اگر از قبل Omicron داشتید، آیا هنوز هم می توانید نوع BA.2 را بگیرید؟

به گفته مرکز کنترل بیماری (CDC)، اکنون تخمین زده می‌شود که BA.2 فرعی Omicron سویه غالب کووید-19 در کشور باشد. کارشناسان بیم دارند که ظهور و گسترش سریع این نوع فرعی ممکن است باعث افزایش مجدد COVID-19 شود.

با این حال، داده های اولیه در حال حاضر نشان می دهد که اگر به نوع BA.1 Omicron آلوده شده اید، ممکن است محافظت قوی در برابر عفونت مجدد با BA.2.2 داشته باشید.

یک مطالعه پیش از چاپ ارسال شده به medRxiv، 187 مورد کووید-19 را از 22 نوامبر 2021 تا 11 فوریه 2022 مورد ارزیابی قرار داد و 47 مورد را یافت که در آن عفونت مجدد BA.2 پس از عفونت اولیه Omicron رخ داده است. یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که عفونت مجدد هنوز هم می‌تواند رخ دهد، اما نسبتاً نادر است

در حالی که این مطالعه هنوز توسط همتایان مورد بررسی قرار نگرفته است - بنابراین نباید از آن برای هدایت عملکرد بالینی استفاده شود - نشان می‌دهد که برخی از افرادی که در آخرین موج Omicron به COVID-19 مبتلا شده‌اند ممکن است محافظت در برابر عفونت مجدد داشته باشند.

عفونت قبلی مقداری محافظت را فراهم می کند

نوع BA.1 Omicron و BA.2 چندین جهش مشترک دارند. به دلیل شباهت ژنتیکی نسبی، آن را به‌جای یک نوع کاملاً جدید، به‌عنوان یک زیر متغیر از Omicron در نظر می‌گیرند، اگرچه BA.2 احتمالاً برتری انتخابی نسبت به دیگری دارد. مارک لوفمن، MD، MPH، پزشک خانواده در Cook County Health، به Verywell گفت، که بسیاری از آنها به نظر می رسد مسری تر هستند.

با این حال، BA.2 هنوز بسیاری از ویژگی‌های ایمنی BA.1 را از نظر ایمنی ناشی از واکسن و ایمنی اکتسابی طبیعی دارد، و خوشبختانه، این نوع فرعی هنوز به تقریباً همه گزینه‌های درمانی که برای COVID-19 در دسترس داریم پاسخ می‌دهد. لوفمن گفت.

بهبودی از عفونت کووید-19 می تواند مصونیت طبیعی افراد را در برابر کووید-19 ایجاد کند. عفونت قبلی با Omicron، به ویژه، ممکن است محافظت قوی در برابر عفونت با BA.2 ایجاد کند.

استنلی اچ. وایس، MD، استاد پزشکی در دانشکده پزشکی راتگرز نیوجرسی و استاد آمار زیستی و اپیدمیولوژی در دانشگاه راتگرز، "همپوشانی زیادی بین BA.1 و BA.2 وجود دارد، بنابراین محافظت متقاطع قابل انتظار است." دانشکده بهداشت عمومی، به Verywell گفت. "اما کامل نخواهد شد. برخی از افراد پاسخ ایمنی قوی نشان نمی دهند، بنابراین برخی از عفونت های پیشرفت قابل انتظار است.

ویس گفت، این مطالعه پیش از چاپ اولین مطالعه ای است که داده های کمی مفیدی را در مورد میزان عفونت مجدد ارائه می دهد و توزیع سنی به ویژه جالب بود. نویسندگان دریافتند که هیچ یک از موارد عفونت مجدد در بیماران بالای 38 سال رخ نداده است و 70 درصد در میان بیماران زیر 20.3 سال بوده است.

او افزود: «این تا حدی نشان‌دهنده اپیدمیولوژی بسیار متفاوت Omicron در مقایسه با انواع قبلی و نرخ بسیار پایین‌تر واکسیناسیون در جوانان است.

