آیا ارتباطی بین ویروس HPV و سرطان سینه وجود دارد؟

سرطان سینه و HPV

ویروس HPV شایع ترین عفونت مقاربتی (STD) در ایالات متحده آمریکا می باشد و حداقل 43 میلیون نفر در اواخر نوجوانی و در دهه 20 زندگی به این ویروس مبتلا شده اند. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یک بیماری خاموش است به این معنی که ممکن است فرد مبتلا ممکن است هیچگونه علائمی نداشته باشد. در بسیاری از افراد سیستم ایمنی فرد می تواند به طور خود به خود عفونت ویروس HPV را از بین ببرد. فرد مبتلا به ویروس HPV ممکن است از اینکه به این ویروس آلوده شده یا آن را به شریک جنسی خود منتقل کرده، آگاهی نداشته باشد.

بیش از 100 سویه ویروس HPV وجود دارد و سویه هایی که خود به خود از بین نمی روند، می توانند منجر به ایجاد سرطان شوند. ویروس HPV می تواند باعث ایجاد سرطان دهانه رحم شود، همچنین تحقیقات نشان می دهند که ویروس HPV می تواند در ایجاد سرطان سینه نیز نقش داشته باشد. آمارها نشان می دهند که در ایالات متحده آمریکا از هر هشت زن یک نفر به سرطان سینه مبتلا می شود. اکثر سرطان های سینه، تهاجمی هستند به این معنی که به بافت های سالم اطراف گسترش می یابند. این درحالی است که سرطان ‌های سینه غیرتهاجمی که مجاری شیر یا لوبول ‌های سینه را درگیر می کنند، به بافت سالم در داخل یا اطراف سینه گسترش نمی یابند.

ژنتیک نقش مهمی در ابتلا به انواع مختلف سرطان سینه ایفا می کند، بسیاری از سرطان های سینه با جهش های ژنی مرتبط هستند. افرادی که حامل ژن ‌های BRCA1، BRCA2 یا PALB2 هستند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار داشته باشند. سایر عواملی که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند عبارتند از : سن، رژیم غذایی، مصرف الکل و چاقی.

ویروس HPV و سرطان پستان: آیا ارتباطی بین این دو وجود دارد؟

احتمالاً بین ویروس HPV و ابتلا به سرطان سینه ارتباطی وجود دارد، اما این مسئله نیازمند تحقیقات بیشتری می باشد.بر اساس یک مطالعه که در سال 2017 صورت گرفت، DNA و پروتئین های ویروس HPV در 42٪ از بافت های سرطان سینه مورد بررسی قرار گرفتند. بیشتر سرطان‌ های سینه از اپیتلیوم مجرای پستانی (ورقه ‌های سلولی با بیش از یک لایه) منشا می‌گیرند. بر اساس یک مطالعه دیگر که در سال 2009 صورت گرفته است، محققان توانستند توالی ‌های ژن ویروس HPV را در نمونه‌ های سرطان سینه و رده‌ های سلولی شناسایی کنند. در هر دو مطالعه شواهدی از ویروس HPV در بافت ‌های سالم سینه یافت شد، این مسئله نشان می‌دهد این ارتباط نیازمند بررسی و تحقیق بیشتری است.

HPV پرخطر چیست؟

سویه های پرخطر ویروسHPV باعث ایجاد انواع مختلف سرطان می شوند. تقریباً 14 سویه (نوع) پرخطر ویروس HPV وجود دارد، اما سویه های 16 و HPV 18 باعث اکثر سرطان های مرتبط با HPV می شوند.

سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع در بین زنان در سراسر جهان می باشد.

انواع پرخطر ویروس HPV باعث ایجاد چه سرطان هایی می شود؟

ابتلا به ویروس HPV لزوماً به این معنا نیست که فرد در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار گرفته است. بلکه به این معناست که در صورت از بین نرفتن ویروس HPV توسط سیستم ایمنی بدن، این ویروس می‌تواند باعث سرطانی شدن سلول‌ های طبیعی شود. تقریباً 36000 نفر از افرادی که به عفونت ویروس HPV مبتلا هستند، هر ساله به سرطان مبتلا می شوند.

