بلاگ

آیا طول عمر ژنتیکی است؟

آیا طول عمر ژنتیکی است؟

طول عمر انسان تحت تاثیر ژنتیک، محیط و سبک زندگی قرار می‌گیرد. اصلاحات محیطی که از دهه 1900 آغاز شد با بهبود چشمگیری در دسترسی غذا و آب تمیز، سکونتگاه و شرایط زندگی بهتر، کاهش مواجهه با بیماری‌های عفونی و دسترسی به مراقبت‌های پزشکی میانگین طول عمر را به شدت افزایش داد.

شنبه، 9 شهریور ماه 1398 7,516 بازدید
از آزمایش های بارداری بیشتر بدانیم

از آزمایش های بارداری بیشتر بدانیم

زمانی که شما باردار باشید ، یک آزمایش بارداری میتواند حاملگی شما را تایید کند. این آزمایش میتواند در خانه یا مطب پزشک انجام شود.یک آزمایش بارداری در حدود 99 درصد قابل اطمینان است. این تست براساس اندازه گیری هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسان (HCG) انجام میشود. HCG میتواند 10 تا 14 روز بعد از بارداری در خون و ادرار ظاهر شود.

پنج شنبه، 7 شهریور ماه 1398 783,153 بازدید
مصرف گوشت مرغ می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد

مصرف گوشت مرغ می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد

در ایالات متحده ، سرطان پستان تقریبا 1 زن از هر 8 زن را در طول زندگی خود تحت تاثیر قرار میدهد ؛ سرطان پستان بعد ار سرطان پوست شایع ترین سرطان در زنان میباشد.نرخ وقوع سرطان پستان بین مناطق  مختلف بسیار متفاوت است ، این امر نشان میدهد که عوامل محیطی و سبک زندگی نیز در ایجاد این سرطان نقش ایفا میکنند.

چهار شنبه، 6 شهریور ماه 1398 4,754 بازدید
آیا توانایی و عملکرد ورزشی ژنتیکی است؟

آیا توانایی و عملکرد ورزشی ژنتیکی است؟

مطالعاتی که بر مشابهت و تفاوتهای عملکرد ورزشی در خانواده ها، از جمله بین دوقلوها تمرکز کرده اند نشان می‌دهد که فاکتور‌های ژنتیکی 30 تا 80 % مسئول اختلافات افراد در صفات مربوط به عملکرد ورزشی هستند. مطالعات بسیاری اختلافات ژن‌های اختصاصی را که تصور می‌شود در این صفات دخیل باشند با مقایسه ورزشکاران و غیر ورزشکاران بررسی کرده اند.

سه شنبه، 5 شهریور ماه 1398 6,874 بازدید
نقش ژنتیک در رضایت از ازدواج

نقش ژنتیک در رضایت از ازدواج

طبق یک مطالعه جدید که توسط محققان دانشکده بهداشت عمومی Yale انجام شده است ، مردم به دلایل زیادی عاشق می شوند - علایق مشابه ، جذابیت فیزیکی و ارزش های مشترک بین آنها. اما اگر آنها ازدواج کنند و در کنار هم بمانند ، خوشبختی طولانی مدت آنها ممکن است به ژنهای خودشان یا همسرشان بستگی داشته باشد.

دوشنبه، 4 شهریور ماه 1398 1,336 بازدید
آیا خال‌ها به ژنتیک ربط دارند؟

آیا خال‌ها به ژنتیک ربط دارند؟

داشتن خال امری بسیار شایع است، به ویژه در افرادی که پوست روشن دارند. خال‌ها رشد بیش از حد سلول‌هایی از پوست هستند که آنها را ملانوسیت می‌نامیم، اما فاکتورهای ژنتیکی دخیل در تکوین آنها به خوبی شناخته نشده اند. هرچند خال‌ها، مانند تومور‌ها رشد بیش از حد سلول‌ها محسوب می شوند، تقریبا اغلب غیرسرطان زا (خوش خیم) هستند.

یکشنبه، 3 شهریور ماه 1398 6,923 بازدید
جهش مستعد کننده ابتلا به سرطان پانکراس شناسایی شد

جهش مستعد کننده ابتلا به سرطان پانکراس شناسایی شد

دانشمندانی که خانواده هایی با استعداد بالای ابتلا به سرطان را مورد مطالعه قرار دادند ، جهش ژنی نادر و ارثی را شناسایی کردند که به طرز چشمگیری خطر ابتلا به سرطان پانکراس و دیگر سرطان ها را افزایش می دهد.

شنبه، 2 شهریور ماه 1398 2,269 بازدید
آیا رنگ مو توسط ژنتیک تعیین می‌شود؟

آیا رنگ مو توسط ژنتیک تعیین می‌شود؟

نوع و مقدار ملانین در مو توسط ژن‌های زیادی تعیین می‌شود، هرچند در مورد اغلب آنها اطلاعی نداریم. بهترین ژن رنگ موی مطالعه شده در انسان MC1R نام دارد. این ژن دستورالعمل‌هایی برای ساخت پروتئینی به نام گیرنده ملانوکورتین 1 فراهم می‌کند، که در مسیر  تولید ملانین دخیل است.

پنج شنبه، 31 مرداد ماه 1398 11,359 بازدید
آزمایش خون می تواند آلزایمر را دو دهه قبل از ظهور علائم شناسایی کند

آزمایش خون می تواند آلزایمر را دو دهه قبل از ظهور علائم شناسایی کند

یک مطالعه جدید نشان میدهد که یک آزمایش خون میتواند پروتئینی که در مغز های افراد مبتلا به آلزایمر تجمع میابد نزدیک به بیست سال قبل از ظهور علائم ، شناسایی کند.این مطالعه نشان داد که این آزمایش خون در تشخیص تجمع پروتئین های بتا آمیلوئید در مغز حتی نسبت به استاندارد طلایی فعلی که یک اسکن مغزی PET میباشد ، حساس تر است.

چهار شنبه، 30 مرداد ماه 1398 7,623 بازدید
آیا قد توسط ژنتیک تعیین می‌شود؟

آیا قد توسط ژنتیک تعیین می‌شود؟

دانشمندان تخمین زده اندکه حدود 80 % از قد افراد توسط اختلافات توالی DNA به ارث رسیده تعیین می‌شود، اما اینکه کدام ژن‌ها مسئول هستند و برای اثرگذاری بر قد چه می‌کنند فقط تا حدی شناخته شده است. برخی جهش‌های ژنیِ نادر دارای اثرات شدیدی بر قد هستند (برای مثال گونه‌های ژن FGFR3 که سبب آکندروپلازی، یک بیماری نادر که با قامت کوتاه مشخص می‌شود).

سه شنبه، 29 مرداد ماه 1398 23,060 بازدید