مقایسه واکسن های COVID-19، تفاوت آنها در چیست؟

در ایالات متحده ، نوع بسیار قابل انتقال دلتا باعث افزایش موارد COVID-19 می شود ، در درجه اول در میان افراد واکسینه نشده. اما خبر خوب این است که با گذشت هفته ها ، گزارش های بیشتری در مورد اثربخشی واکسن های مورد استفاده و پتانسیل واکسن های در حال توسعه منتشر می شود. بنابراین واکسن های کرونا چه تفاوت هایی دارند؟

توجه : برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آزمایش کرونا و انجام آن کافیست برروی لینک کلیک کنید.

واکسنهای Pfizer-BioNTech ، Moderna و Johnson & Johnson در حال حاضر در ایالات متحده در حال انجام هستند و دیگران نیز در راه انجام این کار هستند.

سه واکسن مجاز توسط FDA

Pfizer-BioNTech

در 11 دسامبر 2020 ، این اولین واکسن COVID-19 بود که از سازمان غذا و دارو (FDA) مجوز استفاده اضطراری (EUA) دریافت کرد ، پس از اینکه شرکت داده های کارآزمایی بالینی مثبت را گزارش کرد ، که شامل اخبار مربوط به حداکثر 95 واکسن بود. ٪ در پیشگیری از بیماریهای علامتی م effectiveثر است. Pfizer همچنین به دنبال مجوز FDA برای دوز سوم واکسن اصلی خود است (اگرچه FDA و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری [CDC] گفته اند که آمریکایی های واکسینه شده در حال حاضر نیازی به تزریق واکسن ندارند) و در حال برنامه ریزی برای شروع درمان بالینی است. آزمایشات در ماه آگوست برای آزمایش یک شلیک تقویت کننده در برابر نوع بسیار مسری Delta.

در ماه ژوئن ، FDA اعلام کرد که در مورد ارتباط احتمالی بین واکسن های Pfizer و Moderna و موارد التهاب قلب در بزرگسالان جوان ، واکسن های mRNA را هشدار خواهد داد. این التهاب ممکن است در عضله قلب (میوکاردیت) یا در دیواره بیرونی قلب (پریکاردیت) ایجاد شود و مهم تلقی می شود اما غیر معمول است - در حدود 12.6 مورد در میلیون دوز دوم تجویز می شود. التهاب ، در بیشتر موارد ، بدون مداخله پزشکی به خودی خود بهتر می شود.

مقدار مصرف : تزریق دو دوز واکسن

عوارض جانبی شایع این واکسن : لرز ، سردرد ، درد ، خستگی ، و/یا قرمزی و تورم در محل تزریق ، که همه آنها به طور کلی در یک یا دو روز استراحت ، هیدراتاسیون و داروهایی مانند استامینوفن برطرف می شوند. (اگر علائم در عرض 72 ساعت برطرف نشد یا علائم تنفسی مانند سرفه یا تنگی نفس دارید ، با پزشک خود تماس بگیرید.) در موارد نادر ، واکسن های mRNA به نظر می رسد باعث تحریک آنافیلاکسی شوند ، یک واکنش شدید که با اپی نفرین قابل درمان است.

واکسن Moderna

دومین واکسن مجاز برای استفاده اضطراری در ایالات متحده است. FDA EUA در 18 دسامبر 2020 ، حدود یک هفته پس از واکسن Pfizer دریافت کرد. Moderna همچنین یک واکسن mRNA است که از فناوری مشابه Pfizer-BioNTech استفاده می کند و دارای اثربخشی بالایی در پیشگیری از بیماریهای علامتی است. دو تفاوت اساسی وجود دارد: واکسن Moderna را می توان حمل و در انبار طولانی مدت در دمای استاندارد فریزر نگهداری کرد و تا 30 روز با استفاده از یخچال معمولی ذخیره کرد و توزیع و ذخیره سازی آن را آسان تر کرد. همچنین ، واکسن Moderna در کارآزمایی های بالینی کمی م lessثرتر بود - حدود 86 - در افراد 65 سال و بالاتر.

در ماه ژوئن ، FDA اعلام کرد که برچسب هشدار دهنده ای روی واکسن های mRNA در مورد "ارتباط احتمالی" بین واکسن های Pfizer و Moderna و موارد التهاب قلب در بزرگسالان جوان قرار می دهد. این التهاب ممکن است در عضله قلب (میوکاردیت) یا در دیواره بیرونی قلب (پریکاردیت) ایجاد شود و مهم تلقی می شود اما غیر معمول است - در حدود 12.6 مورد در میلیون دوز دوم تجویز می شود. التهاب ، در بیشتر موارد ، بدون مداخله پزشکی به خودی خود بهتر می شود.

مقدار مصرف : تزریق دو دوز واکسن

عوارض جانبی شایع این واکسن : مشابه واکسن Pfizer ، عوارض جانبی می تواند شامل لرز ، سردرد ، درد ، خستگی و یا قرمزی و تورم در محل تزریق باشد که همه آنها به طور کلی در عرض یک یا دو روز برطرف می شوند. در موارد نادر ، به نظر می رسد که واکسن های mRNA باعث آنافیلاکسی می شوند ، یک واکنش شدید که با اپی نفرین قابل درمان است.

واکسن جانسون و جانسون

در 27 فوریه 2021 ، FDA مجوز استفاده اضطراری برای نوع دیگری از واکسن ها ، به نام واکسن حامل یا ناقل ویروس را صادر کرد. در مقایسه با واکسن های Pfizer و Moderna ، این واکسن راحت تر (در دمای یخچال) ذخیره می شود و فقط به یک بار تزریق نیاز دارد ، که توزیع و تجویز آن را آسان کرده است. تحلیلی که توسط FDA در اواخر فوریه منتشر شد نشان داد که واکسن ممکن است شیوع ویروس توسط افراد واکسینه را کاهش دهد.

سازمان غذا و دارو (FDA) دو هشدار به واکسن جانسون و جانسون ضمیمه کرده است. در ماه ژوئیه ، پس از گزارش موارد نادر اختلال عصبی سندرم Guillain-Barré در تعداد کمی از دریافت کنندگان واکسیناسیون ، هشدار داده شد. بیشتر موارد در 42 روز پس از واکسیناسیون رخ داده است. در ماه آوریل ، FDA پس از پایان توقف واکسن که "به دلیل احتیاط فراوان" توصیه شده بود ، برچسب هشدار دهنده ای را اضافه کرد ، زیرا در تعداد کمی از گیرندگان ، اختلال انعقاد خون غیر معمول ، اما به طور بالقوه جدی رخ داده بود.

مقدار مصرف : تک شات ، در ماه نوامبر ، جانسون و جانسون اعلام کردند که مرحله دوم آزمایش بالینی را برای مطالعه با دو دوز ، با فاصله دو ماه آغاز می کنند تا ببینند آیا این رژیم حفاظت بهتری را ارائه می دهد یا خیر.

عوارض جانبی شایع : خستگی ، سردرد تب ، درد محل تزریق یا میالژی (درد در عضله یا گروهی از ماهیچه ها) ، که همه آنها به طور کلی در عرض یک یا دو روز برطرف می شوند. بر اساس گزارش FDA که در اواخر فوریه منتشر شد ، عوارض جانبی ملایم تری نسبت به واکسن های Pfizer و Moderna داشته است. به گفته این شرکت ، هیچ کس در آزمایشات بالینی واکسن واکنش آلرژیک نداشته است.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}