جدیدترین روش های درمان سرطان سینه

درمان سرطان سینه

درمان سرطان سینه می تواند ترکیبی از تغییرات سبک زندگی، جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی باشد.جدیدترین روش‌های درمان سرطان سینه روزبه‌روز در حال پیشرفت هستند. امروزه روش‌های درمانی متنوعی وجود دارند که بسته به نوع و مرحله سرطان، وضعیت بیمار و شرایط پزشکی وی، مناسب‌ترین روش انتخاب می‌شود.یکی از جدیدترین روش‌های درمان، ایمونوتراپی است که با تحریک و تقویت سیستم ایمنی بدن، سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد. همچنین درمان‌های هدفمند که بر اساس ویژگی‌های منحصربه‌فرد تومور هر بیمار، داروی خاصی تجویز می‌شود. در کنار روش‌های فوق، پرتودرمانی کانونی و جراحی‌های حفظ‌ عضو نیز جزء روش‌های پیشرفته هستند.برای زنانی که دارای نرخ بالاتری از سرطان سه گانه منفی مقاوم به درمان، جهش های ژن BRCA و زیرگروه HR+/HER2- هستند، درمان های هدفمند فردی در رژیم های درمانی یکپارچه شده است. از آنجایی که محققان در مورد تغییرات سلول‌هایی که باعث سرطان می‌شوند بیشتر می‌آموزند، توانسته‌اند انواع جدیدی از داروهایی را تولید کنند که به طور خاص این تغییرات را مورد هدف قرار می‌دهند. این درمان ها می توانند گران باشند و نیاز به پیگیری معمول دارند. این مقاله به معرفی روش های درمان‌های سرطان سینه می پردازد.

جراحی سرطان سینه

هر چه زودتر سرطان سینه شما در ماموگرافی تشخیص داده شود، احتمال اینکه با برداشتن جراحی بهبود یابد، بیشتر است. درمان استاندارد شامل جراحی برای برداشتن تومور و به دنبال آن ترکیبی از درمان‌هایی مانند: آنتی بادی درمانی برای قطع توانایی ژن HER2 برای حمایت از رشد سلولهای سرطان سینه ایمونوتراپی برای سرطان های سه گانه منفی درمان مسدودکننده هورمون برای سرطان های مثبت استروژن و پروژسترون ER+، PR+ در نهایت، شیمی درمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی ماندگاری که از جراحی فرار کرده اند استفاده می شود.

لامپکتومی

اگر تومور به موقع تشخیص داده شود، جراحی حفظ پستان، به نام لامپکتومی، می تواند یک گزینه ایمن و مقرون به صرفه باشد. بافت اضافی اطراف تومور سرطانی برداشته می شود و پس از آن تابش برای کاهش خطر باقی ماندن سلول های سرطانی انجام می شود.

ماستکتومی

 ماستکتومی شامل برداشتن کل سینه با جراحی است. ماستکتومی دوطرفه زمانی است که هر دو سینه برداشته می شود.گاهی اوقات سایر بافت ها مانند ماهیچه ای که پشت سینه قرار دارد نیز برداشته می شود.ماستکتومی فقط برای زنان مبتلا به سرطان سینه اختصاص ندارد.گاهی اوقات برای کسانی که در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان سینه هستند انجام می شود. به گفته محققان در نشست سالانه این گروه، زنان سیاه‌پوستی که متوجه می‌شوند خطر ژنتیکی بالایی برای سرطان تخمدان یا سینه دارند، کمتر از زنان سفیدپوست یا اسپانیایی تبار برای کاهش خطر ابتلا به این سرطان‌ها،تخمدان‌ها یا سینه‌های سالم خود را خارج می‌کنند.

 

برای ثبت درخواست آزمایش سرطان در منزل بر روی لینک زیر کلیک کنید 

آزمایش سرطان سینه در منزل

بازسازی بافت پستان بعد از سرطان

بازسازی فوری پستان معمولاً پس از ماستکتومی انجام می شود. برای این روش می توان از ایمپلنت، بافت از باسن، یا شکم یا هر دو استفاده کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که زنان سیاه‌پوست و اسپانیایی تبار کمتر از زنان سفیدپوست برای بازسازی پستان ها به دلیل احتمال بیشتر زندگی در مناطقی که جراحان پلاستیک کمتری دارند.

سایر جراحی های مرتبط عبارتند از:

  • بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان
  • تشریح غدد لنفاوی زیر بغل
  • برداشتن مجدد
  • دسترسی به مراقبت

موانع اجتماعی مانند فقدان بیمه و وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین نقش مهمی در ایجاد موانع فردی و سیستمی دارند که باعث تاخیر در درمان سرطان سینه برای بسیاری از زنان سیاه‌پوست می‌شوند.

