بررسی آزمایش های مربوط به دوران بارداری

از انواع آزمایش های مربوط به دوران بارداری علاوه بر تعیین جنسیت، به منظور پیشگیری از بارداری خطرناک و یا اطلاع از به دنیا آمدن جنین با بیماری های ژنتیکی می توان به آزمایش nipt، آزمایش سندروم داون، تشخیص قبل از تولد، کاریوتایپ خون محیطی و ... اشاره کرد. برای بررسی بیشتر این تست ها و انجام هرکدام از آنها کافیست ادامه مقاله را مطالعه کنید.

آزمایش های مربوط به دوران بارداری

آزمایش تعیین جنسیت از هفته هفتم بارداری از خون مادر :

در برخی آزمایشگاههای سطح کشور امروزه تعیین جنسیت بر پایه شناسایی توالی ژن SRY با روش PCR صورت می پذیرد که این روش به دلیل نحوه انجام آزمایش و حساسیت پایین آن تنها در حدود 75 تا 80% صحت دارد و در موارد زیادی نتایج کاذب حاصل می کند. در آزمایشگاه ژنتیک پزشکی و پاتوبیولوژی مندل در حال حاضر روش PCR معمولی با روش real time PCR بر پایه استفاده از پروب های TaqMan جایگزین شده است که در طی آن علاوه بر فاکتور SRY تعداد دیگری نیز از فاکتورهای کروموزوم Y مربوط به جنین های پسر در خون مادر اندازه گیری می شود. این آزمایش از ابتدای هفته هفتم بارداری قابل انجام می باشد. مدت زمان لازم برای جوابدهی این تست حدود سه تا هفت روز می باشد. برای انجام آزمایش تعیین جنسیت از هفته هفتم بارداری از خون مادر کافیست برروی لینک کلیک کنید.

آزمایش سندروم داون :

به طور کلی آزمایشات غربالگری سندروم داون می توانند احتمال بارداری جنینی که سندرم داون دارد، را نشان دهد. اما این آزمایشات نمی توانند به طور قطعی تشخیص دهند که کودک دارای سندرم داون است یا خیر در آزمایشگاه مندل این آزمایش تا حدود 99% برای شما احتمال بارداری جنین دارای سندروم داون را مشخص می کند. برای انجام آزمایش سندروم داون کافیست برروی لینک کلیک کنید.

کاریوتایپ خون محیطی :

 وجود هرگونه اختلال در ساختار و یا تعداد کروموزوم ها می تواند بیانگر وجود مشکلات بسیار گسترده ای در افراد بیمار باشد. البته گاهی مواقع اختلالاتی در کروموزومهای افراد نرمال هم دیده می شود که در ادامه زندگی آنها ودر روند بارداری و تولید مثل این افراد باعث بروز اختلالاتی خواهد شد. آزمایش کاریوتایپ از خون محیطی به صورت معمولی با حد تفکیک 400 الی 450 باند و به صورت high resolution با حد تفکیک 550 الی 600 باند در آزمایشگاه مندل قابل انجام می باشد. برای انجام کاریوتایپ خون محیطی کافیست برروی لینک کلیک کنید.

آزمایش NIPT (سل فری) :

آزمایش NIPT یا آزمایش سل فری DNA نوعی آزمایش خون قبل از تولد نوزاد می باشد که در آن اختلالات کروموزومی جنین همانند سندروم داون، سندروم ادوارد و سندروم پاتاو تشخیص داده می شود. این بیماری ها جز شایع ترین اختلالات ژنتیکی در انسان هستند و همه آنها با درجات مختلف باعث ناتوانی ذهنی یا نقص در تولد می شوند. این آزمایش جدید ترین متد غربالگری سندروم داون و سایر ناهنجاری های کروموزومی در جنین می باشد که می تواند با دقتی بیشتر از 99 درصد جنین های مبتلا را شناسایی نماید. برای انجام آزمایش NIPT (سل فری) کافیست برروی لینک کلیک کنید.

تشخیص قبل از تولد :

تشخیص پیش از تولد مجموعه ای از اقدامات پزشکی و آزمایشگاهی است که می توان از طریق آنها وجود یک یا چند نوع اختلال ژنتیکی و یا فیزیکی را در جنین تشخیص داد. اطلاعات ارزشمندی از این طریق برای خانواده ها فراهم می شود که آنها می توانند بر اساس آگاهی از وضعیت سلامت و یا عدم سلامت جنین در مورد سرنوشت بارداری خود تصمیم مناسب و آگاهانه ای را اتخاذ نمایند. برای انجام تشخیص قبل از تولد کافیست برروی لینک کلیک کنید.

تعیین ناقلیت زوجین برای بیماری های ژنتیک CarrierSeq :

در این آزمایش بیش از 2400 ژن اصلی و شناخته شده که مسبب عمده بیماری های ژنتیکی در نسل انسان هستند مورد بررسی قرار می گیرند. همواره داشتن فرزندان سالم یکی از دغدغه های اصلی والدین می باشد و این آزمایش می تواند در این راستا تا حد زیادی اطمینان بخش خانواده هایی باشد که در معرض خطر ابتلا به بیماری های ژنتیکی قرار دارند. برای انجام تعیین ناقلیت زوجین برای بیماری های ژنتیک CarrierSeq کافیست برروی لینک کلیک کنید.

تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGD) :

روش تشخیص ژنتیکی قبل از لانه­ گزینی (PGD) به عنوان روش جایگزین تشخیص پیش از تولد (PND) معرفی شده است تا اختیار عمل زوجینی که در معرض خطر انتقال یک بیماری ژنتیکی به نسل بعد هستند را افزایش دهد و اطمینان خاطر و کاهش اضطراب در طول دوره بارداری را به ارمغان آورد. برای انجام تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGD) کافیست برروی لینک کلیک کنید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}