هر آنچه باید از سرطان سینه بدانیم علائم و تشخیص و راه درمان آن

سرطان سینه علائم و راه درمان
یکی از سرطان های نسبتا شایع در زنان سرطان سینه است و همچنین شایع ترین سرطان تشخیص داده شده در سراسر جهان است. بنابراین تحقیقات و تلاش زیادی برای پایان دادن به آن در حال انجام است. از آنجا که روش های درمانی برای هر بیمار مناسب تر و بهتر شده در نتیجه میزان درمان موفق در حال افزایش است.
سرطان سینه مانند تمام سرطانها، در اثر جهش یا تغییر در DNA سلول ها اتفاق می افتد که در طی آن بسیاری از سلولهای طبیعی به شکلی غیرعادی منتشر و تکثیر می‌شوند و در نتیجه سلول‌های بافت سینه هدف قرار میگیرند. عوامل ریسک مجموعه وسیعی هستند که می توانند احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند. بیش از هر چیز، زن بودن خطر این ریسک را افزایش می دهد اما در مواردی سرطان سینه ممکن است در مردان نیز مشاهده شود که در واقع مردان حدود یک درصد از کل موارد را تشکیل می دهند. یکی دیگر از عوامل سن می باشد که با افزایش سن احتمال ابتلا به سرطان سینه بیشتر می شود. در صورتی که قبلاً به سرطان سینه مبتلا شده و یا دارای سابقه خانوادگی باشید خطر ابتلا به سرطان سینه در شما افزایش می یابد. در صورتی که سرطان سینه در شجره نامه شما شایع باشد، احتمالاً در خطر ابتلا به آن هستید. دانشمندان چندین ژن را شناسایی کرده اند که اگر به ارث برده شوند، احتمال ابتلا به سرطان سینه افزایش می یابد. رایج ترین این ژنها، BRCA1 و BRCA2 هستند. اگرچه وجود این ژنها باعث ابتلا قطعی به سرطان سینه نمی شوند، اما جهش در ژن های BRCA1 و BRCA2 شایع ترین علل ارثی در ابتلا به سرطان پستان هستند. علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض تابش اشعه در هر مقطعی از زندگی، خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. همچنین از عوامل دیگر ابتلا به سرطان سینه می توان به بارداری در سنین بالا، یائسگی و مصرف داروهای هورمونی در زمان یائسگی اشاره کرد.

مواردی وجود دارد که می تواند خطر ابتلا را کاهش دهد. یکی از این عوامل خودآزمایی پستان (BSE) است. در صورت مشاهده هر تغییری در پستان خود آن را یادداشت کنید. زنان بالای 40 سال باید سالانه ماموگرافی انجام دهند. تشخیص زودهنگام بهترین روش برای درمان و پیشگیری است و انجام مشاوره ژنتیک برای آزمایش سرطان سینه جز مواردی است که کمک فراوانی به انتخاب روش درمانی موثر برای فرد مبتلا می کند.

نوشیدن الکل را محدود کنید، در صورت عدم مصرف الکل خطر ابتلا به سرطان سینه کاهش می یابد. فعالیت بدنی و متناسب نگه داشتن وزن از جمله عوامل موثر در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه است. در بعضی موارد، استفاده از داروهای هورمونی پس از یائسگی مصرف می شوند ضروری و اجتناب ناپذیر است اما در خطر ابتلا به سرطان سینه نقش دارند. زایمان و تغذیه با شیر مادر احتمال ابتلا به سرطان سینه را در آینده کاهش می دهد.
در صورت مشاهده نشانه هایی مانند ایجاد توده‌ در ناحیه پستان، تغییر در اندازه یا شکل پستان ، تغییرات در پوست پستان یا وارونگی نوک پستان، لایه لایه شدن یا پوست پوست شدن پوست اطراف نوک پستان، قرمز تر شدن پستان و ایجاد حالت پرتقالی مانند در پوست پستان حتما با پزشک خود برای تشخیص اینکه این موارد ممکن است سرطان باشند یاخیر، مشورت کنید.


