آیا ویروس یا واکسن کرونا چرخه قاعدگی را به هم می زند؟

شکی نیست که همه‌ گیری ویروس کرونا به عنوان یک شکل عمده استرس واجد شرایط است. جدای از بیماری ناشی از خود بیماری، این بیماری همه گیر چالش های شخصی شدیدی را به همراه داشته است - مانند از دست دادن یک عزیز، نقل مکان به خانه جدید یا طلاق که می تواند قاعدگی یک زن را مختل کند. بنابراین عجیب نیست که برخی از زنان در ماه‌های اخیر اختلالات قاعدگی را تجربه کرده‌اند. از پریودهای کوتاه مدت گرفته تا چرخه‌های طولانی‌تر تا تغییر در الگوهای خونریزی. بر اساس گزارشی که در 29 ژوئن 2020 در MedPage Today منتشر شد، اگر زنی به ویروس کرونا مبتلا شود یا به سادگی با استرس طولانی مدت بیماری همه گیر دست و پنجه نرم کند، این اتفاق می افتد.

زنان همچنین گزارش داده اند که واکسیناسیون کووید-19 چرخه قاعدگی آنها را مختل کرده است. مؤسسه ملی بهداشت (NIH) در ماه اکتبر اعلام کرد که به پنج موسسه (دانشگاه بوستون، دانشکده پزشکی هاروارد، دانشگاه جان هاپکینز، دانشگاه ایالتی میشیگان و دانشگاه علوم و بهداشت اورگان) مجموعاً 1.67 میلیون دلار برای تحقیق در مورد پیوندهای احتمالی بین واکسن‌های کووید-۱۹ و اختلال یا تغییر در چرخه‌های قاعدگی. مطالعه جدیدی که در 16 سپتامبر 2021 در مجله پزشکی بریتانیا (BMJ) منتشر شد، ارتباط قطعی پیدا نکرد.

یک دوره قاعدگی همه گیر؟

ترانه شیرازیان، دکتر ترانه شیرازیان، مدیر درمان و آموزش پزشکی می‌گوید: «آنچه می‌توانیم در مورد کووید-۱۹ و تأثیرات آن بر چرخه قاعدگی بگوییم با آنچه در مورد سایر عفونت‌های ویروسی و دوره‌های طولانی استرس می‌توانیم بگوییم قابل مقایسه است. احتمال بروز اختلالات قاعدگی وجود دارد.» بهداشت جهانی زنان و استادیار مامایی و زنان در NYU Langone Health در شهر نیویورک. "اگر به COVID-19 مبتلا شوید، این یک استرس بر بدن و یک استرس عمده بر محور هیپوفیز غده فوق کلیوی هیپوتالاموس (HPA) است، که سیستم مرکزی پاسخ به استرس بدن است.

در زمان استرس، محور HPA ترشح هورمون استرس کورتیزول را تحریک می کند تا به بدن کمک کند تا برای مبارزه یا فرار از یک تهدید آماده شود. دکتر شیرازیان می گوید: با استرس مداوم، «افزایش سطح کورتیزول می تواند بر چرخه قاعدگی زنان تأثیر بگذارد». علاوه بر این، با دوره های طولانی استرس، سیستم پاسخ به استرس می تواند بسوزد، و محور HPA می تواند سرکوب شود، که تولید FSH و LH هیپوفیز را کاهش می دهد، که سپس تولید استروژن و پروژسترون در تخمدان را کاهش می دهد.

با سرکوب کامل محور HPA، یک زن ممکن است آمنوره، عدم وجود پریود را تجربه کند. با سرکوب نسبی، یک زن ممکن است هر چند هفته یکبار پریودهای لکه‌دار یا دوره‌های خونریزی داشته باشد. شیرازیان می‌گوید: «یک الگوی روشن وجود ندارد که بتوانیم انتظار داشته باشیم - زنان به طور متفاوتی به سرکوب محور HPA واکنش نشان می‌دهند.

دکتر لورن استرایچر، پروفسور بالینی زنان و زایمان در دانشگاه نورث وسترن شیکاگو، می‌گوید: «چیزی که باید تأکید شود این است: هر بیماری می‌تواند باعث بی‌نظمی قاعدگی شود». وقتی به ترکیب یک عفونت جدی [مانند COVID-19] و استرس ناشی از همه گیری نگاه می کنید، قابل انتظار است. اینکه چه مقدار از این به دلیل این عفونت خاص در مقابل هرگونه استرس مزمن یا عفونت است، مشخص نیست و مورد مطالعه قرار نگرفته است.

مهم است که به یاد داشته باشید که "از نظر بیولوژیکی، زنان فقط به یک دلیل و یک دلیل - برای باردار شدن" عادت ماهانه می کنند. بی نظمی چرخه قاعدگی که ممکن است توسط عفونت COVID-19 ایجاد شود، ممکن است یک مکانیسم حفاظتی بیولوژیکی و تکاملی، هم برای زن و هم برای فرزندان احتمالی او باشد.

تا آنجا که استرس بیماری همه گیر پیش می رود، از دو جبهه رخ می دهد. علاوه بر این واقعیت که استرس به خودی خود سطح کورتیزول را افزایش می دهد که می تواند بر قاعدگی تأثیر بگذارد، اختلالاتی که در سبک زندگی و روال زندگی افراد در طول همه گیری رخ داده است می تواند بر چرخه قاعدگی زنان تأثیر بگذارد. شیرازیان خاطرنشان می‌کند که اگر زنان در طول همه‌گیری بی‌تحرک‌تر شده‌اند یا وزن اضافه کرده‌اند، این تغییرات می‌تواند بر دوره‌های قاعدگی آنها تأثیر بگذارد، که شاید منجر به عقب افتادن دوره‌های قاعدگی، فاصله‌های طولانی‌تر بین دوره‌ها یا زمان خونریزی طولانی‌تر شود.

