دوران شیردهی و سرطان سینه

سرطان سینه در دوران شیردهی

 

امکان ابتلا به سرطان سینه در دوران شیردهی وجود دارد . با این حال، این موضوع نادر است. دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است فرد هنگام شیردهی توده سینه را احساس کند. زنانی که در دوران شیردهی هستند، اغلب به شدت از احساس سینه های خود آگاه هستند، بنابراین معمولاً متوجه تغییرات فیزیکی خواهند شد. یافتن توده های سینه در دوران شیردهی رایج است که می تواند زنان را در مورد سرطان سینه نگران کند. زنانی که می دانند سرطان سینه دارند، احتمالاً در مورد ایمنی شیردهی نگران هستند و ممکن است تعجب کنند که آیا درمان سرطان آنها می تواند بر جنین تأثیر بگذارد یا خیر. در این مقاله اطلاعات بیشتری در مورد ارتباط بین سرطان سینه و شیردهی ارائه می دهیم.

آیا امکان ابتلا به سرطان سینه در دوران شیردهی وجود دارد؟

احتمال ابتلا به سرطان سینه در دوران شیردهی نوزاد وجود دارد، اما نادر است. زنان شیرده 3 درصد از موارد سرطان سینه را تشکیل می دهند. با توجه به منبع معتبر موسسه ملی سرطان، برخی تحقیقات نشان می دهد که خطر ابتلا به سرطان سینه به طور موقت در سال های پس از بارداری و زایمان بیشتر است. این افزایش خطر ممکن است نتیجه تغییرات هورمونی در دوران بارداری باشد. با این حال، به طور کلی، شیردهی خطر ابتلا به سرطان سینه را به خصوص در زنان یائسه کاهش می دهد. ماه های بارداری و شیردهی تعداد سیکل های قاعدگی یک زن در طول زندگی خود را کاهش می دهد. این باعث کاهش قرار گرفتن او در معرض هورمون هایی می شود که می توانند خطر ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش دهند.علیرغم خطر کم، زنان در صورت داشتن هر گونه نگرانی در مورد سلامت سینه خود باید با پزشک صحبت کنند. عوامل متعددی می تواند تشخیص سرطان سینه را برای زنان شیرده دشوارتر کند. این موارد شامل زیر است:

 شیردهی می تواند مشکلاتی را ایجاد کند که بسیار شبیه به علائم سرطان سینه است. پزشکان ممکن است فکر نکنند که اگر زن در دوران شیردهی توده ای پیدا کند، آزمایش سرطان سینه انجام دهند زیرا دلایل احتمالی دیگری وجود دارد. ماموگرافی و سونوگرافی پستان در دوران شیردهی به احتمال زیاد نتایج مثبت کاذب یا غیر قطعی می دهد.

چه مورادی می تواند باعث ایجاد توده سینه در دوران شیردهی شود؟

 شرایط بسیاری به جز سرطان سینه وجود دارد که می تواند باعث ایجاد توده در سینه در دوران شیردهی شود. این شامل:

گرفتگی

در هفته‌های ابتدایی شیردهی، معمولاً سینه‌ها بیش از حد پر از شیر می‌شوند و باعث می‌شوند که احساس برآمدگی و ناراحتی کنند. به این حالت گرفتگی می گویند. گرفتگی در مراحل اولیه شیردهی شایع است، اما زمانی که تخلیه ناقص سینه ها وجود داشته باشد، ممکن است رخ دهد. علائم پف کردگی باید با خالی شدن سینه ها از بین برود. این وضعیت همچنین ممکن است به مرور زمان کاهش یابد زیرا بدن زن با نیاز نوزاد به شیر سازگار می شود. مجاری وصل شده سلول‌های خاص در سینه‌ها، شیر را قبل از اینکه در مجاری کوچک به سمت نوک سینه‌ها حرکت کند، تولید می‌کنند. اگر تخلیه شیر خیلی نادر باشد یا شیر غلیظ شود، می تواند مجرا را مسدود کند و می تواند منجر به گیر افتادن شیر در بافت پستان شود که ممکن است یک توده دردناک ایجاد کند. در بیشتر موارد، شیردهی مکرر، ماساژ سینه و کمپرس گرم می تواند به رفع گرفتگی مجرا کمک کند.

