بلاگ

کمپلکس زنجیره تنفسی میتوکندری

کمپلکس زنجیره تنفسی میتوکندری

ژن‌ها در خانواده ژنی کمپلکس زنجیره تنفسی میتوکندریایی دستورالعمل‌ ساخت پروتئین‌هایی را فراهم می‌کنند که در فسفوریلاسیون اکسیداتیو که همچنین آن را زنجیره تنفسی نیز می‌خوانیم دخیل هستند. فسفوریلاسیون اکسیداتیو یک فرایند ارزشمند سلولی است که از اکسیژن و قندهای ساده برای ساخت آدنوزین تری فسفات (ATP)، منبع اصلی انرژی سلولی استفاده می‌کند. پنج کمپلکس پروتئینی متشکل از چندین پروتئین در این فرایند دست دار

یکشنبه، 26 خرداد ماه 1398 8,623 بازدید
ژنهای خانواده کراتین

ژنهای خانواده کراتین

ژن‌های خانواده KRT دستورالعمل‌ ساخت پروتئین‌هایی به نام کراتین را فراهم می‌کنند. کراتین‌ها گروهی از پروتئین‌های رشته‌ای سخت هستند که چارچوب ساختاری سلول‌های اپیتلیال را شکل می‌دهند. اپیتلیال سلول‌هایی هستند که سطوح و حفرات بدن را می‌پوشاند. سلول‌های اپیتلیال تشکیل دهنده بافت‌هایی نظیر مو، پوست و ناخن هستند. این سلول‌ها همچنین اندام‌های داخلی را پوشانده و بخش مهمی از غدد را تشکیل می‌دهند.

یکشنبه، 26 خرداد ماه 1398 2,433 بازدید
ژنهای هومئوباکس

ژنهای هومئوباکس

ژن‌های هومئو باکس خانواده ای بزرگ متشکل از ژن‌های مشابه ایست که تشکیل بسیاری از ساختارهای بدنی را طی تکوین اولیه جنین هدایت می‌کند. در انسان خانواده ژن هومئو باکس حدودا شامل 235 ژن عملکردی و 65 سودوژن (ژن‌هایی با ساختار مشابه که دستورالعملی برای ساخت پروتئین‌ها ارائه نمی کنند) است. ژن‌های هومئو باکس در همه کروموزوم‌های انسان حضور داشته و اغلب به صورت دسته ای وجود دارند. زیرخانواده و رده‌های مختلفی

یکشنبه، 26 خرداد ماه 1398 8,312 بازدید
چگونه بارداری میتواند روی یک ورزشکار اثر بگذارد

چگونه بارداری میتواند روی یک ورزشکار اثر بگذارد

این بررسی بر روی Serena Williams بازیکن مشهور تنیس انجام شده است وی در مسابقات آزاد استرالیا 8 هفتگی بارداری خود را میگذراند. بعضی از نظریه ها حاکی از آن است که بارداری زودرس عملکرد ورزشی را بالا میبرد. بارداری ممکن است برخی از جنبه های توانایی و عملکرد ورزشی (ورزشکار) را تحت تاثیر قرار دهد. در حالی که برخی از زنان در طول هفته های اول بارداری ناخوشایند هستند، برخی دیگر تغییری را متوجه نمی شوند.

یکشنبه، 26 خرداد ماه 1398 2,781 بازدید
⁣رشد سرطان روده بزرگ با ورزش کاهش می یابد

⁣رشد سرطان روده بزرگ با ورزش کاهش می یابد

بر اساس تحقیقات جدید ورزش ممکن است در کاهش رشد سلول های سرطانی روده بزرگ نقش داشته باشد. این مطالعه نشان می دهد که پس از یک جلسه کوتاه تمرین با شدت شدید (HIIT)، رشد سلول های سرطانی روده بزرگ کاهش می یابد و این نیز شاخص های التهاب را افزایش می دهد.

شنبه، 25 خرداد ماه 1398 2,724 بازدید
سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) که به نام سندروم Stein-Leventhal نیز شناخته می شود،این سندرم نوعی اختلال هورمونی است که در بین زنان در سنین باروری شایع میباشد. زنان مبتلا به این سندرم ممکن است دوره های قاعدگی کم یا طولانی داشته باشند یا میزان زیادی هورمون مردانه (اندروژن) ترشح کنند. تخمدان ها ممکن است توده های کوچک زیادی (فولیکول ها) را ایجاد کنند و نتوانند به طور منظم تخمک آزاد کنند.

پنج شنبه، 23 خرداد ماه 1398 7,819 بازدید
زنانی که شب ها کار می کنند بیشتر در معرض خطر سقط جنین قرار دارند

زنانی که شب ها کار می کنند بیشتر در معرض خطر سقط جنین قرار دارند

بر اساس این تحقیق زنانی که دو روز در هفته یا بیشتر کار شبانه انجام داده بودند، میزان خطر سقط جنین در آنها 32 درصد نسبت به زنانی که در مدت مشابه شغلی نداشتند یا شب کاری نداشتند ،افزایش یافته بود .همچنین خطر بروز سقط جنین با افزایش تعداد شب کاری ها در هفته افزایش یافت. ارتباط بین کار شبانه و خطر سقط جنین پس از هفته هفتم بارداری شدیدتر بود.

سه شنبه، 21 خرداد ماه 1398 1,626 بازدید
کشف ژن ناباروی در زنان

کشف ژن ناباروی در زنان

بر اساس این تحقیق ابتلا به بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) که از هر ۱۰ زن در سن باروری یک نفر به آن مبتلا است، نشان می دهد که DNA حاوی سطح بالای تستوسترون، نقش مهمی در ابتلا به این وضعیت ایفا می‌کند.بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک عامل اصلی ناباروری و ابتلا به دیابت نوع دو در زنان است.

یکشنبه، 19 خرداد ماه 1398 1,920 بازدید
غیرفعال کردن یک ژن می تواند منجر به درمان سندروم داون شود

غیرفعال کردن یک ژن می تواند منجر به درمان سندروم داون شود

بر اساس پژوهشی که در دانشگاه راتگرز (Rutgers) امریکا صورت گرفته، هدف قرار دادن یک ژن کلیدی پیش از تولد می تواند منجر به درمان سندروم داون، معکوس کردن رشد غیرطبیعی مغز و بهبود عملکرد شناختی پس از تولد شود.

شنبه، 18 خرداد ماه 1398 7,888 بازدید
آنتی‌ ژن های لوکوسیت انسانی HLA

آنتی‌ ژن های لوکوسیت انسانی HLA

خانواده HLA دستورالعمل‌هایی برای ساخت گروهی از پروتئین‌های خویشاوند که به نام کمپلکس آنتی ژن لوکوسیت انسانی (HLA) شناخته می‌شوند فراهم می‌کند. کمپلکس HLA به سیستم ایمنی در تشخیص پروتئین‌های خودی بدن از پروتئین‌هایی که توسط مهاجمان خارجی همانند ویروس‌ها و باکتری‌ها ساخته شده است کمک می‌کند.

شنبه، 18 خرداد ماه 1398 11,119 بازدید