زنان نسبت به مردان عوارض جانبی واکسن COVID-19 بارزتر دارند!

بر اساس مطالعه ای که در 26 فوریه 2021 توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) منتشر شد، زنان بیشتر از مردان عوارض جانبی واکسن کووید-19 را تجربه می کنند. پس از بررسی 13.8 میلیون دوز اولیه تجویز شده (بین 14 دسامبر 2020 تا 13 ژانویه 2021)، محققان CDC دریافتند که 79.1٪ از گزارش های عوارض جانبی از زنان است.

عوارض جانبی رایج شامل سردرد، خستگی، درد بازو و سرگیجه بود. بر اساس داده‌های اخیر CDC منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) در حالی که نادر است، زنان نیز بیشتر احتمال دارد که واکنش‌های آنافیلاکتیک به واکسن‌ها داشته باشند. همانطور که 44 مورد از 47 واکنش آنافیلاکتیک به واکسن Pfizer-BioNTech انجام شد. (مواردی نادر از واکنش‌های آنافیلاکسی از واکسن جانسون و جانسون نیز گزارش شده است، اما گزارش JAMA فقط به واکسن‌های تزریق شده در زمانی که Moderna و Pfizer تنها دو واکسن مجاز بودند، نگاهی داشت.)

نویسندگان گزارش CDC از این یافته ها شگفت زده نشدند، نویسنده اصلی جولیان گی، MPH، اپیدمیولوژیست CDC، می گوید. جی می‌گوید: «در بسیاری از خلاصه‌های نظارت ایمنی ما، بخش بیشتری از گزارش‌های ما از زنان است. جی می‌گوید این امکان وجود دارد که زنان بیشتر از مردان زمان صرف کرده و عوارض جانبی را به CDC یا پزشکان خود گزارش کنند. او می گوید: «اما احتمالاً تفاوت های جنسی نیز وجود دارد.

سیستم ایمنی زنان به طور متفاوتی پاسخ می دهد

جی می‌گوید که مطالعات انجام‌شده قبل از مجوز واکسن‌های COVID-19 نشان داده است که زنان نسبت به مردان نسبت به واکسن‌های خاص، از جمله واکسن آنفولانزا، پاسخ آنتی‌بادی بیشتری دارند.

گی می‌گوید: «زنان معمولاً پاسخ‌های ایمنی قوی‌تری از جمله سطوح بالای آنتی‌بادی و فعال‌سازی بیشتر سلول‌های T ایجاد می‌کنند، که می‌تواند منجر به کنترل سریع‌تر عفونت شود، اما ممکن است منجر به افزایش واکنش‌زایی (عوارض جانبی) پس از واکسن‌ها شود.

Sabra L. Klein، دکترا، یکی از مدیران مرکز جانز هاپکینز برای سلامت زنان، جنسیت و تحقیقات جنسی، می گوید که زنان اغلب پاسخ های ایمنی التهابی بیشتری به محرک ها، از جمله آنتی ژن های واکسن، نشان می دهند که می تواند افزایش نرخ جانبی را توضیح دهد. 

کلاین می‌گوید: «فکر نمی‌کنم زنان نگران باشند. "هدف من این است که زنان را در مورد سیستم ایمنی خود آموزش دهم و بفهمم که وقتی خستگی، سردرد و حتی تب را تجربه می کنید، همه اینها ناشی از پاسخ قوی سیستم ایمنی بدن شما به واکسن است. ترجیح می‌دهم این عوارض جانبی جزئی را تجربه کنم و سپس به کووید-19 مبتلا شوم یا SARS-CoV-2 را به والدین یا همسایگان سالخورده‌ام منتقل کنم.»

عوارض جانبی قوی تر ممکن است منجر به محافظت بیشتر شود

دکتر سارالین مارک، سرپرست انجمن زنان پزشکی آمریکا در بیماری کووید-19، می‌گوید که سیستم ایمنی قوی زنان همچنین به مقاوم‌تر کردن آنها در برابر عفونت‌ها کمک می‌کند.

زمانی که فردی به واکسن پاسخ می‌دهد، واکنش‌های واکنش‌زا (عوارض جانبی) و ایمنی (آنتی بادی‌ها و سلول‌های T) وجود دارد. مارک که به عنوان مشاور سیاست علمی ناسا و کاخ سفید خدمت کرده است، می‌گوید: «من هر دو را جشن می‌گیرم.

مارک می‌گوید با توجه به تفاوت‌های بین زنان و مردان، دوز واکسن می‌تواند در طول زمان دقیق‌تر شود. او می‌گوید: «در آینده، بسته به نیازهای فردی خود، ممکن است بتوانیم از فهرستی از واکسن‌ها را انتخاب کنیم. به عنوان مثال، برخی از افراد ممکن است به اجزای یک واکسن حساسیت داشته باشند یا نتوانند برای یک واکسن مراجعه کنند. واکسن دوم همه ما در یک آزمایش علمی جهانی شرکت می‌کنیم، و همانطور که با دستورالعمل‌های ماسک و واکسن انجام دادیم، همانطور که داده‌ها تکامل می‌یابند، باید زیرک باشیم.»

در حالی که تلاش‌های فعلی واکسیناسیون تماماً در مورد تزریق واکسن‌ها در اسرع وقت است، همانطور که محققان به تجزیه و تحلیل ایمنی و اثربخشی ادامه می‌دهند، مارک می‌گوید که برای ایجاد بهترین پروتکل‌ها و درمان‌ها باید سن و جنس را بررسی کنند. برای دریافت موثرترین پاسخ ها با کمترین عوارض جانبی.»

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}