آزمایش hpv در زنان و مردان و هرچه که باید از آن بدانید!

ویروس HPV در سطوح مرطوب و مخاطی بدن مثل حلق، واژن، دهان و دهانه ی رحم و سلول های قاعده ای پوست مستقر می شود برای تشخیص ویروس hpv باید از این سطوح آلوده نمونه برداری کرد باید بدانید که این ویروس وارد خون نمی شود و چون وارد خون نمی شود پس طبیعی است که از طریق خون به بدن فرد دیگری منتقل نمی شود و از این طریق کسی را آلوده نمی کند. بنابراین آزمایش خون برای تشخیص ویروس HPV کاربردی نیست. ویروس اچ پی وی درواقع از طریق ارتباط جنسی و تماس پوست به پوست منتقل می گردد. در ادامه مقاله به تشخیص و آزمایش HPV هم در زنان و هم در مردان به صورت جداگانه می پردازیم.

سوالاتی که ممکن است برای شما درباره ویروس hpv پیش آید عبارتند از :

  • آیا همه ی زنان باید آزمایش HPV را انجام بدهند؟
  • نحوه آزمایش HPV در زنان
  • به چه دلیلی زنان بالای ۳۰ سال با نتایج آزمایش نرمال باید هر پنج سال یک بار آزمایش انجام دهند ؟
  • آزمایش و تشخیص HPV در مردان
  • تفاوت بین آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش HPV چیست؟
  • آیا ویروس HPV بر حاملگی فرد یا کودک فرد تاثیر می گذارد؟
  • تفسیر جواب آزمایش پاپ اسمیر چگونه است؟
  • عود بیماری پس از پاکسازی ویروس hpv در مردان
  • مراکز انجام آزمایش hpv

نحوه انجام آزمایش HPV در زنان چگونه است؟

اگرچه در آزمایش HPV می توان آنتی بادی HPV را پیدا کرد؛ ولی وجود آنتی بادی HPV در خون که برای تشخیص hpv با آزمایش خون نشان داده می شود، فقط می تواند بگوید که فرد در دوره ای از زندگی در معرض ویروس HPV قرار گرفته است و نمی تواند مشخص کند که در حال حاضر به این ویروس مبتلا هست یا خیر.

تفاوت بین آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش HPV چیست؟

تست پاپ اسمیر (Pap Smear) که نام دیگر آن تست پاپ (Pap Test) است روشی برای تشخیص سرطان دهانه رحم در زنان می باشد. در این روش سلول ها از دهانه رحم که قسمت باریک و پایینی رحم بوده و در بالای واژن قرار دارد، جمع آوری می شوند. افرادی که سرطان دهانه رحم در آن ها طی مراحل اولیه شناسایی می شود، شانس بالاتری برای درمان دارند. به وسیله این تست می توان از تغییرات سلول های رحمی به احتمال بروز سرطان در آینده پی برد. پاپ اسمیر روش خیلی خوبی برای یافتن سلول های سرطانی یا سلول هایی که ممکن است در آینده سرطانی شوند، می باشد. آزمایش HPV برای تشخیص ویروس hpv گرفته می شود نه تغییرات سلولی. این آزمایش می تواند همزمان با تست پاپ اسمیر انجام شود و شما متوجه فرق بین این دو آزمایش در حین انجام تست و نمونه برداری نخواهید شد. انجام همزمان تست پاپ اسمیر و تست HPV که در اصطلاح به آن co-test می گویند روش برتری برای یافتن زود هنگام سرطان دهانه ی رحم و ضایعات بدخیم در زنان بالای ۳۰ سال میباشد. جهت انجام همزمان آزمایش HPV و پاپ اسمیر می توانید برروی لینک کلیک کنید.

آزمایش HPV (اچ پی وی)

چرا زنان بالای ۳۰ سال با نتیجه آزمایش نرمال باید هر پنج سال یک بار co-testing انجام دهند؟

تغییرات سلولی در گردن رحم خیلی آهسته اتفاق می افتد. معمولا برای بروز تغییرات سلولی و تبدیل شدن آن ها به سرطان بیش از ۱۰ سال زمان لازم است. در گذشته آزمایش پاپ اسمیر بصورت سالیانه انجام می شد، اما اکنون ما می دانیم که انجام تست پاپ اسمیر به صورت هرساله لزومی ندارد و هر ۳ سال کافی است.

