آیا واکسن ویروس COVID-19 روی بینایی شما تأثیر می گذارد؟

ترس از عوارض جانبی ، از جمله چگونگی تأثیر آن بر بینایی ، دلیل اصلی این است که برخی آمریکایی ها در واکسیناسیون علیه ویروسی که باعث ایجاد COVID-19 می شود ، مردد باقی می مانند. با این حال ، هنوز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه عوارض جانبی گسترده واکسن ها به بینایی مربوط است ، ظاهر نشده است.

البته لازم به ذکر است که حداقل یک مورد جدا شده از یک عارضه جانبی مرتبط با چشم گزارش شده است - یک کارگر بهداشتی در آلاسکا که پس از گرفتن عکس COVID-19 دچار پف چشم شد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در حال بررسی این موضوع در میان سایر واکنشهای آلرژیک نادر به واکسن ویروس کرونا است که توسط Pfizer و BioNTech تولید شده است.

عوارض جانبی رایج واکسن های ویروس کرونا شامل:

  • درد و تورم بازو در محل تزریق
  • تب
  • لرز
  • خستگی و سردرد

طبق گفته دانشکده بهداشت عمومی بلومبرگ دانشگاه جان هاپکینز ، "کاملاً طبیعی است که عوارض جانبی ناشی از واکسن COVID-19 را تجربه کنید."

متخصصان مراقبت از چشم به COVID-19 

این عوارض و عوارض دیگر باعث نمی شود که متخصصان مراقبت از چشم در ایالات متحده آستین خود را بالا بزنند تا عکس COVID-19 یا حتی واکسیناسیون را انجام دهند. دکتر ویلیام رینولدز ، رئیس انجمن بینایی سنجی آمریکا ، در 2 دسامبر سال 2020 ، نامه ای به رئیس وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده نوشت که اعضای سازمان "آماده کمک به مردم و کمک به ملت هستند. جامعه مراقبت های بهداشتی در پاسخ به شیوع COVID-19. "

چشم پزشکان در ایالات متحده همچنین درگیر مبارزه با COVID-19 هستند. دکتر ویلیام کالبرتسون ، استاد چشم پزشکی در انستیتوی چشم Bascom Palmer در میامی ، به Ophthalmology Times گفت که چشم پزشکان و کارکنان این موسسه واکسیناسیون را از 15 دسامبر سال 2020 آغاز کردند.

مشکلات چشمی در بین کودکان مبتلا به COVID-19

در حالی که واکسن های COVID-19 به مشکلات جدی بینایی مرتبط نبوده اند ، محققان مشکلات چشمی را در تعدادی از کودکان مبتلا به خود بیماری تشخیص داده اند. یک مطالعه نشان داد که تقریباً یک چهارم کودکان بیمارستان چینی که در ژانویه ، فوریه و مارس 2020 تحت درمان COVID-19 تحت درمان قرار گرفتند ، دارای مشکلات خفیف چشمی بودند. این مشکلات شامل ترشحات چشم همراه با التهاب ملتحمه (چشم صورتی) ، مالش چشم ، درد چشم و تورم پلک بود.

اما مطالعه محدود بود و محققان فقط شرایط 216 بیمار اطفال را بررسی کردند.

مشکلات چشمی متصل به سایر واکسن ها

در حالی که واکسن های COVID-19 تاکنون عوارض جانبی نگران کننده ای در رابطه با بینایی ایجاد نکرده اند ، اما واکسن های مربوط به چندین بیماری دیگر با مشکلات چشم و بینایی مرتبط بوده اند. در اینجا خلاصه ای از این مسائل وجود دارد:

واکسن آنفولانزای فصلی

در موارد نادر ، برخی از بیمارانی که واکسن آنفلوانزا دریافت کرده اند علائم خفیف مانند قرمزی چشم ، درد چشم و تاری دید را تجربه کرده اند. عوارض جانبی رایج واکسن آنفولانزا شامل درد ، قرمزی یا تورم در محل تزریق همراه با سردرد ، تب ، حالت تهوع و دردهای عضلانی است.

واکسن سرخک-اوریون- سرخچه (MMR)

یک مطالعه منتشر شده در سال 2008 نتیجه گرفت که نوریت بینایی یک عارضه نادر از واکسن برای واکسن سرخک-سرخچه (MR) است. نوریت بینایی نوعی التهاب است که بر عصب بینایی تأثیر می گذارد و سیگنال هایی را از پشت چشم به مغز می فرستد.

عوارض جانبی رایج واکسن MMR شامل تب ، بثورات خفیف ، تورم گونه یا غدد گردن و درد مفصل موقتی (بیشتر در زنان نوجوان و بزرگسال) است. عوارض جانبی نادر شامل تشنج کوتاه مدت و تعداد پلاکت پایین است. در موارد بسیار نادر ، واکسن MMR می تواند باعث ناشنوایی ، تشنج طولانی مدت ، کما یا آسیب مغزی شود.

واکسن آبله مرغان و زونا

یک مطالعه موارد نادر التهاب قرنیه را در کودکان (آبله مرغان) و بزرگسالان (زونا) پس از دریافت واکسن ویروس زوستر برای هر دو بیماری کشف کرد.

عوارض جانبی شایع واکسن آبله مرغان شامل درد در بازو و بثورات خفیف در محل تزریق ، درد و سفتی مفصل موقتی و تب است. برای واکسن زونا ، عوارض جانبی رایج عبارتند از: بازو درد ، قرمزی و تورم در محل تزریق ، خستگی ، درد عضلانی ، سردرد ، لرز ، تب ، درد معده و حالت تهوع

نتیجه گیری :

در حالی که واکسن های مختلف می توانند عوارض جانبی ، عمدتا خفیف ، مرتبط به بینایی ایجاد کنند اما هیچ شواهد علمی وجود ندارد که واکسن های COVID-19 عوارض جانبی مرتبط با چشم را تحریک کنند و به طور کلی کارشناسان می گویند مزایای واکسیناسیون در برابر COVID-19 بیشتر از عوارض جانبی بالقوه آن است.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}