تست کرونا در منزل - آزمایش کرونا در منزل
تست کرونا در منزل - آزمایش کرونا در منزل
  • نمونه گیری همزمان از مخاط گلو و بینی
  • هدف این آزمایش شناسایی وجود ویروس فعال در بدن می باشد
  • نمونه‌گیری همزمان از مخاط حلق و بینی توسط سواپ‌
درخواست نمونه گیری در محل
{{request.priceTitle}}
اطلاعات تماس آزمایشگاه

تست کرونا در منزل - آزمایش کرونا در منزل

آزمایش کرونا در منزل

کاربر گرامی، شما می توانید آزمایش کرونا را بدون مراجعه حضوری به آزمایشگاه، از طریق درخواست نمونه گیری در منزل یا محل کار خود (در حال حاضر فقط شهر تهران) از طریق همین صفحه ارسال نمائید. آزمایشگاه مندل مفتخر است که تست کرونا در منزل را با بالاترین کیفیت و در مدت زمان جوابدهی 6 الی 20 ساعت از زمان نمونه گیری برای شما عزیزان انجام می دهد. پس از ثبت درخواست آزمایش مورد نظر خود یعنی درخواست نمونه گیری تست pcr و یا آزمایش آنتی بادی، همکاران ما در آزمایشگاه در سریعترین زمان ممکن پس از هماهنگی با شما، برای گرفتن نمونه با رعایت کامل نکات بهداشتی مراجعه می نمایند و بعد از انجام نمونه گیری و فرآیند بررسی آن شما می توانید جواب آزمایش خود را بصورت آنلاین از طریق صفحه کاربری خود دانلود نمایید و همواره به سوابق آزمایشات قبلی خود نیز دسترسی داشته باشید. در صورتی که در خارج ساعات اداری و یا در طول شب درخواست ارسال شود در اولین روز کاری بعدی با شما تماس گرفته خواهد شد.

علائمی که در صورت وجود آنها بهتر است تست کرونا را انجام دهید عبارتند از:

اگر علائمی چون تب ، خستگی و سرفه خشک در برخی افراد هم ممکن است علائم کرونا شامل نشانه‌ هایی چون درد، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلودرد و اسهال باشد. بهتر است برای انجام تست کرونا اقدام کنید. و آزمایش کووید 19 برای افراد زیر ضروری است :

  • افراد دارای بیماری های زمینه ای
  • افراد بالغ مسن
  • زنان باردار
  • افراد دارای علائم شدید

برای تشخیص کرونا چه آزمایش هایی انجام می شود؟

  • آزمایش های اولیه ای چون CBC , CRP ,ESR ,LDH و CPK که در آزمایشگاه مندل انجام می شود. این آزمایش ها حساسیت بسیار زیادی دارند ولی متاسفانه اختصاصی نیستند. به عبارت ساده تر در صورت وجود هر گونه التهاب و یا عامل التهابی در بدن این آزمایش ها مثبت می شوندولی لزوما مثبت بودن این نتایج به معنی ابتلا به کرونا نیست و حتما باید آزمایش های تکمیلی و اختصاصی انجام شود.
  • آزمایش اختصاصی شناسایی ویروس در مایعات و مخاط بدن از طریق نمونه گیری سواب ته حلق و سواب بینی. این آزمایش با روش PCR انجام می شود.
  • آزمایش سرولوژی یا آنتی بادی کرونا

برای تشخیص کرونا کدام آزمایش برای من مناسب است؟

مناسب ترین و دقیق ترین روش برای شناسایی وجود ویروس کرونا در بدن آزمایش PCR می باشد. اکیدا توصیه میکنیم که اگر در حال حاضر علائمی از بیماری دارید آزمایش آنتی بادی (سرولوژی) را انجام ندهید و حتما از آزمایش PCR استفاده نمایید.

تست کرونا در منزل یا تست آنلاین کرونا :

تست کرونا به صورت آنلاین و در منزل، در آزمایشگاه آنلاین مندل با بالاترین کیفیت انجام می دهد. شما می توانید با خواندن این مطالب اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورده و در صورت نیاز در خصوص انجام آزمایش کرونا تصمیم گیری نمایید. آزمایش آنتی بادی یا آزمایش سرولوژی مصونیت شما به بیماری را نشان نمی دهد و همچنین خود ویروس را مستقیما بررسی نمی کند بلکه نشان می دهد که آیا سیستم ایمنی بدن شما در برابر این بیماری به عفونت پاسخ داده است یا خیر. برخی افراد مثبت یا منفی شدن این آزمایش را به منزله سابقه ابتلا یا عدم ابتلا به ویروس تلقی می کنند.

