طول عمر سرطان سينه گريد 4

طول عمر در سرطان سینه گرید 4

سرطان پستان یکی از شایع‌ترین انواع سرطان است و نرخ بقا برای این نوع سرطان به مرحله آن بستگی دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از 25 درصد از زنان مبتلا به سرطان پستان در مرحله چهار بیش از 5 سال از زمان تشخیص زنده می‌مانند. این نوع سرطان در این مرحله قابل درمان نیست، اما با درمان‌های مناسب ممکن است برای چند سال کنترل شود. در این مقاله به بررسی این موضوع و درمان‌های مختلف آن خواهیم پرداخت.

امید به زندگی برای سرطان سینه گرید 4 (سرطان متاستاتیک پستان) بسیار متفاوت است. هر فرد متفاوت است و عواملی مانند سن، سلامت کلی، نوع سرطان سینه شما، و اندام هایی که سرطان در آن گسترش یافته است (متاستاز) می تواند پیش آگهی شما (نتیجه احتمالی) را تعیین کند. سرطان سینه گرید 4 قابل درمان نیست، اما مهم است که به یاد داشته باشید که یک مسیر مشخص برای این بیماری وجود ندارد. با یادگیری در مورد میزان بقای سرطان و متغیرهایی که بر آن‌ها تأثیر می‌گذارند می‌توانید کنترل بهتری در مورد آنچه انتظار دارید و حس کنترل قوی‌تری بر انتخاب‌هایی که انجام می‌دهید به دست آورید. در ادامه این مقاله توضیح می‌دهد که نرخ بقای سرطان به چه معناست، نحوه اعمال آن در سرطان سینه گرید 4 و متغیرهای مختلفی که بر روی آن‌ها تأثیری دارند یا ندارند چگونه است.


میانگین طول عمر بیماران مبتلا به سرطان سینه گرید ۴

میانگین طول عمر بیماران مبتلا به سرطان سینه گرید ۴ حدود ۳۱ درصد است. این نرخ بقای ۵ ساله به معنای این است که بیمارانی که سرطان سینه گرید ۴ دارند، درصد ۳۱ احتمال دارند که حداقل ۵ سال پس از تشخیص زنده بمانند. این آمار نشان می‌دهد که برای بیمارانی که این نوع سرطان را دارند، پیش‌بینی می‌شود که میانگین طول عمر آن‌ها کمتر از سایر نوع‌های سرطان سینه باشد. عوامل مختلفی می‌تواند بر طول عمر بیماران تاثیر بگذارد، از جمله سن بیمار، وضعیت سلامت کلی، نحوه پاسخ به درمان، درجه تومور و دیگر عوامل. بنابراین، مهم است که بیماران با پزشک خود در مورد این اطلاعات صحبت کنند و نگرانی‌های خود را مطرح کنند.هنگام بحث در مورد پیش آگهی سرطان، مردم اغلب می پرسند که چقدر باید زندگی کنند. از آنجایی که هیچ راه معقولی برای پیش‌بینی این مدت وجود ندارد چون دو فرد مبتلا به یک بیماری می‌توانند نتایج کاملاً متفاوتی داشته باشند متخصصان سرطان با توصیف نرخ بقای نسبی پاسخ خواهند داد.میانگین طول عمر بیماران مبتلا به سرطان سینه گرید ۴ حدود ۹۹ درصد است. این نرخ بقای ۵ ساله به معنای این است که بیمارانی که سرطان سینه گرید ۴ دارند، حدود ۹۹ درصد احتمال دارند که حداقل ۵ سال پس از تشخیص زنده بمانند. این نرخ بقا نشان می‌دهد که برای بیمارانی که این نوع سرطان را دارند، پیش‌بینی می‌شود که طول عمر آن‌ها بسیار بالا باشد. این اطلاعات می‌تواند به بیماران امید و انگیزه بدهد تا با اعتماد به نفس به درمان و مقابله با بیماری بپردازند.


