آیا ارتباطی بین پاپ اسمیر و HIV وجود دارد؟

بسیاری از خانم ها در طی معاینات در مطب متخصص زنان ، هر چند سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر می دهند. پزشکان این آزمایشات را برای بررسی علائم اولیه سرطان دهانه رحم ، مجرای اتصال واژن به رحم انجام می دهند. شاید از خود سال کرده باشید که آیا پزشک در طول تست پاپ اسمیر نیز از نظر HIV بررسی می کند یا خیر. اما آزمایش پاپ اسمیر نشان نمی دهد که شما مبتلا به HIV هستید یا بیشتر بیماری های مقاربتی دارید.

توجه : کاربر گرامی برای انجام آزمایش پاپ اسمیر برروی لینک کلیک کنید.

تست پاپ اسمیر در مقابل HIV

پاپ اسمیر به پزشکان کمک می کند سلولهای غیر طبیعی و تغییراتی را در دهانه رحم شما ایجاد کنند که منجر به سرطان می شود. برای انجام این کار ، پزشک ابزاری به نام اسپکولوم را وارد واژن شما می کند. این به آنها امکان می دهد دهانه رحم شما را ببینند.

سپس پزشک شما از یک برس و پاروی نرم یا جارو مانند برای جمع آوری سلول ها از دهانه رحم شما استفاده می کند. آنها سلول ها را در یک ظرف در بسته قرار داده و نمونه شما را برای آزمایش به آزمایشگاه می فرستند. نتایج شما می توانند به صورت زیر برگردند:

طبیعی ، به این معنی که سلول های شما سالم به نظر می رسند

نامشخص است ، به این معنی که پزشک شما نمی تواند تشخیص دهد که سلول های شما غیر طبیعی به نظر می رسند یا خیر. شاید لازم باشد یک تست پاپ اسمیر دیگر انجام دهید.
غیرطبیعی ، به این معنی که سلولهای شما ظاهراً ظاهراً به نظر نمی رسند. این لزوماً به معنای سرطان دهانه رحم نیست. پزشک شما ممکن است آزمایش پاپ اسمیر یا آزمایشات دیگری انجام دهد.
در طی آزمایش HIV ، پزشکان نمونه هایی از خون ، ادرار یا تف شما را جمع می کنند. آنها این نمونه ها را یا از نظر ویروس نقص ایمنی انسانی آزمایش می کنند و یا از نظر موادی که سیستم ایمنی بدن شما هنگام ابتلا به آن تولید می کند.قبل از اینکه آزمایشات بتوانند آن را تشخیص دهند ، ممکن است از 10 روز تا 3 ماه طول بکشد. اگر با HIV در تماس بوده اید و آزمایش شما منفی شده است ، چند هفته بعد آزمایش دیگری را انجام دهید.

تفاوت HPV و HIV

HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی ، یک عفونت شایع جنسی (STI) است که می تواند باعث سرطان دهانه رحم و سایر سرطان ها شود. اگر نتایج پاپ اسمیر مشخص نیست ، ممکن است پزشک آزمایش HPV را پیشنهاد کند. آزمایش HPV سرطان را تشخیص نمی دهد ، اما می تواند تشخیص دهد آیا ویروسی دارید که می تواند باعث آن شود.

در صورت انجام این کار ، با پزشک خود تصمیم بگیرید تا در مورد مراحل بعدی سلامتی خود تصمیم بگیرید. این موارد می تواند شامل قرار ملاقات های بعدی ، آزمایشات بیشتر یا درمان باشد. غالباً ، عفونت HPV با گذشت زمان خود به خود برطرف می شود.

به نظر می رسد اچ آی وی یا ویروس نقص ایمنی انسانی بسیار شبیه HPV باشد ، اما بسیار متفاوت است. این نیز یک STI است. اما به جای ایجاد سرطان ، به سیستم ایمنی بدن شما آسیب می رساند. این بدان معناست که بدن شما نمی تواند آنطور که باید با عفونت ها و بیماری ها مقابله کند. HIV همچنین می تواند خطر ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش دهد.

هیچ درمانی برای HIV وجود ندارد ، اما داروهایی به نام ضد ویروس می توانند آن را تحت کنترل داشته باشند. در صورت ابتلا به اچ آی وی ، هر روز باید از این داروها استفاده کنید.

چه آزمایشاتی می تواند HIV را تشخیص دهد؟

سه نوع اساسی آزمایشاتی که پزشکان برای تشخیص HIV استفاده می کنند:

آزمایش های اسید نوکلئیک (NATs) ، که بدنبال ویروس در خون شما هستند. آنها گران هستند ، بنابراین پزشکان از آنها استفاده می کنند فقط در صورتی که اخیراً با HIV در معرض خطر زیاد بوده اید یا علائم عفونت HIV مانند خستگی ، سردرد و زخم های دهان را دارید.

آزمایشات آنتی ژن / آنتی بادی :

این موارد هم از نظر آنتی ژن های HIV (مواد خارجی که سیستم ایمنی بدن شما را تحریک می کنند) و هم آنتی بادی ها (پروتئین هایی که سیستم ایمنی بدن شما برای مقابله با ویروس ها ایجاد می کند) بررسی می کنند. P24 ، آنتی ژن HIV ، زودتر از آنتی بادی ها در بدن شما ظاهر می شود. آزمایشات آنتی بادی ، که بدنبال آنتی بادی در خون یا بزاق شما می گردد. 

اگر فکر می کنید به آزمایش اچ آی وی نیاز دارید ، در اسرع وقت پزشک را در جریان بگذارید.

آیا ارتباطی بین پاپ اسمیر و HIV وجود دارد؟

در حالی که آزمایش پاپ اسمیر HIV را تشخیص نمی دهد ، برخی از ارتباطات بین این دو وجود دارد. برخی تحقیقات نشان داده است که زنان مبتلا به HIV بیشتر در معرض HPV و سرطان دهانه رحم هستند. بنابراین اگر با اچ آی وی زندگی می کنید ، احتمال دارد که نتایج غیرطبیعی پاپ اسمیر داشته باشید.

در صورت ابتلا به اچ آی وی یا موارد زیر ممکن است بیشتر از بیشتر خانم ها نیاز به انجام تست پاپ اسمیر داشته باشید.

سابقه سرطان دهانه رحم
سیستم ایمنی ضعیف

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}