سرطان هایی که ممکن است در اثر ابتلا به ویروس HPV ایجاد شوند، عبارتند از:

سرطان دهانه رحم: ویروس HPV قسمت تحتانی رحم که به واژن متصل می شود را تحت تاثیر قرار می دهد.

سرطان مقعد: ناحیه بین رکتوم (روده بزرگ) و خارج از بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

سرطان رکتوم: روده بزرگ را تحت تاثیر قرار می دهد.

سرطان اوروفارنکس (بخش میانی حلق): زبان، گلو و لوزه ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

سرطان آلت تناسلی در مردان: بافت های آلت تناسلی را تحت تاثیر قرار می دهد.

سرطان واژن: پوشش داخلی واژن را تحت تأثیر قرار می دهد.

سرطان فرج یا مهبل (پرینه): قسمت بیرونی اندام تناسلی زنان را تحت تاثیر قرار می دهد.

غربالگری سرطان های مربوط به ویروس HPV

تشخیص زود هنگام سرطان باعث می شود تا بیماران نتیجه بهتری در طول درمان بگیرند. غربالگری نقش مهمی در تشخیص به موقع و پیشگیری از ابتلا به سرطان دارد.

در حال حاضر دستورالعمل های غربالگری عبارتند از :

سرطان سینه: غربالگری شامل ماموگرافی یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی سینه (MRI) است. ماموگرافی برای افراد 50 سال و بالاتر یا افراد بین 40 تا 49 سال در صورت صلاحدید پزشک توصیه می شود. همچنین فرد می تواند خودآزمایی سینه‌ ها را برای تشخیص حضور توده‌ انجام دهد.

سرطان دهانه رحم: غربالگری شامل تست مولکولی HPV، تست پاپ اسمیر، و تست ترکیبی HPV/Pap می باشد. متخصص زنان به وسیله ی یک سواب از دهانه رحم نمونه گیری می کند و پس از جمع آوری سلول ها،  نمونه را به آزمایشگاه فرستاده تا از نظر وجود ویروس  HPV مورد بررسی قرار گیرد.

سرطان مقعد: غربالگری ممکن است شامل آزمایش پاپ مقعدی باشد. متخصص زنان یا متخصص گوارش به وسیله ی سواپ از ناحیه مقعد نمونه گیری می کند.

سرطان دهان:  توسط دندان پزشکان در طول معاینه مورد بررسی قرار می گیرد.

درمان سرطان های مرتبط با HPV

در حال حاضر چندین روش درمانی برای حذف سلول های پیش سرطانی در دسترس می باشند.

برای درمان HPV دهانه رحم، روش برداشتن حلقه الکتریکی (LEEP) یک روش رایج است. با توجه به نتایج  بدست آمده از بیوپسی و کولپوسکوپی، پزشک ممکن است برداشتن مناطقی از بافت حاوی سلول ‌های غیرطبیعی را توصیه کند. در روش LEEP پس از بی حس کردن دهانه رحم پزشک یک حلقه سیم نازک را وارد واژن می کند، هنگامی که حلقه الکتریکی به دهانه رحم رسید جریان الکتریکی از حلقه سیم عبور کرده تا لایه نازکی از بافت غیر طبیعی دهانه رحم را جدا کند.

روش های درمانی دیگری برای از بین بردن زگیل تناسلی در مقعد، آلت تناسلی مردان، واژن، فرج وجود دارد، از جمله:

  • داروهای موضعی: این داروها می توانند شامل کرم آلدارا (ایمی کیومود)، که با تحریک سیستم ایمنی برای درمان زگیل تناسلی مردان و زنان مورد  استفاده قرار می گیرد. یا کندیلوکس (پودوفیلین و پودوفیلوکس)، یک داروی گیاهی که بافت زگیل تناسلی را از بین می برد. همچنین می توان از تری کلرواستیک اسید یا داروی شیمی درمانی فلورواوراسیل (5-FU) جهت سوزاندن زگیل تناسلی استفاده نمود.
  • جراحی زگیل تناسلی: این روش جهت برداشتن زگیل تناسلی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کرایوتراپی (Cryosurgery) یا فریز کردن: در این روش بافت غیر طبیعی منجمد می شود.
  • لیزر درمانی: در این روش توسط لیزر سلول های غیر طبیعی سوزانده می شوند.