ماستیت

ماستیت التهاب یا عفونت سینه است. به احتمال زیاد به دنبال گرفتگی یا مجرای مسدود شده رخ می دهد. اگر شیر در سینه گیر کند، پروتئین های شیر می توانند انباشته شوند و در نهایت شروع به نشت به بافت اطراف کنند. علاوه بر توده، ورم پستان می تواند علائم زیر را نیز ایجاد کند:  

  • قرمزی روی سینه
  •  تب  
  •  لرز
  •  احساس ناخوشی
  • یک زن مبتلا به ورم پستان باید به شیردهی ادامه دهد. تغذیه با شیر مادر می تواند به تخلیه شیر محبوس شده از بافت کمک کند، که بهترین راه برای تسکین علائم است.
  • آبسه

آبسه یک عارضه نادر اما خطرناک ماستیت درمان نشده است. این یکی از راه هایی است که بدن با عفونت مقابله می کند تا از انتشار آن در سراسر بدن جلوگیری کند. مرکز آبسه حاوی یک پاکت چرک و باکتری است. هنگامی که آبسه تشکیل می شود، بافت عفونی در مرکز نمی تواند فرار کند. آبسه نیاز به مراقبت های پزشکی فوری دارد و درمان شامل تخلیه و آنتی بیوتیک خواهد بود. هر کسی که فکر می کند ممکن است آبسه داشته باشد باید در اسرع وقت با پزشک صحبت کند.

 کیست ها

کیست‌های کوچکی که به نام گالاکتوسل (توده شیری) شناخته می‌شوند، گاهی اوقات می‌توانند در سینه ایجاد شوند. آنها حاوی شیر هستند و بسته به مقدار شیر در سینه ممکن است ظاهر شده و از بین بروند. این توده های کوچک معمولاً دردناک نیستند و پس از اتمام شیردهی ناپدید می شوند.

خانم هایی که دارای توده سینه هستند چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنند؟

در بیشتر موارد، توده های سینه در زنان شیرده سرطانی نیستند و جای نگرانی ندارند. با این حال، یک زن باید در مورد توده سینه به پزشک مراجعه کند اگر:

  • از بین نمی رود به رشد خود ادامه می دهد
  • فشار دادن آن باعث نمی شود
  • در بافت سینه حرکت کند
  • باعث گودی پوست یا شبیه شدن به پوست پرتقال می شود

همچنین در صورت داشتن هرگونه نگرانی در مورد سلامت سینه خود باید به پزشک خود مراجعه کنید.

آیا خانمی که سرطان سینه دارد می تواند شیر بدهد؟

در بیشتر موارد، پزشک به خانمها توصیه می کند که شیردهی را به دنبال تشخیص سرطان سینه متوقف کنند. بسیاری از درمان‌های سرطان سینه می‌توانند بر شیر مادر تأثیر بگذارند یا بر جنین تأثیر منفی بگذارند. پزشک به تشخیص اینکه کدام درمان برای یک فرد مبتلا به سرطان سینه بهترین است، کمک خواهد کرد، زیرا ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. درمان های احتمالی عبارتند از:

جراحی: ممکن است برای برداشتن توده یا رشد سرطانی، جراحی لازم باشد. در برخی موارد، این می تواند شامل ماستکتومی (برداشتن پستان) یا ماستکتومی دوبل (برداشتن هر دو سینه) باشد. وسعت جراحی تعیین می کند که آیا فرد می تواند به شیردهی ادامه دهد یا خیر.

شیمی درمانی: شیمی درمانی از داروهای قوی برای از بین بردن سلول های سرطانی در بدن استفاده می کند. زنانی که شیمی درمانی می کنند باید شیردهی را قطع کنند.

پرتو درمانی: برخی از زنانی که تحت پرتودرمانی هستند، بسته به نوع خاص درمان، ممکن است بتوانند به شیردهی ادامه دهند. پزشک می تواند خطرات را توضیح دهد تا به فرد اجازه دهد تصمیمی آگاهانه بگیرد. شیردهی در طول درمان سرطان ممکن است، اما ضروری است که قبل و در طول فرآیند درمان با پزشک صحبت کنید.

 جمع بندی

 ابتلا به سرطان سینه در دوران شیردهی نادر است، اما ممکن است. زنان در صورت داشتن هر گونه نگرانی در مورد سینه ها نباید از مراجعه به پزشک دریغ کنند و همچنین با انجام آزمایش سرطان سینه تصمیم دقیق و مفیدتری برای روش های درمانی بگیرید، در صورت تشخیص سرطان سینه، زنان باید گزینه های لازم را با پزشک در میان بگذارد، از جمله اینکه آیا می تواند به شیردهی ادامه دهد یا نه.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}