یکی از مزایای اضافه کردن آزمایش زگیل تناسلی به آزمایش پاپ اسمیر این است که زنان می توانند دفعات کمتری آزمایش سرطان گردن رحم را انجام دهند. انجام همزمان تست پاپ اسمیر و آزمایش HPV co-testing هر ۵ سال به این معناست که ممکن زنان به آزمایش های کمتر، پیگیری های کمتر و در نهایت درمان کمتری و زمان کمتری نیاز داشته باشند. و با نتایج نرمال آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش HPV تقریبا هیچ شانسی برای ابتلا به سرطان دهانه رحم در حداقل ۵ سال آینده را نخواهند داشت. در صورت انجام آزمایش HPV و آزمایش پاپ اسمیر به صورت جداگانه می توانید برروی لینک کلیک کنید.

آیا ویروس HPV بر حاملگی فرد یا کودک فرد تاثیر می گذارد؟

عفونت HPV در شانس باردار شدن شما به طور مستقیم تاثیر نمی گذارد. اگر عفونت HPV منجر به تغییرات سلولی دهانه رحم شود که نیازمند درمان باشد، درمان نباید به گونه ای باشد که شانس باردار شدن را در شما تحت تاثیر قرار دهد. اما اگر درمان ها و نمونه برداری های زیادی بر روی شما انجام شود، خطر زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم را می تواند افزایش دهد.

ویروس HPV به ندرت از مادر به نوزادش در هنگام زایمان منتقل می شود. در موارد نادری هم که این اتفاق رخ می دهد، از انواع سرطان زای HPV نیست.

چرا همه ی زنان باید آزمایش HPV انجام دهند؟

اگر سن شما بالای 21 سال است و رابطه جنسی ندارید نیازی به انجام این آزمایش ندارید.

زنانی که بین ۲۱ تا ۲۹ سال سن دارند باید هر ۳ سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر را جهت تشخیص زود هنگام سرطان دهانه ی رحم و ضایعات پیش بدخیمی انجام بدهند. این گروه از خانم ها نیازی به انجام همزمان آزمایش HPV با آزمایش پاپ اسمیر (co-testing) ندارند به این دلیل که این ویروس در این سنین آنقدر شایع است که انجام این تست به آن ها کمکی نمی کند. اما اگر نتایج تست پاپ اسمیر غیر طبیعی باشد، تست HPV هم ممکن است، اثربخش و مفید باشد.

اگر شما سنی بین ۳۰ تا ۶۵ سال دارید می بایست به صورت همزمان تست پاپ اسمیر و آزمایش HPV را برای تشخیص سرطان دهانه ی رحم را هر ۵ سال یک بار انجام دهند. البته برخی تست پاپ اسمیر را هر ۳ سال توصیه می کنند.

تفسیر جواب آزمایش پاپ اسمیر

نتایج آزمایش های پاپ اسمیر بسیار دقیق است و انجام این غربالگری تا 80 درصد موجب کاهش نرخ ابتلا به سرطان دهانه رحم شده است. پاپ اسمیر راه بی خطری برای غربالگری سرطان دهانه رحم است اما عاری از خطا و عوارض نیست. ممکن است نتایج منفی کاذب هم به دست آید به این معنی که تست وجود ناهنجاری را نشان نداده اما ممکن است سلول های غیر نرمال وجود داشته باشد. فاکتورهایی مانند؛ جمع آوری ناکافی سلول ها، تعداد کم سلول های غیرنرمال و وجود خون یا التهاب که سلول های غیرنرمال را پنهان می کند، می توانند سبب نتایج منفی کاذب شوند.

اگر جواب آزمایش شما عادی باشد :

اگر در جریان تست پاپ اسمیر تنها سلول های عادی رحمی مشاهده شود، جواب آزمایش منفی خواهد بود و تا آزمایشات بعدی پاپ اسمیر و تست لگنی نیازی به درمان یا تست خاصی نخواهد بود.

اگر جواب شما غیر عادی باشد :

اگر در تست، سلول های غیر عادی مشاهده شوند، جواب آزمایش مثبت خواهد بود. جواب مثبت به معنای داشتن سرطان دهانه رحم نیست. جواب مثبت به نوع سلول های شناسایی شده در تست بستگی دارد. برخی از کلماتی که توسط پزشک معالج بیان می شود و متعاقبا کارهایی که می بایست انجام پذیرد عبارتند از :

سلول های غیر عادی پولکی با اهمیت نامشخص (ASCUS) :
سلول های پولکی نازک و مسطح بوده و به روی سطح یک رحم سالم رشد می کنند. در مورد ASCUS، پاپ اسمیر سبب آشکار شدن سلول های پولکی تا حدی غیرعادی می شود اما تغییرات به وضوح مبین وجود سلول های پیش سرطانی نخواهند بود. در تست با پایه مایع، پزشک می تواند برای بررسی حضور ویروس هایی مانند برخی انواع ویروس HPV که سبب شیوع سرطان می شوند، به تحلیل مجدد بپردازد. در صورت عدم وجود ویروس های پرخطر، سلول های غیرعادی مشاهده شده در نتیجه تست نگرانی خاصی ایجاد نخواهند کرد.