با این حال، عوامل دیگری که به نابرابری های نژادی کمک می کنند، به ندرت برجسته می شوند، مانند:

  • بی اعتمادی پزشکی
  • استرس مزمن
  • توصیه های جانبدارانه پزشکی

 اینها می تواند بر توانایی یک زن برای پیروی از درمان های سرطان سینه تأثیر بگذارد، حتی زمانی که پول عامل مهمی نیست. برنامه‌های رایگان و صرفه‌جویی در هزینه‌ها را می‌توان از طریق برنامه تشخیص زودهنگام سرطان سینه و دهانه رحم توسط (CDC) مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در دسترس قرار داد.

تشعشع

 پرتودرمانی هیپوفرکشن شده اغلب به دنبال جراحی پستان مانند لامپکتومی یا ماستکتومی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی باقیمانده و کاهش خطر عود سرطان انجام می‌شود که با تشعشع معمولی متفاوت است زیرا دوزهای بالاتر تشعشع در مدت زمان کوتاه تری داده می شود.  

پرتو درمانی

متعارف شامل دوزهای کمتر پرتو در بازه زمانی شش تا هفت هفته ای در مقابل سه تا چهار هفته با پرتوهای کم شکسته است. پرتودرمانی Hypofractionated دارای مزایای زیر است:

  • می تواند هزینه کمتری داشته باشد
  • ممکن است احتمال عوارض جانبی را کاهش دهد
  • تعداد مراجعه مورد نیاز به مرکز سرطان را کاهش می دهد

بار هزینه و عدم دسترسی به حمل و نقل مقرون به صرفه، موانع اصلی برای رعایت درمان هستند.

انواع دارو درمانی سرطان سینه

 

 شیمی درمانی سرطان سینه

 شیمی درمانی هر نوع درمان سیستمیک است که سلول های سرطانی در حال تقسیم سریع را هدف قرار می دهد که رشد می کنند. برخی از داروهای شیمی درمانی قرص هایی هستند که از طریق دهان مصرف می شوند، در حالی که برخی دیگر مستقیماً از طریق انفوزیون داخل وریدی (IV) وارد جریان خون می شوند. اغلب اوقات نوروپاتی پس از شیمی درمانی ناپدید می شود، اما گاهی اوقات می تواند دائمی باشد.

شیمی درمانی نئوادجوانت

تحقیقات نشان داده است که شروع شیمی درمانی قبل از عمل جراحی (چیزی که پزشکان آن را شیمی درمانی نئوادجوانت می نامند) می تواند منجر به کاهش سریع سلول های سرطانی شود. به منظور اندازه گیری اثربخشی درمان نئوادجوانت، درمانگران به بافت برداشته شده در طول جراحی نگاه می کنند تا تعیین کنند که آیا سلول های سرطانی فعال باقی مانده اند یا خیر و به نظر می رسد که یک "پاسخ کامل پاتولوژیک" یا PCR دارید یا خیر. یک PCR اغلب به این معنی است که احتمال دارد بدون بازگشت سرطان زندگی کنید. میزان بقای کلی پس از PCR، چه عود سرطان باشد چه نباشد، نیز افزایش می یابد.

مهارکننده های PARP

 در سلول های سرطانی که فاقد ماشین آلات مناسب برای تثبیت DNA هستند، پلی ADP-ریبوز پلیمراز (PARP) موثر است (کشندگی مصنوعی). این آنزیم آسیب DNA را در سلول های سالم و سرطانی برطرف می کند. با مهار آنها، احتمال مرگ سلول های سرطانی را افزایش می دهید. استفاده از این درمان به ویژه در افرادی که دارای جهش های BRCA1 یا BRCA2 هستند، که در زنان سیاه پوست شایع تر است، اهمیت دارد.مهارکننده‌های PARP، مانند Lynparza و Talzenna، برای درمان سرطان پستان HER2 منفی در مراحل پیشرفته در افراد مبتلا به جهش BRCA1 یا BRCA2 تأیید شده‌اند. Lynparza. همچنین در اوایل سال 2022 برای استفاده توسط افراد مبتلا به جهش یافته BRCA، HER2 منفی تأیید شد.   

ایمونوتراپی

داروهای ایمونوتراپی سیستم ایمنی را تحریک می کنند تا برای شناسایی و از بین بردن سلول های سرطانی سخت تر و هوشمندانه تر کار کند. گاهی اوقات ایمونوتراپی با شیمی درمانی برای درمان سرطان سه گانه منفی ترکیب می شود، به خصوص زمانی که متاستاز می کند (به سایر نواحی بدن سرایت می کند). داروی ایمونوتراپی Keytruda پروتئینی را در سیستم بازرسی ایمنی مهار می کند که به سلول های سرطانی کمک می کند تا از سیستم ایمنی پنهان شوند. با مهار PD-L1، Keytruda اساسا به سلول های سیستم ایمنی اجازه می دهد تا سلول های سرطانی را ببینند و آنها را بکشند.

