پنج نکته در مورد چگونگی تکامل ویروس کرونا باید بدانید!

ویروس Sars-CoV-2 در حال تغییر است که باعث انتقال بیشتر آن می شود ، شدت بیماری را افزایش می دهد و باعث می شود افرادی که باید مصونیت داشته باشند آلوده شود. این انواع باعث نگرانی متخصصان بهداشت جهانی می شود ، به ویژه که علائمی وجود دارد که نشان می دهد برخی از واکسن ها در برابر آنها موثر نیستند.

پنج نکته در مورد چگونگی تکامل ویروس کرونا باید بدانید!

ویروس همیشه در حال تغییر است اما گه گاه جهشی تکاملی ایجاد می کند

هر زمان ویروس Covid-19 شخصی را آلوده می کند ، ماشین آلات بیولوژیکی سلول های وی را ربوده و نسخه هایی از خود را ایجاد می کند. هر از چندگاهی از ماده ژنتیکی حامل ویروس به اشتباه کپی می شود و چیزی تولید می شود که به عنوان جهش شناخته می شود. بیشتر ویروس های دارای جهش از بین می روند ، اما برخی دیگر سلول های دیگر بدن و در نهایت افراد دیگر را آلوده می کنند.

دکتر اریک ولز ، متخصص اپیدمیولوژیست که روی تکامل بیماری های عفونی در کالج امپریال لندن در انگلیس مطالعه می کند ، گفت: "ویروس به طور مداوم در حال تکامل است ، بنابراین ما انتظار داریم که با گذشت زمان شاهد تجمع تغییرات باشیم.

گاهی اوقات ، یکی از این خطاهای ژنتیکی می تواند منجر به تغییراتی شود که برای ویروس سودمند است ، از جمله امکان ورود راحت آن به سلول ها ، تولید نسخه های بیشتری از خود و یا اجازه دادن به آن برای جلوگیری از پاسخ ایمنی افرادی که آلوده می کند.

براساس تحقیقات دکتر ولز و همکارانش ، در اوایل همه گیری ، یکی از این جهش ها باعث شد که ویروس Covid-19 با افزایش میزان تولید ویروس توسط افراد آلوده ، قابل انتقال شود. همچنین به نظر می رسد این تغییر باعث شده است که ویروس تعداد بیشتری از جوانان را نسبت به گذشته آلوده کند.

دکتر ولز گفت: "ما نمی دانیم این اولین بار از کجا به وجود آمد ، اما به نظر می رسد چندین مورد از آن در چین و اروپا رخ داده است." وی افزود که وقتی این نسخه از ویروس در مارس 2020 مشاهده شد ، "در حال گسترش سریع در سراسر جهان است."

تا ژوئن ، این ماده به نوع غالب ویروس در همه گیر تبدیل شده است. آنچه در ژنوم ویروس اتفاق افتاده بود ، آن را از نظر تکامل از فرم قبلی SARS-CoV-2 مناسب تر کرده است.

چند ماه بعد ، ویروس Covid-19 تحت تأثیر تغییرات شگرف تری قرار گرفت که تأثیر مداومی بر روند همه گیری دارد. اینها انواع جدیدی بودند که نه تنها یک تغییر در پروتئین سنبله ، بلکه جهش های مهم متعددی را نشان می دادند. اولین مورد شناسایی شده ، نوع B117 بود که در نمونه های گرفته شده در کنت ، جنوب شرقی انگلیس ، در دسامبر سال 2020 شناسایی شد. این نسخه جدید ویروس در مدت زمان بسیار کوتاهی 17 جهش جداگانه جمع کرده و سرعت آن را افزایش داده است. گسترش یافت

دکتر Volz گفت: "ظاهر انواع جدید کمی تعجب آور بود." ‘ما انتظار نداشتیم B117 با چنین تغییر بزرگی در قابلیت انتقال خود ظاهر شود."

اینها انواع SARs-CoV-2 هستند و نه سویه های جدید

اندکی پس از شناسایی B117 ، نسخه دیگری از ویروس با چند جهش مشابه - اما همچنین برخی از مجزای مهم دیگر - در حال گسترش در آفریقای جنوبی مشاهده شد و سپس مشخص شد که نسخه دیگری در برزیل در حال گسترش است. این موارد به ترتیب با B1.351 و P1 شناخته می شوند. هر دوی آنها جهش هایی دارند که به آنها امکان می دهد افرادی را که باید پس از عفونت قبلی یا واکسیناسیون مصونیت داشته باشند ، دوباره ایمن سازی کنند.

