آیا واکسن COVID-19 بی خطر است؟

در برخی افراد بعد از زدن واکسن ویروس کرونا علائمی دیده می شود مانند لخته شدن خون، اگرچه احتمال این که برای یک فرد اتفاق بیفتد هنوز بسیار کم است ، اما به عنوان یک احتیاط ، به گروه های سنی جوان تر در انگلیس واکسن های جایگزین ارائه می شود. بهتر است بدانید که به طور کلی علائمی که بدن بعد از زدن واکسن از خود نشان می دهد، نشان دهنده پاسخ بدن به واکسن است. در ادامه با ما همراه باشید تا درخصوص خطرناک بودن یا نبودن واکسن اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

چه اتفاقی افتاده است؟

برخی از افراد اخیراً واکسینه شده دچار لخته های غیرمعمول شده اند ، از جمله نوعی در مغز به نام ترومبوز ورید سینوس مغزی (CSVT) این دلیل بر مقصر بودن واکسن نیست. خود عفونت کوویید نیز می تواند لخته ها را بیشتر کند و به طور طبیعی نیز رخ دهد.

کارشناسان تأکید می کنند که مزایای واکسیناسیون بیشتر از خطرات اکثریت قریب به اتفاق افراد است ، اما برای بزرگسالان جوان تر از تعادل بیشتری برخوردار است.

به عنوان یک پیشگیری ، تنظیم کننده ها به نظارت بر وضعیت ادامه می دهند و توصیه می کنند علائم مانند کبودی غیرمعمول یا سردرد مداوم پس از واکسیناسیون ، باید یک معاینه پزشکی را به سرعت انجام دهد و به بزرگسالان زیر 40 سال انگلیس واکسن Covid متفاوتی ارائه می شود.

از کجا می دانیم واکسن بی خطر است؟

قبل از اینکه به سراغ مطالعات انسانی برویم ، آزمایشات ایمنی در آزمایشگاه با آزمایشات و تحقیقات روی سلول ها و حیوانات آغاز می شود. اصل این است که از کوچک شروع کنید و فقط در صورت عدم وجود هیچ گونه نگرانی ایمنی در مرحله بعدی ، به مرحله بعدی آزمایش بروید.

چه زمانی واکسن ویروس کرونا می گیرم؟
آزمایشات چه نقشی دارند؟

اگر اطلاعات ایمنی آزمایشگاه ها خوب باشد ، دانشمندان می توانند واکسن را بررسی کنند یا درمان موثر است. این به معنای آزمایش روی تعداد زیادی داوطلب است. حدود 40،000 در مورد Pfizer-BioNTech ، اولین تصویب شده در انگلستان. به نیمی از افراد واکسن داده می شود و به نیمی دیگر تزریق دارونما انجام می شود. به محققان و شرکت کنندگان گفته نمی شود که کدام گروه است ، تا بعد از نتایج ، برای جلوگیری از سوگیری.

همه کارها و یافته ها به طور مستقل بررسی و تأیید می شوند.

آزمایشات واکسن Covid با سرعتی ناخوشایند اتفاق افتاد ، اما هیچ مرحله ای را پشت سر نگذاشتند - آنها توانستند سریعتر حرکت کنند زیرا افراد زیادی درگیر شدند و پروژه های دیگر کنار گذاشته شدند.

تصویب سریع واکسن ها در برابر انواع جدید چیست؟

دانشمندان امیدوارند با اطمینان از واکسن های کرونا ویروس بتوانند از بروز محافظت بالا در هنگام ظهور انواع جدید بیماری اطمینان حاصل کنند. تنظیم کننده داروی انگلیس می گوید واکسن های جدید در صورت لزوم برای تأیید سریعاً پیگیری می شوند. 

اما به آزمایشات طولانی مدت بالینی با هزاران داوطلب نیازی نخواهد بود.

در عوض ، می توان از داده های مطالعات موجود و استفاده مداوم از دنیای واقعی استفاده کرد.

آیا واکسن به من عوارض جانبی می دهد؟

واکسن ها به شما بیماری نمی دهند. در عوض ، آنها به سیستم ایمنی بدن شما یاد می دهند که عفونت را که برای محافظت در برابر آن طراحی شده اند ، شناسایی و با آن مبارزه کنند. برخی از افراد علائم خفیف تا متوسطی را پس از بروز تجربه می کنند درواقع علائمی که پس از واکسینه شدن بروز پیدا میکند ابتلا به خود بیماری نیست ، بلکه پاسخ بدن به واکسن است. واکنشهای متداول که ممکن است بیش از یک نفر از هر 10 نفر را درگیر کند و به طور معمول در طی چند روز بهبود یابد شامل لرز ، خستگی و درد عضلات است.

چه کسی واکسن یا درمان را تأیید می کند؟

فقط در انگلیس تصویب می شود که تنظیم کننده در شرایطی واکسن را تایید میکند که از ایمنی واکسن و موثر بودن آن مطمئن باشد. بررسی ها پس از تأیید ادامه می یابد تا اطمینان حاصل شود که دیگر هیچ عارضه جانبی یا خطری در طولانی مدت وجود ندارد. متخصصان مستقل کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن سازی در مورد چگونگی استفاده از واکسن و اینکه چه کسی باید آن را تزریق کند تصمیم می گیرند.

واکسن Covid چیست؟

واکسن Pfizer-BioNTech (و Moderna) از بیت های کد ژنتیکی برای ایجاد پاسخ ایمنی استفاده می کند. به این موارد واکسن mRNA گفته می شود. آنها سلولهای انسانی را تغییر نمی دهند ، بلکه فقط دستورالعمل هایی برای ساختن ایمنی بدن نسبت به کووید به بدن ارائه می دهند.

واکسن Oxford-AstraZeneca از ویروسی بی خطر استفاده می کند که شباهت زیادی به ویروس همه گیر دارد. واکسن ها گاهی اوقات حاوی مواد دیگری مانند آلومینیوم هستند که باعث پایداری یا تأثیر بیشتر واکسن می شوند.

آلرژی چطور؟

واکنش های آلرژیک به واکسن ها نادر است. برای هر واکسن تایید شده ، مواد تشکیل دهنده ذکر شده است. واکنش های آلرژیک جدی اما قابل درمان در تعداد بسیار کمی از افراد واکسن Pfizer-BioNTech وجود داشته است.

به عنوان یک اقدام پیشگیرانه ، MHRA می گوید افرادی که سابقه واکنش آلرژیک قابل توجهی نسبت به هر یک از مواد موجود در این واکسن دارند ، در حال حاضر نباید این زخم را داشته باشند. توجه داشته باشید که داستان های ضد واکسن از طریق شبکه های اجتماعی به صورت آنلاین منتشر می شود. این پست ها براساس توصیه های علمی نیستند (یا واقعیت ها را با اطلاعات غلط در هم می آمیزند).

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}