مواد غذایی مفید برای سرطان سینه

رژیم غذایی مفید برای سرطان سینه

برخی از میوه ها و سبزیجات، ماهی های چرب، غذاهای تخمیری، لوبیا، گیاهان و ادویه جات ترشی جات، غلات کامل و گردو جز مواد غذایی هستند که می توانند به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کنند. از الکل، فست فود، غذاهای سرخ شده، گوشت های فرآوری شده، شکر اضافه شده و کربوهیدرات های تصفیه شده دوری کنید. آسیب DNA و جهش های ژنتیکی ممکن است باعث سرطان سینه شود. جهش‌های ارثی در ژن‌های خاصی مانند BRCA1 و BRCA2 نیز می‌تواند خطر ابتلا به چاقی را افزایش دهد. سبک زندگی نیز نقش مهمی دارد. تحقیقات سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض استروژن، نوشیدن زیاد نوشیدنی مورد اعتماد و الگوهای غذایی خاص از جمله رژیم های غذایی غربی سرشار از غذاهای فرآوری شده را با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط می کند.

به‌طور قابل‌توجهی، مطالعات دیگر الگوهای غذایی مانند رژیم مدیترانه‌ای را با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط می‌کند. علاوه بر این، غذاهای خاص حتی ممکن است از این بیماری محافظت کنند. در اینجا 12 ماده غذایی که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کند و چند مورد از آنها را اجتناب کنید آورده شده است.

رژیم غذایی که خطر سرطان سینه را کاهش می دهد

به خاطر داشته باشید که عوامل زیادی با ایجاد سرطان سینه مرتبط هستند. در حالی که بهبود رژیم غذایی می تواند سلامت کلی شما را بهبود بخشد و به طور کلی خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد، این تنها یک تکه از پازل است. حتی با داشتن یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی، همچنان به غربالگری های منظم سرطان سینه مانند ماموگرافی و بررسی های دستی نیاز دارید. از این گذشته، و تشخیص زودهنگام به میزان قابل توجهی میزان بقا را افزایش می دهد. از یک متخصص برای مشاوره در مورد غربالگری سرطان سینه کمک بخواهید. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که این غذاها ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.

1. سبزیجات دارای برگ سبز

 تنها تعدادی از سبزیجات سبز برگ هستند که ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشند: کلم پیچ،آرگولا،اسفناج،سبزی خردل،چغندر سبزیجات دارای برگ سبز حاوی آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی از جمله بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین هستند سطوح بالای این آنتی اکسیدان ها در خون با منبع قابل اعتماد کاهش خطر سرطان سینه مرتبط است.

یک منبع قدیمی تر در سال 2012 از هشت مطالعه در، 11 زن دریافت که افرادی که سطح بالاتری از کاروتنوئیدها دارند، در مقایسه با زنان دارای سطح پایین، خطر ابتلا به سرطان پستان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند. به همین ترتیب، یک منبع بزرگ مطالعه شده در سال 2015، سطح خون بالاتر کاروتنوئیدهای کل را به 28-18 ٪ خطر ابتلا به سرطان پستان و همچنین کاهش خطر عود و مرگ در کسانی که قبلاً سرطان پستان مبتلا بودند، مرتبط کرد. این مطالعه 32826 زن را طی یک دوره 20 ساله مورد بررسی قرار داد. برخی تحقیقات نشان داده است که فولات، ویتامین B غلیظ در سبزیجات سبز برگ، ممکن است به محافظت در برابر سرطان سینه کمک کند. به طور کلی تحقیقات در مورد اینکه آیا مصرف فولات تأثیر قابل توجهی، مثبت یا منفی، بر خطر سرطان سینه دارد، متفاوت است البته مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

2. سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی از جمله گل کلم، کلم و کلم بروکلی ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کنند. سبزیجات چلیپایی حاوی ترکیبات گلوکوزینولات هستند که بدن شما می تواند آنها را به مولکول هایی به نام ایزوتیوسیانات تبدیل کند. اینها پتانسیل ضد سرطانی قابل توجهی دارند. قابل ذکر است، مطالعه ای که شامل 1493 زن چینی بود، نشان می دهد که مصرف کل سبزیجات چلیپایی با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است.

