سرطان پستان چیست | نکات طلایی از آزمایش تا درمان

سرطان پستان چیست

سرطان پستان سرطانی است که در سلول های بافت پستان ایجاد می شود.سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان در بین زنان ایرانی است و حدود 20 درصد کل سرطان‌های زنان را شامل می‌شود.بر اساس آمارهای منتشر شده، سالانه حدود 8 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان پستان در ایران ثبت می‌شود.میزان بروز سرطان پستان در ایران 22 مورد در هر 100 هزار نفر گزارش شده است.میزان بقای 5 ساله بیماران مبتلا به سرطان پستان در ایران حدود 70 درصد گزارش شده است.سرطان پستان می تواند هم در مردان و هم در زنان رخ دهد، اما در زنان بسیار شایع تر است.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

آزمایش‌ سرطان پستان با نمونه گیری از خون انجام می شود و می‌تواند در تعیین خطر ابتلای افراد به سرطان پستان و تشخیص زودهنگام نقش مهمی داشته باشد. این آزمایش‌ با بررسی جهش‌های ژنتیکی خاصی که منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان می‌شوند، می‌توانند احتمال ابتلای فرد به این سرطان را تخمین بزنند. انجام این آزمایشات به ویژه برای افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پستان دارند، بسیار حائز اهمیت است. آگاهی از خطر ژنتیکی فرد می‌تواند به پیشگیری و درمان بهتر سرطان پستان کمک شایانی نماید. بطور کلی میزان بقای سرطان پستان افزایش یافته است و تعداد مرگ و میرهای مرتبط با این بیماری به طور پیوسته در حال کاهش است که عمدتاً به دلیل عواملی مانند تشخیص زودهنگام سرطان با آزمایش سرطان پستان، رویکرد شخصی جدید برای درمان موثر و درک بهتر بیماری است.

انواع سرطان پستان

  • آنژیوسارکوم کارسینوم مجاری شیری درجا (DCIS)
  • سرطان پستان التهابی
  • کارسینوم لوبولار مهاجم
  • کارسینوم لوبولار درجا (LCIS)
  • سرطان پستان مردانه
  • بیماری پاژه پستان

علائم سرطان پستان

علائم و نشانه های سرطان پستان ممکن است شامل موارد زیر باشد: توده یا ضخیم شدن پستان که احساس متفاوتی نسبت به بافت اطراف دارد تغییر در اندازه، شکل یا ظاهر پستان تغییرات در پوست روی پستان، مانند فرورفتگی نوک پستان تازه معکوس شده لایه برداری، پوسته پوسته شدن، پوسته پوسته شدن ناحیه رنگدانه ای پوست اطراف نوک پستان (آرئولا) یا پوست پستان قرمزی یا سوراخ شدن پوست روی پستان، مانند پوست پرتقال.

چه زمانی باید برای سرطان سینه به پزشک مراجعه کرد

 اگر توده یا تغییر دیگری در پستان خود پیدا کردید حتی اگر ماموگرافی اخیر طبیعی بود برای ارزیابی سریع به پزشک خود مراجعه کنید.

علل سرطان پستان

 پزشکان می دانند که سرطان سینه زمانی رخ می دهد که برخی از سلول های پستان شروع به رشد غیر طبیعی می کنند. این سلول‌ها سریع‌تر از سلول‌های سالم تقسیم می‌شوند و به تجمع خود ادامه می‌دهند و یک توده تشکیل می‌دهند.سلول‌ها ممکن است از طریق پستان به غدد لنفاوی یا سایر قسمت‌های بدن پخش شوند (متاستاز). سرطان پستان اغلب با سلول های مجاری تولید کننده شیر (کارسینوم مجرای مهاجم) شروع می شود. سرطان پستان ممکن است در بافت غده ای به نام لوبول (کارسینوم لوبولار مهاجم) یا در سلول ها یا بافت های دیگر پستان شروع شود.

محققان عوامل هورمونی، سبک زندگی و محیطی را شناسایی کرده اند که ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد. اما مشخص نیست که چرا برخی از افرادی که هیچ فاکتور خطری ندارند به سرطان مبتلا می‌شوند. این احتمال وجود دارد که سرطان پستان ناشی از تعامل پیچیده ترکیب ژنتیکی و محیط شما باشد. سرطان پستان ارثی پزشکان تخمین می‌زنند که حدود 5 تا 10 درصد از سرطان‌های پستان با جهش‌های ژنی مرتبط است که از نسل‌های مختلف یک خانواده منتقل می‌شود.

