آزمایش های باروری برای زنان

آزمایش های باروری در زنان

اگر شما و همسرتان در تلاش برای بچه دار شدن هستید اما موفق نشده اید، ممکن است به این فکر کنید که باید آزمایش های باروری انجام دهید. کارشناسان می گویند اگر زیر 35 سال دارید و به مدت 12 ماه و اگر بالای 35 سال دارید و به مدت 6 ماه به طور منظم رابطه جنسی بدون کنترل بارداری داشته اید، وقت آن است که با پزشک مشورت کنید. این مهم است که هر دو نفر با هم برای آزمایش بروید. هنگامی که به پزشک خود مراجعه می کنید، احتمالاً با پرسیدن سؤالاتی در مورد سلامت و سبک زندگی شما شروع می کنند که می خواهند چیزهایی درباره شما و شریک زندگی تان بدانند مانند:

  • سابقه پزشکی از جمله هرگونه شرایط طولانی مدت یا جراحی
  • داروهایی که مصرف می کنید، نوشیدنی های الکلی، خوراکی های حاوی کافئین می خورید یا می نوشید، اگر در خانه یا محل کار با مواد شیمیایی، سموم یا تشعشعات تماس داشتید آنها همچنین می خواهند در مورد زندگی جنسی شما بدانند، مانند: چند وقت یکبار رابطه جنسی دارید
  •  سابقه استفاده از کنترل بارداری شما
  •  اگر بیماری های مقاربتی داشته اید
  •  هر گونه مشکل در رابطه جنسی
  •  اینکه آیا هر یک از شما در خارج از رابطه  خودتان رابطه جنسی داشته اید
  • پزشک شما همچنین در مورد موارد مرتبط با پریود سوالاتی خواهد داشت، مانند:
  • آیا قبلا باردار بوده اید؟
  •  چند بار در سال گذشته پریود شده اید؟
  •  آیا پریودهای نامنظم و از دست رفته داشته اید یا بین پریودها لکه بینی داشته اید؟
  •  آیا تغییراتی در جریان خون یا ظاهر شدن لخته های خونی بزرگ داشتید؟
  •  از چه روش های پیشگیری از بارداری استفاده کرده اید؟
  •  آیا تا به حال برای ناباروری به پزشک مراجعه کرده اید و آیا درمانی انجام داده اید؟

آزمایش های ناباروری برای زنان

پزشک شما ممکن است سطح هورمون پروژسترون را در خون شما بررسی کند. افزایش پروژسترون نشان می دهد که شما در حال تخمک گذاری هستید. هر روز صبح می توانید به تنهایی دمای بدن خود را بررسی کنید. دمای پایه بدن درست بعد از تخمک گذاری کمی افزایش می یابد. با بررسی هر روز صبح، الگوی تخمک گذاری خود را در طی چند ماه یاد خواهید گرفت. پزشک همچنین ممکن است آزمایشاتی را بر روی تیروئید شما انجام دهد یا سایر مشکلات هورمونی را بررسی کند تا شرایطی را که ممکن است باعث تخمک گذاری نامنظم یا از دست رفته باشد را رد کند.

 بهترین آزمایش معرفی شده ای برای ناباروری وجود ندارد. پزشکان از روش‌های مختلفی برای شناسایی مشکلاتی که ممکن است به مشکلات باروری کمک کند، استفاده می‌کنند. ممکن است آزمایش پاپ اسمیر انجام شود که برای تشخیص سلول های غیر طبیعی اطراف دهانه رحم استفاده می شود. این آزمایش می تواند سرطان دهانه رحم و سایر مشکلات دهانه رحم یا بیماری های مقاربتی را تشخیص دهد. هر یک از اینها می تواند در باردار شدن اختلال ایجاد کند. برای باردار شدن، باید هر ماه یک تخمک آزاد کنید  به نام "تخمک گذاری". ممکن است به آزمایش هایی نیاز داشته باشید که این فرایند را بررسی کنند. ممکن است پزشک از شما بخواهد آزمایش ادرار در خانه برای هورمون لوتئینی یا LH انجام دهید. این هورمون درست قبل از تخمک گذاری در سطوح بالایی ظاهر می شود.

