سرطان سينه از چه سنی شروع می شود | سن سرطان سینه در زنان

سن سرطان سینه در زنان

سرطان سینه در ایران در سن 45 تا 55 سال آمار ابتلای بالایی دارد اما معمولا سن سرطان سینه در زنان اکثرا، بالای 50 سال تشخیص داده می شود. اما سرطان سینه ممکن است در هر سنی رخ دهد. در برخی از زنان جوان، سرطان در صورت تشخیص پیشرفته تر است و ممکن است درمان آن دشوارتر باشد. اگر شما یک زن جوان مبتلا به سرطان سینه هستید، با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی و در صورت تمایل، حفظ باروری صحبت کنید.

سرطان سينه در سن پایین و زنان جوان

 سرطان سینه در زنان جوان که به عنوان سرطان سینه با شروع زودرس نیز شناخته می شود زمانی است که شما بین 18 تا 45 سالگی تشخیص سرطان سینه را دریافت می کنید. سرطان سینه در هر سنی ممکن است بروز کند، اگرچه اکثر افراد در صورت تشخیص بیش از 50 سال سن دارند. اما وقتی جوان تر هستید نیز می توانید تشخیص داده شوید. حتی نوجوانان و جوانان نیز ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند.

 تفاوت سرطان سینه در زنان جوان چیست؟

هنگامی که یک فرد جوان تشخیص سرطان سینه را دریافت می کند، بیماری او ممکن است پیشرفته تر از زمانی باشد که بیش از 45 سال داشته باشد. یکی از دلایل آن ممکن است این باشد که سرطان سینه در این گروه سنی ممکن است پیشرفته تر باشد، به عنوان غربالگری های معمول برای سرطان سینه. معمولاً تا سن 40 سالگی شروع نکنید. علاوه بر این، افراد جوان ممکن است علائم را تشخیص ندهند و به پزشک متخصص خود هشدار دهند. سرطان سینه در افراد زیر 45 سال نیز ممکن است تهاجمی باشد و بر اساس نشانگرهای تومور درمان آن دشوارتر باشد.

زنان جوان به چه انواع سرطان سینه مبتلا می شوند؟

افراد جوان ممکن است به هر نوع سرطان سینه مبتلا شوند. با این حال، شایع ترین سرطان سینه در جوانان عبارتند از: کارسینوم مجرای مهاجم. این شایع ترین سرطان سینه در هر سنی است. سرطان سینه سه گانه منفی. درمان این نوع نادر سرطان سینه تهاجمی می تواند دشوارتر باشد.

سرطان سینه در زنان جوان چقدر شایع است؟

سرطان سینه در جوانان کمتر از افراد بالای 45 سال شایع است، اما نادر نیست. بین سال‌های 2012 تا 2016، حدود 10 درصد از تشخیص‌های جدید سرطان سینه زنان، سرطان پستان زودرس بود. در امریکا، داده های مربوط به نوجوانان و بزرگسالان جوان (بین 15 تا 39 سال) نشان می دهد که حدود 1 زن از هر 196 زن مبتلا به سرطان سینه مهاجم تشخیص داده می شود.

 

علائم و علل علائم سرطان سینه در زنان جوان چیست؟

 علائم سرطان سینه در زنان جوان مانند سایر افراد مبتلا به سرطان سینه است. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • توده های سینه یا توده ای در زیر بغل
  • درد سینه (مستالژی)
  • تغییرات در پوست سینه، مانند قرمزی، فرورفتگی یا بثورات پوستی
  • نوک پستان معکوس
  • ترشح از نوک پستان، با یا بدون درد نوک پستان
  • تورم غدد لنفاوی
  • ضخیم شدن یا تورم در پوست سینه یا نوک سینه شما

دلیل سرطان سینه در سن پایین چیست؟

 حدود نیمی از سرطان‌های سینه زودرس مربوط به جهش در ژن‌های BRCA1 یا BRCA2  جهش‌های ژنتیکی است. اگر جهش پیدا نکنند، این ژن‌های سرکوب‌کننده تومور مانند یک کلید برای کنترل (خاموش کردن) رشد سلول‌های غیرطبیعی که ممکن است باعث سرطان شوند، عمل می‌کنند. اگر جهش یافته باشند، سلول های غیر طبیعی بدون کنترل تکثیر می شوند. اگر جهش در BRCA1 یا BRCA2 دارید، ممکن است در خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان باشید.