تعدادی از ژن های جهش یافته ارثی که می توانند احتمال سرطان پستان را افزایش دهند شناسایی شده اند. شناخته شده ترین آنها ژن سرطان پستان 1 (BRCA1) و سرطان پستان ژن 2 (BRCA2) هستند که هر دو به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان را افزایش می دهند. اگر سابقه خانوادگی قوی سرطان سینه یا سایر سرطان ها دارید، پزشک ممکن است آزمایش خون سرطان سینه را برای کمک به شناسایی جهش های خاص در BRCA یا سایر ژن هایی که از خانواده شما منتقل می شود، توصیه کند. در نظر بگیرید که از پزشک خود برای ارجاع به یک مشاور ژنتیک، که می تواند سابقه سلامت خانوادگی شما را بررسی کند،کمک بخواهید. یک مشاور ژنتیک می تواند در مورد مزایا، خطرات و محدودیت های آزمایش ژنتیک صحبت کند تا به شما در تصمیم گیری بهتر کمک کند تا درمان موثرتری انتخاب شود برای این منظور کافیست با شماره 88198077 تماس بگیرید تا برای مشاوره ژنتیک سرطان پستان راهنمایی شما باشیم.

عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان

عوامل خطر سرطان پستان هر چیزی است که احتمال ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد. اما داشتن یک یا حتی چندین عامل خطر سرطان پستان لزوماً به این معنی نیست که شما به سرطان پستان مبتلا خواهید شد. بسیاری از زنانی که به سرطان پستان مبتلا می شوند، هیچ فاکتور خطر شناخته شده ای به جز زن بودن ندارند. عواملی که با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان مرتبط هستند عبارتند از:

جنسیت

زن بودن زنان بسیار بیشتر از مردان در معرض ابتلا به سرطان پستان هستند.

افزایش سن

خطر ابتلا به سرطان پستان با افزایش سن افزایش می یابد.

نقش وارثت و سابقه خانوادگی در سرطان پستان

سابقه شخصی سرطان پستان اگر در یک پستان سرطان پستان داشته اید، خطر ابتلا به سرطان در پستان دیگر افزایش می یابد.اگر مادر، خواهر یا دختر شما به سرطان پستان، به ویژه در سنین پایین تشخیص داده شد، خطر ابتلا به سرطان پستان در شما افزایش می‌یابد. با این حال، اکثر افراد مبتلا به سرطان پستان هیچ سابقه خانوادگی این بیماری را ندارند.

ژن های ارثی که خطر سرطان را افزایش می دهند

برخی جهش های ژنی که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهند، می توانند از والدین به فرزندان منتقل شوند. شناخته شده ترین جهش های ژنی با نام های BRCA1 و BRCA2 نامیده می شوند. این ژن ها می توانند خطر ابتلا به سرطان پستان و سایر سرطان ها را تا حد زیادی افزایش دهند، اما سرطان را اجتناب ناپذیر نمی کنند.

 قرارگیری در معرض تشعشعات مضر

اگر در دوران کودکی یا بزرگسالی از پرتو درمانی برای قفسه پستان خود استفاده کرده باشید، خطر ابتلا به سرطان پستان در شما افزایش می یابد.

اضافه وزن و چاقی

 چاقی خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.

قاعدگی

شروع قاعدگی در سنین پایین تر شروع قاعدگی قبل از 12 سالگی خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.شروع یائسگی در سنین بالاتر اگر یائسگی را در سنین بالاتر شروع کرده اید، احتمال ابتلا به سرطان پستان در شما بیشتر است.

فرزند آوری در سن بالا

داشتن اولین فرزند در سنین بالاتر،زنانی که اولین فرزند خود را پس از 30 سالگی به دنیا می آورند، ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان باشند.

باردار نشدن

زنانی که هرگز باردار نشده اند نسبت به زنانی که یک یا چند بارداری داشته اند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند.

هورمون درمانی پس از یائسگی

زنانی که از داروهای هورمون درمانی ترکیبی از استروژن و پروژسترون برای درمان علائم و نشانه های یائسگی استفاده می کنند، خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهند. خطر ابتلا به سرطان پستان با قطع مصرف این داروها توسط زنان کاهش می یابد. نوشیدن الکل.  نوشیدن الکل خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.