درمان هورمونی سرطان سینه

هورمون درمانی برای درمان سرطان هایی استفاده می شود که توسط هورمون هایی مانند پروژسترون و استروژن تغذیه می شوند. هورمون درمانی از داروهای مسدود کننده استروژن و پروژسترون که به صورت تزریقی یا به شکل قرص داده می شود برای متوقف کردن یا مسدود کردن تولید طبیعی هورمون ها در بدن استفاده می کند. در برخی موارد، برداشتن تخمدان ها یا بیضه ها با جراحی ممکن است برای توقف تولید طبیعی هورمون ها در بدن انجام شود. هورمون درمانی به ویژه در محدود کردن رشد انواع خاصی از تومورهای سرطان سینه مفید است.

درمان هدفمند

درمان‌های هدفمند سرطان برای توقف رشد و تقسیم سلول‌های سرطانی طراحی شده‌اند که می‌تواند پیشرفت و گسترش بیماری را کاهش دهد. مهارکننده‌های CDK4/6 نوعی درمان هدفمند هستند که برای درمان سرطان سینه متاستاتیک HR+/HER2- استفاده می‌شود. پروتئین‌های CDK4/6 تقسیم سلولی را کنترل می‌کنند. هنگامی که آنها بیش فعال می شوند، سلول ها به طور غیرقابل کنترلی تقسیم و تکثیر می شوند. مهارکننده های CDK4/6 این فعالیت پروتئین را به منظور توقف یا کند کردن رشد سلولی محدود می کنند. درمان با مهارکننده CDK4/6 بهبود قابل توجهی را در افراد با زیرگروه HR+/HER2- نشان داده است.

آنتی بادی درمانی

 آنتی بادی های مونوکلونال نسخه های ساخته شده از آنتی بادی ها هستند که پروتئین های سلول های سرطانی، به ویژه پروتئین HER2 روی برخی از سلول های سرطان سینه را هدف قرار داده و از بین می برند. Trastuzumab که با نام تجاری Herceptin به فروش می رسد، برای درمان سرطان پستان در مراحل اولیه و پیشرفته استفاده می شود. تراستوزوماب اغلب با شیمی درمانی استاندارد ترکیب می شود و دارو مستقیماً از طریق IV.12 وارد جریان خون می شود. آنتی بادی های مونوکلونال Pertuzumab (Perjeta) و Margetuximab (Margenza) گاهی اوقات به رژیم درمانی اضافه می شوند، به ویژه برای موارد پیشرفته.

تاثیر بر زنان

در حالی که زنان سیاه‌پوست و زنان سفیدپوست تقریباً به همان میزان به سرطان سینه مبتلا می‌شوند، زنان سیاه‌پوست ۴۰ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از این بیماری هستند. عوامل زیادی در ایجاد نابرابری‌های سرطان سینه وجود دارد، از عوامل تعیین‌کننده اجتماعی گرفته تا ژنتیک و بیولوژی تومور، اما یک پدیده شگفت آور برجسته است: زنان سیاه‌پوست دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه سه‌گانه منفی هستند، شکلی نادرتر اما تهاجمی‌تر. به درمان هورمونی پاسخ نمی دهد. این تا حدی میزان کمتر بقای سرطان سینه را در میان زنان سیاه پوست توضیح می دهد. گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده (USPSTF) شروع ماموگرافی غربالگری را در سن 50 سالگی توصیه می کند، سرطان های تهاجمی پستان باید به موقع تشخیص داده و درمان شوند.

شیوه زندگی و درمان های خانگی

خوردن غذاهای سالم بخشی از پیشگیری از سرطان است. رژیم غذایی مدیترانه ای (متشکل از سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، ماهی و روغن زیتون) به طور مداوم با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط بوده است. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کسانی که رژیم غذایی غنی از میوه‌ها و سبزیجات و فیبر رژیمی بالا می‌خورند، در طول زندگی میزان کمتری در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. بسیاری از تحقیقاتی که شامل زنان سیاهپوست شده است بر روی عوامل خطر غیر قابل اصلاح مانند:

  • سن بالاتر
  • خطرات ژنتیکی
  • سابقه خانوادگی سرطان سینه
  • سابقه شخصی سینه
  • تراکم سینه
  • تشعشع روی قفسه سینه
  • تعداد سیکل های قاعدگی در طول زندگی

 تاکید بر عوامل خطر قابل اصلاح و سبک زندگی برای زنان سیاه پوست برای توسعه یک استراتژی برای پیشگیری از سرطان سینه و افزایش اثربخشی درمان ضروری است. برخی از عوامل خطر قابل پیشگیری سرطان سینه عبارتند از:

سیگار کشیدن: سیگار خطر ابتلا به همه سرطان ها را افزایش می دهد.

