از توده سرطان سينه بیشتر بدانیم سن و علائم

علائم توده سرطان سینه

 در سرطان سینه زنان، توده ها معمولاً در نزدیکی زیر بغل دیده می شوند. در سرطان سینه مردان، توده ها معمولاً در نزدیکی نوک پستان یافت می شوند. بیشتر توده‌های سینه غیرسرطانی هستند، اما در صورت وجود آنها مهم است که به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.بیشتر موارد سرطان سینه در افراد بالای 40 سال و به خصوص در افراد بالای 50 سال دیده می‌شود. با این حال، سرطان سینه همچنان می‌تواند در سنین جوان‌تر نیز رخ دهد. سرطان سینه می‌تواند در هر سنی آغاز شود، اما اغلب در سنین بالغین تشخیص داده می‌شود. وجود توده در سینه باعث نگرانی است، اما باید بدانیم که بیشتر توده های سینه سرطانی نیستند.در واقع، حدود 80 درصد از بیوپسی‌های سینه خوش‌خیم هستند و نشان می‌دهند که فرد مبتلا به سرطان سینه نیست. برای کسانی که سرطان سینه دارند، شایع ترین محل تومور اولیه، ربع خارجی بیرونی سینه است. البته سرطان سینه می تواند از هر جایی که بافت سینه وجود دارد شروع شود.

شایع‌ترین محل بروز تومور اولیه در سرطان سینه در بخش‌های بافتی سینه است که غالباً شروع می‌شود. بیشتر تومورهای سرطان سینه از لبه‌های بافتی که اندامک سینه را تشکیل می‌دهند، شروع می‌شوند. این تومورها ممکن است در لبه بیرونی (داخل لبه‌های بافت پستان) یا در عمق سینه شکل بگیرند.تومورهای اولیه سرطان سینه می‌توانند در هر بخشی از سینه شروع شوند، اما در بیشتر موارد در لبه‌های بیرونی سینه یا در بافت‌های داخلی آن (لوبول‌ها یا درکت‌ها) رخ می‌دهند. همچنین، بر اساس ویژگی‌های مولکولی و ریسک‌های فردی، ممکن است تومورهای سرطانی به یک ناحیه خاص از سینه محدود شوند.تشخیص و مدیریت سرطان سینه نیازمند ارزیابی دقیق تومور، نوع آن، اندازه، و شیوه‌های پیشرفته درمانی مانند جراحی، شعاع‌درمانی، و شیمی درمانی است. این انتخاب ها به ویژگی‌های تومور و ویژگی‌های فردی بیمار بستگی دارد.

توده های سرطان سینه اغلب در کجای بدن قرار می گیرند؟

بر اساس یک مطالعه در سال 2017، تحقیقات مکررا نشان داده است که ربع خارجی بیرونی سینه شایع ترین محل بروز سرطان سینه است. این محل نزدیک‌ترین قسمت به زیر بغل است.ممکن است تجسم هر پستان به عنوان یک ساعت با نوک پستان در مرکز کمک کند. رو به روی سینه راست، ربع بیرونی فوقانی در موقعیت ساعت 9:00 تا 12:00 قرار دارد. رو به روی سینه چپ، ربع بیرونی فوقانی در موقعیت ساعت 12:00 تا 3:00 قرار دارد.دلیل اینکه بیشتر توده های سرطان سینه در ربع بیرونی فوقانی ایجاد می شوند مشخص نیست، اما این ناحیه دارای بافت غددی زیادی است.
یک مطالعه در سال 2019 داده‌های مربوط به زنانی را که بین سال‌های 2010 تا 2013 مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده شده بودند، تجزیه و تحلیل کرد. محققان دریافتند کسانی که تومورهایی در اطراف پستان از جمله ربع بیرونی بالایی داشتند، نتایج بهتری نسبت به آن‌هایی که تومورهایی در نزدیکی نوک پستان آنها وجود داشت، داشتند.
زنان بیشتر از مردان به سرطان سینه مبتلا می شوند، اما همه افراد دارای بافت سینه هستند و هر کسی ممکن است به سرطان سینه مبتلا شود. مردان معمولاً فقط مقادیر کمی از بافت سینه در ناحیه زیر یا اطراف نوک سینه دارند. در نتیجه، توده های سرطان سینه در مردان معمولاً در نزدیکی نوک پستان قرار دارند. ربع بیرونی فوقانی و نوک پستان تنها مکان هایی نیستند که سرطان سینه می تواند شروع شود.