نرخ بقای نسبی

درصدی از افرادی را توصیف می کند که تا بیشتر از یک دوره زمانی خاص زندگی می کنند. اکثر متخصصان سرطان از نرخ بقای پنج ساله به عنوان معیار استاندارد استفاده می کنند.
بنابراین، اگر نوع سرطانی که دارید دارای نرخ بقای نسبی پنج ساله 50 درصدی باشد، به این معنی است که 50 درصد از افراد حداقل پنج سال زندگی خواهند کرد. بسیاری از آنها ممکن است سال های بیشتری به زندگی ادامه دهند. این میزان بر اساس داده‌های مداوم جمع‌آوری‌شده توسط مؤسسه ملی سرطان (NCI) از هر فردی که با نوع و مرحله خاصی از سرطان در ایالات متحده زندگی می‌کند، تعیین می‌شود. به این ترتیب، این یک نمایش دقیق از چشم انداز فعلی به طور کلی است. با این وجود، با توجه به اینکه آمار بر اساس هر فرد در هر سن و وضعیت سلامتی مبتلا به سرطان سینه است، این میزان ممکن است منعکس کننده نتیجه احتمالی شما نباشد. شامل افرادی می‌شود که ممکن است از شما مسن‌تر یا جوان‌تر، سالم‌تر یا سالم‌تر از شما باشند، یا از نوع یا درجه سرطان پستان متفاوت از شما باشند.به این ترتیب، نرخ بقای پنج ساله به شما و متخصص انکولوژی شما یک تصویر کلی از انتظارات ارائه می دهد از آوریل 2023، بر اساس داده های برنامه نظارت، اپیدمیولوژی و نتایج نهایی NCI در حال انجام (SEER)، بقای نسبی پنج ساله برای سرطان سینه زنان 31٪ است. از فوریه 2023، انجمن انکولوژی بالینی آمریکا (ASCO)، با استفاده از داده های SEER، گزارش می دهد که نرخ بقای نسبی پنج ساله برای سرطان سینه مردان 22٪ است.


متاستاز سرطان سینه و درمان آنها

حوزه دیگری از درمان که در حال تغییر است، درمان الیگومتاستازها است که به عنوان یک یا چند متاستاز به یک اندام خاص تعریف می شود. در گذشته، افراد مبتلا به بیماری متاستاتیک (چه در یک محل یا تعداد زیادی از آنها) از طریق درمان های عمومی برای سرطان متاستاتیک مانند شیمی درمانی به همین روش درمان می شدند. تحقیقات برای بررسی فواید درمان الیگومتاستازها آغاز شده است. این متاستازهای جدا شده ممکن است درمان شوند.


عمل جراحی

پروتون درمانی رادیوتراپی بدن استریوتاکتیک با برخی سرطان ها و متاستازها در برخی مناطق (مانند سرطان ریه با متاستازهای مغزی) درمان طول عمر را افزایش داده و گاهی به بقای طولانی مدت منجر می شود. پیشرفت‌های آینده ممکن است به بهبودهای مشابهی در امید به زندگی منجر شود.


متغیرها و بقای سرطان پستان

در صورت ابتلا به سرطان سینه، متغیرهای خاصی وجود دارند که می توانند به طور مثبت یا منفی بر میزان بقا تأثیر بگذارند. بسیاری از این متغیرها ثابت هستند و نمی توان آنها را تغییر داد، اما برخی هم وجود دارند که شما میتوانید آنها را کنترل کنیدبا درک اینکه بر روی کدام متغیرها کنترل دارید (و کدام را ندارید) می توانید انتخاب های آگاهانه ای داشته باشید.