جلوگیری از ابتلا به سرطان پستان

کاهش خطر سرطان پستان برای زنان با خطر متوسط

ایجاد تغییرات در زندگی روزمره ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان کمک کند. سعی کنید از پزشک خود در مورد آزمایش سرطان پستان سوال کنید. با پزشک خود در مورد زمان شروع معاینات و آزمایش سرطان پستان، مانند معاینه بالینی پستان و ماموگرافی صحبت کنید. در مورد مزایا و خطرات غربالگری با پزشک خود صحبت کنید. با هم می توانید تصمیم بگیرید که چه استراتژی های غربالگری سرطان پستان برای شما مناسب است.

از طریق خودآزمایی پستان برای آگاهی از پستان با پستان های خود آشنا شوید. زنان ممکن است تصمیم بگیرند که با بررسی گهگاهی پستان های خود در طی خودآزمایی پستان برای آگاهی از پستان، با پستان های خود آشنا شوند. اگر تغییر جدیدی، توده ها یا سایر علائم غیرعادی در پستان های شما وجود دارد، فوراً با پزشک خود صحبت کنید. آگاهی از پستان نمی‌تواند از سرطان پستان جلوگیری کند، اما ممکن است به شما کمک کند تا تغییرات طبیعی را که پستان‌هایتان متحمل می‌شوند درک کنید و علائم و نشانه‌های غیرعادی را شناسایی کنید. الکل را در حد اعتدال بنوشید. در صورت تمایل به نوشیدن، مقدار الکلی را که می نوشید به بیش از یک نوشیدنی در روز محدود کنید.

بیشتر روزهای هفته ورزش کنید. در بیشتر روزهای هفته حداقل 30  دقیقه ورزش کنید. اگر اخیراً فعال نبوده اید، از پزشک خود بپرسید که آیا مشکلی ندارد و به آرامی شروع کنید. هورمون درمانی پس از یائسگی را محدود کنید. هورمون درمانی ترکیبی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد. با پزشک خود در مورد مزایا و خطرات هورمون درمانی مشورت کنید. برخی از زنان علائم و نشانه‌های آزاردهنده‌ای را در طول یائسگی تجربه می‌کنند و برای این زنان، افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان ممکن است برای تسکین علائم و نشانه‌های یائسگی قابل قبول باشد.

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان، از کمترین دوز هورمون درمانی ممکن برای کمترین زمان استفاده کنید. وزن سالم را حفظ کنید. اگر وزن شما نرمال است، برای حفظ آن وزن تلاش کنید. اگر نیاز به کاهش وزن دارید، از پزشک خود در مورد استراتژی های سالم برای انجام این کار سوال کنید. تعداد کالری هایی که در روز می خورید را کاهش دهید و به آرامی زمان ورزش را افزایش دهید.

یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنید. زنانی که رژیم مدیترانه‌ای همراه با روغن زیتون بکر و آجیل مخلوط می‌کنند ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهند. رژیم غذایی مدیترانه ای بیشتر بر روی غذاهای گیاهی مانند میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل تمرکز دارد. افرادی که از رژیم مدیترانه ای پیروی می کنند، چربی های سالم مانند روغن زیتون را به جای کره و ماهی به جای گوشت قرمز انتخاب می کنند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان برای زنان با خطر بالا

اگر پزشک سابقه خانوادگی شما را ارزیابی کرده باشد و تشخیص داده باشد که شما عوامل دیگری مانند یک بیماری پیش سرطانی پستان دارید که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد، ممکن است در مورد گزینه‌هایی برای کاهش خطر صحبت کنید، مانند:

داروهای پیشگیرانه (پیشگیری از شیمی درمانی) داروهای مسدودکننده استروژن، مانند تعدیل‌کننده‌های انتخابی گیرنده استروژن و مهارکننده‌های آروماتاز، خطر ابتلا به سرطان پستان را در زنان با خطر بالای این بیماری کاهش می‌دهند. این داروها دارای خطر عوارض جانبی هستند، بنابراین پزشکان این داروها را برای زنانی که خطر ابتلا به سرطان پستان در آنها بسیار بالا است، تجویز می کنند. مزایا و خطرات آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

جراحی پیشگیرانه زنانی که در معرض خطر بسیار بالای سرطان پستان قرار دارند، ممکن است پستان های سالم خود را با جراحی خارج کنند (ماستکتومی پیشگیرانه). آنها ممکن است تصمیم بگیرند که تخمدان های سالم خود را حذف کنند (اووفورکتومی پیشگیرانه) تا خطر سرطان پستان و سرطان تخمدان را کاهش دهند.