سینه ها از بافت همبند، غدد، مجاری و چربی تشکیل شده است. بافت سینه منطقه وسیعی را اشغال می کند. ماهیچه ای که سینه را می پوشاند از استخوان سینه تا زیر بغل و تا استخوان ترقوه امتداد می یابد. در زنان، هر سینه دارای 15 تا 20 لوب یا بخش است. لوب ها از لوبول ها تشکیل شده اند و غدد تولید کننده شیر در انتهای لوبول ها قرار دارند. شیر از طریق مجاری از لوبول ها به سمت نوک پستان حرکت می کند . مردان لوبول و مجرای کمتری دارند.همه سرطان‌ها زمانی شروع می‌شوند که سلول‌ها شروع به رشد خارج از کنترل می‌کنند، که می‌تواند در هر قسمتی از پستان اتفاق بیفتد. اکثر سرطان های سینه از مجاری شروع می شوند. سرطانی که در مجاری شروع می شود به عنوان کارسینوم مجرای مهاجم نیز شناخته می شود. سرطان سینه می تواند درست زیر پوست یا در عمق سینه نزدیک دیواره قفسه سینه رخ دهد، جایی که احساس کردن آن دشوار است.


کیست پستان معمولا در کجا قرار دارد؟

کیست ها توده ها یا برجستگی های پر از مایع هستند که می توانند در هر نقطه زیر پوست از جمله در سینه ظاهر شوند. در کیست سینه، مایع لوبول ها را پر می کند. کیست‌های سینه معمولاً در ربع خارجی فوقانی یا حاشیه‌های مرکزی در وسط، نزدیک به نوک پستان قرار دارند. کیست‌های سینه معمولاً خوش‌خیم هستند و ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند، مگر اینکه اندازه یا وجود آن‌ها شما را آزار دهد. به گفته منبع مورد اعتماد انجمن سرطان آمریکا (ACS) کیست های ساده، که فقط با مایع پر شده اند، خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهند.

توده سرطان سینه چه علائمی دارد؟

توده های سرطان سینه ویژگی های خاصی دارند که ممکن است آنها را از توده های غیرسرطانی متمایز کند.
به خاطر داشته باشید که توده چیزی نیست که شما خودتان سعی کنید آن را تشخیص دهید. پزشکان نیز همیشه نمی توانند تنها از طریق لمس تشخیص دهند. در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد توده سینه ممکن است سرطانی باشد:

  • درد ندارد
  • محکم است یا سخت ناهموار است
  • دارای لبه های نامنظم است
  • شما نمی توانید آن را با انگشتان خود حرکت دهید
  • در حال رشد یا تغییر است.
  • داشتن یک یا چند مورد از این ویژگی ها به معنای ابتلا به سرطان سینه نیست. توده های سرطان سینه گاهی اوقات می توانند بسیار متفاوت ظاهر شوند. آنها می توانند نرم، متحرک و دردناک باشند. آنها همچنین می توانند در هر جایی از قفسه سینه یا زیر بغل ایجاد شوند.
  • توده های سرطانی سینه برای افراد مبتلا به سرطان سینه زنان و افراد مبتلا به سرطان سینه مردانه مشابه است. توده سینه شایع ترین علامت سرطان سینه است. با این حال، سرطان سینه می‌تواند به‌عنوان ناحیه‌ای از بافت یا پوست ضخیم‌تر ظاهر شود تا یک توده قابل تشخیص.
  • برخی از انواع سرطان سینه، مانند سرطان سینه التهابی، ممکن است اصلاً ایجاد توده نکنند.

آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) نشان می دهد که سالانه حدود 264000 مورد جدید سرطان سینه در بین زنان آمریکایی و حدود 2400 مورد در مردان آمریکایی وجود دارد. هر ساله حدود 42000 زن و 500 مرد در ایالات متحده بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند. به همین دلیل مهم است که پزشک توده هایی را که در هر جایی روی سینه یا زیر بغل شما ایجاد می شود، معاینه کند.


توده خوش خیم سینه چه علائمی دارد؟

بیماری غیرسرطانی یا خوش خیم پستان در بین زنان شایع تر از سرطان سینه است. انواع مختلفی از اختلالات سینه وجود دارد که بسیاری از آنها با توده سینه ظاهر می شوند. در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد توده سینه ممکن است سرطانی نباشد:

  • حساس است یا درد دارد
  • حالت نرمی یا لاستیکی دارد
  • صاف و گرد است
  • با استفاده از نوک انگشتان خود می توانید به راحتی آن را حرکت دهید
  • کوچکتر می شود


در زنان، توده های سرطان سینه معمولاً در ربع خارجی بیرونی سینه یافت می شوند. در مردان، این توده‌ها معمولا در نزدیکی نوک پستان دیده می‌شوند. صرف نظر از جنسیت، سرطان سینه می تواند در هر جایی که بافت سینه وجود دارد از جمله استخوان سینه، زیر بغل و استخوان ترقوه شروع شود.اکثر توده های سینه چیزی غیر از سرطان سینه هستند. با این حال، سرطان موضعی پستان زنان بسیار قابل درمان است. بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده بین سال‌های 2012 و 2018، نشان می دهد که افراد مبتلا به سرطان سینه زنان تقریباً به اندازه افرادی که سرطان سینه زنانه ندارند، 5 سال بیشتر زندگی می کنند.
شما می توانید با آشنایی با ظاهر و احساس طبیعی سینه های خود به ابتلا به سرطان سینه قبل از گسترش آن کمک کنید. یکی از راه‌های انجام این کار، به‌ویژه اگر خطر ابتلا به سرطان پستان بالاتر از حد متوسط است، انجام آزمایش سرطان سینه است. اگر توده ای پیدا کردید یا متوجه تغییرات دیگری در ظاهر سینه خود شدید، فوراً با پزشک تماس بگیرید. در مراجعه به پزشک، باید در مورد توصیه های غربالگری، عوامل خطر شخصی و سایر علائم هشدار دهنده سرطان سینه اطلاعاتی کسب کنید برای راهنمایی بیشتر و انجام مشاوره ژنتیک قبل از آزمایش سرطان سینه می توانید با شماره 88198077 تماس بگیرید و یا سوالات خود را از طریق بخش نظرات برای ما ارسال کنید.

 

نحوه تشخیص و درمان تغییرات پوستی سرطان سینه

بثورات و تغییرات پوستی روی سینه شما می تواند نشانه ای از نوع تهاجمی سرطان سینه باشد که به عنوان سرطان التهابی سینه (IBC) شناخته می شود. سینه ها اغلب متورم و قرمز به نظر می رسند و علائم به سرعت در طول هفته ها یا ماه ها پیشرفت می کنند. سرطان التهابی سینه می تواند باعث افزایش سریع اندازه شود و سینه ها ممکن است سنگین، دارای سوزش یا حساس شوند. اغلب عدم وجود توده، تشخیص IBC را چالش برانگیز می کند. عفونت ها، آلرژی ها و زونا نیز ممکن است باعث بثورات سینه شوند. یک متخصص یا درمانگر باید هرگونه بثورات غیرقابل توضیح روی سینه را بررسی کند تا به درستی علت آن را تشخیص داده و درمان کند.

 

بثورات و تغییرات پوستی سرطان سینه چگونه است؟

بثورات از علائم شایع سرطان نیستند. بثورات سرطان سینه نشانه سرطان سینه التهابی یا بیماری پاژه سینه است که هر دو شرایط نادری هستند و به دلیل عدم وجود توده تشخیص آن دشوار است.

