سوالات متداول در خصوص واکسن ویروس COVID-19

واکسن ویروس کرونا شامل معرفی ماده ای است که شبیه یا شامل بخشی از ویروس در بدن است تا پاسخ ایمنی به ویروس را تحریک کند. در حال حاضر ، هیچ واکسنی برای درمان قطعی ویروس COVID-19 وجود ندارد. ایجاد واکسن ها ممکن است سالها طول بکشد ، اما از مهندسی ژنتیک برای کمک به ایجاد واکسن COVID-19 در اسرع وقت استفاده می شود.

دانشمندان ملی بهداشت یهودیان و سایر افراد در سراسر جهان در حال تولید واکسن هستند.
دولت ایالات متحده تخمین می زند که یک واکسن COVID-19 حدود 12-18 ماه دیگر باقی مانده است.
واکسن DNA نوید بخش تولید آنتی بادی های خنثی کننده است

ChAdOx1 nCoV-19 فاز 1 آزمایش واکسن انسانی را در انگلستان آغاز می کند. این واکسن از ویروس سرماخوردگی ضعیف شده برای آموزش سیستم ایمنی بدن برای شناسایی SARS-CoV-2 و مبارزه با ویروس استفاده می کند. محققان معتقدند این واکسن تا پاییز در دسترس خواهد بود. نوترکیب Adenovirus Type-5 (Ad5) آزمایشات فاز 1 را با این واکسن به پایان رساند که توانایی کمک به شرکت کنندگان در ایجاد آنتی بادی SARS-CoV-2 با عوارض جانبی خفیف تا متوسط ​​را دارد. تیم تحقیق در حال جذب نیرو برای مرحله 2 آزمایش هستند.

توجه : در این مقاله سوالات متداولی که در خصوص واکسن ویروس کرونا برای شما ایجاد می شود، پاسخ داده شده است پس با ما همراه باشید.

آیا می توانم سه واکسن مختلف را مخلوط و مطابقت دهم؟

تا به امروز ، هیچ مطالعه ای در مورد کارایی و ایمنی سری محصولات مخلوط انجام نشده است. سه واکسن COVID-19 قابل تعویض نیستند. با این حال ، اگر فردی نتواند این مجموعه را با یکی از واکسن های mRNA تکمیل کند ، ممکن است واکسن Janssen COVID-19 حداقل 28 روز از اولین دوز واکسن mRNA تجویز شود. علاوه بر این ، در شرایط استثنایی که نوع واکسن دوز اول تعیین نشده یا در دسترس نیست ، یک فرد می تواند واکسن mRNA موجود را با حداقل 28 روز بین دوز دریافت کند.

آیا واکسن COVID-19 می تواند به شما بیماری بدهد؟

نه واکسن نمی تواند COVID-19 را به شما بدهد. واکسنهای mRNA و واکسن آدنوویروس که اخیراً از جانسون و جانسون تأیید شده است ، فقط حاوی بخشی جزئی از ماده ژنتیکی ویروس است ، دستورالعملهای ساخت فقط یک پروتئین به نام "s" یا "سنبله". هیچ یک از واکسن ها حاوی قطعات مورد نیاز برای ویروس بیشتر نیستند. شما می توانید از واکسن عوارض جانبی داشته باشید ، از جمله تب پایین ، لرز و بدن درد ، اما اینها اثرات سیستم ایمنی بدن شما در پاسخ به واکسن و ایجاد ایمنی است.

این اولین واکسن های COVID-19 چگونه کار می کنند؟

واکسن ها ما را در معرض تکه هایی از باکتری یا ویروس قرار می دهند ، که باعث می شود بدن ما یک تهدید بالقوه را تشخیص دهد و پاسخ ایمنی ایجاد کند. هدف از استفاده از واکسن کمک به بدن برای آماده سازی یک عفونت واقعی است ، بنابراین آماده است تا ویروس SARS-CoV-2 را در معرض خطر سریع و موثر از بین ببرد.

واکسن ها انواع مختلفی دارند. واکسن های Pfizer ، Moderna و Johnson & Johnson همگی دارای مواد ژنتیکی هستند که سلول ها از آنها برای تهیه کپی از پروتئین سنبله ویروسی استفاده می کنند. واکسن های پیام رسان Pfizer و Moderna (mRNA) مواد ژنتیکی را در داخل حباب های روغنی کوچک تحویل می دهند. واکسن جانسون و جانسون ماده ژنتیکی ویروس کرونا را در داخل یک ویروس سرماخوردگی بی خطر حمل می کند ، که تغییر یافته است به طوری که نمی تواند خود را در داخل سلول کپی کند و بنابراین نمی تواند شما را بیمار کند. هنگامی که سلول های شما از آن ماده ژنتیکی برای ساختن پروتئین ویروس کرونا استفاده کنند ، آنها در سطح آن سلول ها نمایش داده می شوند. سلول های ایمنی با این پروتئین ها روبرو می شوند ، آنها را به عنوان مهاجمان خارجی تشخیص می دهند و یک پاسخ ایمنی خاص به پروتئین سنبله ایجاد می کنند. سپس اگر در معرض ویروس واقعی قرار بگیرید ، بدن شما این پاسخ ایمنی خاص را فعال می کند تا پادتن ها بتوانند ویروس را از کار بیندازند و شما را در برابر بیماری محافظت کنند.

