سلامت روده شما ممکن است در شدت COVID-19 نقش داشته باشد!

در طول عفونت COVID-19، گوش دادن به روده شما می تواند مهم باشد. همه ما در مورد تب های شدید و از دست دادن حس بویایی به دلیل COVID-19 شنیده ایم. اما بسیاری از بیماران مشکلات ناشی از دستگاه گوارش مانند اسهال، تهوع و استفراغ را نیز تجربه می کنند.

شواهد در حال ظهور نشان می دهد که یک میکروبیوم روده تغییر یافته یا نامتعادل ممکن است به ویروس اجازه ورود به دستگاه گوارش را بدهد و می تواند نشانگر شدت COVID-19 باشد.

یک مقاله مروری که این ماه در mBio توسط هینام استنلی کیم، دکترا، استاد آزمایشگاه تعاملات انسان و میکروبی دانشگاه کره منتشر شد، به وضعیت تحقیقات در مورد COVID-19 و میکروبیوم روده می پردازد. کیم می نویسد. هنگامی که روده در دیس بیوز قرار دارد. به این معنی که میکروبیوم از تعادل خارج شده است، دستگاه گوارش و اندام های داخلی فرد ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به علائم شدید COVID-19 باشند.

اندام های گوارشی توسط آنچه به عنوان سد روده شناخته می شود محافظت می شود - لایه مخاطی، لایه سلول های اپیتلیال و سیستم ایمنی سلولی که با هم برای محافظت از روده کار می کنند. اگر این مانع به خطر بیفتد، عوامل بیماری زا مانند ویروس ها ممکن است قادر به دسترسی به سلول های روده و ایجاد التهاب و سایر آسیب های سیستمیک باشد.

شرایط مزمن مانند فشار خون بالا، دیابت و چاقی از جمله عوامل متعددی هستند که در ابتلا به کووید-19 و شدت آن نقش دارند. کیم می نویسد که این شرایط و سن بالاتر نیز اغلب با میکروبیوم روده تغییر یافته و یکپارچگی سد روده مختل می شود. کیم می نویسد، از آنجایی که "علائم روده به طور مداوم با بیماری شدیدتر در بیماران COVID-19 مرتبط است، ممکن است اختلال عملکرد روده به طور کلی بر شدت COVID-19 تأثیر بگذارد."

شکستن سد روده

روده ها در دستگاه گوارش حاوی آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 یا ACE2 هستند. این ترکیب به عنوان یک محل اتصال برای SARS-CoV-2، ویروسی که باعث COVID-19 می شود، عمل می کند و واسطه ورود ویروس به سلول های میزبان است. اگر ویروس با ACE2 در روده تعامل داشته باشد، کیم فرض می‌کند که ممکن است منجر به التهاب یا آسیب اندام شود.

کیم می گوید: «براساس فرضیه پیشنهادی، زمانی که دستگاه گوارش سالم نیست، SARS-CoV-2 می تواند به سطح اپیتلیوم دسترسی پیدا کند یا حتی اگر یکپارچگی سد روده به طور جدی به خطر بیفتد، به آن نفوذ کند. سپس سیستم ایمنی می تواند نسبت به ویروس بیش از حد واکنش نشان دهد و به یکپارچگی سد روده آسیب بیشتری وارد کند.

هنگامی که این اتفاق می افتد، او می گوید که ویروس می تواند وارد جریان خون شود و به اندام های دیگر برود و آنها را آلوده کند و باعث بیماری جدی شود.

وجود SARS-CoV-2 ممکن است همیشه منجر به علائم GI نشود. در مطالعه‌ای که در سنگاپور انجام شد، نیمی از شرکت‌کنندگان در آزمایش‌های مدفوع دارای سطح قابل تشخیص ویروس کرونا بودند. با این حال، تنها نیمی از آن گروه علائم گوارشی مانند استفراغ و اسهال را تجربه کردند.

ارتباط بین سلامت روده و پیامدهای بیماری برای شرایطی مانند سندرم روده تحریک پذیر سال ها توسط محققان میکروبیوم مورد مطالعه قرار گرفته است. در حالی که محققان اکنون می دانند که یک جامعه میکروبی متنوع و سد قوی روده عوامل مهمی برای یک دستگاه گوارش سالم هستند، گونه های میکروبی دقیقی که روده را سالم می کنند ناشناخته باقی مانده اند.

«چالش این است که شواهد موجود واقعاً برای دلالت بر میکروبیوم کافی نیست، بنابراین اگرچه فرضیه‌سازی و آزمایش این رویکردها خوب است، من فکر نمی‌کنم در نقطه‌ای هستیم که بتوانیم نتیجه‌گیری کنیم که پورنا کاشیاپ، MBBS، یکی از مدیران مرکز کلینیک مایو برای برنامه میکروبیوم پزشکی فردی، به Verywell می گوید که یکی از عوامل ایجاد بیماری زایی در COVID-19 است.

کیم می‌گوید که مطالعات آینده باید تعاملات مهم بین کووید-۱۹ و روده را بررسی یا تأیید کند. یکی ارتباط بین بیماری شدید COVID-19 و علائم روده مانند اسهال یا نشت روده است. علاوه بر این، کیم می‌گوید که دانشمندان باید به بررسی ارتباط بین روده نشت‌کننده، بار ویروسی سیستمیک و اختلال عملکرد چند عضوی ادامه دهند.

بررسی ضایعات برای سرنخ

برای درک ساختار جامعه میکروبی روده، دانشمندان می توانند مواد زائد یک فرد را بررسی کنند. ترکیب باکتری ها، قارچ ها و فاژها در مدفوع سرنخ هایی از سلامت نسبی روده فرد ارائه می دهد. اگر این جامعه میکروبی بسیار متنوع نباشد، یا باکتری های مفید بسیار کمی وجود داشته باشد، ممکن است نشان دهنده این باشد که روده فرد تعادل ندارد.

بررسی مدفوع همچنین می تواند نشان دهد که آیا ویروس از طریق دستگاه گوارش یک فرد مبتلا به کووید-19 عبور کرده است یا خیر. ذرات ویروسی که به روده ختم می شوند ممکن است از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی باشند.

در حالی که این می تواند برای اطلاع از اینکه آیا ویروس به روده سفر کرده است یا خیر، مفید باشد، کاشیاپ می گوید که لزوما نشان نمی دهد که چگونه ویروس با اندام های گوارشی تعامل داشته است.

کاشیاپ می‌گوید: «ما نمی‌دانیم که آیا این ویروس زنده است، به این معنی که نمی‌دانیم آیا آنها فقط از روده عبور می‌کنند یا روی روده تأثیر می‌گذارند.» در مقیاس بزرگ‌تر، دانشمندان آزمایش‌هایی را برای ریزش ویروس در سیستم‌های فاضلاب برای شناسایی شیوع ویروس در جوامع آغاز کرده‌ اند. اگر شواهدی از وجود ذرات ویروسی در فاضلاب وجود داشته باشد، می تواند نشانه ای برای مقامات بهداشت عمومی باشد که افرادی که از سیستم زباله استفاده می کنند به COVID-19 آلوده هستند.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}