سوال هایی از واکسن کرونا که برای همه ممکن است، پیش آید!

واکسن‌ های کووید 19 ایمن و مؤثر تشخیص داده شده‌اند. همه واکسن‌ها باید آزمایش‌های بالینی دقیقی را برای تعیین ایمنی و اثربخشی انجام دهند، و هیچ گونه میان‌ بر ایمنی در زمان تولید آنها اتخاذ نشد. مانند بسیاری از واکسن‌ها، ممکن است در محل تزریق آن درد داشته باشید. همچنین ممکن است پس از آن دچار خستگی، تب و درد عضلانی شوید. به نظر می رسد که این مورد با دوز دوم واکسن رایج تر است. اگر این اتفاق بیفتد، به این معنی است که سیستم ایمنی شما به واکسن توجه کرده و واکنش نشان می دهد.

آیا افراد واکسینه شده همچنان می توانند به کووید-19 مبتلا شوند؟

هیچ واکسنی 100% موثر نیست. در واقع، موارد موفقیت آمیز (زمانی که فردی بیش از دو هفته پس از واکسینه شدن کامل آزمایش کووید-19 مثبت می شود) انتظار می رود. عفونت‌های ناگهانی در محیط‌های سرپوشیده با گروه‌های بزرگی از افراد، افراد مسن و در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف شایع‌تر است. با این حال، واکسن‌ها خطر ابتلا به بیماری شدید یا مرگ ناشی از COVID-19 را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. برای اطلاعات بیشتر در مورد ایمنی و اثربخشی واکسن‌های COVID-19، از وب‌سایت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) دیدن کنید.

آیا باید نگران واکنش آلرژیک شدید به واکسن COVID-19 باشم؟

خیر. واکنش‌های آلرژیک، از جمله تنگی نفس و کهیر، در طول آزمایش‌های واکسن کووید-19 غیرمعمول بودند. تمام گیرندگان دریافت کننده واکسن حداقل به مدت 15 دقیقه پس از واکسیناسیون از نظر واکنش های حساسیت مفرط احتمالی تحت نظر خواهند بود. اگر سابقه واکنش های آلرژیک به واکسن ها دارید، قبل از دریافت واکسن کووید-19 با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

چه عوارض جانبی می توانم از واکسن ها انتظار داشته باشم؟

در آزمایش‌های بالینی Pfizer، Moderna و Johnson & Johnson، واکسن‌ها تنها با عوارض جانبی خفیفی که در همه واکسن‌ها رایج است، بسیار مؤثر بودند. اینها عبارتند از تب، خستگی، دردهای عضلانی و سردرد.

واکسن جانسون و جانسون چه تفاوتی با واکسن های mRNA دارد؟

واکسن جانسون و جانسون از DNA پروتئین اسپایک COVID-19 به ویروسی به نام آدنوویروس (نوعی ویروسی که معمولاً باعث سرماخوردگی می‌شود) به جای mRNA استفاده می‌کند. شما فقط باید به جای دو دوز یک نوبت مصرف کنید. در فاز 3 کارآزمایی بالینی، واکسن 66 درصد در پیشگیری از بیماری کووید-19 متوسط ​​و شدید 28 روز پس از واکسیناسیون مؤثر بود. به طور کلی، این واکسن همچنین 85 درصد در پیشگیری از بستری شدن در بیمارستان و 100 درصد در پیشگیری از مرگ، 28 روز پس از واکسیناسیون مؤثر بود.

آیا واکسن COVID-19 برای کودکان بی خطر است؟

واکسینه کردن کودک شما بهترین خط دفاعی آنها در برابر ابتلا به COVID-19 است. کودکان ممکن است به دلیل COVID-19 حاد یا سندرم التهابی چند سیستمی (MIS-C) به شدت بیمار شوند - یک بیماری طولانی مدت ناشی از COVID-19 که اندام های متعددی را تحت تأثیر قرار می دهد. کودکان همچنین می توانند ویروس را به شخص دیگری منتقل کنند، بنابراین مهم است که آنها واکسینه شوند.

مشابه اولین واکسن‌های مجاز COVID-19 برای بزرگسالان، واکسن فایزر قبل از اینکه در دسترس آنها قرار گیرد، آزمایش‌ها و تجزیه و تحلیل‌های دقیقی را برای تعیین ایمنی و اثربخشی آن در کودکان ۵ تا ۱۱ ساله انجام داد. از آنجایی که سیستم ایمنی کودکان با بزرگسالان متفاوت است و با افزایش سن تغییر می کند، واکسن ها برای گروه های سنی مختلف آزمایش و تایید می شوند. همانند واکسن برای سنین 12+، واکسن اطفال فایزر برای سنین 5 تا 11 سال نیز در دو دوز به فاصله 21 روز تزریق می شود. با این حال، دوز واکسن کودکان کمتر از دوز برای سنین 12 سال و بالاتر است. آزمایشات پزشکی شامل کودکان از پروتکل های سختگیرانه برای اطمینان از ایمنی آنها پیروی می کنند و آزمایشات هنوز برای کودکان 6 ماهه تا 5 ساله در جریان است. پاسخ‌هایی را از پزشکان اطفال ما برای سؤالات مبرم خود در مورد واکسیناسیون کودکان خود بیابید.

اگر باردار هستم، در حال شیردهی یا تلاش برای باردار شدن هستم، آیا می توانم واکسینه شوم؟

بر اساس تحقیقات فعلی و داده های ایمنی، CDC توصیه می کند که زنان باردار، شیرده یا تلاش برای باردار شدن در برابر COVID-19 واکسینه شوند. ما شما را تشویق می‌کنیم که اگر در مورد واکسینه شدن سؤال یا نگرانی دارید، با متخصص زنان و زایمان خود صحبت کنید.

اگر کووید-19 داشته‌ ام، آیا باید واکسن بزنم؟

ما همچنان توصیه می کنیم حتی اگر کووید-19 داشته اید، واکسن را دریافت کنید. با این حال، ممکن است 90 روز پس از آلوده شدن منتظر بمانید، زیرا ابتلای مجدد به کووید-19 در عرض سه ماه پس از اولین ابتلا معمول نیست.

چرا به دوز تقویت کننده واکسن COVID-19 نیاز دارم؟

واکسن های کووید-19 برای جلوگیری از بیماری شدید، بستری شدن در بیمارستان و مرگ کار می کنند. با این حال، کارشناسان بهداشت عمومی در طول زمان شاهد کاهش محافظت در برابر این بیماری هستند. دوز تقویت کننده محافظت شما را در برابر آلوده شدن و تجربه علائم COVID-19 افزایش می دهد.

آیا دوز سوم برای افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف با دوز تقویت کننده متفاوت است؟

برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و دو دوز واکسن فایزر یا مدرنا دریافت کرده‌اند، نوبت سوم توصیه می‌شود و باید حداقل 28 روز پس از دوز دوم تزریق شود.
دوز تقویت کننده را می توان برای آن دسته از افراد بالای 18 سال که دو دوز واکسن کووید-19 فایزر یا مدرنا یا یک دوز واکسن کووید-19 جانسون اند جانسون دریافت کرده اند، تجویز کرد.

آیا می توانم دوز تقویت کننده واکسن دیگری دریافت کنم؟

FDA و CDC مجاز به دریافت دوز تقویت کننده از مارک واکسن متفاوت از مارک واکسن اولیه شما هستند. به عنوان مثال، اگر دوز اولیه واکسن جانسون و جانسون را دریافت کرده اید، می توانید دوز تقویت کننده فایزر یا مدرنا را دریافت کنید.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}