آنچه باید در مورد ترومبوز و واکسن COVID-19 بدانید!

در اوایل سپتامبر ، یک مادر سالم در اواخر سی سالگی 12 روز پس از دریافت دوز واکسن جانسون و جانسون جان خود را از دست داد. علت مرگ لخته خون مربوط به واکسن مشخص شد. ترومبوسیتوپنی و ترومبوز ایمنی ناشی از واکسن (VITT) یک بیماری نادر است که در آن واکنش ایمنی بدن به واکسن باعث تولید آنتی بادی به نام فاکتور 4 پلاکت (APF4) می شود. این آنتی بادی ها مکانیسم های انعقادی بدن را بیش از حد افزایش می دهند و باعث ایجاد لخته های خون بزرگ یا گسترده می شوند.

این بیماری فقط در مورد واکسن های آدنوویروس ، از جمله واکسن های جانسون و جانسون و AstraZeneca COVID-19 ایجاد می شود و در مورد واکسن های mRNA ایجاد نمی شود ، اگرچه محققان هنوز دلیل این امر را درک نکرده اند. این نیز بسیار نادر است-جدیدترین گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) تنها 28 مورد VITT را تا مه 2021 ، زمانی که نه میلیون دوز واکسن تک دوز جانسون و جانسون جانسن COVID-19 تزریق شده بود ، ثبت کرد. CDC می گوید خطر تخمین زده شده برای VITT حدود هفت در یک میلیون است. تا 5 اکتبر 2021 ، چهار نفر در ایالات متحده بر اثر VITT مربوط به واکسن COVID-19 جان خود را از دست داده اند.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

مطالعات نشان داده است که بیماری کووید -19 خطر لخته شدن خون را بسیار بیشتر از هریک از واکسن های آدنوویروس دارد. مطالعه ای که در ژوئیه 2020 در Thrombosis Research منتشر شد ، شامل تقریبا 400 بیمار بستری شده با COVID-19 در ایتالیا بود. محققان دریافتند که حدود 20 درصد از بیماران پس از بستری شدن در بیمارستان دچار ترومبوآمبولی وریدی (VTE) یا لخته شدن خون در سیاهرگ های عمقی می شوند.

عوامل خطر ترومبوز

به گفته Beverley Hunt ، MD ، OBE ، رئیس کمیته راهبری روز جهانی ترومبوز در لندن ، اگرچه VITT هنوز بسیار نادر است ، افراد جوانتر در معرض خطر بیشتری نسبت به افراد بالای 50 سال هستند - این خطر برای افراد زیر 50 سال حدود 1 است. در 50،000 ، دو برابر افراد بالای 50 سال. اما در بین این جمعیت ، تعیین اینکه چه کسی در معرض خطر بیشتری است دشوار است.

دکتر هانت می گوید: "بسیاری از افراد معتقدند که در معرض خطر بیشتری برای VITT هستند زیرا قبلا دچار لخته شدن خون شده اند ، اما این ارتباطی ندارد." "داشتن سابقه لخته شدن ، شما را در معرض خطر بیشتری قرار نمی دهد."

بر اساس گزارش آژانس دارویی اروپا ، سازمانی از اتحادیه اروپا ، 25 نفر پس از دریافت واکسن AstraZeneca دچار لخته شدن خون شدند ، در حالی که 11 میلیون نفر این واکسن را دریافت کرده بودند. مشخص نیست که این موارد مربوط به واکسن است یا خیر ، اما تقریباً همه در افراد زیر 55 سال رخ داده و اکثریت آنها زن بوده اند. در گزارش جداگانه ای که در 18 جولای 2021 در StatPearls منتشر شد ، اشاره شد که 80 درصد موارد VITT در زنان 20 تا 55 ساله بوده است. به همین دلیل ، برخی از کشورها از واکسن های آندروژن COVID-19 برای زنان جوان توصیه کرده اند.

زنان در سن باروری در حال حاضر بیشتر در معرض خطر لخته شدن خون هستند زیرا استروژن خطر انعقاد خون را افزایش می دهد. بر اساس CDC ، اگرچه خطر هنوز بسیار کم است ، اما خطر لخته شدن در زنان باردار پنج برابر می شود. اما این لزوما به این معنا نیست که این عوامل زنان را مستعد ابتلا به VITT می کند.

به گفته دکتر پاورد ، خطر انعقاد را می توان با داروها و عادات زندگی کنترل کرد. و ، او افزود ، به نظر می رسد خطر VITT با استفاده از عکس های تقویت کننده کاهش می یابد.

علائم هشدار دهنده ترومبوز

طبیعی است که پس از واکسیناسیون علیه COVID-19 دچار درد در بازو ، سردرد و به طور کلی احساس بیماری شوید ، اما این علائم در عرض چند روز برطرف می شود. شروع علائم VITT حدود یک هفته طول می کشد.

هانت می گوید: "هنگامی که شما یک واکنش ایمنی دارید ، باید زمان لازم برای ساخت آنتی بادی داشته باشید ، بنابراین ما حداقل تا پنج روز پس از واکسیناسیون هیچ فردی را با لخته نمی بینیم." واکسیناسیون

"گاهی اوقات ما آنها را تا روز 42 می بینیم ، و کسانی هستند که آمبولی ریه یا ترومبوز ورید عمقی (DVT) داشته اند. ما می دانیم که DVT ها مدتی طول می کشد تا خود را نشان دهد ، بنابراین احتمالاً در آن بازه زمانی شکل می گیرند اما تا بعداً به صورت بالینی نشان داده نمی شوند. "

مانند همه لخته های خون ، زمان بسیار مهم است. درمان فوری شانس زنده ماندن را به شدت افزایش می دهد. علائم لخته شدن خون بسته به محل لخته شدن خون متفاوت است.

علائم هشدار دهنده می تواند شامل موارد زیر باشد:

تورم پا محدود به یک پا است
تنگی نفس
درد قفسه سینه
سرگیجه
درد شکم
سردرد
اختلال بینایی

به گفته هانت ، لخته های VITT در محل های معمول لخته ، مانند پاها یا کشاله ران ظاهر نمی شوند. تقریباً نیمی از آنها در رگ اصلی که از وسط سر عبور می کند رخ می دهد که به آن ترومبوز سینوس مغزی می گویند. پاورد می گوید ، اینها می توانند به ویژه تهدید کننده زندگی باشند.

هانت می گوید: "این افراد با سردرد ، استفراغ بالقوه و علائم عصبی خود را نشان می دهند." بقیه به طور معمول در رگهای پاها یا شکم ایجاد می شود.

هانت می گوید: "خوبی این است که جامعه بین المللی پزشکانی که از افراد مبتلا به لخته مراقبت می کنند در طول همه گیری همه کار کرده اند ، بنابراین علائم VITT توسط بیماران و متخصصان پزشکی بسیار شناخته شده است." "این یک چیز خوب است ، زیرا بیماران زودتر مراجعه می کنند و پزشکان از آن مطلع هستند و هرچه زودتر VITT را درمان کنید ، نتیجه بهتر است."

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}