 مصرف زیاد الکل: مشخص شده است که مصرف یک نوشیدنی در روز خطر ابتلا به سرطان سینه را بین7  تا 10 درصد در زنان بالغ افزایش می دهد.

چاقی: اضافه وزن و چاقی بعد از یائسگی مشکل ساز هستند. زنان با وزن بالا 1.5 برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه پس از یائسگی هستند. وزن بالا بدن با افزایش التهاب و تغییرات در سطوح سرمی تنظیم کننده های رشد بالقوه مانند آدیپونکتین، لپتین و استروژن، بازیگران اصلی در ایجاد و رشد تومورهای سرطان پستان یائسه شناخته شده است.

سبک زندگی کم تحرک: فعالیت بدنی بین 25 تا 30 درصد از سرطان سینه محافظت می کند.

عدم شیردهی: مطالعات نشان می دهد که شیردهی خطر ابتلا به سرطان سینه را در بین زنانی که بچه دار شده اند کاهش می دهد و حتی ممکن است از برخی از انواع سرطان سینه مهاجم محافظت کند. زنان سیاه‌پوست در ایالات متحده در مقایسه با زنان سفیدپوست، نرخ شیردهی کمتری با شیر مادر و تقریباً دو برابر نرخ سرطان سینه منفی سه‌گانه دارند، که بر لزوم ترویج شیردهی به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه بالقوه برای محدود کردن خطر سرطان سینه تأکید می‌کند.

قرار گرفتن در معرض پرتو: زنان جوانی که برای بیماری دیگری مانند لنفوم هوچکین پرتودرمانی داشته اند، به ویژه در معرض خطر بالایی هستند. درمان جایگزینی هورمونی: مصرف برخی از اشکال هورمون درمانی جایگزین برای پنج سال یا بیشتر با خطر بالاتر سرطان سینه مرتبط است.

 سابقه مصرف دی‌اتیل استیل‌بسترول (DES): زنانی که DES را که بین سال‌های 1940 تا 1971 برای جلوگیری از سقط جنین به برخی از زنان باردار در ایالات متحده داده می‌شد، مصرف کردند، در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به سرطان سینه در سنین بالاتر هستند.

برخی تحقیقات به بازاریابی هدفمند لوازم آرایشی به عنوان یکی از دلایل افزایش قابل توجه نرخ سرطان در میان زنان اشاره کرده اند. در حالی که تحقیقات بیشتری باید انجام شود، برخی از دانشمندان معتقدند که محصولات آرایشی و بهداشتی که اغلب برای زنان سیاه پوست به بازار عرضه می‌شوند، حاوی مختل‌کننده‌های غدد درون ریز مانند هیدروکینون، دی اتیل فتالات (DEP) و حتی جیوه هستند که ممکن است افراد را در معرض خطر بالاتر ابتلا به سرطان قرار دهند.

برخی از نگران کننده ترین مواد تشکیل دهنده سلول سرطانی:

  • روشن کننده های پوست
  • شل کننده های مو
  • ناخن اکریلیک

درمانگر ممکن است به شما پیشنهاد دهد که استفاده از برخی محصولات را در حالی که تحقیقات بیشتری در مورد اثرات آنها بر سلامت سینه انجام می شود، متوقف کنید.

طب مکمل و جایگزین

(CAM) استفاده از یوگا، مدیتیشن، طب سوزنی و حتی ماری جوانای پزشکی در سال های اخیر افزایش یافته است. اینترنت مملو از درمان های مکمل برای درمان سنتی سرطان است. هرگز از درمان های جایگزین برای به تاخیر انداختن دریافت درمان های اثبات شده استفاده نکنید. این درمان‌های جایگزین باید همیشه با یک متخصص در میان گذاشته شود تا ناآگاهانه به خودتان آسیب نرسانید.

جدیدترین روش های درمان سینه

اهمیت مرحله سرطان سینه برای درمان

پس از تشخیص سرطان سینه در مورد اینکه چه درمانی مورد نیاز است و سرطان تا چه حد قابل درمان می باشد، سوالات و نگرانی های زیادی مطرح می شود. شناخت چگونگی مرحله ‌بندی سرطان و برنامه درمانی آن بسیار حائز اهمیت می باشد.این مقاله نوع مرحله سرطان سینه و روش های مختلف درمانی که ممکن است مورد نیاز باشد را بررسی می کند. این روش ها می توانند شامل جراحی، شیمی درمانی، هورمون درمانی، درمان هدفمند و پرتو درمانی باشند.

