بارداری از طریق IUI و IVF

بارداری با IUI

هنگامی که صحبت از همه چیز فناوری کمک باروری (ART) می شود، شات ماشه ای اغلب با مقاربت به موقع، تلقیح داخل رحمی (IUI) یا لقاح مصنوعی (IVF) استفاده می شود. اگر واکسن بخشی از روش شما باشد، پزشک به شما می گوید که چه زمانی و چگونه آن را در رابطه با سایر داروها و روش ها انجام دهید.در اینجا کمی بیشتر در مورد اینکه تزریق ماشه دقیقاً چیست، چه چیزی ممکن است در هنگام استفاده از آن تجربه کنید، و میزان موفقیت با این نوع درمان چیست.

تزریق ماشه ای برای درمان ناباروری چیست؟

 مهم نیست که شما آن را چه می نامید  Ovidrel، Novarel، یا Pregnyl تزریق استاندارد ماشه ای حاوی گنادوتروپین  جفتی انسانی است بهتر است hCG را به عنوان "هورمون بارداری" بشناسید. با این حال، هنگامی که به عنوان واکسن ماشه ای استفاده می شود، hCG بیشتر شبیه هورمون لوتئینه کننده (LH) است که در غده هیپوفیز شما تولید می شود.

LH درست قبل از تخمک گذاری ترشح می شود و مسئول آماده سازی تخمک ها برای بلوغ و سپس ترکیدن از تخمدان است. واکسن های ماشه ای بخشی از چیزی است که گنادوتروپین درمانی نامیده می شود. این نوع درمان باروری در قرن گذشته به روش‌های مختلف وجود داشته است در 30 سال گذشته اصلاح‌تر شده است. گنادوتروپین ها تخمدان ها را تحریک می کنند، بنابراین در موارد زیر مفید هستند:

 شما اصلا تخمک گذاری ندارید تخمک گذاری شما "ضعیف" در نظر گرفته می شود شما به دنبال کنترل تخمک گذاری به عنوان بخشی از سایر روش ها هستید همچنین یک گزینه جدیدتر تیرگر شات به نام Lupron وجود دارد. از یک آگونیست  دارو (به جای) hCG هورمون  برای تحریک افزایش LH استفاده می کند. اگر در معرض خطر بالاتری از ابتلا به عارضه‌ای به نام سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (OHSS) هستید یا اگر دلیل دیگری وجود دارد که واکسن ماشه‌ای سنتی در مورد شما ایده‌آل نیست، پزشک شما ممکن است استفاده از لوپرون را پیشنهاد دهد.

واکسن های ماشه ای یک بار در هر سیکل قبل از تخمک گذاری انجام می شود. آنها را می توان به داخل عضله ( عضلانی) یا زیر پوست (زیر جلدی ) تزریق کرد. آنها معمولاً تجویز می شوند، و بسیاری از زنان انتخاب می کنند که تزریق را زیر پوست روی شکم انجام دهند.

شات ماشه چه کار می کند؟

در حالی که سایر گنادوتروپین‌ها (مانند هورمون محرک فولیکول (FSH) و LH) روی رشد و بلوغ تخمک‌ها کار می‌کنند، تزریق hCG به تخمدان‌ها کمک می‌کند تا تخمک‌های بالغ را به عنوان بخشی از تخمک‌گذاری آزاد کنند.

بارداری با IUI (تلقیح داخل رحمی اسپرم)

با مقاربت به موقع یا IUI، این بدان معنی است که پزشک شما می تواند زمان تخمک گذاری را مشخص کند و سپس زمان رابطه جنسی یا IUI شما را برای بهترین نتایج مشخص کند. در اینجا مراحل انجام می شود:  

  • پزشک شما فولیکول های شما را تا زمانی که آماده شوند تحت نظر خواهد داشت.
  • پزشک به شما می‌گوید که رابطه جنسی داشته باشید تا چند ساعت پس از واکسن با تخمک‌گذاری همزمان شود.

 

بارداری با IVF یا لقاح مصنوعی

 با IVF، شات ماشه ای قبل از بازیابی تخمک برای کمک به تسهیل فرآیندی به نام میوز استفاده می شود. در میوز، تخمک ها از یک تقسیم مهم عبور می کنند که در آن کروموزوم های آن از 46 به 23 می رسد و آنها را برای لقاح آماده می کند. قبل از اینکه تخمک ها به طور طبیعی آزاد شوند، پزشک روش بازیابی تخمک شما را برای جمع آوری آنها برای لقاح در آزمایشگاه برنامه ریزی می کند.

پس از لقاح، جنین ها برای لانه گزینی به داخل رحم منتقل می شوند.

