دانشمندان به دنبال آزمایش تشخیص زودهنگام سرطان تخمدان

 

سرطان تخمدان

محققان دانشگاه کوئینز در بلفاست انگلستان ، آزمایشی را ایجاد کرده اند که ممکن است بتواند سرطان تخمدان را تا دو سال زودتر از روشهای فعلی تشخیص دهد.محققان دریافتند كه وجود چهار پروتئین در كنار هم ، كه به عنوان یک پانل نشانگر زیستی شناخته می شود ، نشاندهنده احتمال ابتلا به سرطان تخمدان اپی تلیال (EOC) ، نوعی سرطان تخمدان ، میباشد. محققان با استفاده از این نشانگرهای زیستی آزمایش غربالگری را ایجاد کرده اند که مطالعات اولیه نشان می دهند ممکن است قادر باشد تا دو سال قبل از آزمایش های تشخیصی فعلی ، سرطان تخمدان را تشخیص دهد.

این تحقیق با همکاری دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا ، دانشگاه میلان ، دانشگاه منچستر و کالج دانشگاهی لندن انجام شد.این مطالعه ، که در مجله بریتانیایی سرطان منتشر شده است ، شامل تجزیه و تحلیل نمونه خون 80 نفر در طی یک دوره هفت ساله میباشد.

دکتر بابی گراهام از دانشکده علوم زیستی در دانشگاه کوئینز  بلفاست و نویسنده راهنمای این تحقیق توضیح می دهد : " اولاً ما متوجه شدیم که وجود پانل نشانگر زیستی به ما امکان تشخیص سرطان تخمدان (EOC) را میدهد . سپس ما یک آزمایش غربالگری برای کشف این پانل نشانگر زیستی تهیه کردیم و این آزمایش را به یک آزمایش تشخیصی نسبتاً ساده تبدیل نمودیم. "

" الگوریتم طراحی شده نمونه خون را غربال میکند و سطح غیر طبیعی پروتئین های مرتبط با سرطان را نشان می دهد. این آزمایش غربالگری تا دو سال قبل از آزمایش های فعلی ، سرطان تخمدان را شناسایی می کند."

بیشتر سرطانهای تخمدان ، سرطانهای اپیتلیال تخمدان هستند که در بافتهای پوشاننده تخمدان ایجاد می شوند.در زنان انگلستان ، سرطان تخمدان ششمین سرطان شایع است. در سال 2016 ، 4.227 مرگ در نتیجه EOC گزارش شده است.

در صورت تشخیص سرطان تخمدان (EOC) در مرحله اول ، 90 درصد احتمال زنده ماندن برای پنج سال وجود دارد و  در صورت تشخیص در مرحله سه یا چهار ، 22 درصد احتمال بقا برای 5 سال وجود دارد.

دکتر گراهام افزود : " نتایج این مطالعه دلگرم کننده است ، با این حال ، ما اکنون می خواهیم روی این آزمایش برای یک مجموعه گسترده تر از نمونه تمرکز کنیم تا بتوانیم از داده ها برای دفاع از یک برنامه غربالگری سرطان تخمدان استفاده کنیم."

دکتر راشل شاو ، مدیر اطلاعات تحقیقاتی در تحقیقات سرطان انگلستان ، گفت : " تقریباً نیمی از موارد سرطان تخمدان در مراحل آخر مشخص می شوند ، زمانیکه که احتمال موفقیت در درمان کمتر است. بنابراین تدوین تست های ساده مانند این که می توانند به تشخیص زودهنگام بیماری کمک کنند ، ضروری است."

" در تحقیقات سرطان انگلستان ، ما در تلاش هستیم تا روشهای جدیدی را برای تشخیص زود هنگام سرطان و بهبود آزمایشاتی که در دسترس هستند پیدا کنیم. دیدن این نتایج دلگرم کننده برای این نوع سرطان تخمدان بسیار هیجان انگیز است."

منبع: Medicalxpress
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}