 

مرحله بندی سرطان سینه و درجه بندی پیشرفت

بسیاری از سرطان ها، از جمله سرطان سینه، از سیستم مرحله بندی که به وسیله کمیته مشترک سرطان آمریکا (AJCC) منتشر شده است، استفاده می کنند که ویرایش هشتم آن در سال 2018 منتشر شده است.به این سیستم مرحله بندی TNM می گویند. این اصطلاح مخفف تومور (tumor)، گره لنفاوی (lymph node) و بدخیمی (metastasis) است. حرف T به اندازه تومور اصلی اشاره دارد. حرف N به وضعیت گره، تعداد و محل غدد لنفاوی درگیر در سرطان اشاره دارد. حرف M متاستاز و گسترش سرطان به نواحی دورتر بدن را نشان می دهد.

نسخه هشتم سیستم مرحله ‌بندی سرطان سینه وضعیت TNM را مورد ارزیابی قرار می دهد، همچنین فاکتور های دیگری مانند درجه سرطان (سلول‌ ها از نظر میکروسکوپی تا چه حد غیرطبیعی به نظر می ‌رسند) و نشانگر های بیولوژیکی از جمله وضعیت گیرنده های هورمونی ، فاکتور رشد اپیدرمی انسانی 2 (HER2) را در بر می‌گیرد. دانستن این خصوصیات به طور قابل توجهی بر نحوه انجام درمان سرطان سینه تأثیر می گذارد.

حرف T به همراه رقم های (0 تا 4) برای توصیف اندازه و محل تومور استفاده می شود. این مراحل T0 (هیچ شواهدی از سرطان و تومور در سینه وجود ندارد) و T1 تا T4 (زمانی که تومور به اندازه کافی بزرگ شده است که از پوست روی سینه قابل لمس می باشد یا به دیواره قفسه سینه متصل شده است) نام گذاری می شوند.

حرف N شامل مرحله N0 (سرطان در غدد لنفاوی مجاور یافت نشده است) تا N3 (سرطان به بسیاری از غدد لنفاوی بدن گسترش یافته است) می باشد. حرف M شامل مرحله M0 (سرطان در بدن پخش نشده است) یا M1 (سرطان به تمام نقاط بدن منتقل شده است) می باشد.علاوه بر مرحله ‌بندی ها، برای افرادی که سرطان سینه آنها در مراحل اولیه قرار دارد آزمایشات ژنتیکی می‌تواند به تعیین اینکه آیا شیمی ‌درمانی پس از جراحی مفید است یا خیر، کمک کند. دو مورد از این آزمایشات MammaPrint و Oncotype DX می باشند.همچنین آزمایشات ژنتیکی جهت یافتن جهش ‌های در ژن BRCA ممکن است، انجام شود. افرادی که در ژن BRCA دارای جهش هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه و سایر سرطان های مرتبط با این ژن قرار دارند.

درمان سرطان سینه بر اساس مرحله بندی

پس از تشخیص سرطان سینه و تصویربرداری (جهت مشخص شدن مرحله سرطان)، روش های درمانی توسط انکولوژیست (متخصص سرطان) مورد بررسی قرار می گیرد. مطالب پایین، درمان سرطان سینه را به ‌صورت مرحله‌ای مورد بررسی قرار می دهد.

مرحله بندی سرطان سینه

مرحله 0 سرطان سینه

مرحله 0 اولین مرحله سرطان سینه است که به آن مرحله پیش از سرطان گفته می شود. مرحله 0 سرطان سینه را سرطان مجرای درجا (DCIS) نیز می نامند. این بدان معناست که سلول ‌های سرطانی محدود به مجرای شیری سینه هستند و به بافت سینه یا غدد لنفاوی مجاور گسترش نیافته‌اند و در این دوره سرطان تهاجمی نمی باشد.درمان اصلی سرطان مجرای درجا (DCIS) جراحی است که شامل لامپکتومی که در طی آن سلول‌های سرطانی به همراه ناحیه ‌ای از بافت سالم اطراف برداشته می‌ شود یا ماستکتومی که در آن کل بافت سینه برداشته می‌ شود، می باشد.