روش های مختلفی برای آزمایش سویه جدید ویروس کرونا وجود دارد. بیشتر آنها آزمایش های مولکولی یا سرولوژیکی هستند.

تست PCR (پی سی آر) کرونا :

وجود ویروس فعال در بدن را نشان می­دهد و باید مراحل قرنطینه یا انزوای خود از دیگران را انجام دهید. در حال حاضر تست تشخیص عفونی به دو روش انجام می ­شود: تست PCR یا پی سی آر که ماده ژنتیکی ویروس را مورد بررسی قرار می­ دهد و تست آنتی بادی که سابقه مواجهه سیستم ایمنی شما به پروتئین­ های خاص روی سطح ویروس را مشخص می ­کند.

آزمایش آنتی بادی یا آزمایش سرولوژی :

ممکن است به ویروس کرونا مبتلا شوید و متوجه آن نشوید. زیرا تمام افرادی که به ویروس آلوده می شوند ، علائم ندارند. آزمایش کرونا به شما کمک می کند تا متوجه شوید که آیا آلوده شده اید یا خیر، یک آزمایش خون سریع وجود دارد که به شما میگوید آلوده شده اید یا خیر. این آزمایش، آزمایش آنتی بادی نامیده می شود. متخصصان امیدوارند که این آزمایش اطلاعات بهتر و بیشتری در مورد میزان شیوع ویروس کرونا برای مسئولان سلامت داشته باشد.

آنتی بادی ها در خون و بافت های سراسر بدن وجود دارند. آزمایش سرولوژیک معمولاً به نمونه خون نیاز دارد. آزمایش های سرولوژیکی بویژه برای تشخیص موارد مبتلا با علائم خفیف یا بدون علائم ، مفید هستند.در حال حاضر ، مراكز كنترل و پيشگيري از بيماريها (CDC) ، آزمایش سرولوژي را براي ویروس کرونا (COVID-19) ایجاد کرده اند و در جستجوی نمونه خون از هر كسي كه مبتلا به ویروس کرونا بوده است ، میباشند. نمونه ها حداقل 21 روز پس از اولین علائم گرفته می شوند.

ممکن است آن را با عنوان آزمایش سرولوژی نیز بشنوید. این آزمایش در جستجوی مواد خاصی به نام آنتی بادی ها در خون شما می باشد. بدن شما هنگام مبارزه با عفونتی مانند کووید-19 آنتی بادی ها را تولید میکند. زمانی که شما واکسن میزنید نیز همین اتفاق میفتد مثلا هنگام تزریق یک دوز واکسن آنفولانزا  نیز بدن شما آنتی بادی های لازم علیه ویروس آنفلوآزا را تولید میکند. با تولید هر نوع آنتی بادی بدن شما در برابر یک ویروس ایمنی ( مصونیت ) پیدا می کند.

بدن در مواجهه با عوامل خارجی (ویروس، میکروب و هر آنچه که از خارج از بدن وارد مخاط، مایعات یا خون بشود) چندین نوع واکنش مختلف نشان می دهد. یکی از انواع این واکنش ها ساخت نوع خاصی از پروتئین ها به نام آنتی بادی یا ایمونوگلوبولین هاست. ایمونوگلوبولین ها انواع مختلفی همانند IgM، IgG، IgE و IgA دارند که هر کدام از آنها نقش بخصوصی در سیستم ایمنی بر عهده دارد. آنتی بادی های IgM در اولین مرحله واکنش سیستم ایمنی به یک عفونت و یا یک عامل خارجی ساخته می شوند و پس از چند هفته از شروع عفونت مقدار آنها کاهش می یابد.

در فاز دوم واکنش به عوامل خارجی آنتی بادی های نوع IgG ساخته می شوند که مدت زمان حضور آنها در بدن بسیار طولانی مدت تر بوده و نقش آنها همانند خاطره برای سیستم ایمنی می باشد. به عبارت دیگر هر بار که بدن برای بار اول به یک عامل عفونی برخورد نماید به دلیل اینکه آنتی بادی نوع IgG بر علیه آن وجود ندارد به بیماری مبتلا می شویم ولی بعد از عفونت اول و ساخته شدن IgG در دفعات بعدی مواجعه با همان نوع عفونت بدن با سرعت بسیار بالایی با استفاده از IgG های موجود سیستم خاطره ای خود را فعال نموده و مانع از پیشرفت عامل عفونی شده و سریعا آن را مهار می کند. البته توجه داشته باشید که IgG (و به طور کلی تمامی انواع آنتی بادی ها) هر کدام بر علیه یک نوع خاص از عوامل خارجی واکنش نشان می دهند.