 

برای ثبت درخواست آزمایش سرطان سینه در منزل بر روی لینک زیر کلیک کنید و یا برای دریافت مشاوره ژنتیک سرطان سینه با شماره 88198077 تماس بگیرید 

آزمایش سرطان سینه در منزل

 

3. سبزیجات آلیوم

سیر، پیاز و تره فرنگی همگی از سبزیجات آلیوم هستند. آنها دارای مجموعه ای از مواد مغذی، از جمله ترکیبات اورگانوسولفور، آنتی اکسیدان های فلاونوئید، و ویتامین C هستند. ممکن است خواص ضد سرطانی قوی داشته باشند. یک مطالعه سال 2020 منبع معتبری که شامل 660 زن در پورتوریکو بود، مصرف زیاد سیر و پیاز را با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط دانست. به همین ترتیب، مطالعه ای که روی 285 زن ایرانی انجام شد نشان داد که مصرف زیاد سیر و تره فرنگی ممکن است از سرطان سینه محافظت کند. مصرف زیاد پیاز خام ممکن است اثر محافظتی کمی نیز داشته باشد. جالب توجه است، این مطالعه نشان داد که مصرف زیاد پیاز پخته شده با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است. بنابراین، تحقیقات بیشتری در مورد پیاز و سلامت سینه مورد نیاز است.

4. مرکبات

مرکبات عبارتند از: پرتقال ها گریپ فروت لیمو لیموترش سبز نارنگی، این مرکبات و پوست آنها مملو از ترکیباتی است که ممکن است از سرطان سینه محافظت کند، از جمله: فولات ویتامین سی کاروتنوئیدها مانند بتا کریپتوکسانتین و بتاکاروتن آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی مانند کورستین، هسپرتین و نارینژنین این مواد مغذی دارای اثرات آنتی اکسیدانی،ضد سرطانی و ضد التهابی هستند. در واقع، تحقیقات مرکبات را با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها، از جمله سرطان سینه مرتبط می کند. بررسی قدیمی‌تر در سال 2013 از شش مطالعه شامل 8393 نفر، مصرف زیاد مرکبات را با کاهش 10 درصدی خطر سرطان سینه مرتبط دانست.

5. توت ها

مصرف منظم توت ها ممکن است به کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها از جمله سرطان سینه کمک کند. آنتی اکسیدان های موجود در انواع توت ها، از جمله فلاونوئیدها و آنتوسیانین ها، در برابر آسیب سلولی و توسعه و گسترش سلول های سرطانی محافظت می کنند. نکته قابل توجه، یک مطالعه قدیمی‌تر در سال 2013 که شامل 75929 زن بود، مصرف بیشتر انواع توت‌ها و به‌ویژه زغال اخته را با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه با گیرنده‌های استروژن مرتبط دانست.

6. هلو، سیب، گلابی و انگور

نشان داده شده است که میوه ها به ویژه هلو، سیب، گلابی و انگور در برابر سرطان سینه محافظت می کنند. در مطالعه بزرگ سال 2013 که در بالا ذکر شد، زنانی که حداقل دو وعده هلو در هفته مصرف می کردند تا 41 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان گیرنده گیرنده استروژن را داشتند. جالب توجه است، یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که آنتی‌اکسیدان‌های پلی فنل موجود در هلو از رشد و گسترش رده سلولی سرطان سینه انسان کاشته شده در یک مدل حیوانی جلوگیری می‌کند. مطالعاتی که داده های صدها هزار زن را تجزیه و تحلیل می کند، مصرف سیب و گلابی را با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط کرده است. برخی از مطالعات نشان می دهد که برخی از ترکیبات موجود در انگو از جمله فلاونوئیدها و آنتوسیانین ها  می توانند از سلول های سرطان سینه محافظت کنند. تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

7. ماهی چرب

ماهی های چرب، از جمله سالمون، ساردین و ماهی خال مخالی به دلیل فواید سلامت چشمگیرشان شناخته شده اند.  چربی‌های امگا 3، سلنیوم و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند آستاگزانتین ممکن است از سرطان محافظت کنند. برخی مطالعات نشان می‌دهند که خوردن ماهی‌های چرب به طور خاص خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد. یک منبع قدیمی با بررسی از سال 2013 ، 21 مطالعه را شامل می شود که شامل 883،585 نفر است. محققان دریافتند افرادی که بالاترین منابع غذایی دریایی امگا 3 را دریافت می‌کنند، در مقایسه با افرادی که کمترین مقدار را مصرف می‌کنند، تا 14 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه را دارند. مطالعات دیگر در مورد مصرف ماهی و اسیدهای چرب آن یافته های مشابه را گزارش می کند. متعادل کردن نسبت امگا 3 به امگا 6 با خوردن ماهی های چرب بیشتر و روغن های تصفیه شده کمتر و غذاهای فوق فرآوری شده ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کند.