محققان به دنبال جهش‌های ژنتیکی دیگری هستند که ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد. اگر جهش در ژن هایی مانند TP53، PTEN، STK11، PALB2 و CDH1 داشته باشید، خطر ابتلای شما بیشتر است. موارد دیگری نیز وجود دارد و ما انتظار داریم که تحقیقات روابط بیشتری را در سال های آینده شناسایی کند. توجه به این نکته مهم است که همه سرطان‌های پستان زودرس ژنتیکی نیستند. برخی از سرطان های سینه به خودی خود (به صورت خود به خود) رخ می دهند.

عوامل خطر ابتلا به سرطان سینه چیست؟

 سابقه پزشکی خانواده شما نقش مهمی در خطر ابتلا به سرطان سینه در دوران جوانی دارد.

  • سرطان سینه قبل از 50 سالگی سرطان در هر دو سینه
  • سرطان سینه مردانه
  • سرطان پروستات متاستاتیک
  • سرطان تخمدان در هر سنی
  • سرطان پانکراس
  • سرطان سینه سه گانه منفی

 سایر عوامل خطر عبارتند از:  جهش های ژنی مانند BRCA1 و BRCA2 یا یکی از اعضای خانواده که این جهش ها را داشته یا داشته است. پرتودرمانی قبلی به قفسه سینه

 شرایط پیش سرطانی پستان، مانند هیپرپلازی آتیپیک یا کارسینوم لوبولار در محل (LCIS).

نقش سابقه خانوادگی در سرطان سینه

اگر سابقه خانوادگی سرطان سینه دارید، ممکن است پزشک شما آزمایش سرطان سینه را توصیه کند. این آزمایش خون به پزشک کمک می کند تا تعیین کند آیا شما جهشی دارید که خطر ابتلا به سرطان سینه یا سایر سرطان ها را افزایش می دهد. اگر جهش دارید، ممکن است  درمانگر مشاوره ژنتیکی را برای کمک به درک خطر خود توصیه کند. علاوه بر این، ممکن است از ارتباط با یک کلینیک پستان پرخطر برای مدیریت خطر و پیگیری سود ببرید.

تشخیص سرطان سینه در زنان جوان

 سن شما نحوه تشخیص سرطان سینه توسط درمانگر را تغییر نمی دهد. درمانگر ابتدا معاینه پستان را انجام می دهد. در مرحله بعد، آنها در مورد علائم، سابقه شخصی و سابقه خانوادگی شما می پرسند. همچنین ممکن است تصویربرداری را برای بررسی رشد غیر طبیعی در سینه شما درخواست کنند. اگر چیزی درست به نظر نمی رسد، پزشک ممکن است برای آزمایش سرطان سینه از خون راهنمایی تان کند و یا نمونه برداری از بافت سینه شما را انجام دهد.

انواع غربالگری سرطان سینه در زنان جوان چیست؟

 اگر زیر 40 سال دارید و در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستید، پزشک ممکن است توصیه کند:

  • ام آر آی سینه
  • ماموگرافی های مکرر

آیا زنان زیر 40 سال باید ماموگرافی انجام دهند؟

به طور کلی، ماموگرافی غربالگری برای افراد زیر 40 سال توصیه نمی شود. اما اگر یک جهش ژنتیکی شناخته شده دارید یا خویشاوندانی دارید که در جوانی سرطان سینه داشتند، ممکن است پزشک شما غربالگری را زودتر توصیه کند. اگر آنها غربالگری های اضافی را توصیه کردند، سعی کنید نگران نباشید. اگر سرطان سینه در شما ایجاد شود، زمانی که زمان انتشار (متاستاز) به سایر اندام‌ها را نداشته باشد و به درمان بیشتر پاسخ می‌دهد، احتمال ابتلای آنها به آن زودتر خواهد بود.

