عوارض سرطان سینه در زنان

عوارض سرطان سنیه در زنان

عوارض سرطان سینه می‌تواند بسیار گوناگون باشد و به نظر می‌رسد که هر فردی ممکن است تجربه‌های متفاوتی داشته باشد. این عوارض شامل تغییر در اندازه و شکل سینه، احساس درد و فشار، تغییر در پوست سینه و حتی خونریزی از پستان می‌شود.علائم دیگر ممکن است شامل ترشحات غیرعادی از سینه، تورم در ناحیه زیر بغل، تغییرات در شکل و اندازه سینه، و در برخی موارد تورم در ناحیه زیر بغل یا پوست سینه باشد. سرطان سینه گرید 4 یکی از انواع سرطان سینه است که به دلیل ویژگی‌های خود ممکن است پیشرفت سریعی داشته باشد. این نوع سرطان ممکن است به طور فزاینده‌ای بیشتر از بافت سینه فراگیر شود و به عروق لنفاوی یا بافت‌های دیگر نیز گسترش یابد. به دلیل اینکه سرطان گرید 4 به شدت آگاهی بخشی می‌کند و سریعاً گسترش می‌یابد، تشخیص و درمان زمانی از اهمیت بسیاری برخوردار است.از این به عوارض سرطان سینه گرید 4 در این مقاله توجه بیشتری شده است.

مرحله 4 سرطان پستان به این معنی است که سلول های سرطانی که برای اولین بار در پستان ظاهر می شوند متاستاز داده اند یا به سایر نقاط بدن گسترش یافته اند. نواحی شایع متاستاز شامل غدد لنفاوی، استخوان ها، ریه ها، کبد و مغز است. سایر اصطلاحات برای مرحله 4 سرطان پستان شامل سرطان پستان پیشرفته یا متاستاتیک است. طبق تعریف، مرحله 4 سرطان سینه شامل عوارضی است، زیرا قبلاً از محل اصلی سرطان خارج شده است. اما عوارض اضافی ممکن است از خود سرطان یا به دلیل درمان‌ها رخ دهد. این عوارض ممکن است بسته به نوع سرطان، محل گسترش آن و روش های درمانی مورد استفاده متفاوت باشد. در اینجا برخی از عوارض بالقوه ای که ممکن است در سرطان سینه پیشرفته با آن مواجه شوید و نحوه مدیریت آنها آورده شده است.


دردهای مرتبط با سرطان سینه

سرطان می تواند به خودی خود باعث درد شود، زیرا تومورها رشد می کنند و نواحی سالم قبلی بدن را اشغال می کنند.  سرطان می‌تواند بر اندام‌ها، اعصاب و استخوان‌ها فشار وارد کند و باعث درد یا درد شدید و کوبنده شود. برخی از انواع سرطان حتی مواد شیمیایی خاصی را ترشح می کنند که می تواند باعث ایجاد احساسات دردناک شود. تیم درمانگر شما می تواند به تعیین بهترین روش درمانی برای مدیریت درد کمک کند. این ممکن است شامل گزینه‌های تسکین درد بدون نسخه، نسخه‌ها یا درمان مکمل باشد.


ناراحتی های استخوانی در سرطان سینه

 سرطان سینه معمولاً به استخوان‌ها گسترش می‌یابد که می‌تواند منجر به عوارضی شود. این عوارض اغلب ناشی از تحلیل استخوان است، فرآیندی طبیعی از شکستن استخوان. در افراد جوان سالم، استخوان به همان سرعتی که تجزیه می شود بازسازی می شود. در افراد مسن و کسانی که متاستاز به استخوان دارند، فرآیند جذب سریعتر اتفاق می افتد.


درد استخوان

احساس دردناک در استخوان‌ها اغلب اولین نشانه گسترش سرطان به استخوان است. با پیشرفت بیماری، تحلیل باعث نازک شدن و ضعیف شدن استخوان ها می شود. زمانی که استخوان‌ها خیلی ضعیف می‌شوند، شکستگی‌ها ممکن است رخ دهد، حتی گاهی اوقات بدون هیچ آسیب عمده‌ای.  