سرطان سينه از چه سني شروع می شود؟

نقش مهمی در بقای سرطان سینه دارد اما نه آنطور که انتظار دارید. طبق یک مطالعه در سال 2020 در Frontiers of Oncology، که بر اساس داده‌های SEER انجام شد، زنان زیر 40 سال و افراد بالای 79 سال نتایج ضعیف‌تری نسبت به افرادی که بین این گروه‌های سنی تشخیص داده شده بودند، داشتند. به طور کلی، زنان جوان‌تر به انواع تهاجمی‌تر سرطان سینه مبتلا می‌شوند، در حالی که زنان بالای 79 سال عموماً سلامت کمتری دارند و زمانی که شیوع سرطان گسترده باشد، تشخیص داده می‌شوند.


نرخ بقا سرطان سینه بر اساس محل متاستاز

شایع ترین محل متاستاز برای سرطان سینه، استخوان ها، کبد، ریه ها و مغز است. همانطور که در مطالعه سال 2019 در BMC Cancer توضیح داده شد، مکان می تواند بر میزان بقای پنج ساله تأثیر بگذارد. متاستاز استخوان: 39.8% متاستاز ریه: 10.49% متاستاز کبد: 7.34% متاستاز مغز 1.51%


نرخ بقا بر اساس زیرگروه سرطان

بین 15 تا 20 درصد از سرطان های سینه دارای سطوح بالاتری از پروتئینی به نام HER2 هستند. در حالی که HER2 به رشد سریع تومورها کمک می کند، آنها به درمان های هدفمند سرطان سینه متاستاتیک پاسخ می دهند. این امر به ویژه در صورتی صادق است که تست تومور برای گیرنده های HER2 و تست گیرنده های هورمونی (HR) برای استروژن و پروژسترون مثبت باشد.
برای افراد مبتلا به سرطان سینه گرید 4، وجود یا فقدان این گیرنده ها می تواند بر میزان بقای پنج ساله تأثیر بگذارد، بر اساس داده های SEER . HER2 مثبت/HR مثبت 45.6% HER2 مثبت/HR منفی39.5% HER2 منفی/HR مثبت 34% HER2 منفی/HR منفی 12.8%.


اندازه تومور در سرطان سینه گرید 4

مرحله بندی سرطان بر اساس عوامل مختلفی از جمله اندازه تومور اولیه (اصلی) تخمین زده می شود. در سرطان سینه گرید 4، اندازه تومور اولیه در پستان نیز بر زمان بقا تأثیر می گذارد، حتی اگر سرطان قبلاً گسترش یافته باشد.
بر اساس داده‌های SEER در سال 2019 که توسط محققان دانشگاه کمبریج ارزیابی شد، نرخ بقای نسبی پنج ساله برای افراد مبتلا به سرطان متاستاتیک با افزایش اندازه تومور کاهش می‌یابد. این به طور کلی به شرح زیر است:
اندازه تومور اولیه 4.8 سانتی متر و کمتر 50% اندازه،تومور اولیه بیش از 4.8 سانتی متر 25٪.


نرخ بقا بر اساس انتخاب درمان

درمان های مورد استفاده برای سرطان سینه متاستاتیک می تواند بر میزان بقا تاثیر بگذارد. اگرچه ممکن است کنترل کاملی بر درمان‌هایی که در دسترس شما هستند نداشته باشید، اما دانستن اینکه چگونه بر بقای شما تأثیر می‌گذارند می‌تواند به شما کمک کند تا درک بهتری داشته باشید که چرا انکولوژیست شما درمان خاصی را توصیه میکند .
یک مثال خوب از این میزان بقای پنج ساله برای افراد مبتلا به سرطان سینه متاستاتیک که با جراحی سرطان سینه درمان می‌شوند در مقایسه با افرادی که تحت درمان با شیمی‌درمانی یا هورمون درمانی قرار می‌گیرند، است شیمی درمانی یا هورمون درمانی به عنوان درمان اولیه 30٪ ماستکتومی یا پستان‌برداری به عنوان درمان اولیه 10%.


