اثرات انواع ویروس بر واکسن های COVID-19

همه ویروس ها از جمله SARS-CoV-2 ، ویروسی که باعث COVID-19 می شود - با گذشت زمان تکامل می یابند. وقتی ویروس از خود نسخه برداری یا کپی می کند ، گاهی اوقات کمی تغییر می کند ، که این برای ویروس طبیعی است. این تغییرات "جهش" نامیده می شود. از ویروسی با یک یا چند جهش جدید به عنوان "نوع" ویروس اصلی یاد می شود.

اثرات انواع ویروس بر واکسن های COVID-19

چه عواملی باعث تغییر ویروس به نوع جدید می شود؟

وقتی ویروس به طور گسترده در جمعیتی در گردش است و باعث عفونت های زیادی می شود ، احتمال جهش ویروس افزایش می یابد. هرچه ویروس فرصت بیشتری داشته باشد ، همانندتر می شود و فرصت بیشتری می یابد تا تغییر کند. اکثر جهش های ویروسی تأثیر کمی بر توانایی ویروس در ایجاد عفونت و بیماری دارند. اما بسته به جایی که تغییرات در مواد ژنتیکی ویروس قرار دارد ، ممکن است بر خصوصیات ویروس تأثیر بگذارد ، مانند انتقال (به عنوان مثال ممکن است به راحتی کم و بیش گسترش یابد یا شدت آن به عنوان مثال ممکن است باعث بیماری شدید یا زیاد شود.

انواع جدید ویروس COVID-19 چه تاثیری بر واکسن ها دارد؟

واکسن های COVID-19 که هم اکنون در دست تولید هستند یا مورد تأیید قرار گرفته اند ، حداقل مقداری از محافظت در برابر انواع ویروس های جدید را ایجاد می کنند ، زیرا این واکسن ها پاسخ ایمنی گسترده ای شامل طیف وسیعی از آنتی بادی ها و سلول ها را ایجاد می کنند. بنابراین ، تغییرات یا جهش در ویروس نباید واکسن ها را کاملاً بی اثر کند. در صورتی که اثبات شود که هرکدام از این واکسن ها در برابر یک یا چند نوع از اثربخشی کمتری برخوردار هستند ، می توان برای محافظت در برابر این انواع ، ترکیب واکسن ها را تغییر داد.

داده ها همچنان در مورد انواع جدید ویروس COVID-19 جمع آوری و تحلیل می شوند. WHO در حال کار با محققان ، مقامات بهداشتی و دانشمندان است تا بفهمد چگونه این انواع بر رفتار ویروس تأثیر می گذارد ، از جمله تأثیر آنها در اثربخشی واکسن ها ، در صورت وجود. برای دریافت اطلاعات به روز در مورد تأثیر انواع ویروس COVID-19 بر اثربخشی واکسن های مختلف ، به اخبار شیوع بیماری WHO مراجعه کنید. این منطقه ای است که شواهد اولیه باقی مانده و به سرعت در حال پیشرفت است.

برای جلوگیری از جهش هایی که ممکن است اثر واکسن های موجود را کاهش دهند ، باید همه کارها را برای جلوگیری از شیوع ویروس انجام دهیم. علاوه بر این ، تولیدکنندگان و برنامه هایی که از واکسن استفاده می کنند ممکن است مجبور باشند با تکامل ویروس COVID-19 سازگار شوند: به عنوان مثال ، در صورت تولید واکسن ، ممکن است نیاز به عکس های تقویت کننده و سایر تغییرات واکسن باشد ، نیاز به ترکیب بیش از یک سویه باشد. ممکن است لازم باشد آزمایشات همچنین باید طراحی و نگهداری شود تا امکان تغییر در اثربخشی فراهم شود و از مقیاس و تنوع کافی برای تفسیر روشن نتایج برخوردار باشند. مطالعات در مورد تأثیر واکسن ها در هنگام استفاده نیز برای درک تأثیر آنها ضروری است.