پس از جراحی، ممکن است پرتو درمانی جهت اطمینان از اینکه سلول های سرطانی پس از جراحی در بدن باقی نمانده اند، توصیه گردد. پرتو درمانی را می توان برای درمان کل سینه یا فقط ناحیه درگیر سرطان مورد استفاده قرار داد.هورمون درمانی ممکن است برای افرادی که سرطان سینه آنها از نظر گیرنده های هورمونی (در حضور هورمون های استروژن یا پروژسترون باعث تحریک رشد تومور می شوند) مثبت است، توصیه شود. هورمون درمانی می‌ تواند مانع تولید هورمون‌ ها در بدن یا مانع از اتصال هورمون ‌ها به سلول‌ های سرطانی شود.

پیش آگهی در خصوص مرحله 0 (کارسینومای درجا) سرطان سینه

نرخ بقای 10 ساله در سرطان مجرای درجا  98٪ می باشد، این بدان معناست که پس از 10 سال، 98٪ افرادی که مبتلا به سرطان مجرای درجا بوده اند، هنوز زنده هستند و معمولاً دارای طول عمر طبیعی هستند.

مرحله ی 1 سرطان سینه

مرحله 1 سرطان سینه اغلب با عمل جراحی برای برداشتن تومور (لامپکتومی یا ماستکتومی) درمان می شود. در طی عمل جراحی، جراح می تواند غدد لنفاوی نزدیک سینه را جهت بررسی بیشتر بردارد.در افراد مبتلا به سرطان سینه در صورتیکه گیرنده های هورمونی مثبت باشند، پس از جراحی حتی در صورت کوچک بودن تومور ممکن است هورمون درمانی انجام گیرد. این مسئله می تواند خطر ابتلا مجدد به سرطان سینه را کاهش دهد.پرتو درمانی برای افرادی که لامپکتومی انجام داده اند به احتمال زیاد توصیه می شود.شیمی درمانی ممکن است بر اساس سن فرد و سایر عوامل دیگر در نظر گرفته شود. برای کمک به تصمیم گیری در مورد اینکه کدام یک از افراد مبتلا به سرطان گیرنده هورمونی مثبت یا منفی Her2 دارند ممکن است آزمایش پانل ژنی Oncotype DX بر روی تومور انجام شود.

 اگر فرد مبتلا به سرطان سینه HER2 مثبت باشد، احتمالاً درمان فرد شامل شیمی درمانی و داروی هدفمند تراستوزوماب (trastuzumab) با نام تجاری هرسپتین (Herceptin) می باشد. درمان با داروی هرسپتین به مدت یک سال ادامه خواهد داشت. داروی دیگری به نام پرجتا (پرتوزوماب یا Perjeta یا Pertuzumab) که هدف آن گیرنده HER2 است، ممکن است به روند درمان اضافه شود.

پیش آگهی در مورد مرحله 1 سرطان سینه

پیش آگهی سرطان پستان در مراحل اولیه مفید است و نرخ بقای نسبی پنج ساله 99٪ است. این بدان معناست که در مدت 5 سال به طور متوسط 99 درصد از افرادی که به سرطان سینه مبتلا شده اند در مقایسه با افرادی که هرگز به این سرطان مبتلا نشده اند، زنده خواهند ماند.

مرحله 2 سرطان سینه

مرحله 2 سرطان سینه اغلب با عمل جراحی (لومپکتومی یا ماستکتومی) همراه است. در طی عمل جراحی، غدد لنفاوی نزدیک سینه از نظر گسترش سرطان مورد بررسی قرار می گیرند. در صورتیکه لامپکتومی انجام شود، احتمالاً پرتو درمانی نیز توصیه می گردد، بنابراین برای کاهش خطر عود سرطان میتوان کل سینه را مورد هدف قرار داد.درمان افرادی که سرطان سینه آنها سه گانه منفی (یعنی سلول های سرطانی از نظر گیرنده هورمونی استروژن و پروژسترون و HER2 مثبت نیستند) است، می تواند تهاجمی تر باشد. برای این مرحله از سرطان سینه به احتمال زیاد قبل از انجام جراحی، شیمی درمانی صورت می گیرد. انجام شیمی‌ درمانی قبل از عمل جراحی، به انکولوژیست کمک می‌ کند تا متوجه شود سرطان چقدر به درمان پاسخ می ‌دهد. افرادی که سرطان سینه سه گانه منفی دارند ممکن است یک داروی ایمونوتراپی به نام پمبرولیزومب (Pembrolizumab) با نام تجاری کیترودا نیز دریافت کنند.به افرادی که گیرنده هورمونی مثبت دارند، توصیه می شود پس از جراحی و شیمی درمانی از هورمون درمانی نیز استفاده کنند.