نرخ بقا بر اساس وضعیت عملکرد در سرطان گرید 4

وضعیت عملکرد (PS) اندازه گیری است که در سرطان برای ارزیابی سطح عملکرد و توانایی فرد برای مراقبت از خود استفاده می شود. این بیش از ارزیابی سلامت عمومی یک فرد است، اما توانایی آنها برای فعال ماندن، انجام کارهای اداری یا خانه و انجام وظایف بدون محدودیت را در نظر می گیرد. نمرات PS معمولاً از 0 تا 100 متغیر است که 100 عملکرد بهینه و 0 مرده است. (روش های دیگر PS را در مقیاس 0 تا 5 محاسبه می کنند که0 بهینه و 5 مرده است). در نهایت، افرادی که نمره PS بالاتری دارند به این معنی که قوی‌تر هستند و بهتر می‌توانند از عهده خودشان برآیند احتمالاً نسبت به افرادی که نمره PS پایین‌تری دارند، در درمان سرطان بهتر عمل می‌کنند.
PS شما همچنین تعیین می کند که متخصص سرطان چه درمان هایی را تجویز می کند . در نتیجه، PS شما می تواند تأثیر مستقیمی بر بقای نسبی شما داشته باشد این به بهترین وجه توسط مطالعه ای از دانشگاه تورنتو نشان داده شده است که میانگین زمان بقای افراد مبتلا به سرطان سینه گرید 4 را بر اساس وضعیت عملکرد آنها توصیف می کند.
امتیاز PS 80 تا 100 میانگین بقای 221 روز نمره PS 60 تا 70 میانگین بقای 115 روز نمره PS از 40 تا 50 میانگین بقای 51 روز امتیاز PS از 10 تا 30 میانگین بقا 22 روز متغیرهایی که بر بقا تأثیر نمی گذارند پیش آگهی گرید 4 سرطان سینه تحت تأثیر همه عوامل قرار نمی گیرد. همانطور که عوامل مرتبط با پیش آگهی بهتر یا بدتر وجود دارد، عواملی نیز وجود دارند که به نظر نمی رسد تفاوت زیادی ایجاد کنند. مردم تمایل دارند این عوامل را نیز درک نکنند. عبارتند از: درمان شما چقدر تهاجمی است (به طور کلی) داشتن نگرش مثبت اهداف درمان سرطان سینه متاستاتیک اغلب با مراحل اولیه بیماری متفاوت است. در سرطان پستان در مراحل اولیه، هدف معمولاً تهاجمی بودن به منظور کاهش خطر عود سرطان است. در مقابل، در مرحله 4 بیماری، هدف معمولاً استفاده از حداقل میزان درمان ممکن برای کنترل بیماری (حداقل در زمان فعلی) است. مطالعات نشان داده اند که درمان تهاجمی تر، میزان بقا را بهبود نمی بخشد، اما کیفیت زندگی را کاهش می دهد.
در حالی که داشتن یک نگرش خوب ممکن است حس خوب بودن شما را بهبود بخشد، اما نشان داده نشده است که بر میزان بقا تأثیر نمی گذارد. از سوی دیگر، تقریباً 42 درصد از افرادی که سرطان سینه تشخیص داده می‌شود، دارای اضطراب هستند. تلاش برای مثبت جلوه دادن به جای ابراز نگرانی‌هایتان ممکن است به طور کلی برای سلامتی شما مضر باشد.


افراد مقاومتر نسبت به سرطان چه کسانی هستند؟

زنده ماندن طولانی مدت معمولاً به عنوان زندگی پنج یا بیشتر پس از تشخیص گرید 4 سرطان پستان تعریف می شود. زندگی 10 سال یا بیشتر چیز عجیبی نیست، و نرخ بقای 10 ساله برای سرطان سینه متاستاتیک اولیه یا de novo حدود 13٪ است. (این میزان بر اساس موارد de novo یا مواردی است که گرید 4 تشخیص اولیه بوده است).