یعنی اگر ما 5 سال پیش واکسن هپاتیت B تزریق کرده باشیم بدنمان در اثر مواجهه با این واکسن آنتی بادی IgG ضد هپاتیت B را ساخته است و در صورتی که در حال حاضر با این ویروس مواجه شویم بدنمان به آن مقاوم است. اما این IgG ضد هپاتیت B نمی تواند از ما در برابر کرونا ویروس جدید محافظت نماید و بدن پس از عفونت با کرونا IgG اخصاصی آن را چهار الی 6 هفته بعد از شروع عفونت خواهد ساخت.

آزمایش سرولوژی یا آنتی بادی کرونا وجود IgM و IgG اختصاصی علیه ویروس کرونا را در بدن شما شناسایی می کند. بنابراین توجه نمایید که انجام این آزمایش برای کسب اطلاع از وضعیت فعلی شما به هیچ عنوان مناسب نیست و تنها برای نشان دادن سابقه مواجهه شما با ویروس کاربرد دارد.

آزمایش آنتی بادی کووید 19 چگونه انجام می شود؟

برای انجام آزمایش سرولوژی کرونا یا آنتی بادی از شما 5 میلی لیتر خون در لوله های مخصوص گرفته می شود و پس از انتقال نمونه خون به آزمایشگاه، وجود یا عدم وجود آنتی بادیIgM  که در اوایل عفونت ایجاد می شود و آنتی بادیIgG  که بعد از بهبودی شما از ویروس کرونا در بدنتان ایجاد می شود را مورد بررسی قرار می دهند. به عبارت دیگر :

شما باید مقداری خون بدهید. متخصصان دو نوع آنتی بادی ضد کووید-19 را آزمایش می کنند. آنها به دنبال موارد زیر هستند :
آنتی بادی های IgM ، که در اوایل عفونت ایجاد می شوند.
آنتی بادی های IgG ، که متعاقبا بعد از بهبودی شما ظاهر می شوند.
حدود 4 هفته طول می کشد تا بدن شما آنتی بادی های IgM را تولید کند. اما دانشمندان مطمئن نیستند چقدر طول خواهد کشید تا این اتفاق در مورد کرونا رخ دهد. برای فهمیدن این موضوع آزمایشات بیشتری لازم است.

چقدر طول می کشد تا بدن آنتی بادی تولید کند ؟

حدود 4 هفته طول می کشد تا بدن شما آنتی بادی های IgM را تولید کند. اما دانشمندان مطمئن نیستند چقدر طول خواهد کشید تا این اتفاق در مورد کرونا رخ دهد. برای فهمیدن این موضوع آزمایشات بیشتری لازم است. یکی از آزمایشاتی که به شما در تشخیص ویروس کرونا کمک خواهد کرد آزمایش PCR کرونا است که برای انجام و کسب اطلاعات بیشتر از آن کافیست کلیک کنید.

چه کسی باید آزمایش آنتی بادی را انجام دهد؟

دو گروه کلی می توانند این آزمایش را انجام دهند یکی افرادی که به ویروس کرونا مبتلا بوده اند و می خواهند برای اهدای پلاسمای خون خود این آزمایش را انجام دهند و گروه دیگر کسانی که هیچ علائمی از ویروس کرونا نداشته اند و می خواهند بدانند که قبلا به کرونا مبتلا بوده اند یا خیر.

چقدر طول میکشد تا جواب آزمایش آنتی بادی شما حاضر شود ؟

بهترین زمان برای انجام تست آنتی بادی کرونا حدود سه الی چهار هفته بعد از بروز علامت های بیماری است. این آزمایش حدود 24 الی 48 ساعت برای جوابدهی به زمان نیاز دارد.

برای اهدای پلاسمای خون به کجا می بایست مراجعه کنید؟

 شما می توانید داوطلبانه برای اهدا پلاسما از طریق پروژه ملی پلاسما بهبود یافته کرونا اقدام کنید. یا از سازمان انتقال خون محل سکونت خود اطلاعات بگیرید.

مثبت یا منفی بودن نتیجه تست آنتی بادی کرونا نشان دهنده چیست؟

اگر آنتی بادی های ویروس کرونا (کووید-19) در نمونه خون شما شنایی شده باشد، معمولا به این معنی است که به قبلا به کرونا مبتلا بوده اید و یا در اواخر دوره بیماری به سر می برید و در حال بهبودی هستید. اما اگر تنها برای مدت کوتاهی دارای ویروس بودید ، ممکن است نتیجه منفی بگیرید. ممکن است در معرض ویروس قرار گرفته باشید و آنتی بادی تولید نکرده باشید.