 تشخیص سرطان پستان

آزمایش ها و روش های مورد استفاده برای تشخیص سرطان پستان عبارتند از:

معاینه پستان: پزشک هر دو پستان و غدد لنفاوی شما را در زیر بغل بررسی می‌کند و هر گونه توده یا سایر ناهنجاری‌ها را احساس می‌کند.

ماموگرافی: ماموگرافی یک عکس اشعه ایکس از پستان است. ماموگرافی معمولا برای غربالگری سرطان پستان استفاده می شود. اگر در ماموگرافی غربالگری یک ناهنجاری تشخیص داده شود، پزشک ممکن است یک ماموگرافی تشخیصی را برای ارزیابی بیشتر آن ناهنجاری توصیه کند.  

سونوگرافی پستان: اولتراسوند از امواج صوتی برای تولید تصاویری از ساختارهای اعماق بدن استفاده می کند. ممکن است از سونوگرافی برای تعیین اینکه آیا توده جدید پستان جامد است یا خیر استفاده شود.

برداشتن نمونه ای از سلول های پستان برای آزمایش (بیوپسی)

بیوپسی تنها راه قطعی برای تشخیص سرطان پستان است. در طول بیوپسی، پزشک از یک دستگاه سوزنی تخصصی که توسط اشعه ایکس یا آزمایش تصویربرداری دیگری هدایت می‌شود، برای استخراج هسته‌ای از بافت از ناحیه مشکوک استفاده می‌کند. اغلب، یک نشانگر فلزی کوچک در محل پستان شما باقی می‌ماند تا در آزمایش‌های تصویربرداری بعدی بتوان آن ناحیه را به راحتی شناسایی کرد. نمونه‌های بیوپسی برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند تا کارشناسان سرطانی بودن سلول‌ها را تعیین کنند. نمونه بیوپسی نیز برای تعیین نوع سلول‌های درگیر در سرطان پستان، تهاجمی بودن (درجه سرطان) و اینکه آیا سلول‌های سرطانی گیرنده‌های هورمونی یا گیرنده‌های دیگری دارند که ممکن است بر گزینه‌های درمانی شما تأثیر بگذارد، تجزیه و تحلیل می‌شود.

تصویربرداری با MRI پستان

دستگاه MRI از آهنربا و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویری از داخل پستان شما استفاده می کند. قبل از MRI ​​پستان، تزریق رنگ دریافت می کنید. برخلاف سایر انواع تست های تصویربرداری، MRI از تابش برای ایجاد تصاویر استفاده نمی کند.

بسته به شرایط شما ممکن است از آزمایش‌ها و روش‌های دیگری استفاده شود. مرحله بندی سرطان پستان هنگامی که پزشک شما سرطان پستان شما را تشخیص داد، برای تعیین میزان (مرحله) سرطان شما کار می کند. مرحله سرطان به تعیین پیش آگهی شما و بهترین گزینه های درمانی کمک می کند. اطلاعات کامل در مورد مرحله سرطان ممکن است تا پس از انجام عمل جراحی سرطان پستان در دسترس نباشد. آزمایش‌ها و روش‌های مورد استفاده برای مرحله سرطان پستان ممکن است شامل موارد زیر باشد: آزمایشات خون، مانند شمارش کامل خون، ماموگرافی پستان دیگر برای بررسی علائم سرطان، ام آر آی پستان، اسکن استخوان- توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن، اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون (PET). همه زنان به همه این آزمایش ها و روش ها نیاز ندارند. پزشک بر اساس شرایط خاص شما و با در نظر گرفتن علائم جدیدی که ممکن است تجربه کنید، آزمایش های مناسب را انتخاب می کند. مراحل سرطان پستان از 0 تا IV متغیر است که 0 نشان دهنده سرطان غیر تهاجمی یا موجود در مجاری شیر است.

مرحله چهارم سرطان پستان که سرطان پستان متاستاتیک نیز نامیده می شود، نشان دهنده سرطانی است که به سایر نواحی بدن گسترش یافته است. مرحله بندی سرطان پستان درجه سرطان شما را نیز در نظر می گیرد. وجود نشانگرهای تومور، مانند گیرنده های استروژن، پروژسترون و HER2 و عوامل تکثیر.