آزمایشات اندام های تناسلی

قبل از اینکه بتوانید باردار شوید، رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها باید به درستی کار کنند. پزشک ممکن است روش های مختلفی را برای بررسی سلامت این اندام ها پیشنهاد کند:

هیستروسالپنگوگرام (HSG)، این مجموعه ای از اشعه ایکس از لوله های فالوپ و رحم شما است. اشعه ایکس پس از تزریق رنگ مایع از طریق واژن توسط پزشک گرفته می شود. روش دیگر به جای رنگ و سونوگرافی از نمک و هوا استفاده می کند که می تواند به شما کمک کند بفهمید که آیا لوله های فالوپ شما مسدود شده اند یا آیا شما هر گونه نقصی در رحم خود دارید. این آزمایش معمولاً درست بعد از دوره قاعدگی انجام می شود.

سونوگرافی ترانس واژینال

 یک پزشک یک دستگاه اولتراسوند را در واژن قرار می دهد و آن را به اندام های لگن نزدیک می کند. با استفاده از امواج صوتی، آنها قادر خواهند بود تصاویری از تخمدان ها و رحم را ببینند تا مشکلات آنجا را بررسی کنند.

 هیستروسکوپی

 پزشک یک لوله نازک و قابل انعطاف با یک دوربین در انتهای آن از طریق دهانه رحم داخل رحم قرار می دهد. آنها می توانند مشکلات را در آنجا ببینند و در صورت نیاز از بافت نمونه برداری کنند.

لاپاراسکوپی

 پزشک بریدگی های کوچکی در شکم شما ایجاد می کند و ابزارهایی از جمله دوربین را وارد بدن می کند. این جراحی می تواند کل لگن شما را بررسی کند و مشکلات احتمالی مانند آندومتریوز، بیماری که اندام های لگن شما را تحت تاثیر قرار می دهد را برطرف کند.

سایر آزمایشات ناباروری

پزشک ممکن است آزمایش های دیگری را برای بررسی مشکلات باروری تجویز کند. ممکن است یک آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون محرک فولیکول یا FSH انجام دهید، که باعث می شود تخمدان های شما هر ماه یک تخمک را برای آزادسازی آماده کنند FSH بالا می تواند به معنای کاهش باروری در زنان باشد. سطح FSH خون در اوایل چرخه قاعدگی اغلب در روز سوم بررسی می شود.سطوح بالای FSH نشان می دهد که شانس کمتری برای باردار شدن دارید.

پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش خون را برای بررسی هورمون آنتی مولرین (AMH) پیشنهاد کند. سطح AMH می تواند ایده ای از عملکرد تخمدان ها ارائه دهد. این پروسه ذخیره تخمدان نامیده می شود. سطوح بسیار پایین می تواند نشان دهنده ذخیره کم تخمدان باشد. امتحان دیگر تست پس از ازدواج نام دارد.  پزشک مخاط دهانه رحم شما را بعد از رابطه جنسی معاینه می کند. برخی از مطالعات نشان می دهد که ممکن است این کار چندان مفید نباشد. پزشک همچنین ممکن است بیوپسی آندومتر را توصیه کند. در این روش، آنها نمونه ای از بافت را از پوشش داخلی رحم شما می گیرند. اما شواهدی به طور زیاد نشان می دهد که بیوپسی آندومتر برای پیش‌بینی یا درمان ناباروری مفید نیست. ممکن است نیازی به انجام همه این آزمایش ها نباشد. پزشک می تواند با شما صحبت کند که کدام یک در شرایط شما بهترین آزمایش هستند. پس از انجام آزمایش، حدود 85 درصد از زوج ها در مورد اینکه چرا برای باردار شدن مشکل دارند، ایده خواهند داشت.

منبع: WebMD
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}