همچنین ممکن است یک جواب "مثبت کاذب" دریافت کنید. به این معنی که شما در بدنتان آنتی بادی ضد کرونا ویروس جدید ندارید ولی به دلایلی نتیجه شما مثبت گزارش شده است. معمولا حدود 2 درصد از کل کسانی که نتیجه مثبت دریافت می کنند از این نوع هستند و عمده ترین دلیل آن نیز این است که افراد قبلا با انواع دیگری از ویروس های خانواده کرونا آلوده شده اند (کرونا ویروس ها عامل بسیاری از سرماخوردگی های معمولی نیز هستند) و به دلیل شباهت آنتی بادی های آنها این نتایج مثبت کاذب ایجاد می شود.

افرادی که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت بوده دقت داشته باشند :

افرادی که تست آنتی بادی آن ها مثبت شده و در حال حاضر یا اخیرا بیمار بوده و یا در تماس با فرد مبتلا به کووید-19 قرار داشته اند، باید توصیه هایی را مبنی بر مراقبت از خود و حفاظت از دیگران و زمانی که دوباره می توانند با سایر افراد ارتباط داشته باشند، رعایت کنند.

آزمایش آنتی بادی کرونا چه کمکی به ما می کند؟

آزمایش های آنتی بادی می توانند نشان دهنده میزان شیوع کووید-19 باشند. زمانی که محققین و دانشمندان بدانند چه درصدی از افراد جامعه سابقه برخورد با ویروس را داشته اند، می توانند به حقایقی از جمله میزان انتشار، درصد افرادی که علامت نشان می دهند و درصد افرادی که بیماری در آنها با شدت بیشتری بروز می کند، پی ببرند. دانشمندان می توانند بررسی کنند که اگر افرادی که دچار این بیماری شده اند آیا ممکن است که دوباره در معرض آن قرار بگیرند و برای آنها چه اتفاقی می افتد. زمانی که این اطلاعات با سایر اطلاعات علمی ترکیب شوند، به محققان کمک می کند تا بفهمند چه کسانی ممکن است نسبت به ویروس مصون باشند.

کاربرد آزمایش آنتی بادی کرونا چیست؟

به طور کلی این تست می تواند در در تعیین نسبتی از جمعیت که قبلا به عفونت SARS-CoV-2  مبتلا شده اند و بدست آوردن اطلاعاتی در مورد جمعیتی که ممکن است ایمن شده و به طور بالقوه محافظت شده باشند، کاربرد دارد. درواقع  نتایج تست های آنتی بادی ممکن است به شناسایی افرادی که به عفونت SARS-CoV-2 دچار شده و افرادی که صلاحیت لازم برای اهدای خون در جهت ساخت فرآورده هایی پلاسمایی افراد بهبود یافته به عنوان یک درمان احتمالی برای افراد دچار بیماری شدید ناشی از کووید-19 را دارند، کمک کند.

در حالت کلی تست آنتی بادی چه چیزی را به ما نشان می دهد؟

اینکه قبلا کرونا داشته اید یا خیر در این آزمایش مشخص می شود.

آزمایش آنتی بادی کرونا چه محدودیت هایی دارد؟

آزمایش های فعلی آنتی بادی نمی توانند به شما بگویند که نسبت به کرونا ایمن هستید یا خیر. زیرا نمی دانیم این آنتی بادی ها چه مدت می توانند از شما در برابر ویروس کرونا محافظت کنند و برای تشخیص ویروس نباید از این آزمایش ها استفاده کرد.

آزمایش (تست) کرونا در منزل

تست PCR کرونا چگونه انجام می شود؟

تکنسین آزمایشگاه یک سوآب پنبه ای 15 سانتی متری را درون هر دو طرف بینی شما قرار داده و آن را برای حدود 15 ثانیه حرکت می دهد. این حرکت درد نخواهد داشت ولی ممکن است باعث احساس ناراحتی شود. سپس، سوآب را به آزمایشگاه جهت آزمایش مواد داخل بینی شما می فرستند.