دکتر ولز می گوید ، در حالی که برخی گزارش های خبری این نسخه های جدید ویروس Covid-19 را "گونه" توصیف کرده اند ، توصیف آنها به عنوان "انواع" دقیق تر است. بخشی از مشکل این است که ویروس "ویروس" تعریف کاملاً پذیرفته شده ای ندارد.

برای مقایسه ، یک نوع معمولاً به عنوان نسخه ای از ویروس تعریف می شود که دارای تغییر ژنتیکی است و با توالی اصلی در شناسایی Covid-19 متفاوت است. هنگامی که یک تغییر یا مجموعه ای از تغییراتی را ایجاد می کند که شاخه جدیدی از درخت خانواده اپیدمیولوژیک آن را تشکیل می دهد ، این به عنوان یک تبار شناخته می شود. کلمه "سویه" فقط برای ویروسی اختصاص دارد که دارای خواص بسیار متفاوتی است.

در حال حاضر ، گونه هایی که بیشترین نگرانی را در سراسر جهان ایجاد می کنند هنوز اساساً همان ویروس هستند و همین بیماری را ایجاد می کنند ، اما با تکامل SARS-CoV-2 در نهایت می تواند در مقایسه با ویروس اصلی بسیار تغییر کند.

موارد عفونت مزمن و سطح بالاتر ایمنی جمعیت ممکن است ویروس را تکامل بخشد

اینکه دقیقاً چگونه این گونه ها ظاهر شده اند هنوز مشخص نیست ، اما دانشمندان سرنخی دارند. محققان هنگام نظارت بر مبتلایان به عفونت های Covid-19 با ماندگاری غیرمعمول Covid-19 - که به عنوان عفونت های مزمن شناخته می شوند - مشاهده کرده اند که ویروس تغییرات متعددی را در بیماران منفرد مشاهده می کند ، از جمله برخی جهش ها در انواع جدید.

این ویروس قادر به تکثیر در بدن آنها برای چندین ماه بود و در نتیجه جهش هایی را به خود گرفت. همچنین برخی نشانه ها وجود دارد که ویروس ممکن است در حال فرار از درمان های خاص باشد ، مانند پلاسمای بهبودی ، جایی که آنتی بادی از خون افرادی که از Covid-19 بهبود یافته اند استخراج می شود و به بیمارانی که به شدت بیمار هستند داده می شود. "این نوعی وضعیت است که ما می دانیم می تواند این ویروس های جهش یافته را تولید کند زیرا ویروس همانندسازی خود را در یک میزبان بهینه می کند."

دکتر Volz اضافه می کند ، انواع مختلفی مانند B117 ممکن است جهش های متعددی را در یک بیمار مبتلا به مزمن از این طریق مشاهده کرده و سپس با آلوده کردن شخص دیگری به جامعه فرار کنند.

آنچه توجه وی را به همراه سایر ویروس شناسان و اپیدمیولوژیست ها جلب کرده است این است که به نظر می رسد انواع مختلف در برخی از زمانها جهشهای یکسانی را در مناطق مختلف جهان انتخاب کرده اند. همه این تغییرات جهش های متعددی را در پروتئین سنبله نشان می دهد ، مولکولی که سطح روغنی ویروس را می خواند. این ماده نقشی اساسی در کمک به ورود ویروس به سلول ها دارد و همچنین بخشی است که توسط بیشتر واکسن ها مورد هدف قرار می گیرد.

دکتر ولز می گوید: در برخی از قسمتهای پروتئین سنبله تغییراتی وجود دارد که همه انواع جدید مشترک هستند. "این نشان می دهد که برخی از تحولات همگرا در حال وقوع است - که ممکن است آنها از همان تپه تناسب اندام (تکاملی) بالا بروند."
دکتر ولز توضیح می دهد که افزایش سطح ایمنی در برخی کشورها ممکن است باعث شود که این تغییرات به طور مستقل در موارد مختلف اتفاق بیفتد. انتخاب طبیعی باعث متداول شدن انواع مختلفی می شود که برای فرار از مصونیت افراد سازگارتر هستند.

تعیین توالی نقش مهمی در ردیابی انواع جدید ویروس داشته است

یک مزیت اساسی در طی همه گیری Covid-19 در مقایسه با همه گیری های گذشته ، سطح بررسی علمی است که به لطف تعیین توالی ژنتیکی ، بر روی ویروس ایجاد شده است. تعیین توالی کد ژنتیکی ویروسی در نمونه های گرفته شده از بیماران ، به متخصصان این امکان را داده است تا ویروس را با انتشار آن ردیابی کرده و با ظهور آنها ، انواع جدید را به سرعت شناسایی کنند.

