واکسن کووید-۱۹ برای کودکان (راهنمای والدین)

در یک نظرسنجی از والدین که در اواخر اکتبر توسط بنیاد خانواده قیصر (KFF) انجام شد، درست قبل از مجاز شدن واکسن برای کودکان 5 تا 11 ساله، 27 درصد گفتند که در اسرع وقت فرزند خود را ایمن می کنند، در حالی که یک سوم برنامه ریزی کرده اند. 30 درصد گفتند که فرزندشان را واکسینه نمی‌کنند، مشابه درصدی که گفتند کودکان 12 تا 17 ساله خود را هم واکسینه نمی‌کنند.

1. این واکسن به طور گسترده در کودکان و بزرگسالان آزمایش شده است.

از آنجایی که کووید-19 بیشترین تأثیر خود را بر بزرگسالان داشت، واکسن mRNA فایزر ابتدا روی ده‌ها هزار بزرگسال آزمایش شد قبل از اینکه محققان توجه خود را به کودکان معطوف کنند. این بدان معناست که تا زمانی که آزمایش‌های بالینی برای کودکان زیر 16 سال آغاز شد، صدها میلیون واکسن قبلاً برای بزرگسالان آمریکایی و نوجوانان مسن‌تر انجام شده بود و ایمن و مؤثر بودن آنها ثابت شده بود.

آزمایش‌های بالینی که متعاقباً بر روی چندین هزار کودک کوچک‌تر انجام شد، با هدف کشف دوز مناسب، تأیید واکنش سیستم ایمنی کودک به روش مطلوب به واکسن و اطمینان از ایمنی واکسن در کودکان در سنین مختلف انجام شد. تمام داده‌های این کارآزمایی‌ها قبل از اینکه آژانس‌ها واکسن را برای این گروه سنی مجاز و توصیه کنند، توسط FDA و CDC مورد بررسی قرار گرفت.

ما فقط فرض نمی کنیم که آنچه برای بزرگسالان یا حتی یک کودک 12 ساله موثر است در یک کودک 5 ساله نیز موثر خواهد بود. ما از سازنده تقاضای آزمایشات گسترده داریم و آنها این کار را انجام داده اند.

میلیون ها کودک 12 تا 15 ساله قبلا دوزهای واکسن فایزر را دریافت کرده اند. و آنها در حال کار هستند: CDC در ماه سپتامبر اعلام کرد که این واکسن ها 93 درصد در جلوگیری از بستری شدن کودکان در این سن در بیمارستان موثر بوده است.

2. عوارض جانبی رایج برای کودکان و بزرگسالان مشابه است.

عوارض جانبی در کودکان که در طول کارآزمایی‌های بالینی یافت می‌شوند، عمدتاً شامل درد در محل تزریق و خستگی، سردرد و گاهی تب می‌شود که مشابه تأثیر روی بسیاری از بزرگسالان است. کارآزمایی‌های بالینی انجام‌شده در کودکان هیچ عارضه جانبی جدی مرتبط با واکسن‌ها را نشان ندادند.

دانشمندان در حال مراقبت از یک عارضه جانبی بسیار نادر به نام میوکاردیت، التهاب عضله قلب هستند. طبق گزارش CDC، مردان جوان و پسران نوجوان بیشترین آسیب را از این عارضه گرفته اند. یک مطالعه اخیر اسرائیلی که در ماه اکتبر در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، به بررسی بروز میوکاردیت به دنبال واکسیناسیون mRNA پرداخت و تخمین زد که تقریباً در 1 در 26000 مرد اتفاق می افتد. خوشبختانه، با درمان، بیشتر آنها قبل از ترک بیمارستان به عملکرد طبیعی قلب بازگشتند. به گفته CDC، مطالعات طولانی مدت در حال انجام است.

در حال حاضر مشخص نیست که آیا کودکان در جدیدترین گروه مجاز 5 تا 11 ساله در معرض خطر ابتلا به میوکاردیت هستند یا خیر. از آنجایی که این بیماری بسیار نادر است، پزشکان تنها پس از واکسینه شدن هزاران نفر متوجه خواهند شد که آیا این بیماری بر کودکان این جوان تاثیر می گذارد یا خیر.

3. کودکان کوچکتر دوز کمتری دریافت می کنند.

واکسن فایزر که به کودکان 12 تا 16 ساله داده می شود دقیقاً همان واکسنی است که به نوجوانان و بزرگسالان بزرگتر داده می شود. اما در طول کارآزمایی‌های بالینی، محققان دریافتند که می‌توانند حتی با دوز کمتر، پاسخ ایمنی قوی در کودکان 5 تا 11 ساله دریافت کنند.