ضایعه پولکی درون مخاطی (Squamous intraepithelial lesion) :
از این عبارت برای نشان دادن احتمال پیش سرطانی بودن سلول های جمع آوری شده از رحم استفاده می شود. اگر روند رشد تغییرات کند باشد، بدان معناست که در صورت وجود ضایعه پیش سرطانی، با توجه به اندازه، شکل و دیگر مشخصه های سلول ها زمان زیادی تا تبدیل این سلول ها به سرطان باقی مانده است. در صورت رشد سریع تغییرات، احتمال تبدیل شدن سریعتر این ضایعه به سرطان بالاست. در این حالت نیاز به آزمایشات تشخیصی بیشتری می باشد.

سلول های غده ای غیر عادی (Atypical glandular cells) :
سلول های غده ای شکل سبب تولید خلط شده و در قسمت ورودی دهانه رحم رشد می کنند. این سلول ها ممکن است تا حدودی غیر عادی به نظر برسند اما زمان تبدیل شدن آن ها به سلول های پیش سرطانی مشخص نیست. برای مشخص نمودن منبع این سلول ها و اهمیت آن ها نیاز به آزمایشات بیشتری می باشد.

نتایج غیر عادی در آزمایش پاپ اسمیر

دلایلی چون سیگار کشیدن، که ممکن است خطر انتقال عفونت HPV را به سرطان دهانه رحم افزایش دهد، تغییرات در هورمون ها، مانند حاملگی یا یائسگی، رشد یا کیست های خوش خیم (غیرسرطانی)، عفونت مانند؛ عفونت قارچی یا التهاب و مشکلات سیستم ایمنی بدن شما ناشی از داروهای خاص یا مشکلات بهداشتی مانند دیابت، سرطان، HIV  و یا بیماری های خود ایمنی که می تواند در نتایج آزمایش اختلال ایجاد کند.

آزمایش پاپ اسمیر

تشخیص و آزمایش HPV در مردان

در حال حاضر هیچ آزمایش HPV برای مردان و دیگر نقاط بدن (شامل دهان یا حلق) بجز دهانه ی رحم که مورد تائید سازمان غذا و دارو آمریکا باشد، وجود ندارد. سازمان غذا و دارو فقط آزمایش HPV برای دهانه ی رحم را تائید کرده است، زیرا دهانه رحمی تنها جایی است که مثبت شدن نتیجه ی آزمایش HPV و رشد سلول های غیر طبیعی می تواند با اقدامات زود هنگام درمان بشود.

اگرچه ممکن است در مطالعات تحقیقاتی از آزمایش HPV برای یافتن ویروس HPV در مردان و دیگر نقاط بدن استفاده شود، اما روشی برای درمان این ویروس بعد از یافتن آن وجود ندارد. همچنین دقت آزمایش HPV در مردان و دیگر نقاط بدن تحت تاثیر محل نمونه برداری و روش نمونه برداری است. قبل تر هم گفته ایم که از قسمت های مرطوب بدن که ممکن است مبتلا به ویروس HPV باشد می بایست نمونه برداری انجام شود.

بازگشت بیماری پس از پاکسازی ویروس hpv در مردان

ویروس HPV انواع خیلی زیادی دارد و یکی از نوع های این ویروس است که منجر به ایجاد زگیل تناسلی می شود. اگر چه ممکن است نوعی از ویروس، از بدن شما پاکسازی و دفع شود ولی احتمال ابتلا به انواع دیگر وجود دارد. علاوه بر این، احتمال ابتلا به همان نوع ویروسی که پاکسازی شده است هم وجود دارد، اما ریسک آن پایین است.

چه مراکزی آزمایش HPV را انجام می دهند؟

آزمایشگاه های زیادی موجود هستند که آزمایش hpv را انجام بدهند. شما می توانید با نسخه پزشک برای انجام آزمایش به آزمایشگاه های پاتوبیولوژی و ویروس شناسی و بسیاری از مراکز آزمایشگاهی دیگر مراجعه کنید. آزمایشگاه آنلاین پاتوبیولوژی و ژنتیک مندل می تواند خدمات مربوط به آزمایش هایی چون HPV و پاپ اسمیر را توسط کادری متخصص و مجرب به انجام رساند جهت دریافت مشاوره می توانید با شماره 02188198077 تماس حاصل فرمایید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}