پیش آگهی در خصوص مرحله 2 و مرحله 3 سرطان سینه

نرخ بقای نسبی پنج ساله برای مرحله 2 یا مرحله 3 سرطان سینه (به این معنی است که سرطان به صورت موضعی منتشر شده است اما در مناطق دوردست گسترش نیافته است) 86٪ است. این بدان معناست که در مدت 5 سال به طور متوسط 86 درصد از افرادی که به سرطان سینه مبتلا شده اند در مقایسه با افرادی که هرگز به این سرطان مبتلا نشده اند، زنده خواهند ماند.

برای ثبت درخواست آزمایش سرطان سینه در منزل بر روی لینک زیر کلیک کنید 

آزمایش سرطان سینه در منزل

مرحله 3 سرطان سینه

مرحله 3 سرطان سینه معمولاً با انواع مختلفی از درمان، از جمله جراحی، پرتو درمانی، شیمی ‌درمانی، درمان هدفمند HER2 و هورمون درمانی همراه می باشد. از آنجایی در این مرحله تومورها نسبت به مراحل اولیه بزرگتر هستند، شیمی درمانی اغلب قبل از جراحی انجام می شود. این مسئله می تواند به کوچک شدن تومور کمک کند، در نتیجه باعث می شود جراحی موفقیت آمیزتری صورت گیرد. بسته به اینکه در ابتدا درمان، سرطان چقدر به شیمی درمانی پاسخ داده است، ممکن است پس از جراحی نیاز به انجام مجدد شیمی درمانی باشد.پرتو درمانی اغلب پس از جراحی انجام می شود، به ویژه اگر لامپکتومی انجام شده باشد، همچنین در صورت انجام ماستکتومی، ممکن است پرتو درمانی برای غدد لنفاوی مورد نیاز باشد.

سرطان سینه التهابی یکی از گونه های نادر اما تهاجمی سرطان سینه است،که می تواند به سرعت گسترش یابد و باعث ایجاد قرمزی و التهاب سینه شود. به طور کلی زمانی که سرطان در مرحله 3 یا 4 قرار دارد، تشخیص داده می شود. سرطان سینه التهابی اغلب نیاز به شیمی درمانی قبل از انجام جراحی دارد (برای شروع سریع درمان). با توجه به ماهیت تهاجمی این نوع سرطان، جراحی شامل ماستکتومی و برداشتن غدد لنفاوی مجاور زیر بازو می باشد. پرتو درمانی معمولاً بعد از جراحی انجام می شود.

مرحله 4 سرطان سینه

مرحله 4 به عنوان سرطان سینه متاستاتیک شناخته می شود، و به این معناست که سلول های سرطان به نواحی فراتر از سینه و غدد لنفاوی مجاور و به اندام های دیگر بدن گسترش یافته است که به اصلاح به آن متاستاز می گویند. در این مرحله، جراحی به ندرت مورد استفاده قرار می‌ گیرد و به جای جراحی از درمان‌ های سیستمیک (دارویی) که بر کل بدن اثر می گذارند، استفاده می‌ شود.

درمان ‌های که مورد تجویز قرار می گیرند به ویژگی‌ های سرطان بستگی دارند، که به طور کلی می ‌توانند شامل موارد زیر باشند :

  •  شیمی درمانی
  • هورمون درمانی
  • درمان مستقیم HER2
  • ایمونوتراپی (درمانی که از سیستم ایمنی بدن یا محصولات سیستم ایمنی استفاده می کند)
  • درمان هدفمند (هدف قرار دادن پروتئین ‌های خاص موجود در برخی از سلول ‌های سرطانی که نحوه رشد، تقسیم و انتشار آنها را کنترل می ‌کنند)

پیش آگهی در خصوص مرحله 4 سرطان سینه

پیش آگهی سرطان سینه در مرحله 4 نسبت به زمانی که سرطان سینه در مراحل اولیه تشخیص داده می شود وخیم تر است. میزان بقای نسبی پنج ساله برای سرطان سینه متاستاتیک 29 درصد است. این بدان معناست که به طور متوسط 29 درصد از افرادی که در این مرحله، سرطان سینه در آنها تشخیص داده شده است در مقایسه با افرادی که هرگز به این سرطان مبتلا نشده اند، زنده خواهند ماند.

عود و بازگشت سرطان سینه

پس از تکمیل مراحل درمان در افراد مبتلا به سرطان سینه، فرد باید به طور منظم تحت نظر انکولوژیست خود باشد. در طول این معاینات، متخصص انکولوژی وضعیت سلامتی فرد را ارزیابی کرده و علائم عود سرطان سینه را مورد بررسی قرار می دهد.