درمان سرطان پستان

 پزشک گزینه های درمانی سرطان پستان را بر اساس نوع سرطان پستان، مرحله و درجه آن، اندازه و حساسیت سلول های سرطانی به هورمون ها تعیین می کند. پزشک سلامت کلی و ترجیحات شما را در نظر می گیرد. بیشتر زنان برای سرطان پستان تحت عمل جراحی قرار می گیرند و بسیاری نیز پس از جراحی، درمان های اضافی مانند شیمی درمانی، هورمون درمانی یا پرتودرمانی دریافت می کنند. شیمی درمانی نیز ممکن است قبل از جراحی در شرایط خاص مورد استفاده قرار گیرد.

گزینه های زیادی برای درمان سرطان پستان وجود دارد و ممکن است وقتی تصمیمات پیچیده ای در مورد درمان خود می گیرید، احساس خستگی کنید. به دنبال نظر دوم از یک متخصص پستان در یک مرکز یا کلینیک انکولوژی یا جراحان عمومی باشید.

انواع جراحی سرطان پستان

  • لامپکتومی
  • ماستکتومی
  • بیوپسی گره نگهبان
  • پرتودرمانی

عمل های مورد استفاده برای درمان سرطان پستان عبارتند از:

برداشتن بافت سرطان پستان (لومپکتومی)

در طی یک لامپکتومی، که ممکن است به عنوان جراحی حفظ پستان یا برداشتن موضعی گسترده نامیده شود، جراح تومور و حاشیه کوچکی از بافت سالم اطراف را برمی دارد. لامپکتومی ممکن است برای برداشتن تومورهای کوچکتر توصیه شود.  برخی از افراد مبتلا به تومورهای بزرگتر ممکن است قبل از جراحی تحت شیمی درمانی قرار گیرند تا تومور را کوچک کنند و امکان برداشتن کامل آن را با روش لامپکتومی فراهم کنند.

برداشتن کل پستان (ماستکتومی)  

ماستکتومی عملی است برای برداشتن تمام بافت پستان شما.  اکثر روش های ماستکتومی تمام بافت پستان، لوبول ها، مجاری، بافت چربی و مقداری پوست، از جمله نوک پستان و آرئول (ماستکتومی کامل یا ساده) را از بین می برند.  تکنیک‌های جراحی جدیدتر ممکن است در موارد منتخب گزینه‌ای برای بهبود ظاهر پستان باشد. ماستکتومی محافظ پوست و ماستکتومی نگهدارنده نوک پستان به طور فزاینده ای از عمل های رایج برای سرطان پستان هستند.

برداشتن تعداد محدودی از غدد لنفاوی (بیوپسی گره نگهبان)

برای تعیین اینکه آیا سرطان به غدد لنفاوی شما سرایت کرده است یا خیر، جراح با شما درباره نقش برداشتن غدد لنفاوی که اولین درناژ لنفاوی از تومور شما هستند صحبت خواهد کرد. اگر سرطانی در آن غدد لنفاوی یافت نشد، احتمال یافتن سرطان در هر یک از غدد لنفاوی باقی مانده اندک است و نیازی به برداشتن غدد دیگری نیست.برداشتن چندین غدد لنفاوی (تحلیل گره لنفاوی زیر بغل) اگر سرطان در غدد لنفاوی نگهبان یافت شود، جراح با شما درباره نقش برداشتن غدد لنفاوی اضافی زیر بغل صحبت خواهد کرد.

برداشتن هر دو پستان برخی از زنان مبتلا به سرطان در یک پستان، در صورتی که به دلیل استعداد ژنتیکی یا سابقه خانوادگی قوی، خطر ابتلا به سرطان در پستان دیگر را افزایش دهند، ممکن است انتخاب کنند که پستان دیگر سالم) خود را خارج کنند.

ماستکتومی پروفیلاکتیک

مقابل  اکثر زنان مبتلا به سرطان پستان در یک پستان هرگز به سرطان پستان دیگر مبتلا نمی شوند. خطر ابتلا به سرطان پستان خود را همراه با مزایا و خطرات این روش با پزشک خود در میان بگذارید. عوارض جراحی سرطان پستان به روش هایی که انتخاب می کنید بستگی دارد.  جراحی سرطان پستان خطر درد، خونریزی، عفونت و تورم بازو (ادم لنفاوی) را به همراه دارد.