آزمایش های اولیه غربالگری کرونا (کووید 19) :

  • شمارش سلولهای خونی (CBC)
  • سرعت رسوب گذاری اریتروسیت (ESR)
  •  پروتئین واکنش دهنده C (CRP)
  •  کراتین فسفو کیناز (CPK)
  • لاکتات دهیدروژناز

مزایای انجام تست کرونا در منزل :

  1. تشخیص بیماری
  2. اطلاع از میزان پخش ویروس
  3. در حال حاضر، از همه آزمایش ویروس کرونا گرفته نمیشود و به موارد وخیم بیماری در بیمارستان و برخی از کادرهای درمانی محدود می‌شود
  4. جلوگیری از هدر رفت وقت و زمان شما برای رفتن به آزمایشگاه ها
  5. آگاهی از میزان پخش ویروس میتواند به نظام ‌های درمانی کمک کند برای تقاضای بیشتر در آینده برنامه‌ریزی کنند، از جمله افزایش ظرفیت بخش ‌های مراقبت ویژه
  6. بدون آنکه خطر گرفتن ویروس کرونا را داشته باشید درخانه می مانید و این آزمایش را انجام می دهید.

آیا آزمایش های کرونا دقیق هستند ؟

دقت آزمایش کرونا از نوع آزمایش تشخیصی با دقت بالاست. اما این لزوما به این معنی نیست که همه موارد ابتلا به کرونا را تشخیص می ‌دهند. اگر ویروس تازه وارد بدن شده باشد یا میزان آن در بدن کم باشد، جواب آزمایش ممکن است منفی شود و نمونه برداشته شده از ته حلق هم شاید به اندازه کافی ویروس نداشته باشد و آزمایش به همین دلیل منفی شود.

آزمایش های کرونا جدید هستند و ارزیابی صحت آنها چالش برانگیز است.آزمایش های PCR ممکن است نتایج منفی کاذب داشته باشند که در شناسایی شواهد وجود کرونا شکست میخورند.گاهی نتایج منفی کاذب ناشی از خطای انسانی یا مشکلات مربوط به فرآیند انجام آزمایش هستند. برای مثال ، انجام آزمایش خیلی زود یا خیلی دیر می تواند منجر به نتیجه منفی کاذب شود.دقت تست های مشابه برای آنفولانزا به طور کلی 50 تا 70 درصد است.

چه کسانی می بایست تست کرونا را انجام دهند و این آزمایش برای چه کسانی مناسب است؟

  • اگر طی چند روز یا چند هفته اخیر بیمار بوده اید و قصد اطلاع از پاک شدن بدن از ویروس را دارید: شما باید آزمایش PCR از نمونه ته حلق و بینی را انجام دهید.
  • اگر در حال حاضر علائمی از بیماری دارید و نگران از ابتلای خود یا سایر افراد خانواده به ویروس هستید: شما باید آزمایش PCR از نمونه ته حلق و بینی را انجام دهید.
  • اگر طی ماه های گذشته ( باید بیشتر از سه هفته از زمان بیماری گذشته باشد) بیمار شده اید و می خواهید از وضعیت نسبی ایمنی بدن خود آگاه شوید: شما باید آزمای آنتی بادی از نمونه خون را انجام دهید
  • اگر دسترسی به آزمایش PCR ندارید و در حال حاضر علائمی از بیماری دارید یا با فرد آلوده در تماس بوده اید: شما می توانید از آزمایش غربالگری کووید (CBC، ESR، CRP و LDH) استفاده نمایید. فقط توجه فرمایید که این آزمایش حساسیت بالایی دارد ولی اختصاصی نیست و نتایج مثبت آن لزوما نشان دهنده عفونت به ویروس کرونا نمی اشد.
  • اگر طی چند روز اخیر با فردی که بیمار است تماس داشته اید: بعد از گذشت سه الی 5 روز از تماس با فرد بیمار شما باید آزمایش PCR از نمونه ته حلق و بینی را انجام دهید

اگر جواب آزمایش کرونای شما مثبت یا منفی شود نشان دهنده چیست؟

جواب منفی در آزمایش شما می تواند نشان دهنده آن باشد که شما تا کنون مبتلا به ویروس کرونا نشده اید یا ممکن است در حال حاضر مبتلا باشید ولی در آزمایش نشان داده نشود و علت منفی بودن آزمایش این است که 1 الی 3 هفته طول می­کشد تا بدن آنتی بادی تولید کند. اگر اخیرا در معرض ویروس قرار گرفته باشید، هنوز احتمال ابتلا به بیماری وجود دارد. یعنی ناقل ویروس هستید.

جواب مثبت در آزمایش شما نشان می­دهد ممکن است در اثر ابتلا به ویروس کووید-19، آنتی بادی آن را در بدن داشته باشید. با این حال، ممکن است نتیجه ­ی مثبت به این معنی باشد که در اثر ابتلا به ویروسی از خانواده­ ی ویروس کرونا، مانند ویروسی که باعث ابتلا به سرماخوردگی می شود، پادتن در بدن داشته باشید.