علائم سرطان سینه سه گانه منفی چیست؟

سرطان سینه سه گانه منفی چیست؟

اگر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه سه گانه منفی هستید، در اینجا علائمی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید.سرطان پستان سه گانه منفی (TNBC) شکل تهاجمی و کمتر شایع سرطان سینه است. از آنجایی که علائم می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، دانستن علائم و نشانه های TNBC بسیار مهم است. این مقاله درباره علائم سرطان سینه سه گانه منفی، تشخیص و درمان آن بحث می کند.

سرطان سینه سه گانه منفی (TNBC) چیست؟

سرطان پستان سه گانه منفی (TNBC) نوعی سرطان پستان است که تقریباً 15 تا 20 درصد از کل سرطان‌های سینه را تشکیل می‌دهد.در مقایسه با سایر انواع سرطان سینه، TNBC منحصر به فرد است زیرا افراد مبتلا به این نوع سرطان دارای سلول های سرطانی هستند که گیرنده های دو هورمون اصلی پروژسترون و استروژن را ندارند. علاوه بر این، آنها مقادیر بیش از حد پروتئین HER2 را یا ندارند یا تولید می کنند، که در سایر اشکال سرطان سینه شیوع بیشتری دارد. اگر آزمایش سلول ها برای پروژسترون، استروژن و پروتئین های HER2 منفی باشد، تشخیص TNBC داده می شود.

علائم سرطان سینه سه گانه منفی

 علائم TNBC مشابه سایر اشکال علائم سرطان سینه است و می تواند شامل موارد زیر باشد:

یک توده جدید روی سینه، تغییرات در اندازه، شکل، یا نقطه حساس سینه شما به عنوان مثال، سوراخ شدن، تورم تغییرات در بافت پوست به عنوان مثال، بافت پوست پرتقالی شکل، چروکیدگی، فرورفتگی، برجستگی یا بثورات پوستی، تغییر رنگ پوست، مانند قرمزی یا تغییر رنگ ترشحات نوک سینه که شیر مادر نیست، تغییر در ظاهر یا بافت یک یا هر دو نوک پستان، انقباض غیر طبیعی نوک پستان یعنی نوک پستان به سمت داخل می رود، درد سینه، گرما، خارش یا سوزش تورم غدد لنفاوی اطراف زیر بغل یا استخوان ترقوه.

تشخیص سرطان سینه سه گانه منفی

اگر تغییرات ناگهانی در سینه های خود دارید یا علائم جدیدی را تجربه می کنید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.در طول ویزیت شما، پزشک سابقه پزشکی شما را بررسی می کند و یک معاینه فیزیکی از سینه های شما انجام می دهد. این برای بررسی هرگونه توده، تغییر رنگ پوست، تغییر بافت یا سایر شاخص های سرطان سینه است. آنها همچنین غدد لنفاوی شما را در اطراف زیر بغل و در زیر گردن شما احساس می کنند و احتمالاً، آزمایش‌های تشخیصی خاصی درخواست می‌شود، مانند: ماموگرافی و یا سونوگرافی، بیوپسی از هر توده یا توده غیرمعمول، که معمولاً برای گیرنده های هورمونی و پروتئینی مانند پروژسترون، استروژن و HER2 آزمایش می شود، آزمایشات ژنتیکی، به خصوص اگر سابقه خانوادگی سرطان پستان وجود داشته باشد به عنوان مثال، جهش ژن BRCA.

TNBC چقدر تهاجمی است؟

 در مقایسه با سایر سرطان های سینه، TNBC تهاجمی تر در نظر گرفته می شود. احتمال متاستاز یا گسترش در سراسر بدن بیشتر است که می تواند درمان را حتی دشوارتر کند. به همین دلیل است که تشخیص زودهنگام بسیار مهم است.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر سرطان TNBC هستند؟

در حالی که TNBC ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، گروه های خاصی از افراد وجود دارند که این نوع سرطان سینه در آنها با نرخ های بالاتری رخ می دهد. به طور خاص، کسانی که در معرض بیشترین خطر هستند عبارتند از:   

