تغییر در رژیم غذایی به درمان سرطان کمک می کند

رژیم غذایی سرطان

در یکی از تحقیقات اخیر ، موشهایی که رژیم غذایی حاوی میزان کمی از آمینواسیدهای ویژه را داشتند به درمان های سرطان بهتر جواب دادند.در حقیقت ، امکان مدیریت برخی بیماری ها مثل دیابت و فشار خون از طریق تنها رعایت رژیم غذایی وجود دارد. اما ، نقش مواد غذایی در پیشگیری یا درمان سرطان چندان مشخص نیست.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

Jason Locasale ، نویسنده ارشد این مطالعه اخیر ، توضیح میدهد : "مدیریت سرطان از بسیاری جهات مشکل تر است ، زیرا این بیماری حاوی بیماری های مختلف با اشکال مختلف است و اغلب در سطح مولکولی تعریف می شود ، بنابراین ما تازه شروع به درک چگونگی اثر رژیم غذایی و تغذیه بر سرطان کرده ایم.مقاله آن ها با عنوان بررسی آمینواسیدی به نام متیونین در درمان سرطان ، در مجله Nature منتشر شد.

گوشت و تخم مرغ حاوی مقادیر بسیار بالایی متیونین میباشند.

متیونین چیست ؟

میتونین برای عملکرد سلول های ما ضروری است. متخصصان متیونین را جز آمینواسیدهای ضروری میدانند زیرا بدن ما قادر به ساختن آن نمیباشد. افراد باید این آمینواسید را از طریق غذایی که میخورند دریافت کنند.

بسیاری از غذاها دارای متیونین میباشند اما گوشت و تخم مرغ حاوی مقادیر بسیار بالایی از آن هستند.

این آمینواسید سالهاست که توجه محققان را به خود جذب کرده است . به عنوان مثال ، یک مطالعه که در سال 1993 منتشر شد نشان داد که محدود کردن مصرف متیونین باعث افزایش طول عمر موشهای صحرایی می شود.

مطالعات بعدی نقشی را برای این آمینواسید در بیماری های متابولیک پیدا کردند. یکی از این مطالعات نشان داد که این آمینواسید میتواند از چاقی ناشی از رژیم غذایی در مدل های حیوانی ممانعت کند.

برخی از محققان بررسی نقش بالقوه این آمینواسید را در درمان سرطان شروع کرده اند. متیونین توجه محققان را جلب کرد زیرا در یک مکانیسم سلولی که برخی داروهای شیمی درمانی و پرتو درمانی آن را مورد هدف قرار میدهند ، نقشی مهم ایفا میکند. دانشمندان این مسیر را به عنوان " متابولسیم یک کربنه " میشناسند. 

بعلاوه ، برخی از مطالعات قبلی اشاره کردند که محدودیت مصرف متیونین در رژیم غذایی ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد. این نویسندگان توضیح میدهند :

" بنابراین ، ما استدلال كردیم كه محدودیت مصرف متیونین می تواند با هدف قرار دادن متابولیسم دریک ناحیه متمرکز ، خاصیتهای ضد سرطانی وسیعی داشته باشد و این اثرات ضد سرطانی با پاسخ به دیگر روشهای درمانی كه بر متابولیسم یك كربنه تأثیر می گذارند ، تعامل خواهد کرد."

آزمایش محدودیت میتونین

برای بررسی محدودیت متیونین ، دانشمندان از یک سری مدل های سرطان استفاده کردند. ابتدا ، آنها دو نوع بافت سرطانی مقاوم به درمان را از انسان ها گرفته و به موش ها پیوند زدند.

زمانی که این دانشمندان موشها را با رژیم غذایی حاوی میزان کمی متیونین تغذیه کردند ، رشد تومور در مقایسه با موش هایی که یک رژیم غذایی استاندارد داشتند ، کند شد.

زمانی که آنها جزئیات متابولیکی را بررسی کردند ، همانطور که انتظار میرفت ، متوجه شدند که محدودیت میتونین رشد تومور را از طریق ممانعت از متابولیسم یک کربنه کاهش داده است.

سپس ، دانشمندان از یک داروی شیمی درمانی رایج همراه با یک رژیم غذایی محدود کننده متیونین استفاده کردند. آنها از دوز کم دارو که برای کوچک کردن تومور ناکافی بود ، استفاده کردند. گرچه ، بر اساس گفته های نویسندگان ، ترکیب رژیم غذایی کم متیونین همراه با این دارو منجر به " مهار قابل توجه رشد تومور" شد.

زمانی که دانشمندان نوعی از سارکوما موشی که به پرتو درمانی جواب نداده بود را بررسی کردند ،  متوجه شدند که یک رژیم غذایی محدود کننده متیونین به تنهایی برای کاهش سرعت رشد تومور کافی نبود. گرچه ، زمانی که این موش ها یک دوز پرتودرمانی نیز دریافت کردند ، رشد تومور به میزان قابل توجهی کند شد.

در مرحله بعدی این مطالعه ، دانشمندان شش انسان سالم را با یک رژیم غذایی حاوی میزان کمی متیونین برای مدت سه هفته تغذیه کردند. آنها اثرات متابولیکی مشابهی با این اثرات در مدل های موشی نشان دادند.

Jason Locasale ، نویسنده ارشد این مطالعه ، میگوید : " این مطالعه نشان داد که محدودیت غذایی متیونین تظاهرات متابولیکی سریع و ویژه ای را در موش ها و انسان ها القا میکند که میتوانند در یک وضعیت بالینی القا شوند. "

وی باور دارد که با اختلال در مسیر متابولیکی از طریق محدودیت غذایی متیونین ، احتمالا این امکان وجود دارد که اثرات شیمی درمانی هایی که این جنبه های متابولیسم سرطان را هدف قرار میدهند ، تقویت شوند.

همانطور که نویسندگان توضیح میدهند ، این نتایج مقدماتی هستند و این روش ممکن است در انسان ها یا برای تمام انواع سرطان ها موثر نباشد. در حقیقت ، آنها بر این باورند که محدودیت در مصرف متیونین شاید بتواند برخی سرطان ها را بهبود دهد.

دانشمندان  بطور خلاصه و واضح اعلام کردند که این مطالعه فراخوانی برای گیاهخوار شدن انسان ها نمیباشد.گرچه این نوع از محدودیت غذایی ممکن است در مرحله بالین قرار نگیرد اما یک گام مهم در درک چگونگی اثر رژیم های غذایی بر رشد سرطان میباشد. همانطور که نویسندگان نتیجه گرفتند :

منبع: Medical News Today
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}