دکتر ولز گفت: "ما هرگز چنین سیستم نظارتی ژنومیک نداشته ایم." "منظورم این است که ، یک سال پیش ، فکر می کنم این داستان علمی تخیلی باشد."

این تشخیص سریع به مقامات بهداشتی و دولت ها اجازه داده است که برای کنترل کنترل انواع مختلف با اقدامات قفل و محدودیت های سفر ، به عنوان مثال ، گام های سریع بردارند. دکتر ولز گفت: "این ایده که در مدت زمان یک ماه شروع به انتشار می کند ، می توان آن را تشخیص داد و سپس منجر به تغییر در سیاست شد - این واقعاً بی سابقه است."

اما علیرغم این ، همچنین واضح است که ویروس هنوز سریعتر از آنچه مقامات قادر به پاسخگویی هستند حرکت می کند. نوع B117 اکنون در حدود 114 کشور گزارش شده در حالی که B1.351 در 67 کشور و P1 در 36 کشور شناسایی شده است. و ممکن است همه آنها هنوز گسترده تر باشند زیرا بسیاری از کشورها نظارت دقیق و تعیین توالی در دسترس ندارند.

محققان شرکت کننده در پروژه MOOD از داده های ناشناس مکان گرفته شده از توییتر و تلفن های همراه برای ردیابی الگوهای سفر از انگلیس ، آفریقای جنوبی و برزیل بین اکتبر تا دسامبر سال 2020 استفاده کردند ، زمانی که تصور می شود هر یک از انواع نگرانی شروع به گسترش کرده است . آنها بین مقاصد با بیشترین مسافر از هر یک از این سه کشور و مکانهایی که متعاقباً انواع مختلفی در آن یافت شد ، همبستگی زیادی پیدا کردند.

دکتر شنگجی لای ، محقق ارشد تحقیق در دانشگاه ساوتهمپتون ، انگلیس ، که رهبری این مطالعه را بر عهده داشت ، گفت: "اگر می خواهید شیوع این انواع را کنترل کنید ، کشورها باید از نزدیک تغییر ژنومی ویروس را کنترل کنند."

واکسن ها در حال حاضر برای مقابله با انواع مختلف ویروس تغییر کرده اند

با توجه به اینکه برخی از واکسنهای Covid-19 علائم کمتری در برابر B1.351 و P1 دارند ، برخی از تولیدکنندگان شروع به تهیه عکسهای تقویت کننده ای کرده اند که ایمنی بیشتری را در برابر این نسخه های ویروس ایجاد می کند.

اما به احتمال زیاد با تکامل ویروس ، واکسن ها باید مرتباً به روز شوند. قبلاً مواردی از ویروس B117 در انگلیس وجود داشته است که جهش را تصور می کند که تا حد زیادی مسئول توانایی ویروس در مقاومت در برابر آنتی بادی ها در P1 و B1.351 است. انواع دیگری نیز وجود دارد که به عنوان مثال در کالیفرنیا ، ایالات متحده آمریکا گسترش می یابند و دارای جهش هایی هستند که می توانند در آینده با ایجاد عفونت مجدد منجر به مشکلاتی شوند.

دکتر ولز گفت: "یک لیست در حال رشد از انواع مورد بررسی است و به احتمال زیاد برخی از آنها به انواع نگرانی تبدیل می شوند." ‘ویروس نشان داده است که توانایی انتقال بیشتر و فرار از مصونیت را دارد. با نسبت زیادی از جمعیت دارای ایمنی یا از طریق عفونت یا واکسن ، فشار بیشتری برای ظاهر شدن انواع فرار وجود خواهد داشت. "

گروه تحقیقاتی وی مدل سازی تکامل SARS-CoV-2 برای کمک به دیگران در پروژه CoroNAb در ایجاد درمان های ضد ویروسی علیه ویروس کرونا بوده است. اگر ویروس به اندازه کافی تغییر کند تا بتواند از سیستم ایمنی بدن افرادی که واکسن دریافت کرده اند جلوگیری کند ، درمان های ضد ویروسی می تواند راهی اساسی برای کنترل بیماری تا زمان تولید واکسن های جدید باشد.

دکتر لای افزود: "ما همچنین می توانیم از داده های سفر خود استفاده کنیم تا ببینیم اقدامات خاص مداخله ای چقدر موثر است." "این می تواند به دولت ها کمک کند تا بهترین راه را برای کنترل نه تنها انواع جدید Covid-19 ، بلکه بیماری های دیگر در آینده نیز پیدا کنند."

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}