آزمایش HPV و هرآنچه که باید از ویروس اچ پی وی بدانید!

ویروس HPV گروهی متشکل از بیش از ۶۰ نوع ویروس است که بعضی از آن‌ها باعث زگیل تناسلی می‌شوند. طی بررسی‌ها برای زگیل  تناسلی، ممکن است پزشکتان برای بررسی HPV نیز آزمایشی پیشنهاد دهد. ویروس اچ پی وی (HPV) یک عفونت ویروسی است که بین افراد از طریق تماس پوست به پوست منتقل می‌شود. برخی از انواع HPV می‌توانند باعث ایجاد زگیل‌ تناسلی شوند. دیگر انواع این ویروس با سرطان دهانه رحم و سایر اعضای بدن ارتباط دارند و برخی از انواع HPV باعث زگیل‌ های معمولی می‌شوند که شما می‌توانید در سایر قسمت‌های بدن مانند دست یا پا خود پیدا کنید. گونه هایی از ویروس اچ پی وی یا پاپیلومای انسانی وجود دارند که منجر به ایجاد زگیل تناسلی می شوند. این زگیل ها منجر به ایجاد سرطان و ایجاد مشکلات جدی در انسان نمی شوند. اگر زگیل تناسلی درمان نشود، بزرگ می شود و یا تعداد آن افزایش می یابد این بیماری معمولا بی خطر است و حتی اگر درمان نشود آسیبی به سلامتی وارد نمی کند ولی تحمل آن آزار دهنده و ناراحت کننده است. تقریبا 100 درصد موارد سرطان دهانه رحم با ویروس پاپیلومای انسانی در ارتباط است. این ویروس که به آن HPV گفته می‌شود، شایع‌ترین عفونت مقاربتی است. متأسفانه اکثر بیماران آلوده به عفونت HPV، اطلاعی از بیماری خود ندارند. ویروس اچ پی در سطوح مرطوب و مخاطی بدن مثل حلق، واژن، دهان و دهانه ی رحم و سلول های قاعده ای پوست مستقر می شود برای تشخیص ویروس hpv باید از این سطوح آلوده نمونه برداری کرد باید بدانید که این ویروس وارد خون نمی شود و چون وارد خون نمی شود پس طبیعی است که از طریق خون به بدن فرد دیگری منتقل نمی شود و از این طریق کسی را آلوده نمی کند. بنابراین آزمایش خون برای تشخیص ویروس اچ پی وی کاربردی نیست. ویروس اچ پی وی درواقع از طریق ارتباط جنسی و تماس پوست به پوست منتقل می گردد. آزمایش HPV هم در زنان و هم در مردان انجام می پذیرد. جهت انجام آزمایش اچ پی وی می توانید برروی لینک کلیک کنید.

آزمایش HPV

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

مزایای آزمایش HPV در چیست ؟

  • آزمایش HPV، سلول‌های پیش سرطانی را بیشتر و دقیق‌تر از پاپ اسمیر تشخیص می‌دهد.
  • آزمایش HPV جهت تشخیص وجود یا عدم وجود ویروس اچ پی وی انجام می شود.
  • تقریبا تمام سرطان‌های دهانه رحم با عفونت‌های مکرر گردنی از سرطان‌های مرتبط با ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV است. آزمایش‌های HPV به تنهایی و یا در کنار پاپ اسمیر (سیتولوژی) برای غربالگری دهانه رحم، با افزایش تشخیص ضایعات پیش سرطانی همراه است.
  • آزمایش HPV بر روی همان نمونه پاپ اسمیر انجام می شود.
  • اگر عفونت HPV منجر به تغییرات سلولی دهانه رحم شود که نیازمند درمان باشد، درمان نباید به گونه ای باشد که شانس باردار شدن را در شما تحت تاثیر قرار دهد.

اگر سن شما بالای 21 سال است و رابطه جنسی ندارید نیازی به انجام این آزمایش ندارید. زنانی که بین ۲۱ تا ۲۹ سال سن دارند باید هر ۳ سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر را جهت تشخیص زود هنگام سرطان دهانه ی رحم و ضایعات پیش بدخیمی انجام بدهند. این گروه از خانم ها نیازی به انجام همزمان آزمایش HPV با آزمایش پاپ اسمیر (co-testing) ندارند به این دلیل که این ویروس در این سنین آنقدر شایع است که انجام این تست به آن ها کمکی نمی کند. اما اگر نتایج تست پاپ اسمیر غیر طبیعی باشد، آزمایش HPV هم ممکن است، اثربخش و مفید باشد. اگر شما سنی بین ۳۰ تا ۶۵ سال دارید می بایست به صورت همزمان تست پاپ اسمیر و آزمایش HPV را برای تشخیص سرطان دهانه ی رحم را هر ۵ سال یک بار انجام دهند. البته برخی تست پاپ اسمیر را هر ۳ سال توصیه می کنند.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}