روشهای جدید پزشکی می توانند یائسگی را به مدت 20 سال به تعویق بیاندازند

تاخیر یائسگی

امروزه زنان جوان میتوانند انتظار داشته باشند که 30 تا 40 سال را در مرحله یائسگی بگذرانند.عمل جراحی میتواند به هزاران زن که مشکلات جدی را تجربه میکنند سود برساند.یک فرآیند پزشکی که قصد دارد امکان تاخیر یائسگی را تا 20 سال برای زنان فراهم کند از طریق متخصصان IVF ( لقاح آزمایشگاهی ) در بریتانیا راه اندازی شد.

پزشکان ادعا میکنند که این عمل میتواند به هزاران زن که مشکلات جدی مثل بیماری های قلبی و پوکی استخوان که همراه با یائسگی می آیند را تجربه میکنند ، سود برساند.اما متخصصان باور دارند که این روش همچنین میتواند زندگی میلیون ها زن را از طریق تاخیر در شروع علائم شایع تر یائسگی که رنجی از خلق پایین ، اضطراب و اختلال در گفتار تا گرگرفتگی ، تعریق شبانه و کاهش میل جنسی را دارند ، بهبود دهد.

این فرآیند که قیمتی بین 7000 تا 11000 دلار دارد ،  از طریق ProFam ، شرکتی در Birmingham ( شهری در انگلستان ) که توسط Simon Fishel ، متخصص لقاح آزمایشگاهی و رئیس گروه مراقبت باروری بریتانیا و همکاری دیگر متخصصان تاسیس شد به زنانی که تا 40 سال دارند پیشنهاد میشود.

پروفسور فیشل گفت : " این روش بطور بالقوه برای هر زنی كه به هر دلیلی میخواهد یائسگی را به تعویق بیاندازد ، یا برای زنانی كه HRT  ( درمان جایگزینی هورمونی ) گرفته اند ، مزایای قابل توجهی دارد."

تاکنون ، نه زن فرآیند برداشتن و فریز کردن بافت تخمدان را به هدف تاخیر یائسگی تا سنین بالاتر انجام داده اند. پزشکان از لاپاروسکوپی استفاده میکنند تا بخش کوچکی از بافت تخمدان را بردارند و سپس نمونه در فریزر نگهداری میشود.

هنگامی که زنان وارد مرحله یائسگی می شوند ، به طور بالقوه از آن زمان تا چند دهه ، میتوان بافت یخ زده را ذوب کرد و مجددا به بدن پیوند زد. برای بازگرداندن افت سطح هورمون ، پزشکان به طور معمول بخشی از بدن که یک منبع مناسب خون میباشد مثل زیر بغل را انتخاب میکنند. با بقای بافت تخمدان در روند کار ، باید هورمونهای جنسی کاهش یافته زن را بازگرداند و یائسگی را متوقف کرد.

Yousri Afifi ، مدیر ارشد پزشکی این شرکت به Sunday Times گفت : "این نخستین پروژه در جهان است که بافت سالم تخمدان زنان را به طور خالص در فریزر نگهداری میکند تا یائسگی را به تأخیر بیاندازد."

پزشکان سابق بر این از یک روش مشابه برای حفظ باروری دختران و زنانی که تحت درمان سرطان بودند استفاده میکردند. قبل از شروع درمان سرطان ، پزشکان مقداری بافت تخمدان را برداشته و آن را منجمد میکردند. اگر زنی قصد داشت در آینده دارای فرزند باشد ، بافت تخمدان ذوب شده و مجددا در مجاورت لوله های فالوپ ، تخمک های بالغی که توسط بافت آزاد میشوند را برمیدارند ، پیوند زده میشود.

اینکه این روش به چه میزانی یائسگی را به تاخیر می اندازد به سن برداشتن بافت و بازگرداندن آن بستگی دارد. بافت گرفته شده از یک جوان 25 ساله ممکن است یائسگی را به مدت 20 سال به تعویق بیندازد ، درحالیکه بافت گرفته شده از یک فرد 40 ساله فقط می تواند شروع آن را برای 5 سال به تعویق بیاندازد.

Fishel  خاطرنشان کرد که امروزه زنان جوان می توانند انتظار داشته باشند 30 تا 40 سال را در مرحله یائسگی بگذرانند و با اینکه بسیاری از آنها از درمان جایگزینی هورمونی بهره مند می شوند ، این درمان مناسب همه افراد نمیباشد.

ریچارد اندرسون ، معاون مرکز بهداشت باروری در دانشگاه ادینبورگ ، 25 سال انجماد بافت تخمدان را برای دختران و خانمهای جوان انجام داده است. وی گفت که این خبر که کاشت ها می توانند سطح هورمونها را بازیابی کنند ، قدیمی است ، اما افزود : " آنچه کمتر واضح است این است که آیا این روش روشی ایمن و مؤثر برای انجام چنین کاری میباشد یا خیر."

علاوه بر به تعویق انداختن یائسگی ، پزشکان معتقدند که این روش می تواند با کاهش هزینه های درمان یائسگی و مشکلات جدی تر ، مانند بیماری های قلبی و پوکی استخوان ، مقدار قابل توجهی از پول را برای NHS ( خدمات بهداشت ملی ) پس انداز کند.

اما این روش  می تواند بازی را برای درمان باروری عوض کند. برخلاف IVF ، حفظ بافت تخمدان نیازی به دارو برای تحریک تخمدان ها ندارد و احتمالاً تخمک های بیشتری نیز تولید می کند. فیشل گفت ، اگر زنان در دهه 20 زندگی خود به طور روتین بافت تخمدان را برداشته و ذخیره کنند ، اگر بعداً تصمیم بگیرند فرزندی داشته باشند ، می توانند به هزاران تخمک دسترسی داشته باشند.

وی گفت که زنان حتی می توانند بخشی از بافت خود را دوباره پیوند زنند تا باروری خود را قبل از تشکیل خانواده بازگرداند و بقیه بافت برای جلوگیری از یائسگی متعاقبا پیوند زده شود.

منبع: The Guardian
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}