چه زمانی دریافت واکسن COVID-19 بسیار خطرناک است؟

نزدیک به 1.5 میلیون آمریکایی هر روز در برابر COVID-19 واکسینه می شوند. با این حال، واکنش های آلرژیک باعث شده است که برخی از افراد این سوال را مطرح کنند که آیا باید واکسن را دریافت کنند یا خیر. داده‌های اندک در مورد جمعیت‌های آسیب‌پذیر که از آزمایش‌های بالینی برای واکسن‌های تأیید شده کنونی جمع‌آوری شده‌اند به این معنی است که ما به طور کامل نمی‌دانیم آنهایی که شرایط خاصی دارند چگونه واکنش نشان می‌دهند.

آیا این بدان معناست که افراد مبتلا به آلرژی یا شرایطی مانند HIV، مولتیپل اسکلروزیس یا سرطان باید تزریق را انجام دهند؟ زنان باردار چطور؟

باربارا الکساندر، پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه دوک در دورهام، کارولینای شمالی، و رئیس کنونی انجمن بیماری‌های عفونی آمریکا، به ما می‌پیوندد تا بررسی کنیم که چه کسی باید تزریق را انجام دهد. مارک تورنتین، MD، استاد کالج پزشکی بیلور در هیوستون و رئیس گروه کاری متخصص OB COVID-19 کالج آمریکایی متخصصین زنان و زایمان (ACOG) نیز برای توضیح اینکه آیا این واکسن برای زنان باردار و شیرده ایمن است یا خیر، می‌پیوندد.

عوارض و واکنش های واکسن

از آنجایی که میلیون‌ها آمریکایی هر هفته واکسن کووید-19 را دریافت می‌کنند، گزارش‌هایی در مورد عوارض جانبی منتشر شده است. در بیشتر موارد، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) گزارش می دهد که عوارض جانبی Pfizer-BioNtech یا Moderna شات نسبتاً جزئی است. شایع ترین عوارض جانبی درد و تورم در محل تزریق و علائم شبیه آنفولانزا مانند تب، لرز، خستگی و سردرد است.

دکتر الکساندر خاطرنشان می کند که در حالی که اکثر مردم پس از اولین واکسن «واکنش زیادی ندارند»، دوز دوم ممکن است به احتمال زیاد «درد، خستگی، سردرد، و میالژیا یا دردهای عضلانی» ایجاد کند که معمولاً برطرف می شوند. ظرف دو سه روز او می‌گوید: «وقتی بدن دوز دوم را دریافت می‌کند، واقعاً سرحال می‌شود. این واکسن واقعاً آماده است تا علیه آنتی ژنی که واکسن ارائه می کند، عمل کند. این یک پاسخ التهابی از بدن است.»

با این حال، این واکنش یک علامت طبیعی است که نشان می دهد تلقیح در حال شروع است و سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس محافظت می کند.

واکنش‌های شدید ممکن است رخ دهد، اما تعداد کمی وجود داشته است

CDC گزارش هایی از افرادی دریافت کرده است که در طی چهار ساعت پس از واکسیناسیون، واکنش های آلرژیک غیر شدید را تجربه کرده اند، مانند کهیر، تورم، و خس خس (ناراحتی تنفسی). آژانس سلامت همچنین از چند واکنش آلرژیک شدید، به نام آنافیلاکسی، پس از واکسن کووید-19 مطلع شده است.

در حالی که الکساندر هشدار می دهد که آنافیلاکسی یک موضوع نگران کننده است، او ارقامی را ذکر می کند که نشان می دهد فراوانی آنافیلاکسی حدود پنج مورد در هر میلیون دوز واکسن فایزر و حدود 2.8 مورد در هر میلیون دوز واکسن مدرنا است.

او می گوید: «احتمال اینکه شما یک واکنش آنافیلاکتیک داشته باشید بسیار بسیار اندک است. الکساندر همچنین تأکید می کند که افراد مبتلا به آلرژی معمولاً در مورد واکسیناسیون با تهدید بیشتری روبرو نمی شوند. مردم به بسیاری از آلرژن‌های مختلف آلرژی دارند: محصولات غذایی مختلف، پوست حیوانات خانگی، زهر زنبور عسل یا حتی لاتکس. اما هیچ یک از این موارد منع مصرف ندارند.

مقاله‌ای که در دسامبر 2020 در Science منتشر شد، اشاره می‌کند که واکسن مدرنا حاوی ترکیب پلی اتیلن گلیکول (PEG) است که در بسیاری از داروهایی یافت می‌شود که باعث آنافیلاکسی شده‌اند اما قبلاً هرگز در یک واکسن تایید شده استفاده نشده است. اگر افراد دارای حساسیت مفرط شناخته شده به PEG یا پلی سوربات (که در واکسن ها نیست اما ارتباط نزدیکی با PEG دارند) ممکن است بخواهند با پزشک مشورت کنند.