چگونه سرطان سينه را تشخيص دهيم؟

پزشکان از طریق معاینه بالینی، ماموگرافی، سونوگرافی، ام آر آی و بیوپسی سوزنی برای تشخیص اینکه سرطان وجود دارد یا خیر استفاده می کنند.اگر به سرطان سینه مبتلا شده باشد باید در خصوص روشهای درمانی با پزشک خود مشورت کنید.
سرطان سینه مانند تمامی سرطانها ، نیازمند رویکردی هوشمندانه و استراتژیک است. روش درمانی شما به اندازه تومور و مرحله سرطان بستگی دارد. از چه نوعی است؟ آیا به هورمون ها حساس است؟ پیش از انکه پزشک شما بتواند روش درمانی را مشخص کند، باید به سوالات زیادی پاسخ داده شود. جراحی همیشه اولین قدم نیست. برای کوچک شدن اندازه تومور در سینه یا کاهش بیماری و همچنین ارزیابی پاسخ سرطان به درمان معمولاً درمان دارویی مانند درمان غدد درون ریز یا شیمی‌درمانی توصیه می‌شود. اما جراحی اغلب به عنوان بخشی از درمان پیشنهاد می شود و این می تواند به معنای برداشتن توده سینه ، گاهی برداشتن کل سینه یا هر دو سینه و برداشتن برخی از غدد لنفاوی زیر بغل باشد.

چه قبل از انجام جراحی درمان داشته باشید یا هیچگونه درمانی نداشته باشید، ممکن است پس از جراحی به درمان نیاز داشته باشید که می تواند شامل پرتو درمانی و شیمی درمانی باشد. پرتو درمانی برای هدف قرار دادن و از بین بردن سلول های سرطانی و جلوگیری از عود سرطان استفاده می شود. شیمی درمانی از داروهای قوی جهت از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می کند. هورمون درمانی عوارض جانبی خاص خود را دارد، اما پزشک می تواند بهترین گزینه را برای نوع خاص سرطان تجویز کند. یکی دیگر از روشهای درمان ایمونوتراپی است. سلول های سرطانی سیستم های دفاعی بدن را سرکوب می کنند. ایمونوتراپی سلولهای سرطانی را از بین می‌برد، بنابراین دفاع طبیعی بدن می‌تواند نقش خود را انجام دهد
سرطان سینه پس از سرطان پوست، شایع ترین سرطانی است که در زنان تشخیص داده می شود. سرطان سینه می تواند هم در مردان و هم در زنان رخ دهد، اما این سرطان در زنان بسیار شایع تر است. نرخ بقای سرطان سینه افزایش یافته است و تعداد مرگ و میرهای مرتبط با این بیماری به طور پیوسته در حال کاهش است که عمدتاً به دلیل عواملی مانند تشخیص زودهنگام و درک بهتر بیماری است.

انواع :

  • آنژیوسارکوما
  • کارسینوم مجرایی درجا (DCIS)
  • سرطان سینه التهابی
  • کارسینوم لوبولار مهاجم
  • کارسینوم لوبولار درجا یا غیر مهاجم (LCIS)
  • سرطان سینه مردانه
  • بیماری پاژه نوک پستان

علائم و نشانه های سرطان سینه ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  • ایجاد توده یا بافت ضخیم سینه که با بافت قسمت‌های دیگر سینه متفاوت است
  • تغییر در اندازه، شکل یا ظاهر سینه
  • تغییرات در پوست روی سینه، مانند فرورفتگی
  • نوک سینه وارونه
  • پوسته‌پوسته شدن یا لایه‌برداری ناحیه رنگ‌دانه‌ای پوست اطراف نوک سینه (آرئول) یا پوست سینه
  • قرمزی یا گود شدن پوست سینه (پوست پرتقالی شدن سطح سینه)

براي تشخيص سرطان سينه به چه دكتري مراجعه كنيم؟

اگر توده یا تغییر دیگری در سینه خود پیدا کردید، حتی اگر ماموگرافی اخیر طبیعی بود، برای ارزیابی دقیق باید به پزشک متخصص رادیوتراپی و انکولوژی، متخصص زنان، جراح متخصص پستان مراجعه کنید و همچنین اگر قصد انجام آزمایش سرطان سینه را دارید بهتر است قبل از انجام آزمایش با مشاور ژنتیک (هماهنگی از طریق تماس با 88198077) صحبت کنید تا نتیجه گیری بهتری داشته باشید.