سرطان سینه التهابی (IBC) چیست؟

IBC یک سرطان نادر و تهاجمی است که معمولاً زنان با بافت سینه متراکم را تحت تأثیر قرار می دهد. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:  

  •  راش متورم و قرمز ظاهر می شود
  •  پوست صورتی، بنفش مایل به قرمز یا کبود شده است
  •  برجستگی های روی پوست مثل پوست پرتقال
  •  افزایش سریع اندازه سینه و یا راش سینه
  •  سینه ها احساس سنگینی، سوزش یا حساس شدن دارند

بیماری پاژه سینه چیست؟

یک بیماری نوک پستان، این وضعیت نادر با سرطان سینه مرتبط است. علائم ممکن است با درماتیت یا اگزما اشتباه گرفته شوند و عبارتند از:

  • پوست قرمز
  • پوسته پوسته شدن
  • پوست ضخیم یا پوسته شدن در اطراف نوک پستان  
  • آرئول یا هاله پستان پهن شده
  • ترشحات مایل به زرد یا خونی
  • درد
  • التهاب
  • خارش یا سوزش
  • سایر علل راش سینه

شرایط مختلف دیگر می تواند باعث ایجاد تغییرات پوستی غیر مرتبط با سرطان سینه شود.

عفونت های پوستی سرطان سینه

 عفونت‌ها می‌توانند ناشی از اینترتریگو یا  التهاب پوستی باشند، بثورات التهابی که در امتداد چین‌های پوستی مانند سینه ایجاد می‌شود. رطوبت، اصطکاک و عدم تهویه می تواند باعث التهاب پوستی شود. اصطکاک می تواند باعث شکسته شدن پوست و حساس شدن به عفونت های قارچی یا باکتریایی شود. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد: پوست قرمز و پوسته پوسته شدن خارش، سوزش یا احساس سوزش

ماستیت

 ماستیت یا التهاب پستان اغلب به دلیل عفونت است. هنگامی که مجرای شیر مسدود می شود، معمولاً زنان شیرده را تحت تأثیر قرار می دهد. همچنین می‌تواند زنانی را که شیر نمی‌دهند را تحت تأثیر قرار دهد. علائم عبارتند از: درد، تورم، گرما و سرخی.

آلرژی

یک واکنش آلرژیک معمولاً در پاسخ به گرده، غذا یا دارو است، اما ممکن است در پاسخ به سایر محرک‌ها نیز رخ دهد. قرار گرفتن در معرض یک آلرژن می تواند باعث ایجاد کهیر شود که ممکن است روی سینه و سینه ها تأثیر بگذارد. علائم عبارتند از : برآمدگی، برآمدگی قرمز یا جوش و خارش پوست.

زونا در سرطان سینه

 زونا که به عنوان هرپس زوستر نیز شناخته می شود، بیماری ناشی از ویروس آبله مرغان است. این ویروس در بدن غیرفعال می ماند و می تواند در مراحل بعدی زندگی دوباره فعال شود. زونا باعث ایجاد بثوراتی می شود که ممکن است روی قفسه سینه و سینه ها تاثیر بگذارد. علائم زونا عبارتند از

  • پوست دردناک
  • خارش یا گزگز
  • تغییرات پوستی همراه با تاول
  • درد
  • تب یا لرز
  • سردرد
  • ناراحتی معده

سایر علامت های سرطان سینه

علائم سرطان سینه در افراد مختلف متفاوت است. برخی از افراد بدون علامت هستند یا در ابتدا علائم کمی دارند یا هیچ علامتی ندارند. علائم سرطان سینه ممکن است شامل موارد زیر باشد:  