استرایچر می‌گوید در واقع، «هر موقعیت استرس‌زا می‌تواند سطح هورمون‌ها را تغییر دهد و باعث شود که فردی به طور منظم قاعدگی نداشته باشد». "بیشتر به این دلیل است که تخمک گذاری اتفاق نمی افتد."

آیا واکسن می تواند بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارد؟

دکتر ویکتوریا مال، مدرس ایمونولوژی تولید مثل در بخش متابولیسم، هضم و تولید مثل در پردیس بیمارستانی چلسی و وست مینستر لندن در امپریال کالج لندن، زمانی که شروع به شنیدن گزارش‌های حکایتی مبنی بر اینکه زنان پس از دریافت این دارو دچار تغییرات قاعدگی می‌شوند، نگران شد. واکسن برای مطالعه BMJ فوق الذکر، او و تیمش به طور گذشته نگر 1273 نفر را که سابقه چرخه قاعدگی و تاریخ واکسیناسیون خود را داشتند، به کار گرفتند و از گزارش های آنها "برای بررسی فرضیه هایی در مورد چگونگی ارتباط واکسیناسیون کووید-19 و تغییرات قاعدگی" استفاده کردند. با این حال، تیم این ارتباط را پیدا نکرد.

ما می توانیم تعدادی از راه های بیولوژیکی قابل قبول را تصور کنیم که واکسیناسیون ممکن است بر چرخه قاعدگی تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، ما می دانیم که سیستم ایمنی با هورمون های جنسی ارتباط برقرار می کند و این هورمون های جنسی هستند که چرخه قاعدگی را هدایت می کنند. اگر این ارتباط وجود داشت، ما انتظار داشتیم افرادی که از روش‌های پیشگیری از بارداری هورمونی استفاده می‌کنند – که چرخه‌های آن‌ها توسط این هورمون‌های بیرونی کنترل می‌شود. کمتر متوجه تغییر در دوره‌های خود شوند. اما مطالعه ما نتوانست این اتفاق را بیابد. همچنین ممکن است انتظار داشته باشیم افرادی که قبل از تخمک گذاری واکسن را دریافت کرده اند، با احتمال بیشتری شاهد تاخیر در پریود خود باشند، زیرا احتمال تاخیر در تخمک گذاری در این افراد وجود دارد. اما ما این را هم ندیدیم.» دکتر مال می گوید.

حتی بیشتر اختلالات چرخه قاعدگی برای زنان مبتلا به اندو یا PCOS

مال می گوید، یک استثنا وجود داشت. ما متوجه شدیم که افرادی که از قبل تشخیص اندومتریوز یا PCOS داشتند، نسبت به افرادی که این تشخیص ها را نداشتند، بیشتر متوجه تغییر در زمان پریودهای خود می شدند. این می تواند نشان دهد که در برخی از افرادی که قبلاً در برابر اختلالات چرخه آسیب پذیر هستند، واکسن می تواند تأثیر داشته باشد.

هیچ نشانه ای از تأثیر ویروس یا واکسن بر باروری وجود ندارد

مرد هیچ تاثیری بر باروری پیدا نکرد. «حتی اگر تأثیر چرخه‌ها وجود داشته باشد - که ما نمی‌توانیم شواهدی در مورد آن در بیشتر افراد پیدا کنیم - به نظر نمی‌رسد که این تأثیری برای باروری ندارد. در واقع، در مطالعه ما، 36 نفر از شرکت‌کنندگان در همان چرخه‌ای که واکسینه شده‌اند یا سیکل بعد از آن باردار شدند.

بازگرداندن دوره قاعدگی ماهانه

چه مبتلا به کووید-19 بوده باشید یا چه واکسن دریافت کرده اید، اگر در طول همه گیری قاعدگی خود دچار تغییری شدید، اولین قدم این است که در نظر بگیرید که آیا باردار هستید یا خیر. استرایچر می‌گوید: اگر تأیید کنید که انتظار ندارید و «یک یا دو ماه پریود را از دست می‌دهید، اما در غیر این صورت احساس خوبی دارید، جای نگرانی نیست».

این تغییرات ممکن است به دلیل استرس ناشی از بیماری همه گیر یا تغییر در عادات سبک زندگی شما باشد. استرایچر می گوید، با این حال، عاقلانه است که با پزشک متخصص زنان خود تماس بگیرید. «بیشتر گزارش‌ها درباره پریودهای نامنظم در طول عفونت کووید، حکایتی است. هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که تغییرات قاعدگی را فراتر از آنچه از سایر بیماری‌ها انتظار می‌رود، ثبت کند، و به طور مطمئن، چرخه‌های نامنظم در عرض چند ماه به حالت عادی باز می‌گردند.

فدراسیون بین‌المللی زنان و زایمان بیانیه‌ای منتشر کرد که «هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم SARS-CoV-2 بر خونریزی‌های غیرطبیعی رحمی از هر نوع، از جمله علائم خونریزی شدید و/یا خونریزی قاعدگی نامنظم تأثیری دارد». 

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}