واکسن های مجاز برای کودکان در این گروه سنی یک سوم دوز بزرگسالان، 10 میکروگرم (mcg) به جای 30 است.

شات ها در ویال های مختلف و کوچکتر بسته بندی می شوند و از سوزن های کوچکتر استفاده می شود.

برنامه واکسن برای کودکان 5 تا 11 سال، و همچنین برای کودکان 12 سال و بالاتر، دو دوز است که با فاصله سه هفته از یکدیگر تجویز می شود.

4. کووید-19 بیش از آنچه که بسیاری تصور می کنند، کودکان را بیمار می کند.

طبق گزارش CDC، نزدیک به 2 میلیون کودک آمریکایی 5 تا 11 ساله از زمان شروع همه گیری کووید-19 مبتلا شده اند، در حالی که 1.5 میلیون کودک 12 تا 15 ساله دیگر نیز به این بیماری مبتلا شده اند.

در حالی که این کسری کوچک از ده‌ها میلیون مورد در بزرگسالان در ایالات متحده است، هنوز هم بیماری جدی‌تر و گسترده‌تر از سایر مواردی است که کودکان را مبتلا می‌کنند.

کودکانی که به ویروس کرونا مبتلا می شوند معمولاً به موارد خفیف تری مبتلا می شوند. اما حتی در آن زمان، تب، لرز، سردرد، معده درد و سایر علائم، ایده هیچ کودکی سرگرم کننده نیست.

برای برخی از کودکان، حمله آنها با COVID-19 شدیدتر است. مور می گوید: «هزاران بستری در بیمارستان در این گروه سنی آسیب زا و پرهزینه بوده است.

بچه‌های کوچکتر به‌ویژه مستعد ابتلا به بیماری به نام سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان (MIS-C) هستند که می‌تواند باعث اختلال عملکرد قلب، آسیب کلیه و در موارد نادر مرگ شود. CDC بیش از 600 مرگ و میر در کودکان زیر 15 سال را به دلیل کووید-19 گزارش می دهد که بسیاری از آنها از این وضعیت هستند.

و تعداد ناشناخته‌ ای از کودکان به بیماری طولانی‌تری مبتلا می‌شوند که به عنوان کووید طولانی شناخته می‌شود. یک مطالعه در رم که در آوریل 2021 در Acta Paediatrica منتشر شد، 129 کودک (میانگین سنی 11 سال) را که مبتلا به کووید-19 تشخیص داده شده بودند، مورد بررسی قرار داد و نشان داد که بیش از نیمی از آنها حداقل یک علامت ماندگار پس از بهبودی از بیماری حاد داشتند. بیش از 10 درصد هنوز حداقل 4 ماه بعد سه یا بیشتر علائم آزاردهنده را تجربه می کردند.

5. COVID-19 بر سلامت روان کودکان نیز تأثیر گذاشته است.

واکنش اجتماعی به این بیماری همه گیر شامل تعطیلی مدارس، لغو ورزش های سازماندهی شده و سایر فعالیت های گروهی و تبدیل خوابیدن به خاطره ای دور برای بسیاری از کودکان بوده است. این تأثیر شدیدی بر سلامت روان کودکان داشته است که آکادمی اطفال آمریکا و سایر گروه‌های پزشکی آن را به عنوان وضعیت اضطراری ملی اعلام کرده‌ اند.

اقدامات به کار گرفته شده برای محافظت از کودکان در برابر COVID-19 نیز بر سلامت روان و یادگیری آنها تأثیر گذاشته است. نظرسنجی KFF نشان داد که تقریباً از هر چهار والدین کودکی که به صورت حضوری به مدرسه می‌رود، یک نفر مجبور شده است فرزند خود را به دلیل قرار گرفتن در معرض احتمالی در سال تحصیلی اخیر قرنطینه کند و باعث غیبت آنها در کلاس‌ها شود.

حتی غم انگیزتر، مطالعه ای که در ماه اکتبر در Pediatrics منتشر شد، نشان داد که 140000 کودک یک مراقب خود را به دلیل این بیماری از دست داده اند. دکتر جاکوبسون می‌گوید محافظت از کودکان و خانواده‌هایشان با این واکسن، آنها را قادر می‌سازد تا در مدرسه و فعالیت‌های اجتماعی بدون ترس از اینکه ممکن است بسیار بیمار شوند، شرکت کنند.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}