خطر عفونت مجدد برای واکسینه نشده در مقابل واکسن
بهترین محافظت در برابر عفونت مجدد COVID-19 این است که به محض واجد شرایط بودن، واکسینه شده و تقویت شود. لوفمن گفت واکسن‌های mRNA ایمنی طولانی‌تر و قوی‌تری نسبت به عفونت طبیعی ایجاد می‌کنند، به‌ویژه برای افرادی که واکسن تقویت‌کننده خود را تزریق کرده‌اند. مطالعه پیش از چاپ همچنین نشان داد که 89 درصد از موارد عفونت مجدد با BA.2 در بین افراد واکسینه نشده رخ داده است.

ویس گفت: "خطر عفونت مجدد - برای افرادی که BA.1 داشته اند تا سپس BA.2 دریافت کنند - احتمالاً در بین افرادی که هرگز واکسینه نشده اند بسیار بیشتر است." با توجه به افزایش ایمنی مشاهده شده در بین افرادی که قبل از ابتلا به یک عفونت جدید با BA.1 واکسینه شده بودند، [انتظار می‌رود] خطر در بین آن‌هایی که واکسینه شده‌اند کاهش یابد و با کاهش یک تا دو تا سه دوز، خطر کاهش یابد. "

اخیراً، سازمان غذا و دارو (FDA) دومین واکسن تقویت کننده mRNA را برای افراد دارای نقص ایمنی بالای 12 سال و برای افراد 50 ساله و بالاتر چهار ماه پس از تزریق اولیه آنها مجاز کرده است. با توجه به شواهدی مبنی بر کاهش محافظت، دومین واکسن تقویت کننده برای افزایش ایمنی در برابر COVID-19.5 در نظر گرفته شده است.

به گفته کارشناسان، واکسیناسیون نه تنها محافظت در برابر عفونت مجدد، بلکه پیامدهای شدید آن را نیز افزایش می دهد.

لوفمن گفت: «عفونت مجدد برای کسانی که به طور کامل در برابر کووید-19 واکسینه نشده اند - که در صورت لزوم افزایش می یابد - خطر سلامتی بسیار جدی تری دارد. بیشتر بستری‌ها و بیماری‌های جدی همچنان در میان افراد واکسینه نشده و کسانی است که به طور کامل واکسینه نشده و در برابر COVID-19 تقویت نشده‌اند.»

آیا موج دیگری در راه است؟

ظهور BA.2 را نباید به این راحتی نادیده گرفت. حتی اگر ایمنی طبیعی و ناشی از واکسن محافظت در برابر این بیماری را ایجاد کند، باید احتیاط کرد.

ویس گفت: «BA.2 نشان می‌دهد که همه‌گیری کووید هنوز به پایان نرسیده است، همان‌طور که همه ما مشتاقانه امیدواریم که تا کنون تمام شده باشد. وی افزود: در برخی از کشورها که بسیاری از آنها با این باور غلط که دیگر نگران COVID-19 نیستند واکسینه نشده اند، نرخ بالایی از عفونت، عوارض و مرگ و میر وجود دارد.

لوفمن گفت که تعداد عفونت‌های BA.2 در چند هفته گذشته به‌طور پیوسته در حال افزایش بوده است.1 بر اساس آنچه در کشورهای دیگر می‌بینیم، افزایش دیگری در ایالات متحده ممکن است.

شدت افزایش ناشی از زیرمجموعه BA.2 به عواملی که می‌دانیم بر همه‌گیری COVID-19 تأثیر می‌گذارند بستگی دارد، از جمله آب و هوا، واکسیناسیون و نرخ‌های تقویت کننده، استفاده داوطلبانه از ایزوله در هنگام بیماری، و استفاده از ماسک و وی افزود: فاصله گذاری اجتماعی در محیط های شلوغ و سرپوشیده. با توجه به این متغیرها، ما احتمالاً شاهد تغییرات منطقه ای گسترده ای در نحوه انجام این افزایش خواهیم بود.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}