فشرده سازی ستون فقرات

 هنگامی که سلول های سرطانی در ستون فقرات یا نزدیک آن رشد می کنند، می توانند به نخاع و اعصاب مجاور فشار وارد کنند. این فشار می تواند باعث درد در پشت یا گردن، بی حسی یا سوزن سوزن شدن و مشکل در راه رفتن شود.  گاهی اوقات، می تواند منجر به مشکل در کنترل مثانه و روده شود. فشرده سازی ستون فقرات کمتر از سایر عوارض استخوانی است، اما می تواند بسیار جدی باشد.


هیپرکلسمی

 هیپرکلسمی به افزایش سطح کلسیم در خون اشاره دارد. این زمانی اتفاق می‌افتد که سرعت جذب افزایش می‌یابد و کلسیم از استخوان‌ها وارد جریان خون می‌شود. هیپرکلسمی می تواند منجر به مشکلات جدی شود، مانند: 

  • سنگ کلیه
  • نارسایی کلیه
  • ضربان قلب نامنظم
  • مشکلات عصبی، از جمله گیجی، زوال عقل یا کما


درمان عوارض استخوانی

 دسته خاصی از داروها به نام بیس فسفونات ها سرعت جذب را کاهش می دهند.  این داروها با از بین بردن استئوکلاست ها، سلول های مسئول جذب، عمل می کنند.  این به کاهش سطح کلسیم خون، کند شدن ضعیف شدن ساختار استخوان و کاهش درد استخوان کمک می کند.


عوارض ریوی

سرطان سینه که به ریه ها گسترش می یابد همیشه منجر به علائم و عوارض نمی شود.  اما اگر علائمی را تجربه کردید، ممکن است تنگی نفس، خس خس سینه، درد یا ناراحتی قفسه سینه یا سرفه ای داشته باشید که از بین نمی رود.  اگر تیم درمانگر شما سلول های سرطان سینه را در یک تومور ریه کشف کرد، بهترین راه برای درمان آن ادامه دادن داروهای سیستمیک مانند شیمی درمانی یا درمان هدفمند است.  سلول های سرطان سینه گاهی اوقات می توانند منجر به عارضه ای به نام پلورال افیوژن شوند.  این زمانی است که سلول های سرطانی به مایعی که ریه های شما را احاطه کرده است، ختم می شود.  این نیاز به روشی برای حذف مایع اضافی دارد.


عوارض کبدی

 تقریباً نیمی از افراد مبتلا به سرطان سینه متاستاتیک ممکن است سلول‌های سرطانی به کبدشان بروند.  تومورهایی که تشکیل می شوند می توانند بر عملکرد کبد شما تأثیر بگذارند.  ممکن است علائمی را تجربه نکنید، اما علائم اولیه شامل درد یا پری شکم است. علائم جدی تر شامل کاهش وزن ناگهانی، استفراغ یا یرقان است.  زردی بیماری است که باعث زرد شدن پوست یا سفیدی چشم می شود. گاهی اوقات، سرطان ممکن است باعث انسداد مجاری صفراوی شود که به کبد شما در دفع مواد زائد کمک می کند. اگر این اتفاق افتاد، باید تحت عملی قرار بگیرید تا مجاری صفراوی خود را باز کنید.


