پنج ژن به شکل گیری چهره کمک می کنند!

محققان اکنون پنج ژن را کشف کرده اند که به کنترل پهنای صورت انسان کمک می کند. اگرچه صدها ژن درگیر در شکل صورت هنوز شناسایی نشده اند، اما این یافته ها نشان دهنده گامی اولیه به سمت بازسازی صورت با DNA است.

آزمایشگاه های جنایی آینده روشنی را برای ژنومیک پزشکی قانونی می بینند. آنها در حال حاضر به سمت پیش بینی رنگ مو و چشم بر اساس اطلاعات ژنتیکی حرکت می کنند. اما هدف نهایی بازسازی چهره کامل یک جنایتکار از DNA اوست که ممکن است در صحنه جرم پیدا شود.

نکته : کاربر گرامی توجه فرمایید در صورتی که تمایل به انجام مشاوره ژنتیک دارید کافیست برای دریافت مشاوره به صورت تلفنی یا حضوری با متخصصین مندل ارتباط برقرار کنید. برای ارتباط تلفنی می توانید با شماره 02188198077 تماس حاصل فرمایید و برای مشاوره حضوری به آدرس تهران، خیابان توانیر، ساختمان پزشکان شماره 4، واحد 5 مراجعه بفرمایید. 

اما صورت یک ساختار بسیار پیچیده است که نیاز به ورودی ژنتیکی زیادی برای کنار هم قرار دادن دارد. هشت سال پیش، مانفرد کایسر، متخصص ژنتیک در Erasmus MC در روتردام، هلند، به این فکر کرد که آیا حتی می توان تشخیص داد که کدام نسخه از یک ژن منجر به بینی پهن یا پیشانی پهن می شود. او استدلال کرد که اگر چنین بود، در نهایت یک برنامه کامپیوتری می‌توانست ترکیبی از صورت مجرم را بر اساس DNA بسازد - همانطور که امروز یک طراح نقاشی، خاطرات شاهدان عینی را برای کمک به تحقیقات ترکیب می‌کند. بروس بودول، متخصص ژنتیک در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه نورث تگزاس در فورت ورث می گوید: "اگر بتوانید شکل بینی، چشم ها، لب ها را به دست آورید، می تواند ارزش زیادی داشته باشد.

قبل از اینکه کایزر و همکارانش بتوانند این ژن ها را شناسایی کنند، باید چهره را به ویژگی های مجزا و قابل اندازه گیری تقسیم می کردند که بتوان در هر فرد ارزیابی کرد. با نگاهی به تصاویر MRI، آنها 9 نقطه عطف بر روی صورت را انتخاب کردند. فواصل بین جفت‌های مختلف نشانه‌ها در یک صورت مشخص، ویژگی‌هایی بود که تیم باید آن را ارزیابی کند - به عنوان مثال، فاصله بین چشم‌ها یا فاصله از نوک بینی تا پایه آن.

او و همکارانش به عنوان بخشی از کنسرسیوم بین المللی ژنتیک صفت مرئی، DNA پنج گروه از افراد را بررسی کردند تا ببینند آیا گونه خاصی از یک ژن با هر صفت مرتبط است یا خیر. هر گروه شامل 545 تا 2470 نفر بود. سه گروه دیگر از افراد نیز متعاقباً مورد ارزیابی قرار گرفتند تا به‌عنوان روشی برای آزمایش مستقل همبستگی‌های ژنتیکی حاصل از پنج گروه اول.

کایسر و همکارانش امروز در PLoS Genetics گزارش دادند که پنج ژن برای ویژگی‌های صورت مهم ظاهر شدند. ژن‌ها بر ویژگی‌هایی مانند پهنای صورت، فاصله بین چشم‌ها و میزان بیرون آمدن بینی تأثیر گذاشتند. یک ژن به نام PAX3 قبلاً با شکل صورت در کودکان مرتبط شده بود و به کیسر اطمینان داد که رویکرد او برای یافتن ژن‌های مرتبط مؤثر است. محققان دیگر قبلاً دو ژن دیگر، یکی در کروموزوم 2 و دیگری در کروموزوم 3 را به مشکلات صورت مانند شکاف لب یا آرواره های بد شکل مرتبط کرده بودند. او خاطرنشان می کند که دو ژن نهایی به تازگی به رشد صورت متصل شده اند. او می افزاید: «این که ما توانستیم این ژن ها را پیدا کنیم، تعجب آور بود.

از جنبه منفی، کار آنچه را که بسیاری مشکوک بودند تأیید می کند. لاوینیا پاترنوستر، متخصص ژنتیک در دانشگاه بریستول در بریتانیا، که قصد دارد در آینده با Kayser برای یافتن ژن‌های بیشتر صورت همکاری کند، می‌گوید: «هیچ گونه‌های رایج با اثرات بزرگ وجود ندارد. او می‌گوید: «احتمالاً صدها یا هزاران نوع از این گونه‌ها وجود دارد،» که هر کدام تأثیر کمی بر چهره دارند.

بودول می‌گوید که ژن‌های بسیار بیشتری دخیل هستند که هر کدام اندکی در ساختن صورت نقش دارند، به این معنی است که "این فقط اولین قدم در یک سفر طولانی است." تیم Kayser قصد دارد با افزایش تعداد مکان‌هایی که ارزیابی می‌کنند و گرفتن MRI از افراد بیشتری، ژن‌های دیگر را شکار کند. Paternoster اشاره می‌کند که یافتن ژن‌هایی با اثرات کوچک مستلزم مطالعه افراد زیادی است و انجام این کار می‌تواند سخت باشد زیرا مطالعات زیادی در مورد جمع‌آوری DNA و MRI انجام نشده است.

بودول خوشبین است که طی 2 تا 5 سال، نوعی بازسازی صورت با DNA امکان پذیر خواهد بود. اما Paternoster می‌گوید: «تغییرپذیری در این مطالعه فقط بخش بسیار کمی از تغییر شکل صورت را توضیح می‌دهد، و بنابراین نمی‌توان از آن برای پیش‌بینی شکل صورت استفاده کرد.»

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}