عود به معنی بازگشت سرطان سینه است. عود می تواند به صورت موضعی، یعنی در همان سینه ای که قبلا درگیر بوده، به صورت موضعی در غدد لنفاوی نزدیک به تومور اصلی قبلی ایجاد شود یا می تواند متاستاتیک باشد به این معنی که سرطان به نواحی دیگر بدن گسترش یافته است.اگر فردی با سابقه ابتلا به سرطان سینه، مشکوک به عود سرطان باشد، آزمایش‌ های تکمیلی برای فرد تجویز می‌ شود. این آزمایشات احتمالاً شامل بیوپسی (برداشتن بافت جهت بررسی در آزمایشگاه) و مطالعات تصویربرداری مانند توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) می باشد تا محل وجود سرطان مشخص شود.درمان عود سرطان سینه همانند درمان اولیه آن، به عوامل زیادی بستگی دارد. عواملی همچون جایگاه سرطان و ویژگی های آن (گیرنده هورمونی مثبت، HER2 مثبت و ...) در انتخاب روش درمانی مناسب برای سرطان سینه عود کننده نقش دارد.

مهارت های که در طول درمان سرطان به آن نیاز دارد

تشخیص سرطان سینه ممکن است شوکه کننده باشد و باعث ایجاد نگرانی و استرس زیادی شود. در طول مدت درمان، اینکه بتوانید با تشخیص سرطان کنار بیایید و از یک تیم پزشکی و پشتیبانی برای عبور از این دوران کمک بگیرید، بسیار اهمیت دارد.

سازوکار مدارا (coping mechanisms) برای بیماران و کادر درمان

افراد باید با تأثیرات روحی و روانی تشخیص سرطان سینه و عوارض جانبی درمان مقابله کنند. هنگام مواجه با تأثیرات عاطفی ناشی از سرطان سینه، کمک گرفتن و صحبت کردن با دوستان نزدیک ، اعضای خانواده یا مددکار اجتماعی، مشاور یا گروه حمایتی می تواند مفید واقع شود. آشنایی با احساسات خود، خواه ترس، اضطراب یا عصبانیت مهم است. شما می توانید با انجام فعالیت های سالم مانند ورزش یا با مراجعه به یک مشاوره یاد بگیرید چگونه با احساسات خود کنار بیایید و آرامش بیابید. همچنین ممکن است با مراجعه به مشاور یا مددکار اجتماعی بتوانید احساسات خود در دوران درمان سرطان سینه مدیریت کنید.

 

جمع بندی

تصمیم گیری در خصوص مراحل درمانی سرطان سینه بر اساس عوامل مختلف می تواند متفاوت باشد، از جمله نوع مرحله سرطان و اینکه آیا گیرنده هورمونی یا HER2 مثبت می باشد. انکولوژیست ها جهت تصمیم گیری بهتر برای انتخاب روش درمانی مناسبتر  پیشنهاد انجام آزمایش سرطان سینه را می دهند.گزینه های درمانی برای سرطان سینه شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی، هورمون درمانی، درمان هدفمند و ایمونوتراپی است. اینکه چه درمانی برای فرد تجویز می شود به مرحله و ویژگی های سرطان فرد بستگی دارد.در صورتیکه برای شما سرطان سینه تشخیص داده شود، ممکن است سوالات زیادی در مورد برنامه درمانی آینده برایتان پیش بیاید. می توانید برای مشاوره و انجام آزمایش سرطان سینه از طریق شماره 88198077 با ما تماس بگیرید و یا سوالات خود را از طریق بخش نظرات همین پست برای ارسال فرمایید تا انتخاب بهتری برای درمان موثر فراهم شود.

 

سوالات متداول درمان سرطان سینه

  • آیا شیمی درمانی برای تمام مراحل سرطان سینه توصیه می شود؟

شیمی درمانی برای تمام مراحل سرطان سینه توصیه نمی شود. معمولا، مرحله 0 (DCIS) به شیمی درمانی نیاز ندارد. گاهی اوقات سرطان سینه مرحله 1 نیز به انجام شیمی درمانی نیاز ندارد. هر مورد به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد تا مشخص شود که آیا شیمی درمانی نیاز است یا خیر.

  • کدام مراحل سرطان سینه "قابل درمان" می باشند؟

به طور کلی، هر چه سرطان سینه زودتر تشخیص داده شود ، قابل درمان تر خواهد بود. مراحل 0 تا 3 سرطان سینه  قابل درمان در نظر گرفته می شوند. مرحله 4 سرطان علاج پذیر نیست اما قابل درمان می باشد.

  • گزینه های درمانی موجود برای سرطان سینه؟

جهت درمان سرطان سینه، روش های درمانی زیادی در دسترس قرار دارند. این درمان ‌ها می ‌توانند شامل موارد زیر باشند :

  • شیمی درمانی
  • هورمون درمانی
  • درمان هدفمند
  • ایمونوتراپی
  • پرتو درمانی
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}