آنچه باید از واکسن ویروس کرونا بدانید!

واکسن‌های کووید-19 وقتی با آزمایش‌های مؤثر و اقدامات پیشگیرانه موجود ترکیب می‌شوند، ابزاری حیاتی برای کمک به کنترل همه‌گیری هستند. با وجود چندین نامزد واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی، کشورهایی از جمله مقدونیه شمالی شروع به گسترش ایمن سازی COVID-19 کرده اند.

تهدیدی که COVID-19 برای کودکان ایجاد می کند بسیار زیاد است و بسیار فراتر از اثرات فیزیکی فوری بیماری است. با ادامه یا اعمال مجدد محدودیت های قرنطینه، دسترسی کودکان به خدمات بهداشتی ضروری ممکن است به طور جدی تحت تأثیر قرار گیرد. کاهش در سطح پوشش معمول مراقبت های بهداشتی و رکود اقتصادی در آینده سلامت و آینده نسلی از کودکان را تهدید می کند. در زیر به برخی از رایج ترین سوالاتی که ممکن است در مورد واکسن کووید-19 داشته باشید پاسخ داده شده است.

آیا واکسن های تایید شده COVID-19 ایمن هستند؟

آره. برای تأیید استفاده، واکسن‌های کووید-۱۹ باید بالاترین استانداردهای ایمنی و کارایی را داشته باشند. اگرچه واکسن‌های کووید-۱۹ در زمان بی‌سابقه ساخته شدند، اما این فرآیند سیستم‌های آزمایش، ارزیابی نتایج و تایید یک واکسن را سخت‌تر نکرده است. سازمان جهانی بهداشت (WHO) به دقت بر عرضه همه واکسن‌های COVID-19 نظارت می‌کند.

واکسن ها چگونه کار می کنند؟

واکسن ها به سیستم ایمنی بدن ما می آموزند که آنتی بادی های خاصی را علیه ویروس ها و باکتری های عامل بیماری یا سموم آنها بسازد. بدن شما برای مبارزه با اینها مسلح می شود بدون اینکه ابتدا بیمار شوید. بنابراین، در آینده وقتی بدن با ویروس ها یا باکتری هایی که علیه آنها واکسن ساخته می شود مواجه می شود، از قبل می داند که چگونه آنها را شکست دهد.

تفاوت بین انواع مختلف واکسن COVID-19 چیست؟

انواع مختلفی از واکسن کووید-19 ساخته شده است، یا در حال توسعه است، از جمله:

واکسن‌های ویروسی غیرفعال یا ضعیف، که از نوعی ویروس استفاده می‌کنند که غیرفعال یا ضعیف شده است، بنابراین باعث بیماری نمی‌شود، اما همچنان پاسخ ایمنی ایجاد می‌کند. واکسن‌های مبتنی بر پروتئین، که از قطعات بی‌ضرر پروتئین یا پوسته‌های پروتئینی که ویروس کووید-۱۹ را تقلید می‌کنند، استفاده می‌کنند تا با خیال راحت پاسخ ایمنی ایجاد کنند.

واکسن‌های ناقل ویروسی، که از یک ویروس بی‌خطر استفاده می‌کنند که حامل پروتئین‌های کروناویروس است تا به طور ایمن یک پاسخ ایمنی ایجاد کند. واکسن‌های اسید نوکلئیک (mRNA) از RNA مهندسی شده ژنتیکی برای تولید پروتئینی استفاده می‌کنند که خود به‌طور ایمن پاسخ ایمنی را تحریک می‌کند.

آیا می توانم از طریق واکسن به COVID-19 مبتلا شوم؟

خیر. هیچ یک از واکسن‌های کنونی حاوی ویروس زنده‌ای که باعث COVID-19 می‌شود، نیست. این بدان معناست که واکسن نمی تواند ما را مبتلا به COVID-19 کند. علائم خفیف گزارش شده توسط افراد واکسینه شده (درد، قرمزی پوست در محل تزریق، سردرد و تب) تنها دلیلی بر فعال شدن سیستم ایمنی بدن شما است.

آیا واکسن های COVID-19 می توانند DNA من را تغییر دهند؟

نه. حتی آن واکسن هایی که واکسن های mRNA نامیده می شوند، به هیچ وجه با DNA شما تغییر نمی کنند یا با آن تعامل ندارند. واکسن‌های mRNA به سلول‌های ما آموزش می‌دهند که چگونه پروتئینی بسازند که پاسخ ایمنی را تحریک کند و سپس بلافاصله حل شود. این باعث ایجاد ایمنی در برابر ویروسی می شود که باعث COVID-19 می شود. mRNA (یعنی دستورالعمل ها) از یک واکسن هرگز وارد هسته سلول نمی شود، جایی که DNA ما در آن نگهداری می شود.

اگر قبلاً COVID-19 داشته ام و بهبود یافته ام، آیا هنوز باید واکسن COVID-19 دریافت کنم؟

به همه افراد باید واکسن کووید-19 ارائه شود، صرف نظر از اینکه قبلاً این عفونت را داشته‌اند یا خیر. با این حال، افرادی که در حال حاضر به COVID-19 مبتلا هستند، باید واکسیناسیون را تا پایان دوره بیماری خود و پس از اینکه معیارهای مقامات بهداشتی خود را برای قطع قرنطینه رعایت کردند، به تعویق بیاندازند.