8. غذاهای تخمیر شده

غذاهای تخمیر شده مانند ماست، کیمچی، میسو و کلم ترش حاوی پروبیوتیک ها و سایر مواد مغذی هستند که ممکن است از افراد در برابر سرطان سینه محافظت کنند. بررسی 27 مطالعه در سال 2015، مصرف محصولات لبنی از جمله محصولات لبنی تخمیری مانند ماست را با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در جمعیت های غربی و آسیایی مرتبط دانست. مطالعات لوله آزمایش و تحقیقات حیوانی منبع مورد اعتماد را نشان می دهد که این اثر محافظتی با اثرات تقویت کننده سیستم ایمنی برخی از پروبیوتیک ها مرتبط است.

 9. لوبیا

لوبیا سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است. به طور خاص، محتوای بالای فیبر آنها ممکن است از سرطان سینه محافظت کند.  یک مطالعه در سال 2018 شامل 4706 زن نشان داد که مصرف زیاد لوبیا خطر ابتلا به سرطان سینه را تا 20 درصد در مقایسه با مصرف کم لوبیا کاهش می دهد. علاوه بر این، در یک مطالعه 2020 منبع مطمئن که شامل 1260 زن نیجریه ای بود، خطر ابتلا به سرطان سینه در افرادی که بیشترین مصرف لوبیا را داشتند تا 28 درصد در مقایسه با کسانی که کمترین میزان مصرف را داشتند، کاهش دادند.

10. گیاهان و ادویه جات ترشیجات

 گیاهان و ادویه ها حاوی ترکیبات گیاهی هستند که ممکن است به محافظت در برابر سرطان سینه کمک کنند. اینها شامل ویتامین ها، اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان های پلی فنل هستند.به عنوان مثال، پونه کوهی دارای آنتی اکسیدان های کارواکرول و رزمارینیک اسید است. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که این آنتی اکسیدان ها اثرات ضد سرطانی قابل توجهی در برابر رده های سلولی تهاجمی سرطان سینه از خود نشان می دهند. کورکومین، ترکیب فعال اصلی در زردچوبه، همچنین خواص ضد سرطانی قابل توجهی را نشان داده است، مانند آپیژنین، فلاونوئید غلیظ شده در جعفری.  از آنجایی که بسیاری از گیاهان و ادویه های دیگر نیز دارای اثرات ضد سرطانی قوی هستند، ایده خوبی است که انواع مختلفی از جمله آویشن، مخلوط ادویه کاری و زنجبیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

11. غلات کامل

غلات کامل مانند گندم، برنج قهوه ای، جو، کینوا و چاودار سرشار از مواد مغذی مهم از جمله فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. علاوه بر این، آنها ممکن است دارای خواص قدرتمند مبارزه با سرطان باشند. در واقع، یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که مصرف بیش از هفت وعده غلات کامل در هفته با کاهش قابل توجهی در خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان مرتبط است. مطالعه دیگری که بر روی 10812 زن میانسال انجام شد، نشان داد که مصرف کربوهیدرات‌های با کیفیت بالا، مانند غلات کامل، با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در طی یک دوره 12 ساله مرتبط است. علاوه بر این، تحقیقات دیگر نشان می دهد که افزودن غلات کامل به رژیم غذایی می تواند در برابر چندین نوع سرطان دیگر از جمله سرطان پانکراس، کولورکتال، معده و مری محافظت کند.

12. گردو

گردو فواید زیادی دارد و منبع عالی چربی های سالم برای قلب از جمله اسید آلفا لینولنیک است. جالب توجه است، برخی تحقیقات نشان می دهد که افزودن گردو و انواع دیگر آجیل به رژیم غذایی شما می تواند به محافظت در برابر سرطان سینه کمک کند. بر اساس یک مطالعه در سال 2015 که روی 201 نفر انجام شد، افرادی که بیشترین میزان گردو، بادام زمینی و بادام را در هفته مصرف می کردند، 2 تا 3 برابر کمتر از افرادی که هیچ آجیلی مصرف نمی کردند، در معرض ابتلا به سرطان سینه بودند. مطالعه کوچک دیگری به تأثیر گردو بر زنان مبتلا به سرطان سینه پرداخت.  محققان دریافتند که مصرف 2 اونس (57 گرم) گردو در هر روز به مدت 2 تا 3 هفته منجر به تغییرات قابل توجهی در سطوح ژن‌های خاصی می‌شود که رشد و گسترش سلول‌های سرطان سینه را کنترل می‌کنند.  علاوه بر این، یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که برخی از ترکیبات جدا شده از گردو می تواند رشد سلول های سرطان سینه را تا 63 درصد محدود کند.

مواد غذایی مضر برای سرطان سینه

 در حالی که برخی از غذاها ممکن است از سرطان سینه محافظت کنند، برخی دیگر ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهند.