عوارض مغزی

 ناحیه دیگری که سلول های سرطانی سینه می توانند به آن گسترش پیدا کنند، مغز است.  در حالی که این ممکن است نگران کننده به نظر برسد، درمان هایی وجود دارد که می تواند این تومورها را حذف یا کوچک کند.  متاستازهای مغزی ممکن است بینایی، حافظه و رفتار شما را تحت تاثیر قرار دهند.  علائم می تواند شامل سردردهای مکرر، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ و تشنج باشد.  اگر دچار تشنج یا تورم در مغز شدید، پزشک ممکن است یک کورتیکواستروئید یا داروی ضد تشنج تجویز کند. تیم درمانگر شما می تواند از طریق آزمایش های تصویربرداری مانند سی تی اسکن و ام آر آی تشخیص دهد که آیا سرطان به مغز شما سرایت کرده است یا خیر.  اگر این آزمایشات نتواند تشخیص را تأیید کند، ممکن است برای انجام بیوپسی به جراح نیاز داشته باشید.
درمان ها شامل کرانیوتومی که نوعی جراحی است و پرتودرمانی است. گاهی اوقات، تومورها می توانند در اطراف مغز و نخاع شما ایجاد شوند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است به نوع خاصی از شیمی درمانی به نام شیمی درمانی داخل نخاعی نیاز داشته باشید.


عوارض مرتبط با درمان سرطان

درمان‌های سرطان سینه شامل خلاص شدن از شر سلول‌های غیرطبیعی و طبیعی از بدن است، بنابراین ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی را تجربه کنید. در برخی موارد، ممکن است احساس کنید که درمان حتی بدتر از سرطان است. مهم است که بدانیم درد و ناراحتی درمان از بین خواهد رفت. سلول های سالم بهبود می یابند.


درمان

سرطان می تواند باعث درد و بیماری شود. درمان شیمی درمانی ممکن است منجر به زخم دهان ، حالت تهوع ، آسیب عصبی و اسهال شود. پرتودرمانی می تواند منجر به سوزش درد و زخم شود. جراحی می تواند دردناک باشد و ممکن است برای بهبودی به زمان قابل توجهی نیاز داشته باشد.
هنگامی که پزشکان غدد لنفاوی را برای بررسی سلول های سرطانی برمی دارند، جریان مایع لنفاوی در بدن مختل می شود. اگر غدد لنفاوی کافی برای تخلیه مناسب مایع از یک ناحیه خاص باقی نماند، شکلی از تورم دردناک به نام لنف ادم ممکن است رخ دهد. لنف ادم بهتر است زود تشخیص داده شود. می توان آن را با فیزیوتراپی، ماساژ یا آستین فشاری درمان کرد. درد را می توان با مسکن های بدون نسخه درمان کرد یا پزشک ممکن است مسکن قوی تری تجویز کند. عوارض جانبی ناشی از شیمی درمانی گاهی اوقات با داروهای دیگر قابل درمان است.


جمع بندی

هر زمان که درد یا سایر عوارض ناخوشایند ناشی از سرطان یا درمان خود را تجربه کردید، به پزشک خود اطلاع دهید. آنها می توانند تشخیص دهند که آیا علائم نشان دهنده مشکل جدی تری است یا خیر، و همچنین می توانند با شما برای مدیریت علائم و کمک به شما همکاری کنند تا احساس بهتری داشته باشید هچنین مشاوره ژنتیک و انجام زودهنکام آزمایش سرطان سینه از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا می‌تواند به شناخت دقیق‌تری از ریسک ابتلا به سرطان سینه کمک کند. با انجام این آزمایش‌ها، می‌توان افرادی که در خطر ابتلا به سرطان سینه هستند را شناسایی کرده و اقدامات پیشگیری‌ای از جمله مشاوره‌های درمانی و جراحی را شروع کرد. همچنین، اگر در خانواده شما موارد سابقه‌ای از سرطان سینه وجود دارد، انجام آزمایش ژنتیکی می‌تواند به شناسایی ژن‌هایی که ممکن است به ابتلا به سرطان سینه مرتبط باشند، کمک کند و از طریق مشاوره‌های پزشکی، راهکارهای مناسب برای پیشگیری و درمان موثر را فراهم آورد برای این منظور می توانید با شماره 88198077 تماس بگیرید تا کارشناسان ما راهنمای شما باشند.

 
منبع: Health line
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}