عوامل خطر مرتبط با ابتلا به ویروسHPV و سرطان سینه

در حال حاضر ویروس  HPVبه عنوان یک عامل خطر برای ایجاد سرطان سینه در نظر گرفته نمی شود. با این حال عواملی که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند، عبارتند از :

افزایش سن: با افزایش سن، خطر ابتلا به سرطان سینه افزایش می یابد. بیشتر سرطان ‌های سینه پس از 50 سالگی اتفاق می افتند.

جهش های ژنی: برخی جهش های ژنی مانند BRCA1 و BRCA2 می توانند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند.

مصرف زیاد مشروبات الکلی: با افزایش مصرف مشروبات الکلی، خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می یابد.

قاعدگی زودهنگام: افرادی که دوره قاعدگی آنها زودتر شروع می شود (قبل از سن 12 سالگی)، مدت زمان بیشتری در معرض استروژن قرار دارند در نتیجه خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها افزایش می یابد.

یائسگی دیررس: مشابه قاعدگی زودرس می باشد. در یائسگی دیررس، قرار گرفتن در معرض استروژن را در طول زندگی افزایش می دهد.

تراکم بافت سینه: بافت متراکم سینه تشخیص تومور را در حین ماموگرافی سخت تر می کند.

سابقه خانوادگی سرطان سینه یا تخمدان: مادر، خواهران و خاله ها ممکن است سابقه ابتلا به سرطان سینه را داشته باشند.

چاقی: زنانی که اضافه وزن دارند و یا به طور منظم ورزش نمی کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

قرار گرفتن در معرض تشعشع: زنانی که در ناحیه قفسه سینه در معرض پرتو درمانی قرار گرفته اند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه هستند.

وضعیت بارداری: خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که هرگز زایمان نکرده‌اند، بیشتر از زنانی است که یک یا چند زایمان داشته‌اند.

پیشگیری از ویروسHPV و سرطان سینه

اگرچه هیچ راه شناخته شده ای برای پیشگیری از سرطان سینه وجود ندارد، اما افراد از طریق تغییرات در سبک زندگی می توانند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهند. این تغییرات عبارتند از :

  • عدم مصرف دخانیات
  • مصرف زیاد میوه و سبزیجات و سایر غذاهای گیاهی مانند آجیل و دانه ها

روش هایی که می توانند از ابتلا به ویروس HPV جلوگیری کنند، عبارتند از :

  • تزریق واکسن HPV، که در حال حاضر برای افراد 9 تا 45 سال مورد تایید قرار گرفته است.
  • استفاده از کاندوم در هنگام رابطه جنسی
  • شناخت شریک زندگی، سوابق جنسی او و داشتن رابطه جنسی ایمن

تزریق واکسن HPV

واکسن HPV در حال حاضر برای استفاده افراد بین 9 تا 45 سال مورد تایید قرار گرفته است. این واکسن می تواند از ایجاد سرطان ناشی از سویه های خاص ویروس HPV جلوگیری کند. گارداسیل-9 (Gardasil-9) باعث ایجاد محافظت در برابر سویه های 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58 می شود.

جمع بندی

برای راهنمایی بیشتر در مورد ارتباط احتمالی بین ویروس HPV و سرطان سینه می توانید با پزشک یا انکولوژی مشورت کنید. ویروس HPV از طریق واکسیناسیون قابل پیشگیری می باشد و در بیشتر افرادی که مبتلا به این ویروس هستند، عفونت در آنها به طور خود به خود از بین می رود. اگر در خصوص ابتلا به ویروس HPV نگران هستید، توصیه می شود در صورت امکان آزمایش تشخیصی مربوط به آن را انجام دهید و همچنین واکسن Gardasil-9 را تزریق کنید.همچنین چنانچه علائم اولیه سرطان سینه را در خود مشاهده کردید و یا سابقه فامیلی سرطان سینه دارید به مشاور ژنتیک مراجعه کنید و با انجام آزمایش سرطان سینه تصمیم سریع و موثری در مورد روند بهبود بگیرید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}