نکاتی که افراد مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان باید در مورد واکسن های COVID-19 بدانند!

اکنون که چندین واکسن برای استفاده در ایالات متحده مجاز شده اند و مشکلات اولیه عرضه رو به زوال است ، سرانجام بیش از همیشه مردم با واکسیناسیون می توانند خود را در برابر COVID-19 محافظت کنند. اما اگر شما یا عزیزانتان با بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزان (AS) زندگی می کنید ، ممکن است سوالی داشته باشید که فراتر از سوالات عموم مردم باشد. ما با متخصصان صحبت کردیم و تحقیقات را برای پاسخ به مهمترین س questionsالات مربوط به واکسن های COVID-19 برای افراد مبتلا به AS بررسی کردیم.

اگر مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان هستید دریافت واکسن مهم است؟

COVID-19 ویروسی گسترده تر ، ناتوان کننده و کشنده تر از آن چیزی است که اکثر ما در طول زندگی خود دیده ایم. این امر بیش از نیم میلیون آمریکایی را کشته و بسیاری دیگر را بیمار و ناتوان کرده است.

حتی افرادی که درگیری اولیه با این بیماری خفیف بود ممکن است با علائم طولانی مدت از جمله خستگی ، تنگی نفس ، مه مغزی و سایر علائم روبرو شوند.

هنگامی که ویروس کرونا برای اولین بار شروع به گردش کرد ، این سال مطرح شد که آیا افراد مبتلا به بیماری های روماتیسمی مانند AS ممکن است به شدت آسیب ببینند؟ خبر خوب این است که به نظر نمی رسد چنین باشد.

Abhijeet Danve ، MBBS ، MD ، استادیار پزشکی (روماتولوژی) در دانشکده پزشکی Yale و مدیر برنامه ی اسپوندیلوآرتریت ییل ، ​​در نیوهیون ، کانکتیکات.

این ممکن است به این دلیل باشد که افرادی که دچار اسپوندیلیت آنکیلوزان هستند ، استروئیدهای دوز بالا-یک عامل خطر برای پیامدهای ضعیف تر تجویز نمی شود ، مانند برخی دیگر از بیماری های روماتیسمی مانند آرتریت روماتوئید یا لوپوس.

با این حال ، دکتر دانو تأکید می کند ، باید بیشتر شناخته شود. او می گوید: "داده های مربوط به خطر شدید COVID-19 در بیماران مبتلا به AS کمیاب است."

اکثر مطالعات انجام شده تا کنون تمایل به بررسی افراد مبتلا به انواع بیماری های روماتوئید دارند. به عنوان مثال ، مطالعه دانشمندان چینی که در مارس 2021 در Rheumatology International منتشر شد ، حدود 2000 نفر را با مجموعه ای از بیماری های روماتیسمی مبتلا به COVID-19 مورد بررسی قرار داد. تجزیه و تحلیل آنها نتیجه می گیرد که خطر ابتلا به ویروس کرونا (اما نه مرگ) در این گروه به طور قابل توجهی بیشتر از جمعیت عمومی است. اما محققان دریافتند که برخی از بزرگترین عوامل افزایش خطر وجود بیماریهای همراه مانند فشار خون بالا (فشار خون بالا) و بیماری های ریوی و همچنین سن بالا است.

یک مطالعه توسط محققان آلمانی بیماران روماتیسمی مبتلا به آرتریت روماتوئید مبتلا به COVID-19 را از افرادی که مبتلا به AS ، آرتریت پسوریاتیک یا آرتریت انتروپاتیک هستند ، جدا کرد. در نسخه آنلاین روماتولوژی بالینی و تجربی که در مارس 2021 منتشر شد ، مشخص شد که گروه دوم وضعیت بهتری دارد ، زیرا فقط 16 درصد از بیماران مبتلا به COVID-19 نیاز به بستری شدن دارند در حالی که 30 درصد برای بیماران RA و تنها 10 درصد نیاز به بستری شدن دارند. اکسیژن در مقایسه با 18 درصد محققان خاطرنشان می کنند که آنها نمی دانند آیا این تفاوتها ذاتی بیماریها هستند یا ناشی از درمانهای مختلفی است که برای آنها تجویز شده است.

آیا واکسن ها برای افراد مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان بی خطر و موثر هستند؟

در حال حاضر ، سه واکسن مجوز استفاده اضطراری برای بزرگسالان توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) داده شده است و بسیاری دیگر در سراسر جهان در حال آزمایش هستند.

واکسن های ساخته شده توسط Pfizer-BioNTech و Moderna واکسن هایی هستند که به عنوان واکسن های RNA پیام رسان (mRNA) شناخته می شوند. این واکسن ها دستورالعمل هایی را برای تولید قطعه ای از ویروس کرونا به سلول ها ارائه می دهند که سیستم ایمنی بدن به آن واکنش نشان می دهد. هر دوی این واکسن ها به دو تزریق نیاز دارند ، واکسن دوم به ترتیب سه هفته و چهار هفته پس از اولین ایمن سازی انجام می شود.

واکسن سوم ، واکسن جانسون و جانسون ، فقط به یک تزریق نیاز دارد. این واکسن از ویروس غیرفعال به عنوان پایه استفاده می کند.

Onyema Ogbuagu ، MBBCh ، متخصص بیماریهای عفونی و محقق اصلی آزمایش واکسن Pfizer COVID-19 در دانشکده پزشکی ییل ، ​​می گوید که افراد مبتلا به بیماریهای روماتیسمی از شرکت در آزمایشات بالینی محروم نشدند ، به احتمال زیاد برخی از اولین آنها دریافت کنندگان واکسن برخی از این شرایط را داشتند. البته تاکنون بسیاری از افراد مبتلا به بیماری های روماتیسمی نیز واکسینه شده اند.