ممکن است بعد از جراحی بازسازی پستان را انتخاب کنید. قبل از جراحی سرطان پستان، ارجاع به جراح پلاستیک را در نظر بگیرید. گزینه های شما ممکن است شامل بازسازی با ایمپلنت پستان (سیلیکون یا آب) یا بازسازی با استفاده از بافت شخصی شما باشد.  این عمل ها را می توان در زمان ماستکتومی یا در تاریخ بعد انجام داد.

 پرتو درمانی سرطان پستان

پرتودرمانی از پرتوهای پرقدرت انرژی مانند اشعه ایکس و پروتون برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند.  پرتودرمانی معمولاً با استفاده از یک دستگاه بزرگ انجام می شود که پرتوهای انرژی را به سمت بدن شما هدف قرار می دهد (تابش پرتو خارجی). اما تابش را می توان با قرار دادن مواد رادیواکتیو در داخل بدن نیز انجام داد (براکی تراپی). تابش پرتو خارجی کل پستان معمولاً پس از لامپکتومی استفاده می شود. اگر خطر عود سرطان در شما کم است، براکی تراپی پستان ممکن است پس از لامپکتومی یک گزینه باشد.  پزشکان ممکن است پس از ماستکتومی برای سرطان‌های بزرگ‌تر پستان یا سرطان‌هایی که به غدد لنفاوی گسترش یافته‌اند، پرتودرمانی را برای دیواره قفسه پستان توصیه کنند.

تابش سرطان پستان بسته به نوع درمان می تواند از سه روز تا شش هفته طول بکشد. پزشکی که از پرتو برای درمان سرطان استفاده می‌کند (تومور انکولوژیست پرتویی) بر اساس وضعیت شما، نوع سرطان و محل تومور شما، بهترین درمان را برای شما تعیین می‌کند. عوارض جانبی پرتودرمانی شامل خستگی و بثورات قرمز مانند آفتاب سوختگی در جایی است که پرتودرمانی هدف قرار می گیرد. بافت پستان نیز ممکن است متورم یا سفت تر به نظر برسد. به ندرت ممکن است مشکلات جدی تری مانند آسیب به قلب یا ریه ها یا به ندرت سرطان های دوم در ناحیه تحت درمان رخ دهد.

 شیمی درمانی سرطان سینه

شیمی درمانی از داروهایی برای از بین بردن سلول های سریع رشد مانند سلول های سرطانی استفاده می کند. اگر سرطان خطر بازگشت یا گسترش به قسمت دیگری از بدن شما را دارد، ممکن است پزشک پس از جراحی شیمی درمانی را برای کاهش احتمال عود سرطان توصیه کند.شیمی درمانی گاهی قبل از جراحی در زنانی که تومورهای پستان بزرگتر دارند انجام می شود.  هدف کوچک کردن تومور به اندازه ای است که برداشتن آن با جراحی آسان تر شود. شیمی درمانی در زنانی که سرطان آنها قبلاً به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است نیز استفاده می شود. ممکن است شیمی درمانی برای کنترل سرطان و کاهش علائمی که سرطان ایجاد می کند توصیه شود.

عوارض جانبی شیمی درمانی به داروهایی که دریافت می کنید بستگی دارد. عوارض جانبی رایج عبارتند از ریزش مو، حالت تهوع، استفراغ، خستگی و افزایش خطر ابتلا به عفونت. عوارض جانبی نادر می تواند شامل یائسگی زودرس، ناباروری (در صورت پیش از یائسگی) آسیب به قلب و کلیه ها، آسیب عصبی و به ندرت سرطان سلول های خونی باشد.

 هورمون درمانی

هورمون درمانی شاید به درستی درمان مسدود کننده هورمون نامیده شود. برای درمان سرطان پستان که به هورمون ها حساس هستند استفاده می شود. پزشکان به این سرطان ها به عنوان سرطان های گیرنده استروژن مثبت (ER مثبت) و گیرنده پروژسترون مثبت (PR مثبت) اشاره می کنند.هورمون درمانی را می توان قبل یا بعد از جراحی یا سایر درمان ها برای کاهش احتمال بازگشت سرطان استفاده کرد. اگر سرطان قبلا گسترش یافته باشد، هورمون درمانی ممکن است آن را کوچک و کنترل کند. درمان هایی که می توانند در هورمون درمانی استفاده شوند عبارتند از:

داروهایی که مانع از اتصال هورمون ها به سلول های سرطانی می شوند (تعدیل کننده های انتخابی گیرنده استروژن) داروهایی که بدن را از تولید استروژن پس از یائسگی باز می دارند (مهارکننده های آروماتاز) جراحی یا داروهایی برای توقف تولید هورمون در تخمدان ها،عوارض جانبی هورمون درمانی به درمان خاص شما بستگی دارد، اما ممکن است شامل گرگرفتگی، تعریق شبانه و خشکی واژن باشد. عوارض جانبی جدی تر شامل خطر نازک شدن استخوان و لخته شدن خون است.

