واکسن برای جدیدترین سویه کرونا

واکسن سویه جدید کرونا

آنچه شما باید در مورد جدیدترین سویه کووید-19 که "بسیار مسری" است، بدانید. دوز بوستر واکسن کرونا را تزریق کنید. اخیرا، موارد ابتلا به ویروس کرونا و بستری شدن در بیمارستان در حال افزایش می باشد. عامل ایجاد بیماری در حال حاضر زیرسویه های BQ.1، BQ.1.1 و تا حدودی انواع XBB هستند. همه این گونه ها، زیر سویه نوع اصلی امیکرون BA.1 هستند که از حدود یک سال گذشته باعث افزایش موارد ابتلا به کرونا شده است. این گونه های جدید بسیار مسری هستند.همچنین، به نظر می‌رسد زیرسویه های BQ.1.1 و XBB آنتی‌بادی‌های مونوکلونال bebtelovimab و Evushheld را بی‌اثر می‌کنند، هر دو این آنتی بادی ها باعث محافظت افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی در برابر کووید-19 دارند، می شود.

دفعات زیاد ابتلا به ویروس کرونا در گذشته، به علاوه واکسیناسیون از طریق دو دوز واکسن های اولیه mRNA و بوستر، باعث شده که اکثریت قریب به اتفاق جمعیت به نوعی در معرض ویروس کرونا قرار بگیرند، در نتیجه احتمال ابتلا به امیکرون دیگر را به شدت کاهش داده است. همچنین برخلاف موج دلتا در تابستان 2021، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که این سویه های جدید بیماری‌های جدی‌تری را نسبت به سویه های قبلی ایجاد کنند.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

به نظر می رسد واکسن های بوستر جدید در برابر زیر سویه BQ و XBB به خوبی عمل می کنند

اواکسن‌های دو ظرفیتی در برابر زیر سویه جدید کرونا BQ، XBB و دیگر سویه های در حال ظهور به خوبی عمل می‌کنند. افرادی که در برابر بیماری‌های جدی آسیب‌پذیر هستند و در شش ماه گذشته دوز بوستر واکسن را دریافت نکرده‌اند یا به ویروس کرونا مبتلا نشده‌اند، برای تزریق دوز بوستر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. سن، چاقی، دیابت، بیماری قلبی و سایر مشکلات سلامتی خطر ابتلا به بیماری کرونا را افزایش می دهد، همچنین افراد بالای 65 سال حدود 90 درصد از مرگ و میرهای مربوط به امیکرون را تشکیل می دهند. بوستر‌های جدید «دو ظرفیتی» هستند که شامل فرمول‌های اصلی واکسن mRNA در Moderna و BioNTech Pfizer هستند و mRNA آنها متناسب با سویه های BA.4 و BA.5 امیکرون هستند.

در حالی که زیرسویه های BA.5 و تا حدی کمتر، BA.4 هنوز در ماه سپتامبر غالب بودند، انواع BQ.1 و BQ.1.1 حدود 30% موارد را تا اوایل نوامبر تشکیل می دادند. امروزه BA.5 حدود 14 درصد موارد را تشکیل می دهد. در حال حاضر زیرسویه های BQ.1 و BQ.1.1 حدود دو سوم و زیر سویهXBB پنج درصد دیگر موارد ابتلا به کرونا را تشکیل می دهند. مطالعات آزمایشگاهی که توسط Moderna، Pfizer BioNTech انجام شده است، نشان می دهد که همسان بودن این زیرسویه ها با سویه اصلی BA.1 امیکرون، آنها را در برابر پاسخ‌های ایمنی واکسن‌های دو ظرفیتی آسیب‌پذیر می کند.

به گفته ی استفان بانسل مدیرعامل مدرنا: «در سنجش‌های تحقیقاتی ما بوسترهای دو ظرفیتی ، فعالیت خنثی‌کننده‌ای را در برابر BQ.1.1 نشان می‌دهند و واکسن‌های به‌روز شده پتانسیل محافظت را دارا می باشند زیرا ویروس به سرعت به تکامل خود ادامه می‌دهد تا از مصونیت ما فرار کند.»

در برابرسویه ها بسیار مسری BQ، واکسن های بوستر مانع بستری شدن در بیمارستان می شوند

بر اساس داده های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) تنها 12.7٪ از افراد بالای 5 سال در ایالات متحده دوز بوستر واکسن دو ظرفیتی را دریافت کرده اند. متاسفانه تنها یک سوم افراد بالای 65 سال، علیرغم اینکه در معرض خطر بالاتری قرار دارند، بوسترهای دو ظرفیتی دریافت کرده اند. اگر شما می خواهید از ابتلا به کووید شدید و بستری شدن در بیمارستان جلوگیری کنید، باید دوز بوستر را دریافت کنید. بوستر‌ها برای جلوگیری از عفونت‌ها کار زیادی انجام نمی‌دهند، اما برای پیشگیری از بستری شدن در بیمارستان به خوبی عمل می‌کنند.

محققان توصیه می کنند در صورتی که 75 سال سن دارید دوز بوستر واکسن کرونا را دریافت کنید، همچنین اگر مجبور هستید به مکان های شلوغ یا مراکز خرید بروید، حتما ماسک بزنید.تا یکسال آینده زیر سویه های BQ، XBB و تمام انواع نگران کننده امروزی از بین خواهند رفت. واکسن‌های جدید جای واکسن قدیمتر را خواهند گرفت (یک الگوی تکاملی تا زمانی که واکسن کروناویروس مانند واکسن‌هایی که اخیراً برای آنفولانزا تولید شده است، ساخته و به‌طور جهانی تجویز شود، ادامه خواهد یافت).

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}