بررسی اثر بخشی واکسن های Pfizer و AstraZeneca COVID-19 توسط مقامات بهداشت عمومی انگلیس!

تیمی از دانشمندان در انگلیس اخیراً اثربخشی واکسنهای Pfizer (BNT162b2) و AstraZeneca (ChAdOx1) علیه عفونت شدید سندرم تنفسی حاد کرونا ویروس 2 (SARS-CoV-2) را ارزیابی کردند. یافته ها نشان می دهد که هر دو واکسن در کاهش قابل توجه عفونت SARS-CoV-2 در بزرگسالان مسن تر و محافظت طولانی مدت موثر هستند.

شیوع اخیر بیماری ویروس کرونا، ویروس 2019 (COVID-19) باعث از دست رفتن چشمگیر زندگی انسان ها و ویرانی سیستم های مراقبت های بهداشتی و ساختارهای اقتصادی-اجتماعی بسیاری از کشورها در سطح جهان شده است. به عنوان تلاشی برای کنترل شیوع ویروس ، چندین واکسن و داروی درمانی در زمان ثبت تولید شده است. برخی از این واکسن ها نیز از مقامات مختلف نهادهای نظارتی ملی تأیید استفاده اضطراری دریافت کرده اند. در این زمینه ، انگلستان اولین کشوری بود که واکسن COVID-19 مبتنی بر mRNA را که توسط Pfizer و BioNTech (BNT162b2) تولید شده است ، راه اندازی کرد. پس از آن ، یک واکسن مبتنی بر آدنو ویروس که توسط AstraZeneca (ChAdOx1) ساخته شد نیز در برنامه واکسیناسیون COVID-19 انگلستان قرار گرفت.

داده های کارآزمایی بالینی فاز 3 نشان می دهد که هر دو واکسن Pfizer و AstraZeneca به ترتیب در دو نوبت در فواصل 3 هفته و 4 هفته در برابر SARS-CoV-2 بسیار موثر هستند. با این حال ، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد با افزایش فاصله دوز می توان سطح حفاظت را بهبود بخشید. براساس این یافته ها ، کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن سازی انگلیس افزایش فاصله دوز تا 12 هفته را برای هر دو واکسن توصیه کرده است.

مطالعه حاضر برای تجزیه و تحلیل تأثیرات واکسن Pfizer و AstraZeneca بر بیماران COVID-19 تأیید شده از 70 سال به بالا انجام شده است. همچنین اثر واکسن در کاهش بستری اضطراری و مرگ و میر نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. از آنجا که نوع جدید B.1.1.7 از SARS-CoV-2 به نژاد غالب در انگلستان تبدیل شده است ، اثرات واکسن در مدیریت این سویه عفونی به طور قابل توجهی در مطالعه حاضر تجزیه و تحلیل شده است.

بررسی اثر بخشی واکسن های Pfizer و AstraZeneca COVID-19

اثر دو دوز واکسن Pfizer و یک دوز واکسن AstraZeneca در مطالعه مورد بررسی قرار گرفت.

یافته های مطالعه نشان داد که یک دوز واکسن Pfizer 60 تا 70٪ در کاهش عفونت SARS-CoV-2 در افراد مسن در انگلیس موثر است. در حالی که ، رژیم واکسیناسیون دو دوزه 85 - 90٪ موثر بود. در مورد واکسن AstraZeneca ، یافته ها نشان داد که یک دوز واکسن تقریباً 60 تا 75٪ در کاهش عفونت علامتی موثر است. با استفاده از واکسن Pfizer ، اثربخشی 70٪ پس از 28 روز تجویز دوز اول و اثربخشی 90٪ بعد از 14 روز تجویز دوز دوم مشاهده شد. با واکسن AstraZeneca ، اثربخشی 60٪ پس از 28 روز واکسیناسیون مشاهده شد ، که بعد از 35 روز واکسیناسیون بیشتر به 75٪ افزایش یافت.

دانشمندان تخمین زدند که در مقایسه با افراد واکسینه نشده ، افراد واکسینه شده با BNT162b2 که بعداً به عفونت SARS-CoV-2 مبتلا شدند ، به ترتیب 44٪ و 51٪ کمتر خطر بستری و مرگ را داشتند. واکسن AstraZeneca ChAdOx1 همچنین در برخی موارد (37٪) از محافظت در برابر بستری شدن در بیمارستان برخوردار است.

در طی مرحله اولیه شیوع ، افراد مسن 80 سال به بالا جمعیت هدف واکسیناسیون بودند. دانشمندان متوجه شدند كه افراد واكسن شده با واكسن Pfizer در اين مرحله ، در چند روز پس از واكسيناسيون ، ميزان تست SARS-CoV-2 مثبت بيشتري دارند. این نشان می دهد که خطر ابتلا به COVID-19 در جمعیت هدف اولیه بیشتر است و آنها ممکن است قبل از ایجاد پاسخ های ایمنی مطلوب به واکسن ، به عفونت دست یابند. واکسن پس از 10 تا 13 روز از ایمن سازی ، محافظت را شروع کرد ، که بعد از 28 تا 34 روز به 70 درصد رسید و ثابت ماند.

دانشمندان با تجزیه و تحلیل وضعیت شکست هدف ژن سنبله (SGTF) نشان دادند که نوع B.1.1.7 SARS-CoV-2 در حال حاضر در انگلستان غالب است و این نوع تأثیر ناچیزی بر اثر بخشی واکسن دارد.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که هر دو واکسن Pfizer و AstraZeneca در جلوگیری از عفونت SARS-CoV-2 و کاهش بستری در بیمارستان مربوط به COVID-19 موثر هستند. علاوه بر این ، واکسن Pfizer مزیت اضافه شده ای در کاهش مرگ و میر ناشی از COVID-19 را نشان داده است. یک اثر واکسن واضح با یک دوز مشاهده شده است ، گزینه حداکثر تعداد افراد واکسینه شده با یک دوز برای مدیریت بهتر بیماری همه گیر را برجسته می کند. نکته مهم ، مشخص شده است که تعداد قابل توجهی از افراد واکسینه شده به عفونت SARS-CoV-2 مبتلا هستند ، به ویژه در طی چند هفته اول پس از واکسیناسیون

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}