داروهای درمان هدفمند

درمان‌های دارویی هدفمند به ناهنجاری‌های خاص در سلول‌های سرطانی حمله می‌کنند.  به عنوان مثال، چندین داروی درمان هدفمند بر پروتئینی تمرکز می‌کنند که برخی از سلول‌های سرطان پستان بیش از حد آن را تولید می‌کنند که گیرنده ۲ فاکتور رشد اپیدرمی انسانی (HER2) نام دارد. این پروتئین به رشد و بقای سلول های سرطان پستان کمک می کند. با هدف قرار دادن سلول‌هایی که HER2 بیش از حد تولید می‌کنند، این داروها می‌توانند به سلول‌های سرطانی آسیب برسانند و در عین حال سلول‌های سالم را حفظ کنند. داروهای درمانی هدفمند که بر سایر ناهنجاری‌های درون سلول‌های سرطانی تمرکز دارند، در دسترس هستند و درمان هدفمند یک حوزه فعال تحقیقات سرطان است.ممکن است سلول های سرطانی شما آزمایش شوند تا ببینند آیا ممکن است از داروهای درمانی هدفمند سود ببرند یا خیر. برخی از داروها پس از جراحی برای کاهش خطر بازگشت سرطان استفاده می شود. برخی دیگر در موارد سرطان پستان پیشرفته برای کند کردن رشد تومور استفاده می شوند.

ایمونوتراپی

 ایمونوتراپی از سیستم ایمنی بدن شما برای مبارزه با سرطان استفاده می کند. سیستم ایمنی بدن شما که با بیماری مبارزه می کند ممکن است به سرطان شما حمله نکند زیرا سلول های سرطانی پروتئین هایی تولید می کنند که سلول های سیستم ایمنی را کور می کند. ایمونوتراپی با تداخل در این فرآیند عمل می کند. اگر سرطان پستان سه گانه منفی دارید، ایمونوتراپی ممکن است یک گزینه باشد، به این معنی که سلول های سرطانی گیرنده هایی برای استروژن، پروژسترون یا HER2 ندارند.

مراقبت حمایتی (تسکین دهنده)

 مراقبت تسکینی یک مراقبت پزشکی تخصصی است که بر تسکین درد و سایر علائم یک بیماری جدی تمرکز دارد. متخصصان مراقبت های تسکینی با شما، خانواده و سایر پزشکان شما همکاری می کنند تا بخشی اضافی از حمایت را ارائه دهند که مکمل مراقبت های مداوم شما باشد. مراقبت تسکینی را می توان در حین انجام سایر درمان های تهاجمی مانند جراحی، شیمی درمانی یا پرتودرمانی استفاده کرد. هنگامی که از مراقبت تسکینی همراه با سایر درمان های مناسب استفاده می شود، افراد مبتلا به سرطان ممکن است احساس بهتری داشته باشند و عمر طولانی تری داشته باشند.

مراقبت تسکینی توسط تیمی متشکل از پزشکان، پرستاران و سایر متخصصان ویژه آموزش دیده ارائه می شود. هدف تیم های مراقبت تسکینی بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان و خانواده هایشان است. این شکل از مراقبت در کنار درمان های پزشکی یا سایر درمان هایی که ممکن است دریافت کنید ارائه می شود.

نتیجه گیری

اگر در بررسی های خودآزمایی و وضعیت پستان تغییر نگران کننده ایی مشاهده کردید بهترین اقدام این است که با پزشک انکولوژی یا جراح پستان و یا جراح عمومی مراجعه کنید تا بعد از معاینه و بررسی دقیق وضعیت، نتایج را به درستی تفسیر کنند و برنامه درمانی مناسب را برای شما تعیین کنند برای مشاوره سرطان پستان و انجام آزمایش سرطان می توانید با شماره 88198077 تماس بگیرید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}