مشخصات
در حالی که میزان قابل توجهی تنوع وجود دارد، بازماندگان طولانی مدت عبارتند از: احتمال بیشتر جوان‌تر بودن (این برخلاف سرطان پستان در مراحل اولیه است که در آن میزان بقا در افراد جوان‌تر مبتلا به این بیماری کمتر است) احتمال بیشتری برای داشتن گیرنده استروژن، گیرنده پروژسترون و/یا تومورهای HER2 مثبت بیشتر است. احتمال کمتری برای ابتلا به سایر شرایط پزشکی (موارد همراه) کمتر متاستازهای احشایی مانند متاستاز به شکم و متاستازهای کبدی دارند. به احتمال زیاد درآمد خانوار بالاتری دارند و احتمال داشتن یک شریک بیشتر است.
بازماندگان درازمدت نیز اغلب با سرطان سینه متاستاتیک در شروع تشخیص داده می‌شوند (سرطان پستان de novo) به جای داشتن سرطان پستان در مراحل اولیه قبلی که در مکان‌های دور عود می‌کرد. در مطالعات مختلف، طول مدت پاسخ پس از اولین درمان برای سرطان سینه متاستاتیک با بقا مرتبط بود. با این حال، پیش‌بینی اینکه چه کسی ممکن است برای مدت طولانی بر اساس اندازه‌گیری‌های موجود زنده بماند، می‌تواند دشوار باشد. اخیراً، تحقیقات بر روی افرادی که بیشتر از حد انتظار زنده می‌مانند، یا "غیرطبیعی" برای به دست آوردن بینشی در مورد ژنتیک و سایر عواملی که ممکن است تفاوت ایجاد کنند، شروع شده است.


مقابله با سرطان گرید 4
مقابله با سرطان سینه گرید 4 چالش برانگیز است و با مقابله با بیماری در مراحل اولیه متفاوت است. برای کسانی که در ابتدا با سرطان پستان در مراحل اولیه مواجه بودند، نه تنها باید دوباره با سرطان مواجه شوند، بلکه این بار با بیماری‌ای که به طور بالقوه قابل درمان است، سر و کار ندارند. سرطان سینه متاستاتیک اغلب با علائم بیشتری نیز همراه است، مانند درد استخوان به دلیل متاستازهای استخوانی و خارش همراه با متاستازهای کبدی. علاوه بر همه این‌ها (و علی‌رغم تمام آگاهی‌هایی که صورت گرفته است) افراد مبتلا به گرید 4 بیماری ممکن است احساس کنند در جامعه سرطان سینه کنار گذاشته شده‌اند.


حمایت کردن
حمایت بسیار مهم است و برخی مطالعات نشان می‌دهند که حمایت اجتماعی حتی طول عمر را بهبود می‌بخشد. خانواده و دوستان کلیدی هستند، اما مشارکت در یک گروه حمایتی یا جامعه سرطان سینه نیز بسیار مفید است. از طریق این جوامع، شما این فرصت را دارید که با دیگرانی که با برخی از چالش های مشابه روبرو هستند ارتباط برقرار کنید. بسیاری از افراد مبتلا به مرحله 4 سرطان پستان، یک جامعه اجتماعی اختصاص داده شده به سرطان سینه متاستاتیک را ترجیح می دهند. اگر با سرطان متاستاتیک زندگی می کنید، ممکن است شنیدن صحبت های دیگران در مورد نگرانی های رایج در مراحل اولیه، مانند ریزش مو یا احتمال بارداری، سخت باشد. شما ممکن است نگرانی های بسیار متفاوتی داشته باشید، مانند مدت زمان زندگی.


