پنج نکته ای که باید در مورد واکسن های mRNA بدانید!

رقابت برای واکسن علیه ویروس کرونا ، یا SARS-CoV-2 با 54 واکسن مختلف در دست تولید است که طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی ، دو واکسن در حال آزمایش بر روی انسان است. یک واکسن mRNA ساخته شده توسط شرکت آمریکایی Moderna اولین آزمایشات انسانی خود را در 16 مارس آغاز کرد ، در حالی که یکی دیگر از شرکت های CureVac در آلمان در حال تولید 80 میلیون یورو از طریق کمیسیون اروپا پیشنهاد شده است. اما دقیقاً واکسن های mRNA چیست و چرا می تواند امیدوار کننده در مبارزه با ویروس کرونا باشد؟ 

پنج نکته ای که باید در مورد واکسن های mRNA بدانید!

این واکسن ها کاملا جدید هستند

اگر واکسن mRNA برای ویروس کرونا تصویب شود ، این اولین واکسن از نوع آن است. پروفسور بکریدجیان-دینگ گفت: "این یک روش بسیار منحصر به فرد برای ساخت واکسن است و تاکنون هیچ واکسنی برای بیماری های عفونی مجوز نگرفته است."

واکسن ها با آموزش بدن برای شناسایی و پاسخ به پروتئین های تولید شده توسط ارگانیسم های عامل بیماری مانند ویروس یا باکتری کار می کنند. واکسن های سنتی از دوزهای کوچک یا غیرفعال از کل ارگانیسم عامل بیماری یا پروتئین هایی که تولید می کند ، تشکیل شده اند که به بدن وارد می شوند تا سیستم ایمنی بدن را برای ایجاد پاسخ تحریک کنند.

در مقابل ، واکسن های mRNA بدن را فریب می دهند تا برخی از پروتئین های ویروسی را خود تولید کند. آنها با استفاده از mRNA یا RNA پیام رسان که مولکولی است که اساساً دستورالعمل های DNA را عملی می کند ، کار می کنند. در داخل سلول ، از mRNA به عنوان الگویی برای ساخت پروتئین استفاده می شود. پروفسور بکریدجیان-دینگ گفت: "mRNA اساساً مانند فرم اولیه یک پروتئین است و (توالی کد آن) همان چیزی است که پروتئین بعداً از آن ساخته می شود."

دانشمندان برای تولید واکسن mRNA ، نسخه مصنوعی mRNA تولید می کنند که ویروس برای ساختن پروتئین های عفونی خود استفاده می کند. این mRNA به بدن انسان منتقل می شود ، سلولهای آن آن را به عنوان دستورالعمل ساخت پروتئین ویروسی می خوانند و بنابراین برخی از مولکولهای ویروس را خودشان ایجاد می کنند. این پروتئین ها منزوی هستند ، بنابراین برای تشکیل ویروس جمع نمی شوند. سپس سیستم ایمنی بدن این پروتئین های ویروسی را تشخیص داده و شروع به ایجاد پاسخ دفاعی به آنها می کند.

تولید واکسن های mRNA می توانند قویتر و ساده تر از واکسن های سنتی باشند

سیستم ایمنی بدن ما دو قسمت دارد: ذاتی (دفاعی که با آن به دنیا آمده ایم) و اکتسابی (که در اثر تماس با عوامل بیماری زا توسعه می یابیم). مولکول های واکسن کلاسیک معمولاً فقط با سیستم ایمنی اکتسابی کار می کنند و سیستم ایمنی ذاتی توسط ماده دیگری به نام کمکی فعال می شود. جالب اینجاست که mRNA موجود در واکسن ها همچنین می توانند سیستم ایمنی ذاتی را تحریک کنند و یک لایه دفاعی اضافی بدون نیاز به افزودن مواد افزودنی ایجاد کنند.

پروفسور Bekeredjian-Ding گفت: "انواع سلول های ایمنی ذاتی توسط mRNA فعال می شوند." این سیستم ایمنی را آماده می کند تا برای یک پاتوژن در معرض خطر آماده شود و بنابراین نوع پاسخ ایمنی که ایجاد می شود بسیار قوی است. برای درک این پاسخ ، طول محافظتی که می تواند ایجاد کند و اینکه آیا نقاط ضعفی وجود دارد ، هنوز کارهای زیادی باید انجام شود.

پروفسور Bekeredjian-Ding همچنین توضیح می دهد که چون شما کل ویروس را به بدن وارد نمی کنید ، ویروس نمی تواند از خود دفاع کند و بنابراین سیستم ایمنی بدن می تواند بدون ایجاد تداخل در ایجاد پاسخ به پروتئین های ویروسی متمرکز شود.

