حلق، واژن، دهان و دهانه ی رحم و سلول های قاعده ای پوست مستقر می شود برای تشخیص ویروس hpv باید از این سطوح آلوده نمونه برداری کرد باید بدانید که این ویروس وارد خون نمی شود و چون وارد خون نمی شود پس طبیعی است که از طریق خون به بدن فرد دیگری منتقل نمی شود و از این طریق کسی را آلوده نمی کند. این نمونه برداری از طریق آزمایش پاپ اسمیر انجام می شود. کافیست برروی لینک کلیک کنید.

انجام آزمایش hpv در چه سنی توصیه می شود؟

در زنان ۳۰ سال و بیشتر، انجام هر دو آزمایش HPV و آزمایش پاپ اسمیر تشخیص تغییرات سلول‌ های دهانه رحم را خیلی راحتتر می‌کند. اگر هر دو تست منفی (نرمال) باشد، با اطمینان می‌توان تست پاپ اسمیر و HPV را ۳ سال بعد انجام داد. (البته سایر عوامل خطر را نیز باید در نظر داشت) برای زنان بالاتر از ۳۰ سال تست HPV در طول یک تست پاپ اسمیر عادی بهترین راه تشخیص زودهنگام پیش بدخیمی در دهانه رحم می‌باشد. باز هم تکرار می‌شود که مجموع این دو تست نتایجی کاملاً قابل اطمینان دارند. اگر هر دو تست نرمال باشد تست‌ها باید فقط هر ۳ سال یکبار تکرار شوند. اجماع متخصصین، انجام آزمایش HPV را در زنان زیر ۳۰ سال توصیه نمی کنند.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}