بعد از استفاده از واکسن ، چه مدت کسی محافظت می شود؟

با استفاده از دو واکسن mRNA ، تخمین زده می شود که حدود دو تا سه هفته پس از اتمام عکس دوم ، مصونیت ایجاد می شود. زمان دقیق ایمنی ممکن است متفاوت باشد زیرا هر واکسن کمی متفاوت عمل می کند و هر فرد کمی متفاوت پاسخ می دهد. واکسن های Pfizer و Moderna هر دو واکسن دو شات هستند و مهم است که فرد هر دو عکس بگیرد تا درجه ایمنی نشان داده شده توسط آزمایشات را بدهد.

واکسن آدنو ویروس جانسون و جانسون تنها به یکبار شلیک نیاز دارد. بیشتر افراد در طی دو هفته پس از گرفتن واکسن ، با مصونیت کامل حدود چهار هفته پس از تزریق ، دچار برخی از مصونیت ها می شوند.

آیا اگر احساس خوبی ندارم می توانم واکسن بزنم؟

اگر در گروهی هستید که در حال حاضر واجد شرایط دریافت واکسن هستند و احساس خوبی ندارید ، توصیه می شود تا زمان بهبودی واکسن صبر کنید. اگر علائمی از عفونت تنفسی دارید ، ارزیابی و آزمایش از منابع مراقبت های بهداشتی در جامعه شما توصیه می شود.

اگر حساسیت شدید یا حساسیت غذایی دارید ، از جمله آنافیلاکسی ، آیا باید واکسن COVID-19 بزنید؟

شما باید با پزشک خود صحبت کنید ، اما برای اکثر مردم پاسخ بله ، شما باید واکسن بزنید. پزشک ممکن است به شما بگوید قبل و بعد از تزریق دارو مصرف کنید تا خطر واکنش آلرژیک کاهش یابد. همچنین باید به افرادی که به شما واکسن می دهند بگویید که حساسیت دارید و پس از دریافت واکسن حداقل 15-30 دقیقه در محل واکسن باقی بمانید. اکثر مبتلایان به آلرژی مشکلی با واکسن نداشته اند. CDC در صورت واكنش آلرژیك نسبت به هر داروی تزریقی یا واكسن اما نه به سایر داروها یا مواد حساسیت زای محیطی ، اقدام احتیاطی برای واكسین كردن را در نظر گرفته است. تنها موارد منع مصرف واقعی واکسن ، واکنش آلرژیک به یکی از اجزای واکسن یا دوز اول خود واکسن است.

اگر سرطان دارید ، آیا باید واکسن COVID-19 بزنید؟

شما باید با آنکولوژیست خود صحبت کنید. برای اکثر افراد ، پاسخ بله است ، شما باید واکسن بزنید. سرطان یک عامل خطرناک برای ابتلا به COVID-19 شدیدتر است و واکسن می تواند به جلوگیری از بیماری شدید کمک کند.

اگر باردار یا شیرده هستید ، آیا باید این واکسن را بزنید؟

شما باید با پزشک خود صحبت کنید و با هم تصمیم بگیرید. واکسن به طور رسمی در افراد باردار مورد مطالعه قرار نگرفته است ، بنابراین اطلاعات ایمنی در دسترس نیست. با این حال ، زنان باردار در معرض خطر ابتلا به COVID-19 شدید هستند و براساس مطالعات فعلی ، متخصصان معتقدند واکسن های mRNA ، مانند سایر واکسن هایی که حاوی ویروس زنده نیستند ، خطری برای افراد باردار نیست. در حالی که ایمنی در زنان شیرده مورد بررسی قرار نگرفته است ، دانشمندان معتقدند این واکسن خطری برای مادران شیرده یا نوزادان ندارد.

من اخیراً آنتی بادی درمانی غیرفعال برای COVID-19 دریافت کرده ام ، آیا هنوز هم می توانم با واکسن COVID-19 واکسن بزنم؟

بله ، اما واکسیناسیون برای افرادی که آنتی بادی مونوکلونال یا پلاسمای بهبودی به عنوان بخشی از درمان COVID-19 دریافت کرده اند ، باید حداقل 90 روز به تعویق بیفتد تا از ایجاد مزاحمت در درمان ایمنی از واکسن جلوگیری کند.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}