وکیل خود بودن رابطه بین دفاع از خود و بقا نامشخص است، اما طرفدار خود بودن نمی تواند به حداکثر رساندن بقای شما آسیبی وارد کند. به عنوان مثال، برخی از مطالعات نشان می دهد که تصمیم گیری آگاهانه ممکن است در میان افرادی که با علائم سرطان سینه خود هماهنگ هستند، بهبود یابد. انکولوژی به سرعت در حال تغییر است و برای هر انکولوژیست حتی کسانی که در سرطان سینه تخصص دارند دشوار است که از آخرین تحقیقات و آزمایشات بالینی که در حال انجام است آگاه باشند.
گرفتن نظر دوم نیز می تواند مفید باشد، به خصوص از یکی از مراکز سرطان بزرگتر مانند مرکز سرطان تعیین شده توسط موسسه ملی سرطان. برخی فرصت ها برای نظر دادن نیازی به سفر ندارند. در حال حاضر خدمات تطبیق کارآزمایی بالینی وجود دارد که در آن یک پرستار می تواند به تطبیق تومور و ویژگی های خاص شما با آزمایش سرطان سینه در حال انجام در سراسر جهان کمک کند. مراکز بزرگتر سرطان ممکن است نظرات ثانویه از راه دور ارائه دهند، که در آن یک تیم انکولوژی می تواند اطلاعات پزشکی شما را بررسی کند و در مورد گزینه های درمانی که ممکن است در جای دیگری در دسترس نباشد تلفنی با شما صحبت کند.


حمایت روانی

حمایت روانی و اجتماعی برای بیماران مبتلا به سرطان سینه گرید ۴ بسیار اساسی است. این امر می‌تواند بهبودی در طول عمر و کیفیت زندگی آن‌ها را تضمین کند. حمایت از این بیماران از طریق ارائه خدمات روان‌شناختی، گروه‌های حمایتی و ارتباط موثر با خانواده و دوستان بسیار موثر است.مقابله با بسیاری از علائمی که می تواند در سرطان سینه گرید 4 رخ دهد می تواند ناامید کننده و دلسرد کننده باشد، و مردم گاهی فکر می کنند که آیا تا پایان عمر احساس بدی خواهند داشت یا خیر. اضطراب و افسردگی نیز برای برخی از افراد مبتلا به بیماری پیشرفته شدید است خوشبختانه، مشاوره تیم مراقبت تسکینی در حال حاضر در بسیاری از مراکز سرطان ارائه می شود. در حالی که آسایشگاه نوعی مراقبت تسکینی است، مراقبت تسکینی می تواند حتی با تومورهای زودرس و قابل درمان مفید باشد.


خلاصه
در سرطان پستان گرید 4، گسترش (متاستاز) بیماری اولویت هایی را که افراد در مراحل اولیه تشخیص دارند تغییر می دهد. گزینه های درمانی متفاوت است، و همچنین دیدگاه شما در مورد چگونگی پیشرفت سرطان نیز متفاوت است. نرخ بقای پنج ساله یک معیار رایج و قابل اعتماد برای پیش آگهی است، اما هرگز کل داستان را بیان نمی کند. هر فرد متفاوت است و متغیرهای مؤثر بر تشخیص سرطان شما، از جمله وضعیت گیرنده آن و درمان‌های مرتبط، بر نتیجه تأثیر می‌گذارند.
با توجه به اینکه سرطان سینه گرید ۴ یکی از مراحل پیشرفته سرطان سینه است، شناخت دقیق این عوامل می‌تواند در مدیریت مناسب بیماران با این نوع سرطان کمک کند. میانگین طول عمر بیماران مبتلا به سرطان سینه گرید ۴ حدود ۳۱ درصد است که نشان می‌دهد طول عمر آن‌ها بسیار بالا است. درمان‌های متداول برای این نوع سرطان شامل درمان‌های شیمیایی، تشعشعی و جراحی‌های پستان است که می‌تواند بهبود زیبایی پستان و افزایش اعتماد به نفس بیمار را فراهم کند. همچنین، تحقیقات نشان داده است که سبک زندگی و تغذیه صحیح می‌تواند برای بیماران مبتلا به این نوع سرطان تاثیر مثبتی داشته باشد. مدیریت عوارض و چالش‌ها نیز نیازمند توجه و مراقبت ویژه است تا بیماران بتوانند بهترین کیفیت زندگی را تجربه کنند. این نکات مهم را می‌تواند برای بیماران و خانواده‌های آن‌ها بسیار مفید باشد.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}