چه کسی شات ماشه می گیرد؟

باز هم، تزریق ماشه ای به عنوان بخشی از درمان های باروری انجام می شود. معمولاً با سایر داروها استفاده می شود و باید به دقت زمان بندی و نظارت شود. رویه‌های ART بسیار ظریف هستند. پزشک پروتکل خاص شما را بسته به اینکه چه چیزی در گذشته موثر بوده یا نه، تغییر می دهد.

به طور کلی، شات ماشه ای همراه با سایر داروها برای کمک به موارد زیر استفاده می شود:

  • عدم تخمک گذاری زمانی که بدن شما به خودی خود تخمک را آزاد نمی کند
  •  ناباروری بدون دلیل  زمانی که علت ناباروری ناشناخته باشد  

لقاح مصنوعی برای انواع دلیل های ناباروری

طیف وسیعی از کاربردها و دوزها وجود دارد. برای مثال، اگر این اولین چرخه IUI شماست، ممکن است پزشک قبل از افزودن واکسن ماشه ای به پروتکل شما صبر کند تا ببیند آیا تخمک گذاری شما به تنهایی انجام می شود یا خیر. یا اگر در گذشته واکسن ماشه ای داشته اید، پزشک ممکن است دوز را برای اثربخشی بهینه یا در پاسخ به هر گونه عوارض جانبی تغییر دهد.

زمان تزریق ماشه چگونه است؟

تخمک گذاری معمولاً 36 تا40 ساعت پس از تزریق واکسن ماشه ای اتفاق می افتد. از آنجایی که تزریق در IVF و IUI متفاوت است، به این معنی است که زمان تزریق در رابطه با سایر روش‌هایی که انجام می‌دهید مهم است. پزشک شما ممکن است دستورالعمل های بسیار خاصی داشته باشد که باید از آنها پیروی کنید بنابراین، اگر در مورد پروتکل خود سؤالی دارید، ایده خوبی است که سریعاً با مطب تماس بگیرید.

 

آی یو آی برای ناباروری

با IUI، پزشک با نزدیک شدن به تخمک گذاری یا اواسط چرخه قاعدگی، فولیکول های شما را از طریق سونوگرافی کنترل می کند. زمانی که اندازه فولیکول‌های شما بین 15 تا 20 میلی‌متر و زمانی که آندومتر  پوشش رحم  حداقل 7 تا 8 میلی‌متر ضخامت دارد، پزشک احتمالاً به شما اجازه انجام تزریق را می‌دهد. اما مشخصات فردی در بین پزشکان متفاوت است.IUI شما معمولاً همزمان با تخمک گذاری انجام می شود 24 تا 36 ساعت پس از تزریق واکسن. از آنجا، پزشک شما ممکن است مصرف مکمل های پروژسترون چه به صورت خوراکی یا واژینال را برای کمک به لانه گزینی توصیه کند.

 

IVF برای ناباروری

 زمان مشابه با IVF پزشک تخمدان‌های شما را از طریق سونوگرافی کنترل می‌کند و زمانی که فولیکول‌های شما به اندازه‌ای هستند که کلینیک شما تعیین کرده است، به شما چراغ سبز نشان می‌دهد که ماشه را انجام دهید. این ممکن است بین 15 تا 22 میلی متر باشد. این معمولا بین روز 8 تا 12 چرخه شما است.

پس از انجام شات، بازیابی تخمک خود را در عرض 36 ساعت برنامه ریزی خواهید کرد. سپس تخمک ها با استفاده از اسپرم شریک یا اهدا کننده بارور می شوند. سپس تخمک های بارور شده بین 3 تا 5 روز پس از بازیابی یا منجمد ( برای انتقال بعدی ) در هنگام انتقال تازه منتقل می شوند.

عوارض جانبی تزریق ماشه ای

 عوارض جانبی مختلفی وجود دارد که ممکن است با تزریق ماشه ای تجربه کنید.  شایع ترین آنها شامل نفخ و درد معده یا لگن است. همچنین ممکن است درد یا حساسیت در محل تزریق را تجربه کنید. OHSS نیز یک خطر است. با OHSS، تخمدان‌های شما متورم و پر از مایع می‌شوند. موارد خفیف ممکن است باعث ناراحتی شکمی، نفخ و مشکلات گوارشی مانند تهوع، استفراغ یا اسهال شود.