 

  • زنان سیاه پوست یا اسپانیایی تبار
  • کسانی که دارای جهش BRCA1 و یا سابقه خانوادگی TNBC هستند
  • زنان جوان زیر 40 سال

 

درمان سرطان سینه سه گانه منفی TNBC

 TNBC در مقایسه با سایر انواع سرطان سینه، گزینه های درمانی کمتری دارد که تا حد زیادی به دلیل کمبود گیرنده های هورمونی است که برای پاسخ به هورمون درمانی یا داروهای هدفمند HER2 مورد نیاز است. به این ترتیب، شیمی درمانی رایج ترین شکل درمان است. نوع درمانی که دریافت می کنید به محل قرارگیری تومور، اندازه، مرحله آن (به عنوان مثال، اگر سرطان موضعی یا گسترش یافته است) درجه و سایر عوامل مانند سلامت کلی، سن و بستگی دارد.

اگر سرطان در مراحل اولیه باشد، تومور ممکن است با جراحی برداشته شود. این را می توان از طریق جراحی حفظ پستان که در آن تنها بخشی از بافت سینه، مانند یک توده، برداشته می شود به عنوان مثال، لامپکتومی یا از طریق برداشتن کل سینه یعنی ماستکتومی انجام می شود. در برخی موارد، شیمی درمانی ممکن است ابتدا برای کوچک کردن تومور به نام شیمی درمانی نئوادجوانت قبل از برداشتن جراحی و سپس دوباره بعد از جراحی برای جلوگیری از رشد مجدد تومور توصیه شود. اخیراً، FDA یک داروی ایمونوتراپی (Keytruda) را برای مراحل اولیه TNBC تأیید کرده است که همراه با شیمی درمانی تجویز می شود.

بسته به نوع جراحی و تومور، پرتودرمانی نیز ممکن است یک گزینه باشد. اگر سرطان متاستاز داده یا گسترش یافته باشد، می‌توان از روش های دیگری مانند کونژوگه آنتی‌بادی، دارو، شیمی‌درمانی پلاتین، ایمونوتراپی یا درمان‌های هدفمند مانند مهارکننده‌های PARP استفاده کرد. در نهایت، شما و تیم درمانی خود بهترین شکل درمان را بر اساس مورد و شرایط خاص خود تعیین خواهید کرد.برای انجام آزمایش سرطان سینه می توانید از طریق مشاوره ژنتیک و یا تماس با 88198077 اقدام نمایید.

سوالات متداول در مورد سرطان TNBC

متاستاز TNBC کجا اتفاق می افتد و به کجا سرایت می کند؟ متاستاز TNBC معمولاً در مغز، استخوان، کبد و ریه ها رخ می دهد.

آیا می توانید TNBC را درمان کنید؟ اگرچه TNBC قابل درمان است، اما ممکن است 100٪ قابل درمان نباشد زیرا TNBC نرخ عود بالایی دارد.

نکته کلیدی

سرطان سینه سه گانه منفی (TNBC) یک نوع تهاجمی سرطان پستان است که حدود 15 تا 20 درصد موارد سرطان سینه را تشکیل می دهد. با آزمایش سلول های سرطانی و دریافت تست های منفی برای گیرنده های پروژسترون و استروژن و همچنین پروتئین HER2 تشخیص داده می شود.علائم TNBC مشابه سایر اشکال سرطان سینه است، مانند یک توده جدید و قابل توجه روی سینه، تغییرات بافت و رنگ پوست، ترشح از نوک پستان و یا درد، خارش یا ناراحتی. در حالی که درمان TNBC در مقایسه با سایر انواع سرطان پستان دشوارتر است، می توان آن را با استفاده از شیمی درمانی، جراحی، پرتودرمانی و سایر درمان های هدفمند درمان کرد. اگر علائم TNBC را تجربه کردید، متوجه تغییرات ناگهانی در سینه های خود شدید یا سابقه خانوادگی TNBC دارید، با یک متخصص صحبت کنید. تشخیص زودهنگام برای بهترین نتایج بسیار کلیدی است.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}