WHO برای نظارت و درک تأثیر انواع ویروس بر روی اثرات واکسن COVID-19 چه کاری انجام می دهد؟

WHO از ابتدای شیوع COVID-19 جهش ها و انواع مختلف را ردیابی کرده است. شبکه جهانی آزمایشگاه SARS-CoV-2 ما شامل یک کارگروه اختصاصی تکامل ویروس است که هدف آن شناسایی سریع تغییرات جدید و ارزیابی تأثیر احتمالی آنها است.

گروه های تحقیق تعیین توالی ژنومی ویروس COVID-19 را انجام داده و این توالی ها را در پایگاه های داده عمومی از جمله GISAID به اشتراک گذاشته اند. این همکاری جهانی به دانشمندان اجازه می دهد تا نحوه تغییر ویروس را بهتر پیگیری کنند. WHO توصیه می کند که همه کشورها توالی ویروس COVID-19 را در صورت امکان افزایش دهند و داده ها را برای کمک به نظارت و پاسخ به بیماری همه گیر در حال به اشتراک گذاری ، به اشتراک بگذارند.

WHO همچنین یک چارچوب نظارت و ارزیابی ریسک SARS-CoV-2 برای شناسایی ، نظارت و ارزیابی انواع نگرانی ایجاد کرده است. این شامل مولفه هایی مانند نظارت ، تحقیق در مورد انواع نگرانی و ارزیابی تأثیر بر روی موارد تشخیصی ، درمانی و واکسن ها خواهد بود. این چارچوب به عنوان راهنمایی برای تولیدکنندگان و کشورها درمورد تغییراتی که ممکن است برای واکسن های COVID-19 مورد نیاز باشد ، خواهد بود.

چگونه می توان از ویروس COVID-19 در آینده جلوگیری کرد؟

متوقف کردن گسترش در منبع همچنان کلیدی است. اقدامات فعلی برای کاهش انتقال - از جمله شستن مکرر دست ، استفاده از ماسک ، فاصله فیزیکی ، تهویه مناسب و جلوگیری از شلوغی مکان یا تنظیمات بسته - با کاهش میزان انتقال ویروس و همچنین کاهش فرصت های انتقال ویروس به کار در برابر انواع جدید ادامه می دهد. 

مقیاس بخشیدن به تولید واکسن و تکمیل واکسن ها در اسرع وقت و به طور گسترده ای نیز از راه های حیاتی محافظت از افراد قبل از قرار گرفتن در معرض ویروس و خطر انواع جدید است. اولویت باید واکسیناسیون گروههای پرخطر در همه جا باشد تا از حداکثر حفاظت جهانی در برابر انواع جدید و به حداقل رساندن خطر انتقال برخوردار باشد. علاوه بر این ، اطمینان از دسترسی عادلانه به واکسن های COVID-19 برای رسیدگی به بیماری همه گیر در حال توسعه بیش از هر زمان دیگری حیاتی است. با واکسیناسیون بیشتر افراد ، انتظار داریم گردش خون ویروس کاهش یابد و در نتیجه جهش های کمتری ایجاد شود.

چرا واکسینه شدن مهم است حتی اگر انواع جدیدی از ویروس وجود داشته باشد؟

واکسن ها ابزاری اساسی در نبرد با COVID-19 هستند و استفاده از ابزاری که در حال حاضر داریم ، فواید واضح بهداشت عمومی و نجات دهنده زندگی است. ما نباید واکسیناسیون را به دلیل نگرانی در مورد انواع جدید به تعویق بیندازیم و باید واکسیناسیون را ادامه دهیم حتی اگر واکسن ها در برابر برخی از ویروس های COVID-19 تا حدودی موثر باشند. ما باید از ابزارهایی که در دست داریم استفاده کنیم حتی در حالی که به بهبود این ابزارها ادامه می دهیم.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}