OHSS شدید نادر است و می تواند یک علامت اورژانس پزشکی باشد. علائم عبارتند از:

  •  افزایش وزن سریع
  •  نفخ شکم همچنین ناراحتی شدید در شکم  
  •  حالت تهوع استفراغ شدید
  •  سایر علائم احتمالی این سندرم عبارتند از:
  •  لخته شدن خون
  • مشکل در تنفس
  • کاهش خروجی ادرار

چه زمانی تست بارداری انجام دهیم

مراقب نکات مثبت کاذب باشید! از آنجایی که واکسن ماشه ای حاوی hCG است، اگر خیلی زود بعد از واکسن آزمایش دهید، ممکن است بتوانید در آزمایش بارداری بدون بارداری جواب مثبت بگیرید. کارشناسان توصیه می کنند حداقل 2 هفته پس از تزریق واکسن برای انجام تست بارداری صبر کنید. این به این دلیل است که ممکن است بین 10 تا 14 روز طول بکشد تا شات ماشه از سیستم شما خارج شود.و اگر روش‌های ART را انجام می‌دهید، ممکن است پزشک شما را برای آزمایش خون بتا  اولیه  برای جستجوی hCG تعیین کند. بنابراین، اگر نگران دریافت مثبت کاذب هستید، منتظر خونگیری خود باشید تا مطمئن ترین نتایج را بدست آورید.

آزمایش ماشه چیست؟

 اگر تعجب می کنید که تزریق ماشه ای و هورمون hcg چه مدت در بدن شما موجود است، ممکن است بخواهید "آزمایش" واکسن را امتحان کنید. این به این معنی است که شما هر روز تست بارداری می‌گیرید و شاهد سبک‌تر شدن خط به تدریج خواهید بود. یک نتیجه سبک تر می تواند به شما نشان دهد که هورمون از سیستم بدن شما خارج می شود. البته، اگر آزمایش را تا زمانی که به سختی می توانید خط را ببینید ادامه دهید فقط برای دیدن بازگشت دوباره و تیره شدن آن ممکن است در واقع باردار باشید. انجام یک آزمایش خون در مطب پزشک برای تایید ایده خوبی است، اما اگر از آن دسته افرادی هستید که نمی توانید صبر کنید، این روش مفید است. ما کاملاً درک می کنیم  برای اینکه خودتان این را امتحان کنید، تست کردن در ساعت معین هر روز، مانند زمانی که از خواب بیدار می شوید، نیز مفید است. به این ترتیب، شما آب زیادی نمی نوشید که ممکن است غلظت ادرار و در نتیجه نتایج آزمایش شما را تغییر دهد.

نرخ موفقیت در هنگام گرفتن یک شات ماشه در بارداری

تعیین میزان موفقیت خود شلیک ماشه دشوار است. این به این دلیل است که اغلب در ترکیب با سایر داروها یا روش ها برای درمان ناباروری استفاده می شود. شات ماشه ای به دلیل عملکردی که در میوز انجام می دهد، بخش مهمی از IVF است، بنابراین مطالعه تاثیر شات به صورت مجزا تقریبا غیرممکن است.

با این حال، یک منبع مورد اعتماد در سال 2017 در مورد چرخه‌های IUI، چرخه‌های دارای شات ماشه را با چرخه‌های بدون آن مقایسه کرد. میزان بارداری با IUI و بدون تزریق ماشه ای 5.8 درصد بود. با شلیک ماشه، این نرخ به 18.2 درصد افزایش یافت. و هنگامی که شات ماشه با افزایش طبیعی LH زن زمان بندی شد، میزان بارداری 30.8درصد بود. یکی دیگر از منابع مورد اعتماد مطالعه قدیمی‌تر، به طور خاص به زمان عکس‌برداری پرداخته است. با کمال تعجب، محققان نرخ بارداری بالاتری را در سیکل هایی که واکسن بعد از IUI انجام می شد (19.6 درصد به جای 24 تا 32 ساعت قبل از عمل 10.9 درصد  کشف کردند. استاندارد انجام شات قبل از IUI بوده است، به همین دلیل است که این یافته ها بسیار قابل توجه هستند.

نتیجه گیری

 اگر در مورد تزریق ماشه کنجکاو هستید و نمی دانید که آیا ممکن است برای شما مفید باشد، قرار ملاقاتی را برای صحبت با پزشک خود بگذارید. مجدداً، شات فقط در دوره‌های نظارت شده استفاده می‌شود که در آن شما یا در حال انجام مقاربت به موقع، IUI یا IVF هستید. برای استفاده از آن، به قرار ملاقات های منظم برای ردیابی اندازه فولیکول ها و ضخامت پوشش رحم نیاز دارید.ممکن است کار زیادی به نظر برسد، اما زوج ها با این روش همراه با سایر درمان های باروری موفق شده اند.

در صورتی که به دنبال روش های ناباروری مواجه هستید، روش‌های IUI (انتقال مصنوعی اسپرم) و IVF (لقاح مصنوعی) می‌توانند راه‌حل‌های مناسبی باشند. IUI، که انتقال اسپرم به رحم است، و IVF، که فرایند لقاح مصنوعی می‌باشد، از جمله روش‌های معتبر و موثری هستند که می‌توانند به شما کمک کنند تا به مادری روی بیاورید. اگر به دنبال اطلاعات بیشتر و مشاوره‌ای دقیق درباره این روش‌ها هستید، با متخصصین ما تماس بگیرید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}