برای ثبت درخواست آزمایش سرطان سینه در منزل بر روی لینک زیر کلیک کنید 

آزمایش سرطان سینه در منزل

 

علت سرطان سینه

سرطان سینه زمانی رخ می دهد که برخی از سلول های سینه شروع به رشد غیر طبیعی می کنند. این سلول‌ها سریع‌تر از سلول‌های سالم تقسیم می‌شوند و به تجمع خود ادامه می‌دهند و توده تشکیل می‌دهند. سلول‌ها ممکن است از طریق پستان به غدد لنفاوی یا سایر قسمت‌های بدن پخش شوند (متاستاز). سرطان سینه عمولا در غدد تولید شیر (کارسینوم مجرای مهاجم) شروع می شود. سرطان سینه همچنین ممکن است در بافت غده ای به نام لوبول (کارسینوم لوبولار مهاجم) یا در سلول ها یا بافت های دیگر سینه شروع شود. محققان فاکتورهای هورمونی، سبک زندگی و محیطی را شناسایی کرده اند که ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. برخی از افرادی که هیچ فاکتور خطری ندارند به سرطان مبتلا می‌شوند، اما برخی افراد با عوامل خطر هرگز مبتلا نمی‌شوند. این احتمال وجود دارد که سرطان سینه به دلیل تعامل پیچیده ترکیب ژنتیکی و محیط شما ایجاد شده باشد.


آیا سرطان سینه ارثی است؟

پزشکان تخمین می‌زنند که حدود 5 تا 10 درصد از سرطان‌های سینه با جهش‌های ژنی مرتبط است که از نسل‌های مختلف یک خانواده منتقل می‌شود. تعدادی از ژن های جهش یافته ارثی که می توانند احتمال سرطان سینه را افزایش دهند شناسایی شده اند. شناخته شده ترین آنها ژن سرطان سینه 1 (BRCA1) و ژن سرطان سینه 2 (BRCA2) هستند که هر دو به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را افزایش می دهند. اگر سابقه خانوادگی سرطان سینه یا سایر سرطان ها را دارید، پزشک ممکن است برای کمک به شناسایی جهش های خاص در BRCA یا سایر ژن هایی که از خانواده شما منتقل می شود،انجام آزمایش سرطان سینه از طریق خون را توصیه کند.
از پزشک خود برای ارجاع به یک مشاور ژنتیک، که می تواند سابقه سلامت خانوادگی شما را بررسی کند، کمک بخواهید. یک مشاور ژنتیک همچنین می تواند در مورد مزایا، خطرات و محدودیت های آزمایش ژنتیک توضیح دهد تا به شما در تصمیم گیری بهتر کمک کند.

عوامل خطر ابتلا به سرطان سینه چیست؟

عوامل خطر یا ریسک فاکتورهای سرطان سینه احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند. اما داشتن یک یا حتی چندین ریسک فاکتور سرطان سینه لزوماً به این معنی نیست که به سرطان سینه مبتلا خواهید شد. بسیاری از زنانی که به سرطان سینه مبتلا می شوند، هیچ ریسک فاکتور شناخته شده ای ندارند.

عواملی که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند عبارتند از:

  • جنسیت: احتمال ابتلای زنان به سرطان سینه بسیار بیشتر از مردان است.
  • افزایش سن: با افزایش سن، خطر ابتلا به سرطان سینه افزایش می یابد.
  • سابقه بیماری‌های پستان: اگر شخصی بیوپسی سینه انجام دهد و تشخیص سرطان لوبولار (LCIS) یا هیپرپلازی غیرطبیعی پستان داده شده باشد، احتمال ابتلا به سرطان پستان افزایش می‌یابد.
  • سابقه خانوادگی سرطان سینه: اگر مادر، خواهر یا دختر فردی درگیر سرطان به ویژه در سنین پایین باشد، خطر ابتلا به سرطان سینه در فرد افزایش می‌یابد. با این حال، اکثر افراد مبتلا به سرطان سینه هیچ سابقه خانوادگی ندارند.
  • ژن های موروثی که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد: برخی جهش های ژنتیکی ارثی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهند. شناخته‌ شده‌ترین جهش‌های ژنی دخیل در سرطان سینه BRCA1 و BRCA2 هستند.این ژن‌ها خطر ابتلا به سرطان پستان و سایر سرطان‌ها را بیشتر می‌کنند.
  • قرارگیری در معرض تشعشعات: افرادی که در کودکی یا بزرگسالی تحت پرتو درمانی قفسه سینه قرار میگیرند، خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها افزایش می یابد.
  • چاقی: چاقی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.
  • شروع قاعدگی در سنین پایین: شروع قاعدگی قبل از 12 سالگی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.
  • شروع یائسگی در سنین بالاتر: اگر یائسگی را در سنین بالاتر شروع شود، احتمال ابتلا به سرطان سینه بیشتر می شود.
  • داشتن اولین فرزند در سنین بالاتر: زنانی که اولین فرزند خود را بعد از 30 سالگی به دنیا می آورند، ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه باشند.
  • وضعیت بارداری: خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که هرگز زایمان نکرده‌اند، بیشتر از زنانی است که یک یا چند زایمان داشته‌اند.
  • درمان هورمونی پس از یائسگی: زنانی که از داروهای هورمون درمانی که ترکیبی از استروژن و پروژسترون برای درمان علائم و نشانه های یائسگی استفاده می کنند، در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. خطر ابتلا به سرطان سینه زمانی که مصرف این داروها را متوقف شوند کاهش می یابد.
  • نوشیدن مشروبات الکلی: مصرف مشروبات الکلی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