با توجه به اینکه افرادی که مبتلا به کووید-19 بوده اند حداقل برای چند ماه پس از بیماری مصونیت پیدا می کنند، مقامات بهداشتی ممکن است تصمیم بگیرند که واکسیناسیون خود را به تعویق بیاندازند تا از منابع فعلی خود برای کسانی که هنوز تحت تأثیر این بیماری قرار نگرفته اند و تا زمانی که واکسن های بیشتری در دسترس قرار نگرفته اند، استفاده کنند.

پس از واکسینه شدن، مصونیت واکسن چقدر طول می کشد؟

هنوز شواهد علمی کافی در مورد مدت زمان مصونیت پس از واکسیناسیون وجود ندارد، اگرچه چندین کشور در حال مطالعه آن هستند. این یکی دیگر از دلایلی است که باعث می‌شود حتی پس از دریافت یک دوز واکسن یا واکسینه شدن کامل طبق برنامه توصیه‌شده، به استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری فیزیکی و بهداشت فردی ادامه دهیم.

چه زمانی می توانم انتظار دریافت واکسن خود را داشته باشم؟

تقاضای جهانی برای واکسن‌های کووید-۱۹ بسیار زیاد است و عرضه واکسن هنوز محدود است، به این معنی که همه نمی‌توانند همزمان واکسن را دریافت کنند. همه کشورها نیاز به دسترسی به واکسن های ایمن و موثر COVID-19 دارند. و در داخل کشورها اولین دسته از واکسن ها باید ابتدا به افرادی داده شود که در معرض بالاترین خطر عفونت، بیماری جدی یا مرگ هستند. این شامل کارکنان بهداشتی می‌شود که از بیماران کووید-19، افراد مسن و متعاقباً افرادی با شرایط سلامت زمینه‌ای خاص مراقبت می‌کنند. 

آیا کودک من باید واکسن کووید-19 دریافت کند؟

بر اساس طرح COVAX، دوزهای اولیه واکسن های ارسال شده به کشورها برای کارکنان بهداشتی و افرادی که در معرض خطر بالای بیماری شدید ناشی از ویروس هستند، مانند افراد مسن یا کسانی که شرایط زمینه ای دارند، در نظر گرفته شده است و بعید است که به کودکان داده شود. این جمعیت ها برای کمک به کاهش عوارض ناشی از COVID-19 و کمک به محافظت از سیستم های بهداشتی که به همه خدمات می دهند، اولویت بندی شده اند. راهنما و در دسترس بودن ممکن است با یادگیری بیشتر به روز شود، بنابراین ایده خوبی است که به منابع قابل اعتماد مانند WHO و همچنین وزارت بهداشت مراجعه کنید.

با این حال، مهم است که مطمئن شوید که کودک شما به دریافت واکسیناسیون های معمول دوران کودکی ادامه می دهد. در مورد نحوه انجام این کار با خیال راحت بخوانید.

آیا مادران شیرده باید واکسن COVID-19 را دریافت کنند؟

شیردهی مزایای سلامتی قابل توجهی برای زنان شیرده و کودکان شیرده آنها دارد. انتظار می رود اثربخشی واکسن در زنان شیرده مانند سایر بزرگسالان باشد. با این حال، هیچ داده‌ای در مورد ایمنی واکسن‌های COVID-19 در زنان شیرده یا در مورد اثرات واکسن‌های mRNA بر کودکان شیرده وجود ندارد. از آنجایی که واکسن یک واکسن ویروس زنده نیست و mRNA به هسته سلول وارد نمی شود و به سرعت تجزیه می شود، از نظر بیولوژیکی و بالینی بعید است که خطری برای کودک شیرده ایجاد کند. بر اساس این ملاحظات، یک زن شیرده که بخشی از یک گروه توصیه شده برای واکسیناسیون است، به عنوان مثال. به کارکنان بهداشتی باید واکسیناسیون به صورت معادل ارائه شود. WHO قطع شیردهی پس از واکسیناسیون را توصیه نمی کند.

آیا زنان باردار باید واکسن COVID-19 را دریافت کنند؟

زنان باردار در مقایسه با زنان در سنین باروری که باردار نیستند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کووید-19 شدید قرار دارند و COVID-19 با افزایش خطر زایمان زودرس مرتبط است. WHO توصیه می کند که از واکسن کووید-19 در بارداری استفاده نشود، مگر اینکه مزایای واکسیناسیون یک زن باردار بر خطرات احتمالی واکسن غلبه کند، مانند کارکنان بهداشتی که در معرض خطر بالای قرار گرفتن در معرض قرار دارند و زنان باردار مبتلا به بیماری های همراه آنها را در گروه پرخطر قرار می دهند. 

واکسن ویروس کرونا

چگونه می توانم از خانواده خود محافظت کنم تا زمانی که واکسن کووید-19 دریافت کنیم؟

در اینجا برخی از اقدامات احتیاطی وجود دارد که شما و خانواده‌تان می‌توانید برای جلوگیری از عفونت انجام دهید:

دست های خود را به طور مکرر با آب و صابون یا مالش دستی حاوی الکل بشویید

حداقل 1 متر فاصله بین خود و دیگران را حفظ کنید

اگر شما یا فرزندتان تب، سرفه، مشکل در تنفس یا سایر علائم COVID-19 دارید، زودتر به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

از مکان‌های شلوغ، فضاهای بسته و محصور با تهویه ضعیف خودداری کنید و سعی کنید در مکان‌های عمومی از مردم فاصله بگیرید.

در مکان‌های عمومی که در آن‌ها انتقال اجتماعی وجود دارد و فاصله‌گذاری فیزیکی امکان‌پذیر نیست، از ماسک استفاده کنید.

تمام فضاهای داخلی را به خوبی تهویه کنید.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}