به این ترتیب، بهتر است مصرف غذاها و نوشیدنی های زیر را کاهش دهید یا به طور کامل از آنها اجتناب کنید:

  • الکل: مصرف الکل ، به ویژه آشامیدنی سنگین ، ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
  • فست فود: خوردن منظم فست فود دارای معایب بسیاری است، از جمله افزایش خطر بیماری قلبی، دیابت، چاقی و سرطان سینه.
  • غذاهای سرخ شده: تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی سرشار از غذاهای سرخ شده ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.  در واقع، در مطالعه‌ای بر روی 620 زن ایرانی زیر 50 سال، مصرف غذای سرخ‌شده بزرگ‌ترین عامل خطر برای ابتلا به سرطان سینه بود.
  • گوشت های فرآوری شده: گوشت های فرآوری شده مانند بیکن و سوسیس ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند. بررسی منابع معتبر 18 مطالعه در سال 2018، مصرف گوشت بسیار فرآوری شده را با 9 درصد بیشتر خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط دانست.
  • شکر افزوده شده: رژیم غذایی سرشار از قند افزوده ممکن است با افزایش التهاب و بیان آنزیم های خاص مرتبط با رشد و گسترش سرطان، خطر ابتلا به سرطان سینه را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
  • کربوهیدرات های تصفیه شده: رژیم های غذایی سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده، از جمله رژیم معمولی غربی، ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. سعی کنید کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید و محصولات شیرین شیرین را با محصولات غلات کامل و سبزیجات غنی از مواد مغذی جایگزین کنید.

سویا و سرطان سینه

 بسیاری از مردم تعجب می کنند که آیا محصولات سویا  مانند توفو، شیر سویا و ادامام می توانند بر خطر ابتلا به سرطان سینه تأثیر بگذارند. طبق بخشی از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی، مصرف مقادیر زیاد ایزوفلاون ها، ترکیبی که در سویا یافت می شود، می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. ایزوفلاون ها اثرات استروژن را تقلید می کنند. با این حال، مطالعات بر روی انسان ها در واقع نشان داده است که افزایش مصرف سویا با با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است.  علاوه بر این، مصرف سویا در واقع ممکن است نتایج را بهبود بخشد و به محافظت در برابر عود در افراد مبتلا به سرطان سینه کمک کند.

ارتباط سبک زندگی و خطر ابتلا به سرطان سینه

شکی نیست که رژیم غذایی شما می تواند به پیشگیری از بیماری های مزمن از جمله سرطان سینه کمک کند. با این حال، بسیاری از انتخاب‌های سبک زندگی دیگر ممکن است بر خطر سرطان شما نیز تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، انجام ورزش منظم، استراحت کافی و اجتناب از سیگار کشیدن، حفاظت قابل توجهی را در برابر سرطان سینه ارائه می دهد. حفظ وزن متوسط ​​بدن نیز ممکن است به کاهش خطر کمک کند. علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان می دهد که برخی از محصولات مراقبت از پوست ممکن است خطر سرطان سینه را افزایش دهند.

به عنوان مثال، بسیاری از مرطوب کننده ها، لوازم آرایشی و محصولات مو حاوی پارابن هستند، نوعی ماده شیمیایی که می تواند در ایجاد سرطان سینه نقش داشته باشد. پارابن ها مختل کننده غدد درون ریز منبع قابل اعتماد محسوب می شوند، به این معنی که ممکن است بر هورمون های شما تأثیر منفی بگذارند. قرار گرفتن در معرض آفت کش ها و همچنین مختل کننده های غدد درون ریز مانند بیسفنول A (BPA) که در موادی مانند پلاستیک یافت می شود، ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را نیز افزایش دهد. بنابراین، انتخاب محصولات مراقبت از پوست، و تمیز کردن طبیعی ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

نکات کلیدی

 به طور کلی، خطر سرطان پیچیده است اما مطمئناً تحت تأثیر رژیم غذایی شما قرار دارد. پیروی از یک رژیم غذایی مغذی غنی از غذاهایی مانند سبزیجات برگدار، مرکبات و ماهی های چرب ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کند. محدود کردن یا اجتناب از مواردی مانند الکل، گوشت های بسیار فرآوری شده و غذاها و نوشیدنی های شیرین ممکن است به همان اندازه مهم باشد. به خاطر داشته باشید که قرارهای منظم پزشکی و غربالگری سرطان سینه برای تشخیص و تشخیص زودهنگام بسیار مهم است. اگر در مورد خطر ابتلا به سرطان سینه یا فرآیند آزمایش سرطان سینه سؤالی دارید برای مشاوره ژنتیک سرطان سینه با شماره 88198077 تماس بگیرید.

منبع: Healthl ine
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}