دکتر اوگبواگو می گوید ، همه افرادی که در آزمایشات بالینی ایمن سازی شده بودند از سیستم ایمنی قوی در برابر COVID-19 استفاده کردند و هیچ مشکل جدی ای بوجود نیامد ، همین امر باعث مجوز آنها شد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) در وب سایت خود نتیجه می گیرد: "میلیون ها نفر در ایالات متحده واکسن COVID-19 دریافت کرده اند و این واکسن ها تحت شدیدترین نظارت ایمنی در تاریخ ایالات متحده قرار گرفته اند."

با این حال ، پس از دریافت شش زن مبتلا به نوع نادر لخته خون پس از دریافت واکسن Janssen ، CDC و FDA توصیه کردند که استفاده از آن متوقف شود ، و CDC در آوریل یک جلسه اضطراری از هیئت مشاوره خود در مورد اقدامات ایمن سازی برگزار کرد. 14 برای بررسی موارد تا 20 آوریل ، هیأت رای نداد که چگونه و چگونه استفاده از واکسن باید از سر گرفته شود.

آیا قبل از دریافت واکسن باید داروهای اسپوندیلیت آنکیلوزان را تغییر دهم؟

قبل از دریافت واکسن COVID-19 نیازی به تغییر داروهای AS ندارید. یک هیئت متشکل از 13 متخصص معروف به گروه ویژه آمریکای شمالی کالج روماتولوژی آمریکا (ACR) در مارس 2021 راهنمایی در Arthritis & Rheumatology در مورد داروهایی برای بیماریهای روماتوئید منتشر کرد که ممکن است در زمان واکسیناسیون نیاز به تغییر داشته باشند. هیچ یک از داروهای ذکر شده در آن گزارش - که شامل متوترکسات ، اباتاسپت ، ریتوکسیماب ، مهار کننده های JAK یا سیکلوفسفامید است - معمولاً برای اسپوندیلیت آنکیلوزان تجویز نمی شود.

پانل به این نتیجه رسید که تغییر رژیم هایی که معمولاً برای AS تجویز می شوند ، مانند سولفاسالازین ، مهار کننده های TNF یا اینترلوکین 17 (IL-17) ضروری نیست. با این حال ، آنها توجه می کنند که شواهد کمیاب هستند و هرچه بیشتر در دسترس باشد ، این راهنمایی ممکن است تغییر کند.

جالب است که شواهد اولیه ای وجود دارد که نشان می دهد داروهای ضد TNF ممکن است از COVID-19 محافظت کنند. بر اساس نظرسنجی انجام شده بر روی 3000 نفر مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان و سایر انواع اسپوندیلوآرتریت که در نوامبر 2020 در Annals of the Rheumatic Diseases منتشر شد ، افرادی که از این داروها استفاده می کردند تا حدودی کمتر به این بیماری مبتلا می شدند.

گروه ویژه ACR تأکید می کند که برای افراد مبتلا به بیماری روماتوئید "هیچگونه منع مصرف دیگری برای دریافت واکسن COVID-19 به جز حساسیت شناخته شده به اجزای واکسن وجود ندارد که توسط راهنمای CDC مقرر شده است."

اگر از داروهای ضدالتهابی (NSAIDs) مانند ناپروکسن (Aleve ، Naprosyn) یا سایر داروها استفاده می کنید ، می توانید برنامه منظم خود را ادامه دهید. اگرچه CDC توصیه نمی کند که مردم این داروها را قبل از تزریق به عنوان راهی برای جلوگیری از عوارض جانبی مصرف کنند ، اما توصیه می شود که آنها را قبل از واکسیناسیون مصرف کنید ، زیرا این بخشی از رژیم دارویی معمولی است. برای افراد ایده آل است که هنگام واکسن بیماری خود را تحت کنترل داشته باشند ، اما گروه ویژه ACR می گوید همه باید در صورت واکسیناسیون واکسینه شوند ، صرف نظر از وضعیت بیماری فعلی.

در صورت ابتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان چه زمانی می توان واکسن دریافت کرد؟

هنگامی که واکسن ها برای اولین بار برای استفاده در ایالات متحده مجاز شدند ، تقاضا زیاد و عرضه کم بود. به همین دلیل CDC توصیه های مفصلی در مورد افرادی که باید واکسیناسیون را دریافت کنند ، آغاز کرد ، از کارکنان مراقبت های بهداشتی و افرادی که در مراکز مراقبت طولانی مدت هستند.

گروه های بعدی گروه هایی بودند که شرایط پزشکی آنها را در معرض خطر بیشتری قرار می داد ، مانند ابتلا به بیماری های قلبی یا نقص ایمنی ، و همچنین افراد بالای 75 سال.

خوشبختانه واکسن ها اکنون به طور گسترده تری در دسترس هستند. در بسیاری از ایالت ها ، همه بزرگسالان اکنون واجد شرایط واکسن هستند یا به زودی واجد شرایط خواهند بود. دانو توصیه می کند که به محض این که می توانید واکسینه شوید. هرچه زودتر واکسینه شوید ، زودتر از این بیماری جدی در امان خواهید بود. البته اگر سوال یا نگرانی دارید ، باید با روماتولوژیست خود مشورت کنید. دانو می گوید تصمیم گیری مشترک بین بیماران و پزشک آنها همیشه توصیه می شود. در حال حاضر ، تنها افراد 16 سال به بالا می توانند واکسینه شوند. اما تحقیقات در مورد کودکان 12 ساله چندین ماه است که ادامه دارد و کارشناسان انتظار دارند که کودکان 12 تا 15 ساله تا پاییز واجد شرایط واکسیناسیون باشند.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}