بیشتر آنچه درباره واکسن های mRNA می دانیم ناشی از کار بر روی سرطان است

بیشتر کارها با استفاده از mRNA برای ایجاد پاسخ ایمنی بر روی سرطان متمرکز شده است ، mRNA تومور برای کمک به سیستم ایمنی بدن افراد در شناسایی و پاسخ به پروتئین های تولید شده توسط تومورهای خاص آنها استفاده می شود. پروفسور Bekeredjian-Ding گفت: "این فن آوری برای زمینه انکولوژی بسیار خوب بود ، زیرا شما می توانید واکسن های خاص بیمار را بسازید زیرا هر تومور متفاوت است."

استفاده از mRNA تومور به این روش سلولهای T بدن را فعال می کند - بخشی از سیستم ایمنی اکتسابی که سلول ها را از بین می برد ، که برای از بین بردن تومورها مفید است. برای ویروس کرونا نیز می تواند مهم باشد. پروفسور Bekeredjian-Ding گفت: "در عفونت های ویروسی ، اغلب می دانیم که نیاز به یک واکنش سلول T قوی وجود دارد ، زیرا ویروس ها دوست دارند در سلول ها پنهان شوند." "امید خاصی وجود دارد که ، به ویژه در این شرایط ، این واقعاً می تواند  موثر باشد" و در نتیجه "سلولهای آلوده را از بدن" از بین می برد.

اما برای مقابله با ویروسی مانند SARS-CoV-2 ، احتمالاً قسمت دیگری از سیستم ایمنی اکتسابی نیز باید فعال شود - سلول های B ، آنتی بادی هایی تولید می کنند که ویروس را برای از بین بردن بدن مشخص می کند. "و تجربه کمی در مورد این وجود دارد (جدا از مدل های عفونت حیوانات) ، زیرا برای مدل تومور این موضوع چندان مهم نبود."

ناشناخته های زیادی وجود دارد

از آنجا که واکسنهای mRNA اکنون در حال آزمایش بر روی انسان هستند ، بسیاری از موارد ناشناخته اساسی وجود دارد که فقط از طریق آزمایشات انسانی پاسخ داده می شوند. "فکر می کنم واقعاً چالش فعلی این است که بفهمیم آیا این واکسن ها واقعاً قادر به ایجاد یک پاسخ ایمنی به اندازه کافی محافظت کننده در انسان هستند و برای مثال درک می کنند که برای انجام این کار چه مقدار mRNA مورد نیاز است؟"

سوالات برجسته دیگر شامل این است که آیا پروتئین هایی که برای واکسن انتخاب شده اند پروتئین های مناسبی برای جلوگیری از عفونت ویروس کرونا در بدن هستند ، پاسخ ایمنی به این ویروس کرونا تا چه اندازه هدف قرار گرفته است ، چه مدت ایمنی ادامه دارد و آیا باعث ایجاد عارضه می شود. تأثیراتی مانند افزایش واکنشهای التهابی مانند قرمزی و تورم یا در بدترین حالت بیماری را تشدید می کند.

واکسیناسیون در مقیاس بزرگ امکان پذیر است

پس از تأیید واکسن mRNA که ممکن است 12 تا 18 ماه به طول انجامد ، افزایش تولید آسان است. از آنجا که فرآیند تولید کوتاهتر از واکسنهای دیگر است - پروفسور بکریدجیان-دینگ برای واکسنهای معمولی چند ماه به جای 1-2 سال تخمین می زند - این امکان وجود دارد که این واکسنها به سرعت کوچک شوند. این در زمینه ویروس کرونا مفید است ، که احتمالاً به برنامه های ایمن سازی انبوه نیاز دارد.

پروفسور بکرججیان-دینگ گفت: "من فکر می کنم ما به پوشش جمعیتی بسیار بالایی نیاز خواهیم داشت ، اما این کمی به کشورها و اپیدمیولوژی بستگی دارد." ‘در کشورهایی که ویروس کرونا بسیار سریع در حال شیوع است ، همچنین انتظار داریم بسیاری از افراد در تماس با ویروس بوده و در واقع پاسخ ایمنی طبیعی داشته باشند. اما از طرف دیگر ، اگر به آلمان نگاه کنید ، به عنوان مثال ، در حال حاضر همه ما در خانه هستیم ، منع شده ایم و به غیر از وسایل ضروری اجازه خروج از خانه را نداریم.

او می گوید ، بنابراین جمعیت مستعد ابتلا به عفونت هستند و بنابراین شما قطعاً باید به فکر واکسیناسیون کل جمعیت باشید. به همین دلیل این واکسن ها نیز مورد توجه هستند ، زیرا شما احتمالاً می توانید آن را مدیریت کنید ، در حالی که با سایر واکسن ها ، تولید این مقادیر دشوار است.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}