  •  توده جدید در سینه یا زیر بغل
  •  ضخیم شدن یا تورم در سینه یا زیر بغل یا نزدیک آن
  •  تغییر در اندازه یا شکل سینه
  • تحریک
  • فرورفتگی یا چروک شدن پوست
  • ترشحات نوک سینه به غیر از شیر مادر، از جمله خون
  • پوست قرمز یا متورم در ناحیه نوک سینه یا سینه
  • درد در ناحیه نوک سینه یا هر جای سینه
  • کشیده شدن نوک پستان به سمت داخل

این علائم همچنین می‌تواند نشانه‌ای از شرایط دیگر باشد، بنابراین صحبت با پزشک بهترین راه برای تعیین علل آن است. عوامل زیادی ممکن است در خطر ابتلا به سرطان نقش داشته باشند، از جمله ژنتیک، شیوه زندگی و عوامل محیطی. عوامل خطر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • استعداد ژنتیکی  
  • سابقه خانوادگی سرطان سینه یا تخمدان
  • جهش های ژنتیکی
  • تغییرات  از جمله تغییرات در ژن های BRCA1 و BRCA2
  • سن
  • سابقه سرطان سینه یا بیماری غیر سرطانی پستان
  • بافت متراکم سینه
  • سینه هایی که بافت همبند بیشتری نسبت به بافت چربی دارند
  • سابقه باروری که شامل افزایش قرار گرفتن در معرض استروژن است، مانند شروع زودرس قاعدگی
  • اولین بارداری بعد از 30 سالگی
  • شیر ندادن با شیر مادر
  • نداشتن حاملگی کامل یا یائسگی دیرتر  
  • سابقه پرتودرمانی به قفسه سینه یا سینه
  • عدم تحرک بدنی داشتن اضافه وزن یا چاقی بعد از یائسگی
  • استفاده از هورمون درمانی برای درمان علائم یائسگی
  • نوشیدن الکل

چه زمانی برای سرطان سینه به پزشک مراجعه کنیم؟

 فردی که تغییرات یا علائم غیرطبیعی که سینه را تحت تأثیر قرار می دهد تجربه می کند باید به پزشک خود مراجعه کند. پزشک ممکن است آزمایش هایی را برای تشخیص یا رد سرطان سینه از جمله معاینه فیزیکی و پستان انجام دهد.

معاینه سینه شامل چه مواردی می شود؟

 معاینه پستان شامل بررسی توده ها و ناهنجاری های سینه و زیر بغل است. یک معاینه کامل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تست های تصویربرداری مانند ماموگرافی، سونوگرافی یا تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)
  • بیوپسی از بافت پستان
  • آزمایشات خون 
  • مشاوره ژنتیک و آزمایش ژنتیک سرطان سینه

 

خلاصه:

تغییرات پوستی پستان می تواند نشان دهنده سرطان سینه التهابی (IBC) باشد، یک سرطان نادر و تهاجمی که اغلب ناشناخته می ماند. بیماری پستان پاژه یکی دیگر از بیماری های نادر مرتبط با سرطان است که می تواند همراه با سایر شرایط غیرمرتبط با سرطان سینه باعث ایجاد بثورات شود. از جمله: عفونت، واکنش آلرژیک یا زونا.

اگر تغییرات پوستی سینه دارید، با پزشک متخصص صحبت کنید تا آنها بتوانند آزمایش تشخیص سرطان سینه را برای تعیین علت و درمان بیماری زمینه ای انجام دهند. شروع ناگهانی بثورات سینه می تواند نگران کننده باشد. بثورات پوستی ممکن است لزوماً نشان دهنده سرطان سینه نباشد، اما مراجعه به یک پزشک که می تواند علت را تعیین کند بسیار مهم است. خودآزمایی و مشاهده تغییرات پستان می تواند نقش مهمی در تشخیص به موقع سرطان پستان داشته باشد.

معمولا اولین علامت سرطان سینه چیست؟

علائم ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد و برخی ممکن است علائمی نداشته باشند. علائم هشدار دهنده ممکن است شامل توده، ضخیم شدن یا تورم پوست، تحریک، ترشح، تغییر در اندازه یا شکل سینه و درد در نوک پستان، سینه یا ناحیه زیر بغل باشد.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}