الکساندر هشدار می‌دهد که افرادی که در گذشته واکنش‌های آلرژیک به این مواد داشته‌اند، باید در مورد تلقیح کووید با دقت عمل کنند. کسانی که نگران یک واکنش آلرژیک جدی هستند ممکن است هنوز هم بتوانند واکسینه شوند، اما ممکن است مجبور شوند این واکسن را در مرکزی که مجهز به درمان فوری آنها باشد در صورت ابتلا به آنافیلاکسی انجام دهند.

او اضافه می‌کند که اگر واکسن جانسون و جانسون تأیید شود، ممکن است خطر کمتری برای واکنش‌های آلرژیک داشته باشد زیرا از پلت فرم ناقل آدنوویروس استفاده می‌کند که قبلاً به طور ایمن در بسیاری از واکسن‌های دیگر استفاده شده است. واکسن‌های فایزر و مدرنا از یک پلتفرم mRNA استفاده می‌کنند، نوع جدیدی از فناوری ژنتیکی که به سلول‌های ما می‌آموزد چگونه پروتئینی بسازند که پاسخ ایمنی را در بدن ما تحریک کند.

جمعیت های نقص ایمنی، مانند افرادی که با عفونت HIV زندگی می کنند، بیماران سرطانی که شیمی درمانی می شوند، و دریافت کنندگان پیوند عضو، ممکن است پاسخ ایمنی قوی به واکسن نداشته باشند. با این حال، این جمعیت ها در معرض خطر بالای بیماری های شدید مرتبط با COVID-19 هستند، بنابراین دکتر الکساندر و سایر کارشناسان بهداشت عمومی توصیه می کنند که واکسن را دریافت کنند. او می‌گوید: «ما هیچ سیگنالی مبنی بر اینکه این واکسن‌ ها در این جمعیت‌ها بی‌خطر نیستند ندیده‌ایم. حتی میزان کمی از واکنش به واکسن ممکن است در واقع از ابتلا این افراد به عفونت شدید کووید و مرگ جلوگیری کند.

رسیدگی به نگرانی های واکسن در میان زنان باردار

جمعیت دیگری که نگرانی‌های ایمنی دارند، مادران آینده و تازه‌مادرانی هستند که می‌پرسند واکسن‌های فایزر و مدرنا چگونه ممکن است بر آنها یا نوزادشان تأثیر بگذارد. عدم قطعیت ناشی از کمبود تحقیقات در مورد این گروه از زنان است.

دکتر تورنتین می‌گوید: «حتی قبل از آزمایش‌های واکسن کووید-۱۹، زنان باردار به طور سنتی از آزمایش‌های بالینی داروها و واکسن‌های جدید کنار گذاشته می‌شدند.» بنابراین، ما این وضعیت را داریم که در آن ما این دو کارآزمایی بالینی تصادفی شده کنترل شده با دارونما را انجام دادیم که اساساً هیچ زن باردار یا زن شیردهی نداشتیم.

به گفته Turrentine، توصیه مقامات بهداشت عمومی گیج کننده بوده است. در پایان ژانویه، سازمان بهداشت جهانی (WHO) اطلاعاتی را در مورد واکسن مدرنا منتشر کرد که به طور خاص نشان می‌دهد که «اطلاعات بسیار کمی برای ارزیابی ایمنی واکسن در بارداری در دسترس است». اما از آنجایی که "هیچ خطر خاصی وجود ندارد که بر فواید واکسیناسیون برای زنان باردار برتری داشته باشد"، سازمان بهداشت توصیه کرد که زنان باردار در معرض خطر بالای قرار گرفتن در معرض ویروس (مانند کارکنان مراقبت های بهداشتی) یا کسانی که بیماری های همراه دارند که به آنها می افزاید. خطر ابتلا به بیماری شدید "ممکن است با مشاوره با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی آنها واکسینه شوند."

با این حال، WHO واکسن کووید را برای همه زنان باردار تایید نکرد. CDC، اگرچه صراحتاً واکسن را به این زنان توصیه نمی‌کند، اما هشدار می‌دهد که زنان باردار مبتلا به کووید-19 خطر ابتلا به بیماری شدید را افزایش می‌دهند و این ویروس ممکن است احتمال پیامدهای نامطلوب بارداری را نیز افزایش دهد. کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان سیاستی را صادر کرد که بیان کرد واکسن کووید-19 را نباید از زنان باردار یا زنان شیردهی که در غیر این صورت معیارهای واکسیناسیون را دارند، دریغ کرد.

با وجود پیام‌های گیج‌کننده، تورنتین می‌گوید: «امیدواریم که به بیماران باردار، مادران شیرده و زنانی که به بارداری فکر می‌کنند اطمینان داده‌ایم که اگر پس از تصمیم‌گیری آگاهانه تصمیم به تهیه واکسن کووید-۱۹ بگیرند یا نه، احساس می‌کنند انتخاب درستی کرده‌ام.»

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}