برای پیشگیری از سرطان سینه چه کاری می توان انجام داد؟

کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه برای زنان با ریسک متوسط

از طریق ایجاد تغییرات در زندگی روزمره می تواند کمک فراوانی کند. بطور کلی باید سعی کرد این موارد را رعایت کنیم:

  • در مورد غربالگری سرطان سینه با پزشک خود مشورت کنید: در مورد زمان شروع معاینات و آزمایشات غربالگری سرطان پستان، مانند معاینه بالینی پستان و ماموگرافی با پزشک خود صحبت کنید.
  • آگاهی از وضعیت سینه های خود از طریق خودآزمایی پستان: در صورتی که هنگام خودآزمایی (معاینه پستان توسط خودتان) متوجه تغییر جدید، توده یا سایر علائم غیرعادی در سینه‌های خود شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. آگاهی از وضعیت پستان نمی‌تواند از سرطان سینه جلوگیری کند، اما به شما کمک کند تا علائم و نشانه‌های غیرعادی را تشخیص دهید.
  • مصرف الکل را محدود کنید: در صورت تمایل به نوشیدن، مشروبات الکلی که می نوشید را در طول روز محدود کنید.
  • فعالیت های ورزشی داشته باشید: در بیشتر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه ورزش کنید.
  • هورمون درمانی پس از یائسگی را محدود کنید: هورمون درمانی ترکیبی ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. در مورد فواید و خطرات هورمون درمانی با پزشک خود مشورت کنید. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، از کمترین دوز هورمون درمانی در کوتاه ترین زمان ممکن استفاده کنید.
  • کنترل و کاهش اضافه وزن: اگر وزن شما متناسب است، برای حفظ وزن خود تلاش کنید. مقدار کالری دریافتی روزانه را کاهش دهید و به آرامی میزان ورزش را افزایش دهید.
  • یک رژیم غذایی سالم را انتخاب کنید: افرادی که در رژیم غذایی خود روغن زیتون و آجیل ترکیبی مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها کاهش می یابد. رژیم غذایی بیشتر بر روی غذاهای گیاهی مانند میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل تمرکز دارد، افرادی که از رژیم غذایی پیروی می کنند، به جای گوشت قرمز از ماهی و به جای کره از چربی های سالم مانند روغن زیتون استفاده می کنند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه برای زنان با ریسک بالا

اگر پزشک سابقه خانوادگی شما را بررسی کرده باشد و تشخیص دهد که شما عوامل دیگری مانند یک شرایط پیش سرطانی پستان دارید که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد، ممکن است گزینه‌هایی را برای کاهش خطر توصیه کند، مانند:

  • داروهای پیشگیرانه (شیمی درمانی): داروهای مسدودکننده استروژن، مانند تعدیل‌کننده‌های گیرنده استروژن انتخابی و مهارکننده‌های آروماتاز، خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنانی که در معرض خطر بالا قرار دارند، کاهش می‌دهد. به دلیل اینکه این داروها دارای عوارض جانبی هستند، پزشکان آنها را برای زنانی که خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها بسیار بالا است، تجویز می کنند.
  • جراحی پیشگیرانه: زنانی که در معرض خطر بسیار بالای سرطان سینه قرار دارند ممکن است تصمیم بگیرند که هر دو سینه را با وجود اینکه هیچ علائمی از سرطان در آنها مشاهده نمی شود، بردارند. (ماستکتومی پیشگیرانه). آنها همچنین ممکن است تصمیم بگیرند که تخمدان های سالم خود بدون هیچ نشانه ای از سرطان را بردارند (اوفورکتومی پیشگیرانه) تا خطر ابتلا به سرطان سینه و سرطان تخمدان را کاهش دهند.

مشاوره ژنتیک قبل از آزمایش سرطان سینه در تصمیم گیری و انتخاب روش برای شروع درمان موثر کمک بسیاری می کند در صورتی که سوالی در مورد سرطان پستان داشتید و یا نیاز به مشاوره سرطان سینه دارید از طریق بخش نظرات همین مطلب سوالات خود را ارسال نمایید یا با شماره 88198077 برای هماهنگی مشاوره ژنتیک سرطان سینه با ما تماس بگیرید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}