 

چگونه سرطان سينه را درمان کنیم؟

درمان سرطان سینه با گفتگو بین شما و متخصص در مورد نوع سرطان و مرحله سرطان شما آغاز می شود. آنها از شما خواهند پرسید که آیا تمایلی برای تشکیل خانواده دارید یا خیر.  شما و درمانگرتان با هم یک برنامه درمانی مناسب برای شما ایجاد می‌کنید.

بسته به مورد خاص و نشانگرهای تومور، برنامه درمانی شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 جراحی سرطان سینه، مانند لامپکتومی یا ماستکتومی (برداشتن سینه).

  • شیمی درمانی
  • هورمون درمانی
  • درمان ایمونوتراپی
  • پرتو درمانی
  • درمان هدفمند

عوارض درمان چیست؟

انجام شیمی درمانی یا پرتودرمانی ممکن است بر توانایی شما برای داشتن یک بارداری سالم تأثیر بگذارد. اگر علاقه مند به داشتن خانواده هستید یا تعدد اعضای خانواده مهم است باید قبل از شروع درمان سرطان سینه با درمانگر خود در مورد گزینه های حفظ باروری صحبت کنید. اگر مسدود کننده های استروژن را به عنوان بخشی از هورمون درمانی دریافت کنید، ممکن است علائم یائسگی را نیز تجربه کنید.

شما ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز از درمان سرطان سینه خود داشته باشید، مانند: 

  • اضطراب یا افسردگی
  • نگرانی از تصویر بدن
  • خستگی سرطان
  • درد سرطان
  • لنف ادم

 آیا می توانم خطر ابتلا به سرطان سینه را در سنین پایین کاهش دهم؟

 هیچ راهی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه در هر سنی وجود ندارد. اما اگر مشخص شد که خطر ابتلا به سرطان سینه در شما بالاست، غربالگری پستان را زودتر و مکرر انجام دهید. اینکار با انجام آزمایش سرطان سینه امکان پذیر است و پزشک شما ممکن است مشاوره ژنتیک را توصیه کند برای راهنمایی بیشتر می توانید با شماره 88198077 تماس بگیرید. اگر متوجه توده ای در سینه یا هر گونه درد یا تغییر پستان شدید، به پزشک مراجعه کنید. انجام آزمایش سرطان سینه با نمونه خون شما انجام می شود و با تشخیص زودهنگام بهترین شانس را برای درمان موثر و موفق می دهد.

اگر در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان سینه باشم، چه گزینه هایی وجود دارد؟

 اگر جهش ژنی دارید و در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستید، با پزشک متخصص خود صحبت کنید. آنها عوامل خطر خاص شما را مورد بحث قرار می دهند و یک برنامه غربالگری ایجاد می کنند. در برخی موارد، آنها ممکن است در نظر گرفتن ماستکتومی پیشگیرانه را توصیه کنند.

 پیش آگهی میزان بقا در زنان جوان مبتلا به سرطان سینه چقدر است؟

وقتی صحبت از سرطان سینه می شود، بقا بیشتر به نوع و مرحله سرطان بستگی دارد تا سن شما. نرخ بقای نسبی پنج ساله برای زنان مبتلا به سرطان سینه مهاجم که گسترش نیافته است (متاستاز) 91٪ است. این بدان معنی است که اکثر افرادی که در این مرحله تشخیص داده می شوند، پنج سال پس از تشخیص زنده هستند.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}