چرا ممکن است عوارض جانبی واکسن در افرادی که قبلاً COVID-19 داشته اند، بیشتر باشد؟

ده ها میلیون نفر قبلاً علیه SARS-CoV-2 واکسینه شده اند و در ماه های آینده صدها میلیون نفر دیگر به دنبال آن می آیند. بسیاری از آنها در ساعات و روزهای دریافت هر دوز واکنش های جانبی جزئی را تجربه می کنند ، مانند درد دست ، تب خفیف ، سردرد یا خستگی. چنین واکنشی نه تنها طبیعی است ، معمولاً در طی یک روز یا بیشتر از زمان واکسیناسیون ظاهر می شود و بلافاصله بعد از آن ناپدید می شود ، اما ممکن است نشانه ای از عملکرد واکسن نیز باشد. اگر بعد از واکسن زدن، واکنش های جانبی آن را ندیدید، نباید نگران باشید. در صورتی که قبلاً از COVID-19 بهبود یافته باشید ، ممکن است این موارد رایج باشد چراکه سیستم ایمنی بدن شما برای پاسخ به ویروس آماده است.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

واکسن ها با وارد کردن یک فرم معلول از ویروس ، پروتئین های ویروسی یا دستورالعمل های ژنتیکی برای ساخت این پروتئین ها به بدن ، سیستم ایمنی را می شناسند و به آن یک پاتوژن پاسخ می دهند ، بنابراین دفعه بعد که با آن پاتوژن مواجه شدید ، بدن به سرعت با آن مبارزه می کند خاموش این فرآیند "آموزش" برخی واکنشهای ایمنی مشابه با برخورد واقعی را ایجاد می کند: سلولهای ایمنولوژیک "اولین پاسخ دهنده" پیامهای شیمیایی آزاد می کنند که سلولهای ایمنی دیگر را به محل تزریق احضار می کند و همچنین رگهای خونی در آن منطقه را کمی " leakier "، برای کمک به آن سلولهای ایمنی به مکان مورد نیاز برسند. این سلولهای ایمنی سپس شروع به ایجاد پاسخ ایمنی "سازگار" می کنند که شامل سلولهای B تولید کننده آنتی بادی و سلولهای T ایمنی است که سلولهای آلوده به ویروس را از بین می برد. در مجموع ، این واکنش ها می توانند علائم مشابهی را که هنگام مبارزه با یک عفونت واقعی تجربه می کنید ، مانند تب ، لرز ، خستگی ، تورم غدد لنفاوی - و همچنین قرمزی ، تورم و سفتی در محل تزریق ایجاد کنید.

دفعه بعدی که با پاتوژن روبرو می شوید ، این پاسخ ها سریعتر و قویتر می شوند ، زیرا سیستم ایمنی بدن شما در حال حاضر شناخت و پاسخ دادن به آن را دارد. به همین دلیل ممکن است افرادی که قبلاً از بیماری COVID-19 بهبود یافته اند ، این واکنشهای خفیف را تجربه کنند. آنها هیچ چیز نگران کننده ای نیستند و فقط نشان می دهند که بدن ویروس را به یاد می آورد و در حال پاسخ دهی م toثر به آن است. این مشابه دریافت دوز دوم واکسن است. در هر دو مورد ، بدن شما قبلاً تشخیص داده شده بود که آنتی ژن را با عفونت قبلی یا دوز اول تشخیص دهد.

در واقع ، دو مطالعه کوچک اخیراً نشان داده است كه افرادی كه قبلاً به SARS-CoV-2 آلوده شده اند ، ممكن است فقط به یك دوز واكسن mRNA نیاز داشته باشند ، زیرا آنها پس از اولین دوز شروع به تولید مقادیر زیادی آنتی بادی علیه ویروس می كنند - اگرچه دنبال كنید برای تأیید اینکه این پاسخهای ایمنی در طول زمان حفظ شده اند ، به مطالعات بالایی نیاز است.

چرا ممکن است عوارض جانبی واکسن در افرادی که قبلاً COVID-19 داشته اند، بیشتر باشد؟

در یکی از مطالعات همچنین فراوانی واکنشهای جانبی پس از اولین دوز واکسن Pfizer یا Moderna در 231 نفر که قبلاً از نظر آزمایش SARS-CoV-2 مثبت بودند یا هرگز در معرض آن قرار نگرفته بودند ، مقایسه شد. این مطالعه نشان داد که علائمی مانند درد یا تورم در محل تزریق در هر دو گروه از بیماران مشابه است ، اما واکنشهای کل بدن ، مانند خستگی ، سردرد ، لرز ، تب و دردهای عضلانی یا مفصلی ، بیشتر توسط کسانی که گزارش می شوند از COVID-19 بهبود یافته بود.

این متناسب با داده های حاصل از مطالعه علائم ZOE COVID است که شرکت کنندگان را ترغیب می کند علائم روزانه خود را از طریق یک برنامه تلفن هوشمند ثبت کنند و بیش از چهار میلیون نفر در سطح جهان همکاری می کنند. این مطالعه نشان داد که افرادی که قبلاً به عفونت COVID-19 مبتلا شده بودند تقریباً دو برابر بیشتر از دوز واکسن Pfizer-BioNTech یک یا چند واکنش خفیف در کل بدن را تجربه می کردند ، در مقایسه با افرادی که قبلاً آزمایش مثبت نداشته اند.

بیشترین علائمی که آنها گزارش کردند خستگی (9٪) ، سردرد (8٪) و لرز یا لرز (4٪) بود که بیشتر در طی دو روز اول پس از دریافت واکسن بود. با این حال ، تقریباً یک سوم از کسانی که قبلاً مبتلا به COVID-19 بودند ، حداقل یک واکنش خفیف و کل بدن را طی هفت روز گزارش کردند ، در حالی که 19 درصد از کسانی که قبلاً COVID-19 نداشته اند ، نشان می دهد.

افراد زیر 55 سال بیشتر چنین علائمی را تجربه می کنند و همچنین در صورت دریافت دوز دوم واکسن در افراد بیشتر دیده می شود. در بیشتر موارد ، این عوارض جانبی خفیف کوتاه مدت بوده و فقط 3٪ از افراد بیش از سه روز آن را تجربه کرده اند

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}